Gå til innhold

Over 20 timer skjermtid i døgnet – hvordan kutte ned?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen 🌸

Jeg har lyst til å være helt ærlig og dele noe som kanskje er litt ekstremt: jeg har i snitt mellom 20 og 23,5 timer skjermtid på telefonen hver dag 😭. Før dere får sjokk, så er det inkludert ca. 6 timer med søvn, der jeg hører på podkast/YouTube i bakgrunnen.

Likevel merker jeg at jeg bruker mobilen ekstremt mye gjennom dagen. Jeg scroller, ser videoer, og hopper mellom apper hele tiden. Det har nesten blitt en autopilot, og jeg merker at jeg mister mye tid jeg kunne brukt på andre ting – og jeg får uro inni meg.

Jeg føler at jeg trenger en bedre balanse. Jeg vil ikke nødvendigvis kutte ut alt, men jeg vil gjerne redusere litt og få tilbake kontrollen.

jeg jobber ikke nå, studerer ikke. Er deprimert og går til behandling for diverse psykiske plager - ukentlig.

IMG_2452.png

IMG_2451.png

IMG_2450.png

Anonymkode: e33b6...934

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er galskap. Slett alle apper du ikke trenger.

Jeg sjekket nå. Har under 2 timer i snitt. Men nå er jeg mer på pc. Litt gammeldags sånn.

Hater apper som tiktok og snap. Bruker det ikke.

Endret av Nowayback
  • Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

kanskje du kan sette av faste tider der du legger telefonen i en skuff, og si til deg selv at nå kan du late som at den skuffen er umulig å åpne før om freks en time.

og rett foran skuffen kan du for eksempel legge et blad, bok eller lignende. så om det kribler i hånda og hodet etter telefonen, så er boka i veien. så prøv å les litt isteden da i den som (straff) for at du prøvde å ta etter telefonen :) kanskje om du har noen du kjenner som kan hjelpe til å gjøre det om tim en lek.

Jeg hadde vært med da jeg har litt samme problem. men litt mindre.

Det hjelper å være to eller mere om det 😊

Anonymkode: 017a9...4da

AnonymBruker
Skrevet

Er og ekstremt mye på skjerm og kommer til å fortsette med det siden jeg trives med det. :) 

Men 20 timer er ganske så ekstremt spesielt når du nå sliter psykisk. Gå deg en tur hver dag, ja jeg vet alle alltid sier det men det er det en grunn til, det er godt for deg. Finn deg noe å lese, bok eller tegneserie alt ettersom hva du liker og tenk når ikke at du skal droppe skjermen men prøv å justere det litt.

Anonymkode: 58671...1bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også sånn. Hopper mellom apper hele tiden, har tv bare på som bakgrunnsstøy mens jeg er på telefonen. Prøvd å finne en hobby jeg liker, men det er ikke noe som fenger. Merker oppmerksomheten min blir kortere og kortere, en TikToksnutt kan bli for lang til at det er interessant - og dette skremmer meg veldig. Jeg har vel ikke noe svar til deg, annet enn at for meg så er det fordi jeg er mye alene. Vennegjengen er ofte opptatt av egne ting og familie, men jeg jobber bare 50% og har ingenting annet. Jeg prøver å være på sider og apper for å finne venner, men merker jeg feiger ut for føler jeg ikke har noe å komme med. Kanskje være tøffere enn meg å be ut folk på gåtur eller kaffe eller noe? 

Anonymkode: 0d984...413

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er mobilskada.Skaff deg tlf som du kan sende sms og ringe med.

Anonymkode: e6097...69a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør og alene. Eneste grunnen til at jeg ikke har så mye tid på mobil er at jeg har dyr og hage. 
Det tar veldig mye av tiden min, og holder meg både psykisk og fysisk frisk (så frisk det er mulig å bli for meg). 
Vil absolutt anbefale å virkelig tvinge deg selv til mobilfrie fastsatte tider gjennom døgnet. 
Slukk alle varsler på alle apper. 
Slett de appene som tar mest tid. 

Foto kan være en morsom hobby. Om så bare for deg selv. Da tvinges du til å løfte blikket fra skjermen og lete etter motiver både inne og ute. 
Eller kanskje du kan bruke tiden på å finne på tips, triks og måter av avlede behovet for skjerm, og så dele med andre? 
Mer avhengig av skjerm enn det du er, er nesten ikke mulig å finne, og dermed kan du også gjøre deg til ekspert i avvenning 😃 

Å stå i store problemer kan ofte være kimen til å finne måter å hjelpe andre i samme situasjon på. 
Snu denne ulykken til lykke og bruk deg selv kreativt. 
Dette kan du klare 😃

Anonymkode: 4f5ad...4ce

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro dette bare øker problemene dine da det er helt ekstrem skjermtid. Kjempebra at du innser at du har et avhengighetsproblem, da kan du jo gjøre noe med det ☺️ 

- Slett alle apper du ikke kjenner glede av å bruke men som bare er en rutine å besøke.
- Sjekk hvilke apper du bruker mest tid på og fjern minst 50% av disse. På iPhone kan du i tillegg skru på tidsbegrensning per app!
- Mulighet på iPhone: skru på planlagt skjermfri tid

- Gå minst en tur daglig (i nærområdet eller annet) der du legger igjen mobilen hjemme

Anonymkode: c5af2...4a4

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Problemet med alle tipsene er at det er umulig å gjennomføre. 

Slettet apper? Jeg laster de bare ned igjen. 

Satt på tidsbegrensning? Jeg bare skrur det av. 

Legge telefonen i en skuff? Jeg finner den bare frem igjen. 

:vetikke:  

(jeg er ikke ts, men har det samme problemet. Men jeg har vært sånn -hele livet-, før smarttelefonen kom satt jeg på macen istedenfor. Mobilen har egentlig gjort meg mer fri, for før ville jeg bare være hjemme på internett. Nå har jeg internett i lomma og kan gjøre mye mer.) 

Anonymkode: d59d0...60e

• Liker 4
Skrevet

Det kan umulig være bra for hjernen din at du hører på podkast og youtube når du sover. Hjernen skal prosessere inntrykkene dine gjennom dagen, den skal vaske vekk avfallsstoffer, regulere deg emosjonelt og den skal reparere energilagrene dine. Dette er sikkert bare noen få av dens funksjoner under søvn, jeg er ingen hjerneekspert. Men at hjernen din blir "tvunget" til å konsentrere seg om informasjonen i podkaster når den egentlig har andre oppgaver, vil iallfall ikke gjøre psyken din noe bedre. 

Mitt tips: Kutt skjermen når du sover. Prøv å få en time ute i frisk luft per dag. Se om dette får deg til å føle deg litt bedre. Så kan du kutte litt og litt etterhvert. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Problemet med alle tipsene er at det er umulig å gjennomføre. 

Slettet apper? Jeg laster de bare ned igjen. 

Satt på tidsbegrensning? Jeg bare skrur det av. 

Legge telefonen i en skuff? Jeg finner den bare frem igjen. 

:vetikke:  

(jeg er ikke ts, men har det samme problemet. Men jeg har vært sånn -hele livet-, før smarttelefonen kom satt jeg på macen istedenfor. Mobilen har egentlig gjort meg mer fri, for før ville jeg bare være hjemme på internett. Nå har jeg internett i lomma og kan gjøre mye mer.) 

Om det er såpass ille - har du forsøkt å rett og slett skaffe deg en dum-telefon? Jeg tror også at man må jobbe hardt med å finne ting som kan fylle tiden som tidligere var scrolletid. Dopaminsenteret til noen med ekstrem scrolletid må vel være helt ødelagt, så det vil ta tid å regulere dette igjen. Det er hardt arbeid og man må gå inn for det. 

Melde seg på type trening som gir dopamin (spinningtimer, dansetrening), mål om å lese x antall bøker i måneden, gå en tur hver dag og legge igjen mobilen hjemme, skru av mobilen og legg den i et annet rom mens du ser en hel film på TV-en etc. Finne ting å fylle tiden med. Og ikke gi opp de første ukene for alt virker sikkert tungt og kjedelig da. 

Jeg er selv over snittet glad i internett og sitter mye på feks TikTok, men jobber kontinuerlig med å regulere bruken. Går mye ut uten mobilen om jeg sliter med å koble av 😅

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maggi2 skrev (2 timer siden):

Det kan umulig være bra for hjernen din at du hører på podkast og youtube når du sover. Hjernen skal prosessere inntrykkene dine gjennom dagen, den skal vaske vekk avfallsstoffer, regulere deg emosjonelt og den skal reparere energilagrene dine. Dette er sikkert bare noen få av dens funksjoner under søvn, jeg er ingen hjerneekspert. Men at hjernen din blir "tvunget" til å konsentrere seg om informasjonen i podkaster når den egentlig har andre oppgaver, vil iallfall ikke gjøre psyken din noe bedre. 

Mitt tips: Kutt skjermen når du sover. Prøv å få en time ute i frisk luft per dag. Se om dette får deg til å føle deg litt bedre. Så kan du kutte litt og litt etterhvert. 

Ts er kanskje som meg at hun ikke liker stillhet. Jeg er redd stillheten før man sovner. Tanker som kommer. Jeg forstår ikke de som bor alene og spiser middag uten tv eller tablet. Hva gjør man egentlig da, stirrer rett ut i lufta mens man spiser? Jeg hadde ikke greid å nyte maten da.

Anonymkode: f95f7...5a6

Skrevet

Start med feks kutte ut bakgrundslyd når du sover.  Ha mobilen i annet rom. Og på dagen start med feks «nå skal du ha 30 minutter der du gjør noe annet uten å være innlogget» Igjen sett tlf i annet rom. Jeg foreslår feks yoga, meditasjon eller annen fysisk/psykisk aktivitet. Lese en bok? Rydde? Self care?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om det er såpass ille - har du forsøkt å rett og slett skaffe deg en dum-telefon? Jeg tror også at man må jobbe hardt med å finne ting som kan fylle tiden som tidligere var scrolletid. Dopaminsenteret til noen med ekstrem scrolletid må vel være helt ødelagt, så det vil ta tid å regulere dette igjen. Det er hardt arbeid og man må gå inn for det. 

Melde seg på type trening som gir dopamin (spinningtimer, dansetrening), mål om å lese x antall bøker i måneden, gå en tur hver dag og legge igjen mobilen hjemme, skru av mobilen og legg den i et annet rom mens du ser en hel film på TV-en etc. Finne ting å fylle tiden med. Og ikke gi opp de første ukene for alt virker sikkert tungt og kjedelig da. 

Jeg er selv over snittet glad i internett og sitter mye på feks TikTok, men jobber kontinuerlig med å regulere bruken. Går mye ut uten mobilen om jeg sliter med å koble av 😅

Jeg har prøvd alt. 

dumtelefonen kjøpte jeg på Clas Ohlson i 2017, som mitt første forsøk på å leve uten smarttelefon. 

Jeg har mål om å lese mye bøker. 

Jeg har mål om å bake mye. 

Jeg har skrevet ned avtaler med meg selv, hva jeg vil gjøre istedenfor å sitte på telefonen, gå en tur hver dag, bla bla bla bla. Legger telefonen nede, men jeg går bare ned og henter den igjen. 

Jeg har gjort alt. Så holder det i noen timer. En dag. To dager, før jeg er tilbake og nesten blir manisk, som om jeg må ta igjen den tapte tiden. 

Sist gang slettet jeg instaappen, facebookappen og logget ut av KG. Hva gjorde jeg da? Brukte syv timer på NETTAVISENE istedenfor… Da er det faktisk bedre å sitte på KG. 

Jeg har vært avhengig av internett hele livet mitt. Jeg hadde data med internett på rommet da jeg var to år (faren min jobbet med import av MacIntosh til Norge på 90-tallet). Jeg har aldri kjent et annet liv enn et med internettkobling (jeg er 35 nå). 

Jeg har prøvd å ta det opp med legen min, jeg har faktisk opprettet flere tråder på KG om emnet, jeg har bedt samboeren min ta med seg mobilen min på jobb… det finnes ingenting jeg ikke har prøvd. 

Jeg får det ikke til. Det er en kraft som er sterkere enn meg. Jeg er kjempeflau og lei meg. Men jeg får det dessverre ikke til. 

Jeg har klart å slutte røyke! Det var kjempelett i forhold til å slutte med internett. 

• Hjerte 1
Skrevet

Kroppskanning uten lyd 

1. Finn en komfortabel stilling: Sett deg eller legg deg der du kan være uforstyrret.
  2. Fokuser på pusten: Ta et par øyeblikk for å kjenne hvordan kroppen føles mot underlaget.
  3. Beveg oppmerksomheten gradvis: Start ved toppen av hodet, kjenn etter eventuelle sensasjoner (varme, prikking, tyngde, etc.).
  4. Observer uten å dømme: Legg merke til eventuelle spenninger eller ubehag i kroppen, uten å prøve å endre eller vurdere det du opplever.
  5. Fortsett nedover: Beveg oppmerksomheten gjennom ansiktet, nakken, skuldrene, armene, hendene, brystet, magen, ryggen, hoftene, lårene, leggene, føttene og tærne.
  6. Hold fokus: Tilbring litt tid på hver kroppsdel. Hvis du finner spente områder, gi dem litt ekstra oppmerksomhet og prøv å slippe taket.
  7. Kjenn kroppen som en enhet: Når du har skannet hele kroppen, la oppmerksomheten hvile på hele kroppen som en helhet.
  8. Avslutt: Takke deg selv for innsatsen når du er ferdig med øvelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Enten slettet du apper, eller så legger du telefonen i en skuff med timer.

Anonymkode: f5db3...632

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ts er kanskje som meg at hun ikke liker stillhet. Jeg er redd stillheten før man sovner. Tanker som kommer. Jeg forstår ikke de som bor alene og spiser middag uten tv eller tablet. Hva gjør man egentlig da, stirrer rett ut i lufta mens man spiser? Jeg hadde ikke greid å nyte maten da.

Anonymkode: f95f7...5a6

Personlig liker jeg å se ut vinduet på fugler og folk og været når jeg for eksempel drikker kaffe om morgenen. Men så bor ikke jeg alene da, så alenetid er nok noe veldig annet for meg enn det er for en som bor helt alene. Uansett mener jeg at det ikke kan være bra å ha podkast på konstant om natten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har prøvd alt. 

dumtelefonen kjøpte jeg på Clas Ohlson i 2017, som mitt første forsøk på å leve uten smarttelefon. 

Jeg har mål om å lese mye bøker. 

Jeg har mål om å bake mye. 

Jeg har skrevet ned avtaler med meg selv, hva jeg vil gjøre istedenfor å sitte på telefonen, gå en tur hver dag, bla bla bla bla. Legger telefonen nede, men jeg går bare ned og henter den igjen. 

Jeg har gjort alt. Så holder det i noen timer. En dag. To dager, før jeg er tilbake og nesten blir manisk, som om jeg må ta igjen den tapte tiden. 

Sist gang slettet jeg instaappen, facebookappen og logget ut av KG. Hva gjorde jeg da? Brukte syv timer på NETTAVISENE istedenfor… Da er det faktisk bedre å sitte på KG. 

Jeg har vært avhengig av internett hele livet mitt. Jeg hadde data med internett på rommet da jeg var to år (faren min jobbet med import av MacIntosh til Norge på 90-tallet). Jeg har aldri kjent et annet liv enn et med internettkobling (jeg er 35 nå). 

Jeg har prøvd å ta det opp med legen min, jeg har faktisk opprettet flere tråder på KG om emnet, jeg har bedt samboeren min ta med seg mobilen min på jobb… det finnes ingenting jeg ikke har prøvd. 

Jeg får det ikke til. Det er en kraft som er sterkere enn meg. Jeg er kjempeflau og lei meg. Men jeg får det dessverre ikke til. 

Jeg har klart å slutte røyke! Det var kjempelett i forhold til å slutte med internett. 

Jeg forstår at du har prøvd alt og om fagfolk ikke klarer å hjelpe deg forstår jeg at mine råd heller ikke vil det. 

Men kanskje de vil hjelpe ts som tilsynelatende bruker mobilen som en krykke i en psykisk vanskelig periode☺️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du starter i feil ende, ts.

Ideen om at man ikke «doomscrollet» også før telefonen fikk apper er nemlig rent fiktiv. Dine beste- eller oldeforeldre hadde radio OG tv på hele dagen (ja, samtidig. Begge med lyd. Det var normalen). De leste ukeblad samtidig som de hørte på radio, de snakket med naboen med tv i bakgrunnen. De gjorde akkurat de samme tingene som oss for å dekke det samme behovet som vi forsøker dekke. De bare hadde ikke tiktok. 

Poenget er at det du snakker om (et opplevd overforbruk av digitale media) er et symptom. Det er det samme symptomet som når din bestemor hadde radio og tv på samtidig som hun strikket og leste sladder-artikler i ukeblad. Distraksjon.

Du kan ikke ta vekk distraksjonen uten å se på årsaker. Hvorfor behøver du distrahere deg selv? Er det, som for din bestemor, en intens kjedsomhet over et innholdsløst liv? Er det vondter, psykiske vansker eller annet? Finn årsaken. Og så eliminerer du dem. Det kan og vil ta deg tid. Men det vil være verdt det. For om du fyller timene du nå ser på mobilen med det samme som dine foreldre fylte sitt behov for distraksjon (Dagsrevyen, hotel Cesar og annet tilfeldig som går på tv) så har jo det byttet ingen verdi. Ei heller har det reell verdi å bytte ut distraksjonen mobil med distraksjonen bok. Målet  være å fjerne behovet for distraksjon, ikke bytte en distraksjon ut med en annen (selv om enkelte velger lage seg et hierarki over distraksjoner som om noen av dem er moralsk overlegne andre. Det er et irrasjonelt livssyn).

Anonymkode: bc75a...7dc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Finn hobbyer som ikke innebærer skjermtid: Lese bøker, trene, gå tur/jogge uten tlf. Jeg trodde aldri jeg skulle klare å løpe uten musikk, men det går faktisk helt fint. 

Ikke vær på tlf første timen du har stått opp. Les heller bøker/blader og spis frokost, gå tur, løse kryssord/sudoku. 

Og slutt med å høre på podcast/youtube når du skal sove... 

Anonymkode: 9b4a4...dd4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...