Gå til innhold

Psykisk sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor sier man at angst er en psykisk sykdom? Når alle symptomer er intens fysisk lidelse som kjennes i hele kroppen?

Anonymkode: a4687...9d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi psykisk sykdom ikke kun går utover psyken/hodet. Det manifesterer seg i kroppen også.

Anonymkode: 6f010...0c1

• Nyttig 5
Skrevet

Angst er en psykisk sykdom som gjerne manifesterer seg fysisk også. Jeg sliter (og har tidligere slitt enda mer, årevis hos DPS) med angst og kjenner meg ikke igjen i at alle symptomer er fysiske. For meg opplevdes de største plagene som psykiske og foregikk i bevisstheten, men det opplevdes for all del også fysisk.

Jeg tenker uansett at de fysiske symptomene er en fryktrespons. De er en konsekvens av at den psykiske sykdommen forårsaker at det fysiske systemet overaktiveres. Den mest effektive behandlingen av angst går jo gjerne også nettopp å gå løs på den psykiske delen, det man frykter, ikke på å dempe de fysiske konsekvensene angsten gjerne har.

Anonymkode: ef3d1...8c4

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mange med angst tror de ikke får puste, at de får hjerteattakk og er redde de skal dø osv. Men dette er ikke reelt. 

Anonymkode: c6ef1...f9c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange med angst tror de ikke får puste, at de får hjerteattakk og er redde de skal dø osv. Men dette er ikke reelt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Psykisk sykdom som angst kan ha fysiske symptomer, men det begynner med en tanke/følelse som deretter kan manifestere seg fysisk ved at en spenner musklene, får klump i brystet ei magen, mister kontroll på pusterytmen osv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Alt dette er jo reelt. Ikke at man skal dø, men man får ofte hjertebank og pustebesvær. Høyst reelt og veldig ekkelt. Jeg begynner til og med å kaldsvetter. 

Anonymkode: 6f010...0c1

Skrevet

Psykisk sykdom er når hjernen jobber mot deg, for  si det veldig enkelt. Men man kjenner det jo i mange tilfeller fysisk på kroppen også.

Anonymkode: 71004...b37

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi det handler om årsaken til at man ikke har det bra. Psykisk sykdom må behandles som det. 

Motsatt kan en del fysisk sykdom framstå også med symptomer i følelsene. Men følelsene forsvinner med behandling av kroppen.

Skrevet

Det er hjernen og nervesystemet som jobber på høygir

Anonymkode: fd263...176

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...