AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:47 #141 Skrevet onsdag kl. 12:47 Kygos skrev (15 timer siden): Skulle gjerne sett noe seriøs forskning på dette. Sikkert noen kvinner som gjør litt ekstra, men jeg tror det er mange menn som også gjør ekstra på denne fronten. Holdningen om at kvinnen har denne oppgaven er litt generaliserende. Jeg var akkurat i forhold med en kvinne som var totalt avhengig av at andre holdt orden på ditt og datt i hverdagen. Dette orket jeg ikke over tid, da det betød å være litt forelder for henne og i praksis. I tillegg er det slik at menn bruker mer tid enn kvinner på jobb+husarbeid enn det kvinner gjør. Ca. varigheten av en 30 min såpeopera per dag, der menn heller jobber eller utfører oppgaver i hjemmet. For øvrig er samfunnet fortsatt litt der at kvinnen er det evige offeret i et forhold. Jeg tror at om 50 år, så kommer man til å riste på hodet hva hvordan samfunnet sykeliggjorde kvinnen og manglet evne og refleksjon til å se at menn ikke får samme omtanke "by default" pga rene biologiske faktorer. De samme faktorer som gjør at kvinner tildeles lavere straffer enn menn fra domstolene for samme forbrytelse. Det bare rynker vi på nesa av. Hadde det vært motsatt hadde samfunnet stått i flammer. Det finnes jo seriøs forsking på dette, som er mer seriøst enn din anekdote om en kvinne.. Jeg vet om en mann som gjør null husarbeid og bare sitter i en stol og blir servert middag, og kaster snusen sin på gulvet når han er ferdig med den, så går kona og plukker den opp. Ergo så tror jeg ikke på at menn bruker mer tid på husarbeid enn kvinner #ironi Anonymkode: b1f37...25f
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:33 #142 Skrevet onsdag kl. 13:33 Kygos skrev (16 timer siden): Skulle gjerne sett noe seriøs forskning på dette. Sikkert noen kvinner som gjør litt ekstra, men jeg tror det er mange menn som også gjør ekstra på denne fronten. Holdningen om at kvinnen har denne oppgaven er litt generaliserende. Jeg var akkurat i forhold med en kvinne som var totalt avhengig av at andre holdt orden på ditt og datt i hverdagen. Dette orket jeg ikke over tid, da det betød å være litt forelder for henne og i praksis. I tillegg er det slik at menn bruker mer tid enn kvinner på jobb+husarbeid enn det kvinner gjør. Ca. varigheten av en 30 min såpeopera per dag, der menn heller jobber eller utfører oppgaver i hjemmet. For øvrig er samfunnet fortsatt litt der at kvinnen er det evige offeret i et forhold. Jeg tror at om 50 år, så kommer man til å riste på hodet hva hvordan samfunnet sykeliggjorde kvinnen og manglet evne og refleksjon til å se at menn ikke får samme omtanke "by default" pga rene biologiske faktorer. De samme faktorer som gjør at kvinner tildeles lavere straffer enn menn fra domstolene for samme forbrytelse. Det bare rynker vi på nesa av. Hadde det vært motsatt hadde samfunnet stått i flammer. Helt riktig. Men det er samtidig viktig å se hva som blir sagt her: Kvinner tror at de går mens mannen ikke gjør det. Det er dette siste her som er det essensielle: Ikke at kvinner går og tenker, men at de luller seg inn i en forestilling om at mannen ikke gjør det s as men. At han er en tanketom fjott som bare går rundt med tøys inni hodet. Høres dette ut som en mann de i utgangspunktet respekterer? Som de i utgangspunktet verdsetter? Som de i utgangspunktet tenner på? Selvfølgelig ikke. Og det er også hele poenget: Dette "tredje skiftet" er i sin natur noe som bare er mulig å tenke på først når hun ikke lenger er interessert i mannen sin. Ingen dame som (fremdeles?) anser mannen sin som et catch luller seg inn i noen forestilling om at han ikke tenker på ting. Dette bør man legge merke til, for det avslører hva vi faktisk snakker om her: En unnskyldning forbi avslutte forholdet med en mann hun ikke lenger vil ha, på en måte som lar henne skyve skylden over på ham. Anonymkode: 48d97...2b4 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:39 #143 Skrevet onsdag kl. 15:39 AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 12.39): Menn har en viss fare for å fase seg selv bort i forholdet, og etter noen år uti, og når slitasjen begynner å gjøre seg gjeldende, så kan fort kvinnen begynne å innse att ho greier seg faktisk greit uten, eventuelt blir det mindre arbeid uten. Jeg oppdaget det selv, att når jeg ble alene, så fikk jeg ei helt anna ro enn når vi var to, og mye bedre tid merkelig nok. Att en voksen person som du skal dele ett samliv med, og som en skal være med å oppdra barna med, gjør seg så uviktig att han lesser alt over på den andre, fordi det han gjør er mye viktigere, er jo litt rart? Her kunne jeg aldri si til han att han måtte gjøre noe fordi jeg var sliten, da ble det rett og slett ikke gjort. Mens han kunne fint unngå å gjøre noe av samme grunn, det betydde bare att jeg måtte ordne der. Han hadde ikke ryggen min rett og slett. Og dette ble over tid, en stor belastning. Ble jeg syk innimellom som en faktisk blir, ble han mer irritert en støttende, spesielt om det betydde att han måtte utsette egne planer, han fikk adskillig mer og gjøre og det var synd i ham som måtte utsette alt det viktige. Han gjorde seg uviktig i samlivet ved å hevde seg mer viktig på generell basis.jobben var viktig, treningen, venner, hans velferd var viktigere en min. Samtidig hadde han forventinger om att alt ordnet seg, dette selv om han ikke gjorde jobben. Mase kunne jeg ikke, for ingen menn liker vist en masete partner. Ingen orker ett slikt forhold i lengden, ikke menn heller, slitasjen blir for stor over tid, respekten forsvinner,følelser går over i irritasjon, en finner ikke positive grunntrekk hos partneren lenger. Samlivet blir deretter. Bruddet også, de ukene jeg har barna merker jeg faktisk ikke att jeg mangler en annen voksenperson ved min side. Nå har jeg lært å ikke stikke nesa borti hans saker, så han må selv finne informasjon om alt vedrørende ungene, selv finne ut om han har kalenderen open, finne klær, finne ork og tid og sjonglere hverdagen mellom unger, jobben og fritid. Det er ikke mitt problem lenger, selv klager han på att han har fått så liten tid til alt, mens jeg har fått mer tid til alt Rart, siden alt han gjorde var så viktig? Anonymkode: de300...38a Hehe dette sier mye 👍🏻 Anonymkode: d5c04...064
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:54 #144 Skrevet onsdag kl. 16:54 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kanskje han gjorde en feil ved å velge å være sammen med meg? Han trodde vel at han skulle klare å presse og lure og skyve meg inn i samme kjipe og selvoppofrende husmorrollen faren hans hadde fått parkert mora hans i. Traff fyren på universitetet, så det er ikke alltid det hjelper med utdanning mot bakstreverske holdninger. Det hjalp ikke for ham. Anonymkode: 2b600...64d Og likevel gikk det år og dag og barn før du ble lei av "holdningene" hans? Ja, skjønner at han føler seg lurt når kravene dine endrer seg så drastisk. Anonymkode: 7a668...d4a
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:58 #145 Skrevet onsdag kl. 16:58 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det finnes jo seriøs forsking på dette, som er mer seriøst enn din anekdote om en kvinne.. Jeg vet om en mann som gjør null husarbeid og bare sitter i en stol og blir servert middag, og kaster snusen sin på gulvet når han er ferdig med den, så går kona og plukker den opp. Ergo så tror jeg ikke på at menn bruker mer tid på husarbeid enn kvinner #ironi Anonymkode: b1f37...25f Jeg tror ikke du oppfylte vedkommendes ønske om å se seriøs forskning med din smått unyttige anekdote....ironitag hjelper ikke. Kanskje du skal svare på en måte som setter deg i et bedre lys? Anonymkode: 7a668...d4a
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:03 #146 Skrevet onsdag kl. 17:03 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Helt riktig. Men det er samtidig viktig å se hva som blir sagt her: Kvinner tror at de går mens mannen ikke gjør det. Det er dette siste her som er det essensielle: Ikke at kvinner går og tenker, men at de luller seg inn i en forestilling om at mannen ikke gjør det s as men. At han er en tanketom fjott som bare går rundt med tøys inni hodet. Høres dette ut som en mann de i utgangspunktet respekterer? Som de i utgangspunktet verdsetter? Som de i utgangspunktet tenner på? Selvfølgelig ikke. Og det er også hele poenget: Dette "tredje skiftet" er i sin natur noe som bare er mulig å tenke på først når hun ikke lenger er interessert i mannen sin. Ingen dame som (fremdeles?) anser mannen sin som et catch luller seg inn i noen forestilling om at han ikke tenker på ting. Dette bør man legge merke til, for det avslører hva vi faktisk snakker om her: En unnskyldning forbi avslutte forholdet med en mann hun ikke lenger vil ha, på en måte som lar henne skyve skylden over på ham. Anonymkode: 48d97...2b4 Ja, alt tyder mer og mer på at det tredje skiftet er en unnskyldning for å kvitte seg med mannen. Ser ut til at alle tredje-skift-fantastene har kvittet seg med sin eks på den måten. Og felles for dem alle er jo det bemerkelsesverdige at nå, NÅ, NÅ har de funnet mannen som tar alle skiftene og er drømmemannen på alle måter. Helt til de blir lei og trenger en ny mann. Da feiler drømmemannen utrolig nok plutselig på det tredje skiftet. Anonymkode: 7a668...d4a 1
Kygos Skrevet onsdag kl. 17:03 #147 Skrevet onsdag kl. 17:03 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det finnes jo seriøs forsking på dette, som er mer seriøst enn din anekdote om en kvinne.. Jeg vet om en mann som gjør null husarbeid og bare sitter i en stol og blir servert middag, og kaster snusen sin på gulvet når han er ferdig med den, så går kona og plukker den opp. Ergo så tror jeg ikke på at menn bruker mer tid på husarbeid enn kvinner #ironi Anonymkode: b1f37...25f Men vis til forskningen da? Tall fra SSB, i alle fall for noen år siden, viser at menn har en høyere belastning når man ser jobb + husarbeid under ett.
Kygos Skrevet onsdag kl. 17:12 #148 Skrevet onsdag kl. 17:12 (endret) Jeg tror mange menn går rundt og pleaser sine kvinner for å holde husfreden. Kvinner som vil bli sett, hørt, forstått, få sine behov dekket og sine følelser regulert. Menn som oppfattes å ikke levere dette må endre seg. De må bli den perfekte partner. Idealet som er verdig til å føre genene videre. Hvis vi skal snakke om usynlige mentale belastninger som 'det tredje skiftet', så tror jeg det er mange menn der ute som bryter seg ned for å holde husets sjef fornøyd. 'Happy wife....'-ordspillet kommer ikke ut av intet. Endret onsdag kl. 17:13 av Kygos
Trolltunge Skrevet onsdag kl. 17:16 #149 Skrevet onsdag kl. 17:16 Kygos skrev (19 timer siden): Skulle gjerne sett noe seriøs forskning på dette. Sikkert noen kvinner som gjør litt ekstra, men jeg tror det er mange menn som også gjør ekstra på denne fronten. Holdningen om at kvinnen har denne oppgaven er litt generaliserende. Jeg var akkurat i forhold med en kvinne som var totalt avhengig av at andre holdt orden på ditt og datt i hverdagen. Dette orket jeg ikke over tid, da det betød å være litt forelder for henne og i praksis. I tillegg er det slik at menn bruker mer tid enn kvinner på jobb+husarbeid enn det kvinner gjør. Ca. varigheten av en 30 min såpeopera per dag, der menn heller jobber eller utfører oppgaver i hjemmet. For øvrig er samfunnet fortsatt litt der at kvinnen er det evige offeret i et forhold. Jeg tror at om 50 år, så kommer man til å riste på hodet hva hvordan samfunnet sykeliggjorde kvinnen og manglet evne og refleksjon til å se at menn ikke får samme omtanke "by default" pga rene biologiske faktorer. De samme faktorer som gjør at kvinner tildeles lavere straffer enn menn fra domstolene for samme forbrytelse. Det bare rynker vi på nesa av. Hadde det vært motsatt hadde samfunnet stått i flammer. Og dette var ikke generaliserende??? Sist jeg sjekket var jeg kvinne, og jeg ser aldri på noe såpeopera. Ikke noe reality- dritt heller. Jeg kan ikke fordra slikt. Kvinner er offeret i forholdet NÅR de har menn som ikke fungerer godt, som menn er det når det er det motsatte. Det har overhodet ikke noe å si hva menn og kvinner gjør i snitt, når det i et forhold er ene som blir stående med størst belastning. Ingen er offer i forhold hvor samarbeid og samliv fungerer godt. Hvilket både kvinner og menn bør ønske seg, siden annet ikke blir trivelig. 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:54 #150 Skrevet onsdag kl. 17:54 Kygos skrev (37 minutter siden): Jeg tror mange menn går rundt og pleaser sine kvinner for å holde husfreden. Kvinner som vil bli sett, hørt, forstått, få sine behov dekket og sine følelser regulert. Menn som oppfattes å ikke levere dette må endre seg. De må bli den perfekte partner. Idealet som er verdig til å føre genene videre. Hvis vi skal snakke om usynlige mentale belastninger som 'det tredje skiftet', så tror jeg det er mange menn der ute som bryter seg ned for å holde husets sjef fornøyd. 'Happy wife....'-ordspillet kommer ikke ut av intet. Det er absolutt menn som pleaser også, som gjør seg mer eller mindre usynlige og totalt faser bort egne interesser og ønsker for å tilfredsstille en stadig mer forlangende partner. Det er like trist uansett kjønn og havne i en slik spiral og like utmattende for begge kjønn. Vi må bli flinkere å se hverandre og strekke oss litt mer for att alle parter har det fint i samlivet rett og slett. Anonymkode: de300...38a
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:22 #151 Skrevet onsdag kl. 18:22 Kygos skrev (1 time siden): Men vis til forskningen da? Tall fra SSB, i alle fall for noen år siden, viser at menn har en høyere belastning når man ser jobb + husarbeid under ett. Mens forskning på det tredje skift er gjort på husholdninger der mannen og kvinnen er likestilt på arbeidsbelastning + husarbeid. Eller sagt på en annen måte. Det tredje skiftet er basert på informasjon fra mammaer og pappaer som tilbringer like mange timer på jobb og er likestilt med husarbeid, men opplever en stor skjevhet i det usynlige, emosjonelle og mentale arbeidet som foregår i hjemmet Det omfatter oppgaver som å planlegge, koordinere og opprettholde familiens emosjonelle og sosiale velvære som emosjonelt arbeid. Å lytte, støtte og håndtere følelser hos familiemedlemmer. Planlegging og koordinering. Organisere aktiviteter, som å holde styr på barns timeplaner, avtaler, eller familiearrangementer. Relasjonsbygging. Omsorg for familieforhold, som å opprettholde kontakt med slektninger eller håndtere konflikter. Dette er altså rapportert fra menn selv som lever i forhold som er likestilt på arbeidsbelastning og husarbeid. Anonymkode: 28f2f...003
Kygos Skrevet onsdag kl. 19:46 #152 Skrevet onsdag kl. 19:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mens forskning på det tredje skift er gjort på husholdninger der mannen og kvinnen er likestilt på arbeidsbelastning + husarbeid. Eller sagt på en annen måte. Det tredje skiftet er basert på informasjon fra mammaer og pappaer som tilbringer like mange timer på jobb og er likestilt med husarbeid, men opplever en stor skjevhet i det usynlige, emosjonelle og mentale arbeidet som foregår i hjemmet Det omfatter oppgaver som å planlegge, koordinere og opprettholde familiens emosjonelle og sosiale velvære som emosjonelt arbeid. Å lytte, støtte og håndtere følelser hos familiemedlemmer. Planlegging og koordinering. Organisere aktiviteter, som å holde styr på barns timeplaner, avtaler, eller familiearrangementer. Relasjonsbygging. Omsorg for familieforhold, som å opprettholde kontakt med slektninger eller håndtere konflikter. Dette er altså rapportert fra menn selv som lever i forhold som er likestilt på arbeidsbelastning og husarbeid. Anonymkode: 28f2f...003 Har du en kilde? Ikke uenig, men vi snakker om mindre kvantifiserbare forhold her. Opplevd belastning, følelser. Er vi trygge på at menn i forhold ikke har ekvivalente oppgaver i et forhold som balanserer dette? Økonomiske forhold. Sørge for at ting fungerer og fikse ting.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:02 #153 Skrevet onsdag kl. 20:02 Kygos skrev (14 minutter siden): Har du en kilde? Ikke uenig, men vi snakker om mindre kvantifiserbare forhold her. Opplevd belastning, følelser. Er vi trygge på at menn i forhold ikke har ekvivalente oppgaver i et forhold som balanserer dette? Økonomiske forhold. Sørge for at ting fungerer og fikse ting. Doktorgradsavhandlingen til Kristine Smeby, som er personen bak begrepet i Norge. https://kjonnsforskning.no/nb/2017/10/modre-tar-mer-ansvar-barna-selv-i-likestilte-par Hun peker spesielt på skjevheten i permisjonstid som en bakenforliggende årsak til utviklingen av denne skjevheten. Anonymkode: 28f2f...003 1
Trolltunge Skrevet onsdag kl. 21:39 #154 Skrevet onsdag kl. 21:39 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er absolutt menn som pleaser også, som gjør seg mer eller mindre usynlige og totalt faser bort egne interesser og ønsker for å tilfredsstille en stadig mer forlangende partner. Det er like trist uansett kjønn og havne i en slik spiral og like utmattende for begge kjønn. Vi må bli flinkere å se hverandre og strekke oss litt mer for att alle parter har det fint i samlivet rett og slett. Anonymkode: de300...38a Enig i dette. Et forhold blir ikke godt for noen parter når slikt ikke fungerer godt. Det blir jo ikke god stemning og hyggelig når ene ikke har det bra. Å strekke seg litt for sin partner er imidlertid også helt normalt, også i gode og velfungerende forhold, og man har ikke nødvendig relasjonskompetanse til å ivareta sitt forhold om man ikke er villig til det. Slikt skal likevel gå begge veier, og ikke bare en vei.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 22:00 #155 Skrevet onsdag kl. 22:00 https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn-likestilling/kvinner-gjor-fortsatt-mest-husarbeid/2335060 Anonymkode: a3a4f...7cf 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 00:32 #156 Skrevet torsdag kl. 00:32 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Doktorgradsavhandlingen til Kristine Smeby, som er personen bak begrepet i Norge. https://kjonnsforskning.no/nb/2017/10/modre-tar-mer-ansvar-barna-selv-i-likestilte-par Hun peker spesielt på skjevheten i permisjonstid som en bakenforliggende årsak til utviklingen av denne skjevheten. Anonymkode: 28f2f...003 For en overraskelse at det var en kvinne som kom opp med uttrykket. Anonymkode: 7474f...9f4 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:44 #157 Skrevet torsdag kl. 06:44 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, alt tyder mer og mer på at det tredje skiftet er en unnskyldning for å kvitte seg med mannen. Ser ut til at alle tredje-skift-fantastene har kvittet seg med sin eks på den måten. Og felles for dem alle er jo det bemerkelsesverdige at nå, NÅ, NÅ har de funnet mannen som tar alle skiftene og er drømmemannen på alle måter. Helt til de blir lei og trenger en ny mann. Da feiler drømmemannen utrolig nok plutselig på det tredje skiftet. Anonymkode: 7a668...d4a Dette! 👆 Anonymkode: 48d97...2b4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:54 #158 Skrevet torsdag kl. 06:54 Kygos skrev (13 timer siden): Men vis til forskningen da? Tall fra SSB, i alle fall for noen år siden, viser at menn har en høyere belastning når man ser jobb + husarbeid under ett. Nå har den blitt lenket til en del ganger i tråden her, den har også vært helt vanvittig lett å google seg frem til. Begrepet det tredje skiftet ble jo funnet opp nettopp i forbindelse med denne forskningen og er uløselig knyttet til den. Jobb og husarbeid, er det første skiftet og det andre skiftet. Det tredje skiftet er noe annet, og igjen må jeg bare si, at jeg skulle ønske folk kunne google LITT før de diskuterer noe de ikke har forstått hva er. Igjen - vær gjerne uenig i det, kritiser gjerne forskningen, men vit nå hva begrepet faktisk er og beskriver før du uttaler deg. Anonymkode: b1f37...25f
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:06 #159 Skrevet torsdag kl. 09:06 Nå er Norge og europa har etterhvert begynt å vende blikket mot Ukarina i måten de takler krigen på, og samarbeidet mellom folket. Mange spør seg om norge har en beredskapslan, og folket er førebudd på å takle en krigs-eller krisesitusajon som det Ukarina står overfor. Etter 2 verdenskrig tok slutt var det meste preget av forfall både økonomisk, og matrielt i Norge. Gledesrusen etter 5 lange år med okkupasjon var imidlertid innsatsviljen, samarbeidsviljen, pågangsmotet imidletid høyt blandt folket. Til tross for at folk flest hadde dårlige levekår så hadde dei idet minste råd å få barn, og opprettholde skolene rundt omkring i hver en bygd. Barna gikk, og syklet til /fra skolen, mange måtte i båter for å kome seg over fjorden, men de klaget ikkje. Dersom norge igenn skulle bli innvadert i en krigs- eller krisesituasjon tilsvarende som Ukraina er idag vil nok folket fortsatt sitte å "krangle om arbeidsfordelingen både i og utenfor hjemmet ? Kanskje er det nå på tide å senke "flagget på halv stang " den 8 mars på kvinnedagen, og opprette en "mannedag " Anonymkode: a3a4f...7cf 1
Kygos Skrevet torsdag kl. 16:13 #160 Skrevet torsdag kl. 16:13 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nå har den blitt lenket til en del ganger i tråden her, den har også vært helt vanvittig lett å google seg frem til. Begrepet det tredje skiftet ble jo funnet opp nettopp i forbindelse med denne forskningen og er uløselig knyttet til den. Jobb og husarbeid, er det første skiftet og det andre skiftet. Det tredje skiftet er noe annet, og igjen må jeg bare si, at jeg skulle ønske folk kunne google LITT før de diskuterer noe de ikke har forstått hva er. Igjen - vær gjerne uenig i det, kritiser gjerne forskningen, men vit nå hva begrepet faktisk er og beskriver før du uttaler deg. Anonymkode: b1f37...25f Jeg har lest linken. Og det er helt fair å be om at den som påstår noe får legge frem kilder. Det er et ryddig prinsipp for debatt. Jeg tenker at dette ekstra ansvaret mot tar springer ut av biologi. Det er jo helt logisk. Det påstås at det henger sammen med forventninger. Jeg tenker at menn også har forventninger på seg, men at disse retter seg mot andre element i familien. Familiens beskytter, ordne opp, fikse ting, økonomi, praktiske ting. Kona har et nytt prosjekt - pusse opp et rom - mannen må gjøre jobben. Denne studien ser jo kun på oppfølging av barn, ikke på den samlede belastningen. Og feks det at kvinnene hentet tidligere i barnehagen kan jo forklares med at kvinner generelt jobber mindre. Det er jo ikke akkurat et sjokk at kvinner er mer emosjonelt påkoplet sitt barn, sånn generelt. Jeg tror ikke menn kan gå inn å ta den rollen uten å forsøke å endre for meget på det biologiske og evolusjonære utgangspunktet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå