Trolltunge Skrevet mandag kl. 13:15 #121 Skrevet mandag kl. 13:15 AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 9.32): Dette er en sannhet med modifikasjoner. Alle familier er ulike. For meg var det bare kos når jeg hadde tre små barn. De skulle jo bare hentes i barnehagen etter jobb og koses med hjemme i noen få timer før de la seg for natten kl 19, og gav min mann og meg timevis med deilig voksentid. Nå er de 8, 12 og 14. To av dem trenger MYE daglig hjelp med lekser og sosiale utfordringer pga adhd, og eldstemann bedriver toppidrett, går på toppidrettsskole et stykke unna, trener flere ganger daglig og konkurrerer i inn- og utland (💸💸💸). Vi hadde dessverre ikke råd til å kjøpe sentral bolig her 25 min utenfor Oslo (de koster 10 mill pluss), og må derfor kjøre, kjøre og kjøre. Så for meg var den rolige, gode tiden når vi hadde barnehagebarn. Det var også derfor vi valgte å få tredjemann, fordi det var så lett å ha en 2-åring og en 4-åring. Vi tenkte ikke på alt som ventet, og kunne jo heller ikke forutse ett toppidrettsbarn og to diagnosebarn. For vår del, så gikk jeg i tradisjonell kone-felle. Detvar lett å holde boligen ryddig og ren frem til vi fikk nr 3 og de eldste begynte å kreve mye mer tid og penger. Etter det så har jeg måttet senke standarden på alt, helt dit hvor jeg ikke har trivdes i eget hjem på mange år fordi jeg ikke orker å rydde og vaske etter 4 griser i mer enn et par timer hver dag. Så her er det kattespy på gulvet, matrester på spisebordet og hybelkaniner på alle soverom til enhver tid. Min respekt og omsorg for mannen er tilintetgjort, da jeg ser mer og mer hvor lat og egoistisk han er. Anonymkode: 7a076...e30 Sender deg en stor klem. Slik skal det ikke være! ❤️ Med store barn mente jeg på slutten av tenårene til begynnelsen av 20- årene. Mine har tippet 20, og styrer alt helt selv. 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:33 #122 Skrevet mandag kl. 20:33 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Skilsmissegrunn nr 1 er at kvinner ikke tenner på mannen sin lenger, og vil prøve å oppgradere til en bedre mann. Eller har allerede funnet en. Harde statistiske og evolusjonære fakta. Anonymkode: 4187b...34d Stemmer. Og dette "tredje skiftet" er unnskyldningen feminister har diktet opp for å slippe å stilles til ansvar som den som river opp familien. Rett og slett dårlige mødre og koner som prøver å skyve klandre overbpå mannen de vil forlate. Anonymkode: 48d97...2b4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:05 #123 Skrevet tirsdag kl. 14:05 I 2 av 3 samlivsbrudd er det kvinnene som tar initiativet, og som bidrar til splitte opp familien. https://www.forskning.no/psykologi-samliv-spor-en-forsker/hvem-tar-egentlig-initiativet-til-a-avslutte-et-forhold-og-hvorfor/2146365 Anonymkode: a3a4f...7cf 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:10 #124 Skrevet tirsdag kl. 14:10 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I 2 av 3 samlivsbrudd er det kvinnene som tar initiativet, og som bidrar til splitte opp familien. https://www.forskning.no/psykologi-samliv-spor-en-forsker/hvem-tar-egentlig-initiativet-til-a-avslutte-et-forhold-og-hvorfor/2146365 Anonymkode: a3a4f...7cf Hvis man har prøvd å få til bedre arbeidsfordeling i mange år uten å bli hørt, er det jammen godt at disse damene går. Kvinners livsutfoldelse er like viktig som menns, vet du. Anonymkode: 2b600...64d 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:37 #125 Skrevet tirsdag kl. 16:37 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis man har prøvd å få til bedre arbeidsfordeling i mange år uten å bli hørt, er det jammen godt at disse damene går. Kvinners livsutfoldelse er like viktig som menns, vet du. Anonymkode: 2b600...64d Snakk om å ikke forstå noe av artikkelen. Anonymkode: 7474f...9f4 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:31 #126 Skrevet tirsdag kl. 17:31 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis man har prøvd å få til bedre arbeidsfordeling i mange år uten å bli hørt, er det jammen godt at disse damene går. Kvinners livsutfoldelse er like viktig som menns, vet du. Anonymkode: 2b600...64d Og de fleste vel "går" med barna på slep ! Tilbake sitter mange fedre som må kjempe for samversretten til barna,og mange gutter som etterhvert savner farsrolle kontakten ! Anonymkode: a3a4f...7cf
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:33 #127 Skrevet tirsdag kl. 17:33 AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 10.38): Forelskelse gør blind ! Uttrykket «forelskelse gjør blind» betyr at man ikke ser sin forelskede (partners feil og mangler) men i stedet idealiserer personen og verden rundt dem. Dette skyldes en kombinasjon av kjemiske reaksjoner i hjernen, som frigjør hormoner som dopamin, oksytocin og opioider, og psykologiske effekter som øker euforien og reduserer kritisk tenkning. Det kjemiske raksjonsmønstert er forskjellig fra mann, og kvinner Anonymkode: a3a4f...7cf Man trenger ikke å være blind selv om man er forelsket. Da har man en jobb å gjøre med seg selv. Anonymkode: e7952...a76
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:51 #128 Skrevet tirsdag kl. 17:51 Tror både pengekrangel og utroskap er oftere grunn. Og den klassiske har vokst fra hverandre. Anonymkode: 3880b...e71
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:58 #129 Skrevet tirsdag kl. 17:58 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Og de fleste vel "går" med barna på slep ! Tilbake sitter mange fedre som må kjempe for samversretten til barna,og mange gutter som etterhvert savner farsrolle kontakten ! Anonymkode: a3a4f...7cf Da må du være en så god og deltagende og fin far FØR skillsmissen at barna ønsker å være sammen med deg, og at du kan tilføre omsorg og opplevelser og engasjement til livene deres. Altså gå for likestilling. Anonymkode: 2b600...64d 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:58 #130 Skrevet tirsdag kl. 19:58 AnonymBruker skrev (5 timer siden): I 2 av 3 samlivsbrudd er det kvinnene som tar initiativet, og som bidrar til splitte opp familien. https://www.forskning.no/psykologi-samliv-spor-en-forsker/hvem-tar-egentlig-initiativet-til-a-avslutte-et-forhold-og-hvorfor/2146365 Anonymkode: a3a4f...7cf Stemmer. Og de vet som regel at de påfører sine egne barn skade ved å bryte opp familien. Så da trenger de en bortforklaring som skyver skylden over på mannen i stedet. Dette bortforklaringen heter "det tredje skiftet". Anonymkode: 48d97...2b4 1
Kygos Skrevet tirsdag kl. 21:15 #131 Skrevet tirsdag kl. 21:15 AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 8.28): Det tredje skiftet er det usynlige arbeidet, det er en mer mental belastning - det er organsiering, å huske, planlegge og koordinere. Å ha koll på hvilke dager ungene skal på disse treningene og hva de må ha med seg. Skulle gjerne sett noe seriøs forskning på dette. Sikkert noen kvinner som gjør litt ekstra, men jeg tror det er mange menn som også gjør ekstra på denne fronten. Holdningen om at kvinnen har denne oppgaven er litt generaliserende. Jeg var akkurat i forhold med en kvinne som var totalt avhengig av at andre holdt orden på ditt og datt i hverdagen. Dette orket jeg ikke over tid, da det betød å være litt forelder for henne og i praksis. I tillegg er det slik at menn bruker mer tid enn kvinner på jobb+husarbeid enn det kvinner gjør. Ca. varigheten av en 30 min såpeopera per dag, der menn heller jobber eller utfører oppgaver i hjemmet. For øvrig er samfunnet fortsatt litt der at kvinnen er det evige offeret i et forhold. Jeg tror at om 50 år, så kommer man til å riste på hodet hva hvordan samfunnet sykeliggjorde kvinnen og manglet evne og refleksjon til å se at menn ikke får samme omtanke "by default" pga rene biologiske faktorer. De samme faktorer som gjør at kvinner tildeles lavere straffer enn menn fra domstolene for samme forbrytelse. Det bare rynker vi på nesa av. Hadde det vært motsatt hadde samfunnet stått i flammer. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:25 #132 Skrevet tirsdag kl. 21:25 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da må du være en så god og deltagende og fin far FØR skillsmissen at barna ønsker å være sammen med deg, og at du kan tilføre omsorg og opplevelser og engasjement til livene deres. Altså gå for likestilling. Anonymkode: 2b600...64d Forhåpentlegvis er det nå mange kvinner som tar på seg kjeledress, og arbeidshansker, og tar del i "skiftplanen etter oppryddinge etter stormen AMY sine herjinger"..Da kan menn kan få organisere, og bruke tiden på det "tredje skiftet ". Altså : Langt mer fokus på likestillingen også utenfor hjemmet Anonymkode: a3a4f...7cf 2
AnonymBruker Skrevet i går, 06:13 #133 Skrevet i går, 06:13 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Stemmer. Og de vet som regel at de påfører sine egne barn skade ved å bryte opp familien. Så da trenger de en bortforklaring som skyver skylden over på mannen i stedet. Dette bortforklaringen heter "det tredje skiftet". Anonymkode: 48d97...2b4 Brikkene faller på plass. Anonymkode: 7a668...d4a
AnonymBruker Skrevet i går, 07:16 #134 Skrevet i går, 07:16 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Forhåpentlegvis er det nå mange kvinner som tar på seg kjeledress, og arbeidshansker, og tar del i "skiftplanen etter oppryddinge etter stormen AMY sine herjinger"..Da kan menn kan få organisere, og bruke tiden på det "tredje skiftet ". Altså : Langt mer fokus på likestillingen også utenfor hjemmet Anonymkode: a3a4f...7cf Herre min hatt, antar kanskje ikke du var ute og ryddet etter Amy heller? Akkurat her jeg bor herjet ikke Amy så voldsomt, så kommunen tok seg av den saken. Jeg var på lønnsarbeidet mitt og gjorde viktige samfunnsoppgaver det krever (lang) utdanning å utføre. Men jeg har nå klart å lage gode rammer for barna mine også, og jeg har forlatt en stk ubrukelig ektemann fordi mine behov for egen fritid ble systematisk frarøvet meg pga det tredje skiftet. Livet som skilt ble veldig mye bedre enn livet som gift med en mann som aldri unnet meg samme fritiden som han unnet seg selv. Anonymkode: 2b600...64d 3
AnonymBruker Skrevet i går, 07:18 #135 Skrevet i går, 07:18 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herre min hatt, antar kanskje ikke du var ute og ryddet etter Amy heller? Akkurat her jeg bor herjet ikke Amy så voldsomt, så kommunen tok seg av den saken. Jeg var på lønnsarbeidet mitt og gjorde viktige samfunnsoppgaver det krever (lang) utdanning å utføre. Men jeg har nå klart å lage gode rammer for barna mine også, og jeg har forlatt en stk ubrukelig ektemann fordi mine behov for egen fritid ble systematisk frarøvet meg pga det tredje skiftet. Livet som skilt ble veldig mye bedre enn livet som gift med en mann som aldri unnet meg samme fritiden som han unnet seg selv. Anonymkode: 2b600...64d Og, mannen burde klart å holde bedre kontakt med barna sine etter at vi skilte oss, men det var vel den samme gamle historien, han orket og klarte og gadd ikke, han klarte egentlig ikke å være sammen med barna hvis jeg ikke organiserte. Hans valg, hans tap. Anonymkode: 2b600...64d
AnonymBruker Skrevet i går, 07:33 #136 Skrevet i går, 07:33 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Herre min hatt, antar kanskje ikke du var ute og ryddet etter Amy heller? Akkurat her jeg bor herjet ikke Amy så voldsomt, så kommunen tok seg av den saken. Jeg var på lønnsarbeidet mitt og gjorde viktige samfunnsoppgaver det krever (lang) utdanning å utføre. Men jeg har nå klart å lage gode rammer for barna mine også, og jeg har forlatt en stk ubrukelig ektemann fordi mine behov for egen fritid ble systematisk frarøvet meg pga det tredje skiftet. Livet som skilt ble veldig mye bedre enn livet som gift med en mann som aldri unnet meg samme fritiden som han unnet seg selv. Anonymkode: 2b600...64d Alle kan gjøre feil valg i livet, kanskje du var for opptatt med den lange utdanningen din til å velge "riktig" mann og far til dine barn? Anonymkode: 7a668...d4a
AnonymBruker Skrevet i går, 09:03 #137 Skrevet i går, 09:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle kan gjøre feil valg i livet, kanskje du var for opptatt med den lange utdanningen din til å velge "riktig" mann og far til dine barn? Anonymkode: 7a668...d4a Kanskje han gjorde en feil ved å velge å være sammen med meg? Han trodde vel at han skulle klare å presse og lure og skyve meg inn i samme kjipe og selvoppofrende husmorrollen faren hans hadde fått parkert mora hans i. Traff fyren på universitetet, så det er ikke alltid det hjelper med utdanning mot bakstreverske holdninger. Det hjalp ikke for ham. Anonymkode: 2b600...64d 2
AnonymBruker Skrevet i går, 09:17 #138 Skrevet i går, 09:17 AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 0.05): Det finnes ingen statistikk på dette, så det er bare meninger. Når det kommer til "det tredje skiftet" kan menn også bruke argumentet at menns jobber er dramatisk hardere og mer samfunnskritiske, så det er et elendig argument, så kvinner kan ikke klage på at de må sortere flere sokker hjemme. Så det er kun subjektivt. Anonymkode: 7f973...66c "Menns jobber". Lol. Som om menn fortsatt jager mammuter eller jobber i gruver. Hva slags mannejobber snakker du om som både er hardere mer samfunnskritiske, og hvor mange menn gjelder dette? De fleste menn er ikke brannmenn. Til sammenligning er VELDIG mange kvinner sykepleiere. Anonymkode: 20041...49a 2
AnonymBruker Skrevet i går, 09:59 #139 Skrevet i går, 09:59 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Herre min hatt, antar kanskje ikke du var ute og ryddet etter Amy heller? Akkurat her jeg bor herjet ikke Amy så voldsomt, så kommunen tok seg av den saken. Jeg var på lønnsarbeidet mitt og gjorde viktige samfunnsoppgaver det krever (lang) utdanning å utføre. Men jeg har nå klart å lage gode rammer for barna mine også, og jeg har forlatt en stk ubrukelig ektemann fordi mine behov for egen fritid ble systematisk frarøvet meg pga det tredje skiftet. Livet som skilt ble veldig mye bedre enn livet som gift med en mann som aldri unnet meg samme fritiden som han unnet seg selv. Anonymkode: 2b600...64d Til orientering så kan ein fortelle at ein har forlengst har vert ute å foretatt reprasjonsarbeide etter stormen " Amy ". Forøvri eit felles ansvar da postkassestativet ble smadret, men dei fleste av de 17 beboerne som har sin postkasse der " kjørte oppsiktvekkende bare forbi". Dei fleste er vel etterhvert blitt vant med at "kommunens menn" rydder opp så dama får ta hånd om det tredje skiftet. Du bruker utrykket "mine barn" og har klart å skape en god ramme rundt dem, og det får vel vise seg i møte inn i voksenaldren. Også mange menn har forlengst oppdaget at de fekk det langt bedre alene når de ble frigjordt "gnålet "fra kvinnfolket som aldri ble fornøyde . Anonymkode: a3a4f...7cf 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:38 #140 Skrevet i går, 10:38 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Til orientering så kan ein fortelle at ein har forlengst har vert ute å foretatt reprasjonsarbeide etter stormen " Amy ". Forøvri eit felles ansvar da postkassestativet ble smadret, men dei fleste av de 17 beboerne som har sin postkasse der " kjørte oppsiktvekkende bare forbi". Dei fleste er vel etterhvert blitt vant med at "kommunens menn" rydder opp så dama får ta hånd om det tredje skiftet. Du bruker utrykket "mine barn" og har klart å skape en god ramme rundt dem, og det får vel vise seg i møte inn i voksenaldren. Også mange menn har forlengst oppdaget at de fekk det langt bedre alene når de ble frigjordt "gnålet "fra kvinnfolket som aldri ble fornøyde . Anonymkode: a3a4f...7cf Barna mine er voksne, og de følger det ettertrykkelig dokumenterte mønsteret med utdanning på samme nivå eller høyere enn foreldrene sine. Særlig mors utdanning er viktig. Anonymkode: 2b600...64d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå