AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #21 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ordet tidsklemma kom inn i det norske språket på begynnelsen av 90 talet når begge ektefelle /samboere skulle i lønnet arbeide, og er særleg blitt brukt blandt småbarnsforeldre som idag sliter med å kombinere arbeid, og hjem. Mange som ble født på 90 talet er selve nå blitt foreldre, og hvordan har det egentlig gått med kjønnsfordeling av arbeide både innenfor og utenfor hjemmet. ? Ordet tidklemma brukes idag også av mange andre når de føler at de ikkje strekker til. og har for lite tid å gjøre de helst ønsker å gjøre. Noen har en evne til å sjå ting som bør gjøres til enhver tid medan andre har går m/ bind for øya. Når ein ber noen rydde etter så skjønner de simpelten ikkje hva ein mener, og har noe gått galt med oppdragelsen. ? Det har vert mye fokus på tidstyven det tredje skiftet i hjemmet,men liten grad vert fokus på om hva egentlig det tredje skiftet handler om. ? Hvor mye tid bruker eksempelvis en familie på 3-4-5 pers. til klesvask, rengjøring av bolig. innkjøp av matvarer, kjøring av barn til /fra skolen, trening, og bistå barna m/ lekser etc. . Hvor mye tid bruker idag foreldre, og barna til mobil-og skjermbruk, og hva med barna sin deltagelse til rot i hjemmet, og det å holde hjemmet ryddig, og rent ? Mer en en treddel av kvinnene hevder at partneren sitt rot dreper tiltrekningen og hele 61 % seier at rot er den utløsende faktor til krangel Har stor forståelse for at rot kan vera en utløsende faktor til krangel for å "ta dritten etter andre er både fustrerende, og deprimende", men er kvinner flest mer strukturert, og ryddige en mange menn ? Har kvinner flest en bedre logistikk både innenfor og utenfor hjemmet. ? Her i huset er det han som er strukturert, ryddig, og holder orden på økonomien, og tar deg av det daglige vedlikehold (vaktmester) av boligen, innventar, kjøretøy, uteområde (plenslåing), snømåking, https://www.kk.no/samliv/parterapeut-dette-er-ingen-bagatell/83661664 Anonymkode: a3a4f...7cf I og med skjevfordeling av arbeidsoppgaver i hjemme nettopp en arbeidsfordelings-greie, og egentlig ikke en relasjons-greie, så er det bare å kjøre på med parterapeut; en kan få hjelp til motivasjon, strukturere hverdag, få hjelp til innarbeiding av rutiner, og andre rent tekniske ting - tror det skal gå bra, så lenge en ikke lar det gå utover relasjonen dere har. Anonymkode: bf471...283
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #22 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo det gjør det. Snakker av erfaring. Når en og samme person må styre begge skift blir det sånn. Det brukes mye mental energi på alt som skal sjekkes og planlegges for at det andre skiftet i det hele tatt kan utføres. Anonymkode: 005c8...57d Det glir ikke over i hverandre bare fordi du gjør begge jobbene. Det er to ulike jobber. Anonymkode: bc662...617 5
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #23 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Andre og tredje skiftet glir ikke over i hverandre. Tredje skiftet er prosjektlederen. Andre skiftet er gjennomføreren. To helt ulike jobber. Anonymkode: bc662...617 Nei. Tredje skiftet er ikke prosjektlederen. Det er mer en sekretær. Bygging av terrasse er et prosjekt som krever prosjektleder. Barnebursdag trenger noen som kan legge det inni familiekalenderen, altså en sekretær. Et prosjekt er en tidsavgrenset, unik og midlertidig oppgave som settes i gang for å oppnå et spesifikt mål, og som er avgrenset av tid, kostnad og ressurser Anonymkode: 7a668...d4a
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #24 Skrevet 15 timer siden Trolltunge skrev (8 timer siden): Nei kvinner har ikke bedre evner til slikt, men i de tilfellene mannen bare soner ut og overlater det meste til kvinnen må jo kvinnen ta det nødvendige. Som jeg sier til både mann og barn, det dere ikke tar selv må jeg ta, og det er ikke riktig og rettferdig at jeg skal gå og rydde og fikse for dere. Med store barn er det ikke lenger mye mentalt å drible, angående å huske på avtaler/møter/tannlege/lege/aktiviteter, klær og utstyr, begivenheter fra fødselsdager til jul, dugnad og cuper, med mer, ordne, tilrettelegge for og så videre, men det er mye slikt når barna er små, og det er slitsomt å måtte ta ansvar for alt slikt ja. Spesielt mentalt slitsomt å måtte drible alt slikt samtidig som mann krever oppmerksomhet og innsats han også, mens han gjerne er sur fordi du "maser" i fortvilelse over å måtte brenne lyset i begge ender, mens han verken gir innsats, ser eller setter pris på innsatsen din, og heller klager på at du ikke lenger er en festlig partner for ham når du er dønn utslitt, og veldig skuffet over hvordan han ble. Men nei, jeg tror det som dreper flest forhold er at man slutter med å være grei mot hverandre i ord og handlinger. Forhold dør på å vise hverandre sitt verste dag etter dag, og å tro for mye på at kjærlighet tåler alt og utholdenhet alt. Innstillingen "Om du elsker meg tåler du at jeg ikke er på topp." dreper forhold, fordi det ikke blir snakk om en dårlig dag innimellom, men blir vane å ikke være hyggelig mot partner, og så surrer spiralen fort nedover. Selv sterkeste kjærlighet går ikke på drivstoffet dritt. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Alle familier er ulike. For meg var det bare kos når jeg hadde tre små barn. De skulle jo bare hentes i barnehagen etter jobb og koses med hjemme i noen få timer før de la seg for natten kl 19, og gav min mann og meg timevis med deilig voksentid. Nå er de 8, 12 og 14. To av dem trenger MYE daglig hjelp med lekser og sosiale utfordringer pga adhd, og eldstemann bedriver toppidrett, går på toppidrettsskole et stykke unna, trener flere ganger daglig og konkurrerer i inn- og utland (💸💸💸). Vi hadde dessverre ikke råd til å kjøpe sentral bolig her 25 min utenfor Oslo (de koster 10 mill pluss), og må derfor kjøre, kjøre og kjøre. Så for meg var den rolige, gode tiden når vi hadde barnehagebarn. Det var også derfor vi valgte å få tredjemann, fordi det var så lett å ha en 2-åring og en 4-åring. Vi tenkte ikke på alt som ventet, og kunne jo heller ikke forutse ett toppidrettsbarn og to diagnosebarn. For vår del, så gikk jeg i tradisjonell kone-felle. Detvar lett å holde boligen ryddig og ren frem til vi fikk nr 3 og de eldste begynte å kreve mye mer tid og penger. Etter det så har jeg måttet senke standarden på alt, helt dit hvor jeg ikke har trivdes i eget hjem på mange år fordi jeg ikke orker å rydde og vaske etter 4 griser i mer enn et par timer hver dag. Så her er det kattespy på gulvet, matrester på spisebordet og hybelkaniner på alle soverom til enhver tid. Min respekt og omsorg for mannen er tilintetgjort, da jeg ser mer og mer hvor lat og egoistisk han er. Anonymkode: 7a076...e30 2 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #25 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei. Tredje skiftet er ikke prosjektlederen. Det er mer en sekretær. Bygging av terrasse er et prosjekt som krever prosjektleder. Barnebursdag trenger noen som kan legge det inni familiekalenderen, altså en sekretær. Et prosjekt er en tidsavgrenset, unik og midlertidig oppgave som settes i gang for å oppnå et spesifikt mål, og som er avgrenset av tid, kostnad og ressurser Anonymkode: 7a668...d4a Det var voldsomt så bokstavelig du tok prosjektleder-ordet. Les det som at prosjektet som ledes: Familien AS. Anonymkode: bc662...617 4
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #26 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var voldsomt så bokstavelig du tok prosjektleder-ordet. Les det som at prosjektet som ledes: Familien AS. Anonymkode: bc662...617 Ja men det er jo poenget, "det tredje skiftet" er ikke et prosjekt, det er småoppgaver som man kan legge inn i en kalender og så går livet videre. Så er det smått absurd at de større, omfangsrike oppgavene som gjerne ER prosjekt, og som gjerne faller på mannen, både snakkes ned og ikke er en del av "det tredje skiftet". Jeg prøver bare å skille snørr og bart her. Anonymkode: 7a668...d4a
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #27 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja men det er jo poenget, "det tredje skiftet" er ikke et prosjekt, det er småoppgaver som man kan legge inn i en kalender og så går livet videre. Så er det smått absurd at de større, omfangsrike oppgavene som gjerne ER prosjekt, og som gjerne faller på mannen, både snakkes ned og ikke er en del av "det tredje skiftet". Jeg prøver bare å skille snørr og bart her. Anonymkode: 7a668...d4a Så når man har lagt det inn i kalenderen så løser alt annet seg? Morsom du 😂 Står middagen din klar på bordet om du noterer at du skal spise middag på onsdag? Hvem skal kjøre og hente, hvilken gave skal vi gi, hvilket beløp er vi enige om nå i 3.klasse, har vi et kort, oi - jeg har et kveldsmøte - hvordan løser vi det, kan vi koordinere med andre foreldre - flott jeg kjører, de henter - men jeg har ikke ekstra sete akkurat nå - det må jeg huske å be om, det er utendørs - det er meldt regn - vi må også sende med en varm genser. Anonymkode: 077f9...f28 8 3
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #28 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja men det er jo poenget, "det tredje skiftet" er ikke et prosjekt, det er småoppgaver som man kan legge inn i en kalender og så går livet videre. Så er det smått absurd at de større, omfangsrike oppgavene som gjerne ER prosjekt, og som gjerne faller på mannen, både snakkes ned og ikke er en del av "det tredje skiftet". Jeg prøver bare å skille snørr og bart her. Anonymkode: 7a668...d4a Småoppgaver som plottes i en kalender, så går livet videre, faktisk. Jeg bygger heller tyve terrasser på rappen enn å være alene om det tredje skiftet i en familie over lang tid. Anonymkode: bc662...617 4 5
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #29 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Småoppgaver som plottes i en kalender, så går livet videre, faktisk. Jeg bygger heller tyve terrasser på rappen enn å være alene om det tredje skiftet i en familie over lang tid. Anonymkode: bc662...617 Og ikke minst så får man jo frigjort tid til å bygge terrasse; en terrasse som kommer til å stå i dusinvis av år ogsom man skal høstemasse ros for. Mens å planlegge konfirmasjon, dåp, skidag, klassebursdag, turdager, vinterklær som passer, Halloween og tannlegetimer som ikke skal kræsje med elevsamtaler, nei det skal bare gjøres fortløpende i det stille uten hverken ros eller pause. Anonymkode: 7a076...e30 4 5
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #30 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja men det er jo poenget, "det tredje skiftet" er ikke et prosjekt, det er småoppgaver som man kan legge inn i en kalender og så går livet videre. Så er det smått absurd at de større, omfangsrike oppgavene som gjerne ER prosjekt, og som gjerne faller på mannen, både snakkes ned og ikke er en del av "det tredje skiftet". Jeg prøver bare å skille snørr og bart her. Anonymkode: 7a668...d4a Du snakker jo ned "kvinnens" oppgaver som småoppgaver, mens "mannens" er liksom ekte prosjekter 😂 Det er jo feil på mange nivå. Først og fremst så har du nok ikke rett i at all planlegging av oppussing faller på mannen. Nå generaliserer jeg, men synes nå oftere det er kvinnen som vil pusse opp og som velger farge på malingen og tegner terrassen. Men greit - la oss si at alle med penis gjør alt av sånne prosjekter. Det å planlegge å bygge en platting, det ikke noe man gjør syv dager i uka, hele året. Det er sinnsykt mye mer krevende å være prosjektleder for tusen småoppgaver hele tiden, enn for en oppgave her og der. Og du kaller det bare en sekretær, som bare skal plotte ting inn i kalender. Det blir jo iallfall feil. Hvem er da lederen som sier alt som skal plottes inn? Det er jo det som er poenget med det tredje skiftet, man er ikke bare en som utfører, man er også den som må planlegge og ta avgjørelser. Hvis ene bare er sekretær og bare plotter inn ting som den får beskjed om - da er det den andre som forteller denne personen hva som skal gjøres når, som har tatt det tredje skiftet. Det tredje skiftet går forøvrig også på å bære et emosjonelt ansvar, sørge for at alle har det bra og har det de trenger. Anonymkode: b1f37...25f 7 3
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #31 Skrevet 15 timer siden Det finnes masse forskning på dette. Statistisk Sentralbyrå gjennomfører f.eks hvert tiende år det de kaller Tidsbruk-undersøkelsen. Og allerede for over et tiår siden ble det klart at menn har passert kvinner i samlet arbeidstid (dvs arbeid i og utenfor hjemmet totalt). (Og ja, jenter: Hvis dere jobber mindre enn ham faller mer av husarbeidet på dere. Det er faktisk slik de voksnes verden fungerer…) Så det er klart, menn som "ikke gjør en dritt" eksisterer jo. Men det er langt fra normen. Og da må nødvendigvis også kvinner som "ikke gjør en dritt" også eksistere for at det samlede snittet skal kunne bli det som SSB har kartlagt. At skilsmisser i Norge primært skyldes noe slags "tredje skift som faller på kvinner" kan vi derfor utelukke som noe som selv i beste fall bare var sant for mange år siden. Anonymkode: 48d97...2b4
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #32 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det finnes masse forskning på dette. Statistisk Sentralbyrå gjennomfører f.eks hvert tiende år det de kaller Tidsbruk-undersøkelsen. Og allerede for over et tiår siden ble det klart at menn har passert kvinner i samlet arbeidstid (dvs arbeid i og utenfor hjemmet totalt). (Og ja, jenter: Hvis dere jobber mindre enn ham faller mer av husarbeidet på dere. Det er faktisk slik de voksnes verden fungerer…) Så det er klart, menn som "ikke gjør en dritt" eksisterer jo. Men det er langt fra normen. Og da må nødvendigvis også kvinner som "ikke gjør en dritt" også eksistere for at det samlede snittet skal kunne bli det som SSB har kartlagt. At skilsmisser i Norge primært skyldes noe slags "tredje skift som faller på kvinner" kan vi derfor utelukke som noe som selv i beste fall bare var sant for mange år siden. Anonymkode: 48d97...2b4 Du må lese deg opp. Det tredje skiftet har lite med tidsbruk å gjøre. Anonymkode: b1f37...25f 6 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #33 Skrevet 15 timer siden Kvinner underrapporterer tidsbruk i tredje skifts-oppgaver. Mennene skjønner ikke hvor mye tid, krefter eller tankevirksomhet det tar, for det gjøres gjerne usynlig. Mens man kjører hjem fra jobb, mens man allerede tar oppvasken, i sengen før man legger seg… Det er jo hele problemet med tredjeskiftsoppgavene. De er usynlige i sin natur. Det betyr ikke at de ikke eksisterer. Det er vanskelig å måle gasslekkasje med øya…… Anonymkode: bc662...617 8 2
Brunello Skrevet 15 timer siden #34 Skrevet 15 timer siden Knocks skrev (9 timer siden): Jeg har tro på at begge gjør like mye husarbeid/vedlikehold av hus og hage, begge like mye med barna og begge like mye av det tredje skiftet. Begge burde kunne være like mye borte fra huset og begge burde kunne ta seg av barna og huset alene uten å bli hjelpesløs. Mener ikke at begge gjør de samme tingene like mye, hvis mor helst vil lage mat og far helst vil gjøre andre ting som å handle og vaske klær (bare eksempler) så er jo det helt naturlig og greit. Naturlig at man deler oppgavene mellom seg utifra hva man har lyst til. Men merker jo selv at man blir litt idiot på ting når man alltid unngår de og de oppgavene og barna ser at kun den ene "klarer" den og den oppgaven. Men men.... Det tredje skiftet bør utføres av en. Det er alltid smart at en er leder og koordinerer. Så får heller den andre gjøre mer av husarbeid, handling m.m.
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #35 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du må lese deg opp. Det tredje skiftet har lite med tidsbruk å gjøre. Anonymkode: b1f37...25f Et "skift" du ikke bruker tid på… tror faktisk ikke jeg gidder å "lese meg opp" på det, nei. 😄 Anonymkode: 48d97...2b4
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #36 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kvinner underrapporterer tidsbruk i tredje skifts-oppgaver. Mennene skjønner ikke hvor mye tid, krefter eller tankevirksomhet det tar, for det gjøres gjerne usynlig. Mens man kjører hjem fra jobb, mens man allerede tar oppvasken, i sengen før man legger seg… Det er jo hele problemet med tredjeskiftsoppgavene. De er usynlige i sin natur. Det betyr ikke at de ikke eksisterer. Det er vanskelig å måle gasslekkasje med øya…… Anonymkode: bc662...617 Ikke sant. SSB sin Tidsbrukundersøkelse fungerer også sånn at alt går opp i 24 timer på et døgn. Altså at hvert minutt tilskrives en aktivitet. Men man gjør jo gjerne mye samtidig. Før målte de radio for eksempel, da fikk man som svar at det var omtrent null tid brukt på radio - fordi man kjører bil samtidig, vasker, jobber, går tur. Så Tidsbruksundersøkelsen er veldig dårlig til å fange opp tid brukt først og fremst på å rett og slett tenke på ting. Det er jo også vanskelig å rapportere. Anonymkode: b1f37...25f 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #37 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke sant. SSB sin Tidsbrukundersøkelse fungerer også sånn at alt går opp i 24 timer på et døgn. Altså at hvert minutt tilskrives en aktivitet. Men man gjør jo gjerne mye samtidig. Før målte de radio for eksempel, da fikk man som svar at det var omtrent null tid brukt på radio - fordi man kjører bil samtidig, vasker, jobber, går tur. Så Tidsbruksundersøkelsen er veldig dårlig til å fange opp tid brukt først og fremst på å rett og slett tenke på ting. Det er jo også vanskelig å rapportere. Anonymkode: b1f37...25f "Tenke på ting"…??? Please si at du tuller nå? Du vil ha poeng for å tenke? 🤣🤣🤣 Anonymkode: 48d97...2b4 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #38 Skrevet 15 timer siden Jeg tar absolutt det meste av barn, husarbeid og "det tredje skiftet" (organisering/ansvar). Men jeg jobber deltid. Mannen jobber fullt og mye mer som bonde. Så lenge begge jobber og står på, må det være greit. Anonymkode: 1868e...5d7 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #39 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Et "skift" du ikke bruker tid på… tror faktisk ikke jeg gidder å "lese meg opp" på det, nei. 😄 Anonymkode: 48d97...2b4 Neivel, da får du bare gå rundt og bruke begrepet feil, det er du som driter deg ut 😅 Du kan gjerne diskutere det tredje skiftet, om du er enig eller whatever. Men det er altså et begrep som har en definsjon, og du kan den ikke. Men for all del, du trenger jo ikke lære noe nytt, gud forby. Det som er fint når du har null interesse for fakta eller å undersøke noe, er jo at du aldri tar feil Anonymkode: b1f37...25f 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #40 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du snakker jo ned "kvinnens" oppgaver som småoppgaver, mens "mannens" er liksom ekte prosjekter 😂 Det er jo feil på mange nivå. Først og fremst så har du nok ikke rett i at all planlegging av oppussing faller på mannen. Nå generaliserer jeg, men synes nå oftere det er kvinnen som vil pusse opp og som velger farge på malingen og tegner terrassen. Men greit - la oss si at alle med penis gjør alt av sånne prosjekter. Det å planlegge å bygge en platting, det ikke noe man gjør syv dager i uka, hele året. Det er sinnsykt mye mer krevende å være prosjektleder for tusen småoppgaver hele tiden, enn for en oppgave her og der. Og du kaller det bare en sekretær, som bare skal plotte ting inn i kalender. Det blir jo iallfall feil. Hvem er da lederen som sier alt som skal plottes inn? Det er jo det som er poenget med det tredje skiftet, man er ikke bare en som utfører, man er også den som må planlegge og ta avgjørelser. Hvis ene bare er sekretær og bare plotter inn ting som den får beskjed om - da er det den andre som forteller denne personen hva som skal gjøres når, som har tatt det tredje skiftet. Det tredje skiftet går forøvrig også på å bære et emosjonelt ansvar, sørge for at alle har det bra og har det de trenger. Anonymkode: b1f37...25f Ikke sant. Vi har kjøpt et renoveringsprosjekt. Hans viktigste bidrag har hovedsakelig vært at han tjener veldig godt på å ta ekstravakter på jobb. Mitt viktigste bidrag har vært at jeg har stor interesse for løsninger og research, og er flink til å be om befaring, forhandle, og booke inn riktige folk for jobben. Når menn hekter seg på i denne typen tråder skulle man nesten tro at vi var 50 år tilbake i tid. Der den manuelle jobben med å eie et hus eller bil krevde noe annet enn å koordinere handtverkere (som dessverre ofte faller under tredje skiftet) 😂 Sorry. Men man mister enhver troverdighet når man nevner "dekkskift" som en oppgave - selv om du gjør det selv. Jeg tror jeg bruker mer tid på å rense filter i varmepumper og tørketromler på ett år, enn det to dekkskift ville krevd, bare for å trekke en parallell som illustrerer hvor latterlig det er å ha det med på lista. Anonymkode: 077f9...f28 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå