AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Skrevet 21 timer siden Ordet tidsklemma kom inn i det norske språket på begynnelsen av 90 talet når begge ektefelle /samboere skulle i lønnet arbeide, og er særleg blitt brukt blandt småbarnsforeldre som idag sliter med å kombinere arbeid, og hjem. Mange som ble født på 90 talet er selve nå blitt foreldre, og hvordan har det egentlig gått med kjønnsfordeling av arbeide både innenfor og utenfor hjemmet. ? Ordet tidklemma brukes idag også av mange andre når de føler at de ikkje strekker til. og har for lite tid å gjøre de helst ønsker å gjøre. Noen har en evne til å sjå ting som bør gjøres til enhver tid medan andre har går m/ bind for øya. Når ein ber noen rydde etter så skjønner de simpelten ikkje hva ein mener, og har noe gått galt med oppdragelsen. ? Det har vert mye fokus på tidstyven det tredje skiftet i hjemmet,men liten grad vert fokus på om hva egentlig det tredje skiftet handler om. ? Hvor mye tid bruker eksempelvis en familie på 3-4-5 pers. til klesvask, rengjøring av bolig. innkjøp av matvarer, kjøring av barn til /fra skolen, trening, og bistå barna m/ lekser etc. . Hvor mye tid bruker idag foreldre, og barna til mobil-og skjermbruk, og hva med barna sin deltagelse til rot i hjemmet, og det å holde hjemmet ryddig, og rent ? Mer en en treddel av kvinnene hevder at partneren sitt rot dreper tiltrekningen og hele 61 % seier at rot er den utløsende faktor til krangel Har stor forståelse for at rot kan vera en utløsende faktor til krangel for å "ta dritten etter andre er både fustrerende, og deprimende", men er kvinner flest mer strukturert, og ryddige en mange menn ? Har kvinner flest en bedre logistikk både innenfor og utenfor hjemmet. ? Her i huset er det han som er strukturert, ryddig, og holder orden på økonomien, og tar deg av det daglige vedlikehold (vaktmester) av boligen, innventar, kjøretøy, uteområde (plenslåing), snømåking, https://www.kk.no/samliv/parterapeut-dette-er-ingen-bagatell/83661664 Anonymkode: a3a4f...7cf
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Skrevet 21 timer siden Det finnes ingen statistikk på dette, så det er bare meninger. Når det kommer til "det tredje skiftet" kan menn også bruke argumentet at menns jobber er dramatisk hardere og mer samfunnskritiske, så det er et elendig argument, så kvinner kan ikke klage på at de må sortere flere sokker hjemme. Så det er kun subjektivt. Anonymkode: 7f973...66c 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #3 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): kan menn også bruke argumentet at menns jobber er dramatisk hardere og mer samfunnskritiske Det burde dere! Anonymkode: 0eb2d...caa
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #4 Skrevet 21 timer siden Det finnes en del dansk forskning på dette. Et land det er naturlig å sammenligne oss med. Under noen utdrag fra ulike studier på skilsmisse. Mangel på forpliktelse (lack of commitment) – ca. 75 % av skilsmissetilfellene. Dette er den desidert vanligste årsaken, der en eller begge parter føler at de ikke lenger er villige til å investere tid og energi i forholdet. Det inkluderer følelser av at ekteskapet har mistet mening, eller at man har vokst fra hverandre over tid. Eksperter peker på at dette ofte skyldes gradvis nedbrytning, som manglende felles mål eller prioriteringer. For mye krangling og argumentering (too much arguing) – ca. 57 % Konstant konflikter om hverdagslige ting som husarbeid, økonomi eller foreldreroller er utbredt. I Norge nevnes ofte uenigheter om likestilling i hjemmet som en drivkraft. Norske samlivsterapeuter understreker at dette ikke handler en giftig dynamikk som tappes par for energi. Ofte basert på det tredje skiftet. Utroskap (infidelity) – ca. 56 % Brudd på tillit gjennom utroskap er en klassisk, men ikke dominerende årsak.. Gifte seg for ung (married too young) – ca. 46 % Mange som gifter seg tidlig (under 25 år) skiller seg senere, ofte fordi man endrer seg mye i 20-årene. I Norge har dette falt noe med senere giftermål, men det er fortsatt relevant. Økonomiske problemer (financial problems) – ca. 37 % Uenigheter om penger, gjeld eller fordeling av ressurser er vanlig, spesielt i en tid med høy levekostnad. Dette knyttes ofte til stress fra jobb og karriere. Mangel på likhet i verdier eller livsstil (lack of family support eller unrealistic expectations) – ca. 30–40 % Forskjeller i verdier, som syn på barn, religion eller karriere, eller urealistiske forventninger til ekteskapet, bidrar. I Norge spiller også manglende støtte fra familie eller nettverk en rolle. Bakenforliggende faktorer som dårlig kommunikasjon, lite intimitet og ulik fordeling av husarbeid nevnes ofte som rotårsaker i norske kilder. Yrkesrelatert stress. Yrker med uregelmessige skift, som bartendere eller helsepersonell, har høyere rater. Anonymkode: 28f2f...003 3 1
Trolltunge Skrevet 20 timer siden #5 Skrevet 20 timer siden Nei kvinner har ikke bedre evner til slikt, men i de tilfellene mannen bare soner ut og overlater det meste til kvinnen må jo kvinnen ta det nødvendige. Som jeg sier til både mann og barn, det dere ikke tar selv må jeg ta, og det er ikke riktig og rettferdig at jeg skal gå og rydde og fikse for dere. Med store barn er det ikke lenger mye mentalt å drible, angående å huske på avtaler/møter/tannlege/lege/aktiviteter, klær og utstyr, begivenheter fra fødselsdager til jul, dugnad og cuper, med mer, ordne, tilrettelegge for og så videre, men det er mye slikt når barna er små, og det er slitsomt å måtte ta ansvar for alt slikt ja. Spesielt mentalt slitsomt å måtte drible alt slikt samtidig som mann krever oppmerksomhet og innsats han også, mens han gjerne er sur fordi du "maser" i fortvilelse over å måtte brenne lyset i begge ender, mens han verken gir innsats, ser eller setter pris på innsatsen din, og heller klager på at du ikke lenger er en festlig partner for ham når du er dønn utslitt, og veldig skuffet over hvordan han ble. Men nei, jeg tror det som dreper flest forhold er at man slutter med å være grei mot hverandre i ord og handlinger. Forhold dør på å vise hverandre sitt verste dag etter dag, og å tro for mye på at kjærlighet tåler alt og utholdenhet alt. Innstillingen "Om du elsker meg tåler du at jeg ikke er på topp." dreper forhold, fordi det ikke blir snakk om en dårlig dag innimellom, men blir vane å ikke være hyggelig mot partner, og så surrer spiralen fort nedover. Selv sterkeste kjærlighet går ikke på drivstoffet dritt. 6
Knocks Skrevet 20 timer siden #6 Skrevet 20 timer siden Jeg har tro på at begge gjør like mye husarbeid/vedlikehold av hus og hage, begge like mye med barna og begge like mye av det tredje skiftet. Begge burde kunne være like mye borte fra huset og begge burde kunne ta seg av barna og huset alene uten å bli hjelpesløs. Mener ikke at begge gjør de samme tingene like mye, hvis mor helst vil lage mat og far helst vil gjøre andre ting som å handle og vaske klær (bare eksempler) så er jo det helt naturlig og greit. Naturlig at man deler oppgavene mellom seg utifra hva man har lyst til. Men merker jo selv at man blir litt idiot på ting når man alltid unngår de og de oppgavene og barna ser at kun den ene "klarer" den og den oppgaven. Men men.... 1 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Skrevet 13 timer siden Jeg tror flere menn er bedre til å ta sin del av det daglige husarbeidet nå enn for 30 år siden, men det er jaggu meg mange som ikke er det. Hos oss er det jeg (kvinnen) som gjør klart mest. Jeg tar 95% av klesvasken og husvask, 100% av middagen i hverdagen (75% av helgemiddagene), det meste av det tredje skiftet når det gjelder barna. Da jeg vokste opp på 80-/90-tallet var det vanlig at fedrene gjorde litt av husarbeidet, men mødrene gjorde mest. Det var også mange mødre som hadde en liten deltidsstilling, noen var helt hjemmeværende (hjemmearbeidende) (langt flere enn i dag), og de familiene der begge jobbet 100% serverte barna veldig mye Toro (halvfabrikata) og pølser. Mange barnefamilier hadde veldig mye hjelp av besteforeldre og tanter/onkler, og en del tilbrakte 1-4 uker på ferie hos familie. Min mor jobbet fullt og hadde en jobb med mye hjemmevakt/bakvakt, (kun 40% var vanlig oppmøte), og gråt hver jul fordi hun var utslitt. Det hendte vi barna ble passet av naboens 10-11-årige datter om morgenen for å få spist frokost og smøre matpakke fordi foreldrene mine var på jobb. Vi barna dro alltid på fritidsaktiviteter alene, og det var flere fritidsaktiviteter som ikke var aktuelle fordi de kostet for mye. For min del har jeg vært så dum å bosette meg i en større by der barna har aktivitet i en helt annen del av byen, eller de må krysse en vei der folk kjører som noen svin, og barnet er for liten til å klare å vurdere trafikken ennå. Det var en fordel 90 80-/90-tallet at det var færre og mindre biler som i tillegg akslererte saktere. Kanskje kjørte folk også mer aktsomt? Man lekte i gatene i boligstrøket før. Det er uaktuelt nå pga. trafikken Anonymkode: 3715f...c43 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #8 Skrevet 13 timer siden Hvorfor var det viktig å starte tråd nr 136724423686 om "det tredje skiftet"? Det vi har lært av de andre trådene er: - Mange par praktiserer ikke noe "tredje skifte" - det finnes ikke hos dem og dette er gjerne parene som har det mest harmonisk - Mange kvinner er helt uvitende om at mannen gjør en hel del oppgaver - tydeligvis i "det skjulte" for henne, men som likevel er superviktige for hjem og familie - Mange kvinner har skaffet seg en fullstendig udugelig mann, men oppdager ikke dette før etter 10-15 år Anonymkode: 7a668...d4a
Dishwalla Skrevet 13 timer siden #9 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det finnes ingen statistikk på dette, så det er bare meninger. Når det kommer til "det tredje skiftet" kan menn også bruke argumentet at menns jobber er dramatisk hardere og mer samfunnskritiske, så det er et elendig argument, så kvinner kan ikke klage på at de må sortere flere sokker hjemme. Så det er kun subjektivt. Anonymkode: 7f973...66c Hvilke "mer samfunnskritiske jobber" er det du mener menn innehar? Helsearbeidere, som man må si er ett av de yrkene som er svært samfunnskritisk, er i hovedsak kvinner. At menn har mer dramatiske jobber er det vanskelig å svare på.. Hva er en dramatisk jobb som menn har? 2 8
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #10 Skrevet 13 timer siden Mange henger seg veldig opp i det de selv gjør og ser ikke hva den andre faktisk gjør. At en ene kan skite hjul, klippe gress, måke snø, rense takrenner, gjøre klar hytta, tette tak osb. Virker som det kun mases om likestilling når det gagner en selv. Anonymkode: 3eb0c...bb6 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Skrevet 13 timer siden Her er vi fullt ut likestilt. Selv om jeg stort sett er eneste som lager mat 😅 For oss betyr ikke likestilling at vi gjør like mye av alt. Men at vi samlet gjør like mye. Ingen er av typen som setter seg ned på sofaen om noe må eller bør gjøres. Det som gjør det veldig harmonisk i hverdagen er at vi har fordelt oppgaver mellom oss. Jeg planlegger, handler og lager mat. Han rydder, vasker og tar ut søppel. Jeg tar alt av klesvask. Han har ansvar for at badene er rene, og at det er støvsugd. Han har det meste av abonnement og avtaler. Jeg har kontroll på forsikringsordninger og sparing. Men selvfølgelig tar vi unna alt om den andre er på reise eller syk. Og har jeg en rolig kveld mens han jobber overtid så rydder jeg jo kjøkken og oppvaskmaskin for han. Anonymkode: 077f9...f28 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #12 Skrevet 12 timer siden Du har misforstått litt "det tredje skiftet"-begrepet. Det første skiftet er jobben. Det andre skiftet er de typiske oppgavene i heimen som du virker å tro er det tredje. Husarbeid, innkjøp, kjøre ungene til trening osv. Det tredje skiftet er det usynlige arbeidet, det er en mer mental belastning - det er organsiering, å huske, planlegge og koordinere. Å ha koll på hvilke dager ungene skal på disse treningene og hva de må ha med seg. Det er jo mye vanskeligere å måle, for det går ikke på tidsbruk eller målbar arbeidsmengde. Mange føler nok likevel at mannen har sjekket litt ut her. Den ultimate klisjeen så jeg nettopp på en gammel episode av Kongen av Queens - Doug spør Carrie "hvor er saksa?" og hun blir irritert og sier det spør du meg om hver eneste gang du skal bruke en saks, og den ligger på samme sted hver gang og har gjort det i alle år, kan du ta deg sammen og finne den uten å spørre meg. Banalt eksempel men nok ikke ukjent. Doug er jo en stor mannebaby så det ekteskapet der er jo klassisk hvor kona må huske på og tenke på alt. Når det kommer til skilsmisseårsaker - ofte er det jo at man har sluttet å elske hverandre, eller krangler mye. Så kan jo skjevdeling av husarbeid inngå i dette, være en årsak til krangling eller at man har mistet respekten og med det kjærligheten, men vanskelig å si om det er skilsmissegrunn nr 1. Anonymkode: b1f37...25f 6
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #13 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mange henger seg veldig opp i det de selv gjør og ser ikke hva den andre faktisk gjør. At en ene kan skite hjul, klippe gress, måke snø, rense takrenner, gjøre klar hytta, tette tak osb. Virker som det kun mases om likestilling når det gagner en selv. Anonymkode: 3eb0c...bb6 Vi har hus og hytte. Av det du ramser opp her, er det bare snømåking min man gjør (vi har robotklipper, og kantklippingen er det jeg som tar, har dekkhotell, leier håndverkere når det trengs). Snømåking er vanskelig for meg med en stor og tung snøfres, og jeg er takknemlig for at han tar den biten. Men det når meg ikke til lilletåa når det gjelder hva jeg legger ned av innsats i hus og hjem. Anonymkode: 2d0de...04b 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #14 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange henger seg veldig opp i det de selv gjør og ser ikke hva den andre faktisk gjør. At en ene kan skite hjul, klippe gress, måke snø, rense takrenner, gjøre klar hytta, tette tak osb. Virker som det kun mases om likestilling når det gagner en selv. Anonymkode: 3eb0c...bb6 Det som blir så tullete med denne argumentasjonen i disse dager er at oppgavene du nevner er latterlig små i moderne hjem. I den grad at vi ikke har fordelt de mellom oss en gang. Vi har dekkhotell, så er tilfeldig hvem som stopper innom. Har robotklipper. La varmekabler i oppkjørsel for å slippe måking. Om noe skjer med taket så ringer vi jo noen - du er ganske kjørt når det kommer til forsikring om du har begynt å "fikse selv". Takrenner tar vi en runde på et-par ganger om høsten - litt tilfeldig hvem som gjør det. Kort sagt; det har en verdi hvis du har en enorm tomt et sted det snør mye, og gjør mye selv. Men der er de færreste i disse dager. Anonymkode: 077f9...f28 5
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #15 Skrevet 12 timer siden Mannen min har kjørt på vinterdekk hele sommeren… Ja, han tar jaggu en stor del av husarbeidet, så flink han er med å ta ansvret for dekkskift (ps: min bil har riktige dekk til riktig tid.) Anonymkode: bc662...617 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #16 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du har misforstått litt "det tredje skiftet"-begrepet. Det første skiftet er jobben. Det andre skiftet er de typiske oppgavene i heimen som du virker å tro er det tredje. Husarbeid, innkjøp, kjøre ungene til trening osv. Det tredje skiftet er det usynlige arbeidet, det er en mer mental belastning - det er organsiering, å huske, planlegge og koordinere. Å ha koll på hvilke dager ungene skal på disse treningene og hva de må ha med seg. Det er jo mye vanskeligere å måle, for det går ikke på tidsbruk eller målbar arbeidsmengde. Mange føler nok likevel at mannen har sjekket litt ut her. Den ultimate klisjeen så jeg nettopp på en gammel episode av Kongen av Queens - Doug spør Carrie "hvor er saksa?" og hun blir irritert og sier det spør du meg om hver eneste gang du skal bruke en saks, og den ligger på samme sted hver gang og har gjort det i alle år, kan du ta deg sammen og finne den uten å spørre meg. Banalt eksempel men nok ikke ukjent. Doug er jo en stor mannebaby så det ekteskapet der er jo klassisk hvor kona må huske på og tenke på alt. Når det kommer til skilsmisseårsaker - ofte er det jo at man har sluttet å elske hverandre, eller krangler mye. Så kan jo skjevdeling av husarbeid inngå i dette, være en årsak til krangling eller at man har mistet respekten og med det kjærligheten, men vanskelig å si om det er skilsmissegrunn nr 1. Anonymkode: b1f37...25f Det andre og tredje skiftet glir ofte over i hverandre. For å kunne utføre det andre skiftet må det nemlig planlegges. Man må være klar over hvilke oppgaver som må gjøres i dag og hvilke som kan vente. Er det tomt i kjøleskapet for diverse varer som trengs for å lage matpakker til i morgen? Ja, da må man ut og handle i ettermiddag/kveld. Er parkdressen til poden gjennomtrukket av gjørme og vann etter dagens utebad i barnehagen? Ja da må den dressen kastes i vaskemaskinen så snart man er kommet hjem på ettermiddagen. Ellers rekker den ikke å tørke til dagen etter. Det finnes mange slike eksempler fra dagliglivet der man må være proaktiv og planlegge for at skift nr 2 i det hele tatt kan bli utført. Dette er en del menn som ikke forstå eller tenker på. Jeg har full respekt for alt hun gjør i hus og hage. Men dette er oftest vedlikeholdsoppgaver som kan utsettes til en lørdag formiddag når det er ro og tid nok. De tingene jeg nevner er det som bare MÅ gjøres på en vanlig hverdags ettermiddag uansett hvor dausliten man er - i tillegg til alt det andre: middagslaging, planlegging av neste dags antrekk til barna, lekselesing, matpakker osv…. Anonymkode: 005c8...57d 5
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #17 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det andre og tredje skiftet glir ofte over i hverandre. For å kunne utføre det andre skiftet må det nemlig planlegges. Man må være klar over hvilke oppgaver som må gjøres i dag og hvilke som kan vente. Er det tomt i kjøleskapet for diverse varer som trengs for å lage matpakker til i morgen? Ja, da må man ut og handle i ettermiddag/kveld. Er parkdressen til poden gjennomtrukket av gjørme og vann etter dagens utebad i barnehagen? Ja da må den dressen kastes i vaskemaskinen så snart man er kommet hjem på ettermiddagen. Ellers rekker den ikke å tørke til dagen etter. Det finnes mange slike eksempler fra dagliglivet der man må være proaktiv og planlegge for at skift nr 2 i det hele tatt kan bli utført. Dette er en del menn som ikke forstå eller tenker på. Jeg har full respekt for alt hun gjør i hus og hage. Men dette er oftest vedlikeholdsoppgaver som kan utsettes til en lørdag formiddag når det er ro og tid nok. De tingene jeg nevner er det som bare MÅ gjøres på en vanlig hverdags ettermiddag uansett hvor dausliten man er - i tillegg til alt det andre: middagslaging, planlegging av neste dags antrekk til barna, lekselesing, matpakker osv…. Anonymkode: 005c8...57d Alt HAN gjør i hus og hage skulle det stå Anonymkode: 005c8...57d 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #18 Skrevet 12 timer siden Andre og tredje skiftet glir ikke over i hverandre. Tredje skiftet er prosjektlederen. Andre skiftet er gjennomføreren. To helt ulike jobber. Anonymkode: bc662...617 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #19 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Andre og tredje skiftet glir ikke over i hverandre. Tredje skiftet er prosjektlederen. Andre skiftet er gjennomføreren. To helt ulike jobber. Anonymkode: bc662...617 Jo det gjør det. Snakker av erfaring. Når en og samme person må styre begge skift blir det sånn. Det brukes mye mental energi på alt som skal sjekkes og planlegges for at det andre skiftet i det hele tatt kan utføres. Anonymkode: 005c8...57d 1 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #20 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Andre og tredje skiftet glir ikke over i hverandre. Tredje skiftet er prosjektlederen. Andre skiftet er gjennomføreren. To helt ulike jobber. Anonymkode: bc662...617 Når du sier det slik er jeg definitivt prosjektlederen. Nå har jeg brukt morgenen på å sette opp handleliste for uka, se etter tilbud. Booke et fly. Gå over kattemat og tørrvarer for å se hvor det må fylles på. Se over kalendere. Lage en liste over hva som må følges opp denne uka. Booke dekkskift og en frisørtime. Med mer. Senere i dag (fast hver søndag) ser vi samlet over ukesplanen, og jeg og mannen fordeler også oppgaver. Må sies at jeg stortrives med dette - å vite at uka er "på stell". Uker der jeg er på jobbreise, eller er syk, så går jo alt helt fint da også. Selv om mannen tar det mer fra dag til dag. Anonymkode: 077f9...f28 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå