AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:18 #1 Skrevet lørdag kl. 20:18 Jeg må dessverre flytte fra leiligheten jeg elsker, og katten min elsker også å være ute her hvor vi bor. De aller fleste steder som tilbyr utleie ønsker ikke dyr, og leiligheter til salgs har gjerne restriksjoner på dyrehold og ønsker at man har innekatt. Jeg lurer på om det er mulig å venne min 6 år gamle hannkatt, som elsker å være ute dag og natt, til å være inne og kun være ute på stor veranda på 14 kvm? Anonymkode: 39b50...6f2
Tvist Skrevet lørdag kl. 21:21 #2 Skrevet lørdag kl. 21:21 Jeg hadde to katter, den ene kunne nok ha byttet til å bli innekatt da hun var i den alderen. Men ikke den andre. Hun elsket å være ute, kom bare inn for å spise om sommeren. Hun hadde blitt deprimert om jeg hadde tatt fra henne det viktigste i livet. Jeg har forøvrig leid bolig flere ganger, med en og to katter. Vanskeligere å finne bolig enn uten katt, men ikke umulig.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:25 #3 Skrevet lørdag kl. 21:25 Tror dessverre ikke den katten kommer til å få det godt som verandakatt. Har selv måtte holde kattene inne i perioder når de har blitt syke eller skadet, og det er tydelig at det er veldig kjedelig og stressende for de når de ikke får gå ut. Anonymkode: b1f31...ee4 2 3
Virrevirrevapp Skrevet lørdag kl. 21:30 #4 Skrevet lørdag kl. 21:30 Det er selvsagt mange steder man ikke kan ha med dyr ,men du må jo se etter steder som godtar dyr
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:44 #5 Skrevet lørdag kl. 21:44 Virrevirrevapp skrev (13 minutter siden): Det er selvsagt mange steder man ikke kan ha med dyr ,men du må jo se etter steder som godtar dyr Det er flere steder som ikke godtar dyr enn godtar dyr. Ts Anonymkode: 39b50...6f2
Virrevirrevapp Skrevet lørdag kl. 22:18 #6 Skrevet lørdag kl. 22:18 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er flere steder som ikke godtar dyr enn godtar dyr. Ts Anonymkode: 39b50...6f2 Hva så? Du har dyr. Du må finne et sted som passer for dyr. 7
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:16 #7 Skrevet søndag kl. 07:16 Mine hadde klikket. Anonymkode: e8204...4c9 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:35 #8 Skrevet søndag kl. 07:35 Nei, det vil kraftig forringe livskvaliteten til dyret og er dårlig gjort. Jeg har selv hatt en innekatt som sårt ønsket ut og den var deprimert selv uten å noensinne har opplevd å være utekatt og det var hjerteskjærende. Jeg måtte ta det vonde valget om å omplassere han fordi jeg ikke hadde mulighet til å flytte til et trygt sted for han. Anonymkode: 182e4...e1b 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:41 #9 Skrevet søndag kl. 07:41 Den må du i så fall omplassere eller avlive. Hvis den har kosa seg ute i alle år så vil livskvaliteten ødelegges totalt om den kun får være inne. En balkong er ikke ute, med gress, trær, småkryp, fugler osv. Jeg har selv 2 innekatter men det er dyre rasekatter hvor villskapen er avlet vekk. Og de har aldri gått fritt ute. Den ene vil gjerne ligge ute i sele på sommerhalvåret, mens den andre kun vil være inne. Anonymkode: 9f9b8...213 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:47 #10 Skrevet søndag kl. 07:47 Noen kan bli vandt til å slå seg til ro. Men må jo da lage stangsel. Ser kattene til vennina mi de klatrer opp og ned. Ho bor i andre etasje. Og de klatret opp langs kanten og inn via terrassen og ned Anonymkode: 7da24...b88 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:52 #11 Skrevet søndag kl. 14:52 Sjekk ut kattegårder på feks pinterest, instagram eller Aktivt kattehold som har fine luftegårder til sine katter. Noen av de har vært utekatter tidligere. Anonymkode: 86463...1c6
Sioux Skrevet søndag kl. 16:45 #12 Skrevet søndag kl. 16:45 (endret) Det kan gå an. Katten din blir snart senior, mange seniorer foretrekker trygge omgivelser fremfor å rase rundt når de ikke lenger får samme aktelse i nabolaget som når de var yngre og sterkere. Disse kan faktisk sette pris på å kunne sitte ute på verandaen og betrakte omgivelser. Men det vil kreve at du monterer netting på veranda slik at katten ikke hopper ned, og får et og annet klatretre der, noe kattegress, og enten monterer ei kattedør i verandadøra eller har den på gløtt slik at katten får gå ut og inn som den vil. Du bør også beskytte de vinduene du åpner med myggnetting. Ellers kan katten stikke av eller henge seg fast i forsøket. Også flere leker og aktivisering inne så den ikke kjeder seg ihjel. Endret søndag kl. 16:45 av Sioux
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Skrevet 6 timer siden Sioux skrev (På 5.10.2025 den 18.45): Det kan gå an. Katten din blir snart senior, mange seniorer foretrekker trygge omgivelser fremfor å rase rundt når de ikke lenger får samme aktelse i nabolaget som når de var yngre og sterkere. Disse kan faktisk sette pris på å kunne sitte ute på verandaen og betrakte omgivelser. Men det vil kreve at du monterer netting på veranda slik at katten ikke hopper ned, og får et og annet klatretre der, noe kattegress, og enten monterer ei kattedør i verandadøra eller har den på gløtt slik at katten får gå ut og inn som den vil. Du bør også beskytte de vinduene du åpner med myggnetting. Ellers kan katten stikke av eller henge seg fast i forsøket. Også flere leker og aktivisering inne så den ikke kjeder seg ihjel. Nå vet ikke jeg hvor mange såkalte senior katter du har vært borti, men jeg har både egenerfaring med mange katter oppigjennom og i forbindelse med jobb og den beskrivelsen av adferden til senior katter er temmelig ugjenkjennelig. Anonymkode: 3f7a6...5af
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 22.18): Jeg lurer på om det er mulig å venne min 6 år gamle hannkatt, som elsker å være ute dag og natt, til å være inne og kun være ute på stor veranda på 14 kvm? Anonymkode: 39b50...6f2 Der er mulig. Og dyreplageri. Du bør skjemmes. Anonymkode: 1cff0...66c 1
Sioux Skrevet 4 timer siden #15 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå vet ikke jeg hvor mange såkalte senior katter du har vært borti, men jeg har både egenerfaring med mange katter oppigjennom og i forbindelse med jobb og den beskrivelsen av adferden til senior katter er temmelig ugjenkjennelig. Anonymkode: 3f7a6...5af Er det ugjenkjennelig med kortere utetid, opphold nærmere hjemmet, færre sosiale interaksjoner og territorielle konflikter, mer usikkerhet som følge av redusert kapasitet fysisk og mentalt, mindre jakt og økt søvnbehov hos eldre katter? Javel. En katt regnes som senior når den er 7 år. Fra dette tidspunktet vil alderdomsprosessen være i gang, og endringer vil skje i et individuelt tempo avhengig av gener og formen til katten. Det er også da man bør begynne med seniorsjekk.
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Skrevet 4 timer siden Mest trolig kommer hun ikke til å trivest med det nei, du bør virkelig se etter en plass der det er mulig hun kan vere ute. Anonymkode: 32832...0f8
AnonymBruker Skrevet akkurat nå #17 Skrevet akkurat nå Jeg har innekatt med tilgang til stor balkong. Han trives der, men har vært innekatt i mange år. Men jeg ser også at det er noen som har utekatt, enten i form av fritt ute eller i bånd. I våre ordensregler står det bare at det er tillatt med husdyr, men eier må passe på at de ikke er til sjenanse for andre. Vil påstå at mange av de små gneldrende hundene som er her i store i mengder, er mer plagsomme enn en og annen katt ute på tur.Så kanskje ha fokus på leilighet der det ikke står at katter må være inne? Anonymkode: 75c4d...a59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå