AnonymBruker Skrevet i går, 20:00 #1 Skrevet i går, 20:00 På forhånd takk for tips. Hvorfor velger du den risen du velger? Anonymkode: 63add...0dd
AnonymBruker Skrevet i går, 20:04 #2 Skrevet i går, 20:04 Det kommer jo an på hva du liker og hva slags mat du skal lage. Jeg pleier å kjøpe aromatisk jasminsris (hvit sekk med rosa skrift) og er fornøyd med den. Men kjøper også basmatiris i mindre sekker til indisk mat. Anonymkode: 1db5c...c98 1
AnonymBruker Skrevet i går, 20:05 #3 Skrevet i går, 20:05 Ris er ris. Hvis du skyller f.eks. enhver jasminris lenge i vann til vannet er helt klart og har vann ca 1.5-2 cm over risen og gir det et oppkok . Ikke rør mer. Nå skal det småkoke 7-8 min på lav varme med lokk som IKLE skal fjernes og deretter dames uten varme i 10 min+ med lokket fortsatt på. PERFEKT ris. Anonymkode: 34daa...829
AnonymBruker Skrevet i går, 20:08 #4 Skrevet i går, 20:08 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ris er ris. Hvis du skyller f.eks. enhver jasminris lenge i vann til vannet er helt klart og har vann ca 1.5-2 cm over risen og gir det et oppkok . Ikke rør mer. Nå skal det småkoke 7-8 min på lav varme med lokk som IKLE skal fjernes og deretter dames uten varme i 10 min+ med lokket fortsatt på. PERFEKT ris. Anonymkode: 34daa...829 Så feil kan man ta. Anonymkode: 63add...0dd 2 1
Hareena Skrevet i går, 20:12 #5 Skrevet i går, 20:12 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ris er ris Trodde jeg også helt til jeg smakte Tilda. Nå er ikke jeg fryktelig nøye, jeg bruker denne til thaimat også selv om det stengt tatt burde være jasminris. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 20:14 #6 Skrevet i går, 20:14 Hom mai 100% hom mai. Anonymkode: 47040...687
Tvist Skrevet 23 timer siden #7 Skrevet 23 timer siden (endret) Jeg liker brun og sort ris. Mye fiber, og veldig mye sunnere enn polert hvit ris. Og har mer smak. Endret 23 timer siden av Tvist
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #8 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): På forhånd takk for tips. Hvorfor velger du den risen du velger? Anonymkode: 63add...0dd Disse er best: Double diamond ris 5 star ris Pak star ris Anonymkode: 96802...e25 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #9 Skrevet 22 timer siden Basmatiris av merket India gate. Det er en ekstra langkornet ris, god på smak, lett å lykkes med. Blitt anbefalt denne mange ganger av de i butikken. Og det er stor forskjell på ristypene. Jeg har kjøpt ris som har hatt fuktig kjeller smak, noen som er vanskelig å få til og blir grøtete uansett. Så er det mange forskjellige måter å koke ris på, avhengig av ristype og det man typisk har lært seg til. Jeg har min favorittmåte, men prøver først fremgangsmåte som står på pakken og justerer etterhvert. Hovedsaklig har jeg 2 måter å koke på ris på. Men starter alltid med å vaske risen i en bolle med kaldt vann. Rører i vannet med fingerene og bytter ut vannet helt til vannet blir helt klart. Dette for å få vekk all stivelsene og unngå at riskornene blir for klebrige. Koker opp vann, smaker det til med salt. Når vannet har kokt opp, har jeg oppi den avrente risen, lar den koke uten lokk i 7-8 minutter. Dvs til risen har begynt å få hvite stripe på på tvers av kornet og lett kan brekkes. Tømmer risen over i sil og renner av vannet. Varmer olje i bunn av gryta, heller den avrente risen tilbake og rører så oljen blir fordelt under ganske høy varme. Skrur ned til lav temperatur, 1-2, setter på lokket og lar stå i 20 minutt. Annen måte som som også fungerer: 1 kopp ris til 1.5 kopp vann. Ris vaskes, olje varmes, hiv oppi ris og bland med olje på litt høy varme. Hell i kokene vann og salt, koke i 7-8 minutter til vannet har trekt inn og det oppleves som litt grøtete. Skru ned varmen til 1-2, sett på lokk og la stå i 20 min. Legg så et rent kjøkkenhåndkle over risen, behold lokket og la det trekke til seg dampen. Fluff opp risen med en gaffel og server. Anonymkode: 34a50...0a1 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #10 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Basmatiris av merket India gate. Det er en ekstra langkornet ris, god på smak, lett å lykkes med. Blitt anbefalt denne mange ganger av de i butikken. Og det er stor forskjell på ristypene. Jeg har kjøpt ris som har hatt fuktig kjeller smak, noen som er vanskelig å få til og blir grøtete uansett. Så er det mange forskjellige måter å koke ris på, avhengig av ristype og det man typisk har lært seg til. Jeg har min favorittmåte, men prøver først fremgangsmåte som står på pakken og justerer etterhvert. Hovedsaklig har jeg 2 måter å koke på ris på. Men starter alltid med å vaske risen i en bolle med kaldt vann. Rører i vannet med fingerene og bytter ut vannet helt til vannet blir helt klart. Dette for å få vekk all stivelsene og unngå at riskornene blir for klebrige. Koker opp vann, smaker det til med salt. Når vannet har kokt opp, har jeg oppi den avrente risen, lar den koke uten lokk i 7-8 minutter. Dvs til risen har begynt å få hvite stripe på på tvers av kornet og lett kan brekkes. Tømmer risen over i sil og renner av vannet. Varmer olje i bunn av gryta, heller den avrente risen tilbake og rører så oljen blir fordelt under ganske høy varme. Skrur ned til lav temperatur, 1-2, setter på lokket og lar stå i 20 minutt. Annen måte som som også fungerer: 1 kopp ris til 1.5 kopp vann. Ris vaskes, olje varmes, hiv oppi ris og bland med olje på litt høy varme. Hell i kokene vann og salt, koke i 7-8 minutter til vannet har trekt inn og det oppleves som litt grøtete. Skru ned varmen til 1-2, sett på lokk og la stå i 20 min. Legg så et rent kjøkkenhåndkle over risen, behold lokket og la det trekke til seg dampen. Fluff opp risen med en gaffel og server. Anonymkode: 34a50...0a1 India Gate er veldig god, ja. Men hvor får du kjøpt den i stor pose? Internasjonal Mat-butikken her har bare 1/2 kg poser. Anonymkode: c36be...f62
Daisy-love Skrevet 12 timer siden #11 Skrevet 12 timer siden Jeg foretrekker jasminris, men har kjøpt siste på matbutikken, siden vi ikke trenger så store kvanta av det. Kjøpte tidligere store sekker. Husker jeg fant en brun jasminris som var veldig god for en del år tilbake, og tar gjerne mot tips til det, uten å kuppe tråden. Av basmatiris er jeg enig i at India gate sin er god. Double diamond er også et godt merke synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Skrevet 5 timer siden Daisy-love skrev (7 timer siden): Jeg foretrekker jasminris, men har kjøpt siste på matbutikken, siden vi ikke trenger så store kvanta av det. Kjøpte tidligere store sekker. Husker jeg fant en brun jasminris som var veldig god for en del år tilbake, og tar gjerne mot tips til det, uten å kuppe tråden. Av basmatiris er jeg enig i at India gate sin er god. Double diamond er også et godt merke synes jeg. Tråden er for alle middagsrester tips. Hadde jeg kunnet hadde jeg vare endret til alt om ris. Anonymkode: 63add...0dd
Daisy-love Skrevet 4 timer siden #13 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tråden er for alle middagsrester tips. Hadde jeg kunnet hadde jeg vare endret til alt om ris. Anonymkode: 63add...0dd Beklager, jeg forstår ikke helt hva du mener her. Godt mulig jeg er treg på en søndag. men jeg tolker tråden til å handle om ulike typer ris, og ikke om middagsrester 🤔 Det har vært en lang uke, så tar det gjerne på min kappe 🤪🫣
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Så feil kan man ta. Anonymkode: 63add...0dd Word. Man må ha basmatiris. Vi bruker Tilda, men kanskje vi skal prøve India Gate neste gang. Anonymkode: e28ae...c42
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Skrevet 4 timer siden -Double diamond basmati -Lal qilla basmati -Spoon spoon Thai hom mali -Golden phoenix Thai hom maili - Q rice Thai hom mali Disse bestilte jeg fra nettbutikken til Fudi, men de er som regel tilgjengelgie i de fleste utenlandske matvarebutikkene Anonymkode: 6f21c...12a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå