Gå til innhold

Føler jeg lever livet gjennom mobilen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler jeg mer og mer har begynt å leve gjennom mobilen, dessverre. Jeg scroller uten mål og mening. Ser på influensere, folk som “lever drømmen”, får til alt, har pene hjem, gjør mye med barna, gode rutiner, trening, reiser. Mye mer enn jeg klarer å utrette.

Jeg tar meg i å sitte med mobilen mens barna leker, mens jeg spiser, til og med når jeg egentlig er sliten og burde hvile. Det føles som jeg mister tid og tilstedeværelse. Og likevel klarer jeg ikke å slutte.

Er det flere som kjenner seg igjen? Hvordan klarte dere eventuelt å kutte ned? Føler meg nesten avhengig. 

Anonymkode: 612ae...a9b

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp dum telefon. Ta tilbake livet ditt. Kutt helt ut influensere. 

Anonymkode: 97103...3ef

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Alett kontoene dine på sosiale medier og avinstaller appene hvis du ikke klarer å legge telefonen fra deg. 

Eller som vedkommende ovenfor sier, skaff deg en dum-telefon. 

Anonymkode: a38c6...5ca

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alett kontoene dine på sosiale medier og avinstaller appene hvis du ikke klarer å legge telefonen fra deg. 

Eller som vedkommende ovenfor sier, skaff deg en dum-telefon. 

Slett*

Skrevet

Du er ikke "nesten avhengig" du er AVHENGIG. Du må rett og slett innse det, og så ta grep. Slett sosiale medier, og alle apper du ikke MÅ ha (som mobilbank og coop-app f.eks), skaff deg Freedom-appen for å begrense tilgang, ta en detox på 4 uker der du ikke bruker telefonen i det hele tatt, du kan evt skaffe deg en tastetelefon. 

Tenk på deg selv som en alkoholiker, for det er akkurat samme mekanismene som er på fang her. 

Anonymkode: 1fb2b...ae6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Å slette alt, kan være ganske vanskelig når man har barn og diverse grupper man kanskje bør følge med på så ikke barna går glipp av det de event bli invitert til der. 

men å slutte å følge alt av influensaers etc. er smart. 

Det du bør gjøre, er å  skru av alle varslinger unntatt ringing og sms. Legge mobilen i gangen når du kommer hjem fra jobb. Og gi deg selv en tid hvor du kan scrolle (etter ungene har lagt seg f.eks). 30 min, eller en time. Sett på alarm, og legg bort når  alarmen ringer. Vær beinhard, så går det seg til dette også.

Anonymkode: f34d7...0ef

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er som å lese om meg selv😅 jeg bruker skjermbegrensning på iPhone, det hjelper en del. Stiller inn til Feks maks 15 min på Snapchat per dag.

Anonymkode: 9e91a...871

Skrevet

Telefonavhengighet er den mest utbredte avhengigheten, og det blir ikke sett som en avhengighet, fordi det gjelder så mange. 

En kan ta tak i det på samme måte som annen avhengighet. 

Boken dopamin nation hjalp med å innse at jeg må ta et på alvor. 

Anonymkode: f23a4...8ee

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har slettet Instagram og Facebook, nettopp på grunn av dette. (Facebook kan jeg fremdeles sjekke via nettleser, bare for å få med meg om det er noen viktige beskjeder i foreldregrupper.)

Snap har jeg fremdeles, men har skrudd av varsler helt, så sjekker bare innom et par ganger om dagen, og blir heller ikke sittende å scrolle på samme måte. 

Kvinneguiden har jeg tidsbegrensning på 20min pr dag 😁

I starten var det veldig uvant, og jeg ble sittende å scrolle på nettaviser, værmeldingen og barnas skole-app (no kidding!) - det skjedde bare på automatikk, og sier litt om hvor avhengig man blir.

Slettet alle mobilspill for flere år siden, det er samme greia.

Kjære TS: vit at det du ser på sosiale medier er en brøkdel av virkeligheten til ekstremt mange mennesker. Ingen lever perfekte liv. Slett apper og blokker innhold over en lav sko - jeg lover at livet blir bedre. 

Legg gjerne en plan for hva du skal gjøre i stedet for, og ha det tilgjengelig/skrevet ned. For eksempel podcaster, bøker, aktiviteter med ungene, sudoku, strikking, andre hobbyer, gå tur, ringe noen osv.

❤️

Anonymkode: a9bc3...065

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg er alltid på mobilen, men det er fordi jeg ikke har noen venner eller familie.

Det føles bedre enn å stirre i veggen, selv om det egentlig ikke er et lykkelig liv å være på mobilen 24/7.

Anonymkode: f6f9f...aa1

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg føler jeg mer og mer har begynt å leve gjennom mobilen, dessverre. Jeg scroller uten mål og mening. Ser på influensere, folk som “lever drømmen”, får til alt, har pene hjem, gjør mye med barna, gode rutiner, trening, reiser. Mye mer enn jeg klarer å utrette.

Jeg tar meg i å sitte med mobilen mens barna leker, mens jeg spiser, til og med når jeg egentlig er sliten og burde hvile. Det føles som jeg mister tid og tilstedeværelse. Og likevel klarer jeg ikke å slutte.

Er det flere som kjenner seg igjen? Hvordan klarte dere eventuelt å kutte ned? Føler meg nesten avhengig. 

Anonymkode: 612ae...a9b

Som å lese om meg… har prøvd i en uke nå og kutte ut alt av apper jeg sitter å scroller på, men laster de ned igjen. Spesielt Instagram… 

Har nå slettet den igjen, og håper jeg klarer å la telefonen ligge nå fremover. Ønsket og målet mitt er at den skal ligge på gangen, som en «gammeldags» telefon, og bare brukes når det er nødvendig. Det vil si ringe, svare på meldinger, nettbank osv. Ikke noe sosiale medier og scrolling uten mål og meining. Så får jeg se om jeg faktisk får det til denne gangen…

Anonymkode: a0c02...22f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er som å lese om meg selv😅 jeg bruker skjermbegrensning på iPhone, det hjelper en del. Stiller inn til Feks maks 15 min på Snapchat per dag.

Anonymkode: 9e91a...871

Har jeg og. Men null selvkontroll, og putter på mer tid hele tiden. 15min til, 15min til, ok 1t da… og slik går det…

Anonymkode: a0c02...22f

Skrevet

Når det er så ille så bør du tenke annet enn å kutte ned. Kutt heller helt ut. Se på hva som MÅ ses på angående skole og sånt kun én gang om dagen og la den ligge et annet sted utenom dette. 

Når du føler at dette er den nye normalen så kan du jo innføre en ny rutine med fokus på tid og når etc.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Som å lese om meg… har prøvd i en uke nå og kutte ut alt av apper jeg sitter å scroller på, men laster de ned igjen. Spesielt Instagram… 

Samme her. Instagram, jeg har jo lagret så mange videoer som jeg ikke vil miste! Smarte tips og triks, strikketeknikker jeg øver inn og gøye dansemoves jeg vil lære meg. Quotes jeg synes er fine osv. Sletter jeg det føler jeg at jeg mister så mye 😞

Anonymkode: 0b739...7f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er alltid på mobilen, men det er fordi jeg ikke har noen venner eller familie.

Det føles bedre enn å stirre i veggen, selv om det egentlig ikke er et lykkelig liv å være på mobilen 24/7.

Anonymkode: f6f9f...aa1

Det finnes ikke meningsfylt liv på mobilen. Du bare titter inn på andres kunstige glansbilde. Vil du ha et liv, så må du ta tak på å fylle livet med ting du faktisk liker. Som gir deg ekte glede. Engasjere deg i aktiviteter hvor du møter mennesker. Røde kors, DNT, andre. Mange finner stor glede i å kunne være noe for andre. Og gjennom det finner nettverk og vennskap.

Anonymkode: 97103...3ef

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke alene, det er helt klart blitt et samfunnsproblem. Spesielt trist at småbarnsforeldre ikke er oppmerksomme mot egne barn. Kanskje jeg høres hard ut, men hva er vel viktigere enn å være tilstede for barna våre? Det er en form for omsorgssvikt å ikke se dem.

Men vi vet at dette er vanskelig, appene er laget for at vi skal bli avhengige. Og så lar mange barna sine også være på snap, insta og tik tok. Forstå det den som kan…

Om du tenker deg om - vil du virkelig bruke 8 år av livet ditt på å scrolle på en skjerm? Hva har det egentlig gitt deg hittil? Er du mer lykkelig enn om du ikke hadde sett alle de perfekte hjemmene og andres feriereiser og fjellturer? Du vet jo svaret.

Du kan lese deg litt opp på forskning som er gjort på lykke. En av pilarene er å være sammen med andre, være noe for andre. Da må man trekke seg litt opp og bort fra skjermen. Ta kontakt med noen, invitere på middag, gå en tur, finne på noe sammen med barna. 

Du vet hva du bør gjøre. Det finnes mange gode råd og det er gitt mange gode svar her allerede. 

Til sist; jeg sitter ikke på en høy hest, merket selv jeg var ute og kjøre for en tid tilbake. Tok grep og fikk det mye bedre! Har tidsbegrenset tid her og på nett og nyheter, Insta ligger langt bak på telefonen og nå bruker jeg den så og si aldri, f.eks. Ga beskjed til venner og kjente at jeg ikke er på fb, kun sjekker grupper. Det hjalp meg. Lykke til!

Anonymkode: 48ee2...78b

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du er ikke alene, det er helt klart blitt et samfunnsproblem. Spesielt trist at småbarnsforeldre ikke er oppmerksomme mot egne barn. Kanskje jeg høres hard ut, men hva er vel viktigere enn å være tilstede for barna våre? Det er en form for omsorgssvikt å ikke se dem.

Men vi vet at dette er vanskelig, appene er laget for at vi skal bli avhengige. Og så lar mange barna sine også være på snap, insta og tik tok. Forstå det den som kan…

Om du tenker deg om - vil du virkelig bruke 8 år av livet ditt på å scrolle på en skjerm? Hva har det egentlig gitt deg hittil? Er du mer lykkelig enn om du ikke hadde sett alle de perfekte hjemmene og andres feriereiser og fjellturer? Du vet jo svaret.

Du kan lese deg litt opp på forskning som er gjort på lykke. En av pilarene er å være sammen med andre, være noe for andre. Da må man trekke seg litt opp og bort fra skjermen. Ta kontakt med noen, invitere på middag, gå en tur, finne på noe sammen med barna. 

Du vet hva du bør gjøre. Det finnes mange gode råd og det er gitt mange gode svar her allerede. 

Til sist; jeg sitter ikke på en høy hest, merket selv jeg var ute og kjøre for en tid tilbake. Tok grep og fikk det mye bedre! Har tidsbegrenset tid her og på nett og nyheter, Insta ligger langt bak på telefonen og nå bruker jeg den så og si aldri, f.eks. Ga beskjed til venner og kjente at jeg ikke er på fb, kun sjekker grupper. Det hjalp meg. Lykke til!

Anonymkode: 48ee2...

Endret av Gjest177

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...