Gå til innhold

Legger du deg opp i at den du gir gave til ikke bruker gaven?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 21.29):

Jeg synes det er vanskelig å ikke blande meg, når jeg gir en gave til barn og folk som står meg nære.

Feks gav jeg billetter til en opplevelse til mine barn, og kom med tips om ting de kunne se og oppleve på turen.

De jattet med og syntes nok det var pes at jeg blandet meg inn, selv om de ikke sa det rett ut, og gjorde ikke det jeg tipset de om.

Sist jul gav jeg en vinylplate til en venn som er glad i denne artisten, men han har ikke spilt platen han fikk, fordi han har fått ny hobby som ikke involverer musikk lenger sier gang

Jeg har hintet flere ganger om at han må spille platen, og da sier han ja, men det skjer ikke noe.

Det irriterer meg at jeg brukte 475,- på noe som aldri blir brukt.

Jeg har bare lyst å glede med gavene mine, og at de skal oppleve gavene på samme måte som jeg gjør.

Anonymkode: 8dc2a...1a9

Høres jo ut som at du kanskje ikke har truffet så bra. Det blir jo bare dumt når du skal driver å hinte til at de skal bruke det du har kjøpt å legge press på de. Alle opplever ikke alt likt, sånn er det bare. Du høres litt kontrollerende ut,det tror jeg du må jobbe litt med. Du gir gaven som du tror gleder, så stopper du etter det. Kanskje du må spør hva de ønsker seg fremover 

Anonymkode: 7e0dc...bf0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å nei jeg legger meg ikke opp i at den som har fått gaven ikke bruker den. 

Anonymkode: 7e0dc...bf0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, jeg er veldig opptatt av å gi gaver som passer personen og er nyttige, men legger meg ikke opp i om de brukes. Jeg kan spørre om de har brukt den og om de liker den, men rett og slett for å se om den traff eller ikke. Jeg gjør da noen konklusjoner, men jeg snakker vanligvis ikke mer om det om ikke de selv vil. 

Jeg ønsker å gi en god gave, men synes ikke folk skal få dårlig samvittighet med på kjøpet hvis de ikke bruker gaven. Man må tåle at det man gir bort kan brukes eller ikke, kastes, gis bort. Hadde jeg hørt at noen ikke brukte gaven og skjønt at den ikke helt falt i smak så hadde jeg sagt at det er helt greit å bare gi den bort - den skal ikke ligge og bate ta opp plass. 

Min mor var fæl på dette med å blande seg. Hun ga min bestemor gaver som hun mente bestemor MÅTTE bruke, for de var gode og dyre. Hun irriterer seg så veldig over at hun "måtte jo gi en gave", men så ble den ikke brukt. Jeg sa at hun kan ikke bestemme slik over noen andre. Spør om bestemor vil ha noe annet, eller rett og slett ingenting, eller gi en opplevelsesgave i stedet, som ikke kan ligge og bli støvete.

Endret av katties
  • Liker 2
Skrevet

Det kan ikke gi føringer for om og når de skal bruke en gave! Det er direkte plagsomt for mottakeren! Barna dine fikk sikkert en fin tur, selv om de ikke gjorde akkurat det du hadde tenkt! 

Sønnen min fikk et puslespill en gang, og giveren ville at han skulle begynne å pusle med en gang. Han hadde ikke lyst til det akkurat da, og det må da være greit!

Legg ved byttelapp neste gang, så slipper du dette. Da kan mottakeren bytte om den ikke vil bruke gaven.

Anonymkode: be1a8...ba5

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...