Gå til innhold

Legger du deg opp i at den du gir gave til ikke bruker gaven?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem vil du glede?
Deg selv eller mottaker?

Anonymkode: f44a1...0ef

• Liker 14
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du gjør det samme som min svigermor gjør. Hun liker en type mat, og dermed kan jeg komme hjem til at det henger en pose på ytterdøra med denne typen mat. Hun sender gjerne fire tekstmeldinger også, der hun spør om jeg har funnet posen, om jeg har husket å sette inn varene, om jeg har laget maten og om jeg ble fornøyd. Jeg er ikke spesielt glad i den maten, og sender ofte et enkelt «takk». Det holder ikke for henne, jeg må formelig slikke skoene hennes for å takke henne for noe hun synes er helt supert. Hun er fornøyd gavegiver, men jeg er da ikke spesielt takknemlig mottaker. 

Anonymkode: 6f6ec...b12

Hvorfor sier du ikke til svigermor at du ikke liker hennes mat da?

Når du ikke gir skikkelig beskjed, tror hun at du liker det samme som henne.

Ts

Anonymkode: 8dc2a...1a9

• Nyttig 2
Skrevet

Slike som ts fortjener å få ett regnbuefarget tettsittende skjørt, 2 par ulstrømpebukser som klør, vekkeklokke med grusom lyd og hallowwenklistremerker til bilen sin i julegave.

Itillegg til at gavegiverne maser om hvorfor hun ikke går i skjørtet og ikke har pyntet bilen sin. 

Anonymkode: f1d1c...678

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi penger er kjedelig å gi som gave til noen som har god økonomi

Ts

Men du må jo ikke blande deg i hva de gjør på veien. Vær fornøyd med at de i det hele tatt blir gjort dem opplevelsen du gir. Og spør du først hva de ønsker seg?

• Liker 2
Skrevet

Kun når samboeren ønsket seg, og fikk slipsnål, men ved neste anledning han brukte dressen glemte at han hadde fått slipsnålen som han hadde nevnt at han ønsket seg de siste to årene, hver gang han brukte dressen. Da la jeg meg oppi det... 

Men ellers er jo målet med en gave at mottaker blir glad. Bruker de ikke gaven, så har jeg kanskje bommet med gaven. Så får jeg håpe at jeg treffer bedre neste gang! 

Anonymkode: 91d50...c3f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts

Mottakerne synes jo garantert det er kjedeligere at det kommer en kontrollkomité med gavene du gir. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Tipper du er samme type som tvang ungene til å prøve alle klær de fikk i gave det sekundet de åpnet pakkene. Sånn er min mor og jeg hater det. Hun kan finne pÅ å kjøpe et klesplagg til meg enda jeg er 35 år, har 3 barn og klarer å kjøpe egne klær (har sagt ifra også), men neida her skal mamma kjøpe og jeg SKAL prøve i det sekundet jeg får plagget i hånda. Det samme gjelder barnebarna. Min eldste er tydelig irritert på henne når hun krever at han prøver alt med en gang. Samma om det er hverdag eller julaften. Da skal alt pauses for at hun skal se på at tingene prøves. Jævla irriterende og både jeg og ungene sier nå nei til mammas store frustrasjon. 

Anonymkode: 6ac6d...e85

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er skikkelig dårlig til å gi gaver, ts.

For det første så har du bommet med gavene. For det andre så har du misforstått hvorfor man gir gaver - det er for å glede mottakeren, ikke deg selv. 

Jeg setter så ofte som mulig byttelapp på, og sier også gjerne til mottaker noe om hvis det ikke passer for dem/liker det så bytt det gjerne til noe du liker, eller hvis det ikke kan byttes (ofte liten uformell ting) så sier jeg gi det bort eller kast om du ikke vil ha det etc. 

Så jeg gir en gave jeg håper de liker, men jeg prøver å gi dem følelsen av at hvis de ikke egentlig liker den så er det helt opp til dem å bytte/ikke bruke/gi bort. Poenget er jo at DE skal ha glede av en gave. 

Gleden ved å gi gaver består i å gjøre andre glade. Ikke at du skal få dem til å gjøre ting DU liker. 

Anonymkode: ac7b6...ba6

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg synes det er vanskelig å ikke blande meg, når jeg gir en gave til barn og folk som står meg nære.

Feks gav jeg billetter til en opplevelse til mine barn, og kom med tips om ting de kunne se og oppleve på turen.

De jattet med og syntes nok det var pes at jeg blandet meg inn, selv om de ikke sa det rett ut, og gjorde ikke det jeg tipset de om.

Sist jul gav jeg en vinylplate til en venn som er glad i denne artisten, men han har ikke spilt platen han fikk, fordi han har fått ny hobby som ikke involverer musikk lenger sier gang

Jeg har hintet flere ganger om at han må spille platen, og da sier han ja, men det skjer ikke noe.

Det irriterer meg at jeg brukte 475,- på noe som aldri blir brukt.

Jeg har bare lyst å glede med gavene mine, og at de skal oppleve gavene på samme måte som jeg gjør.

Jeg setter stor pris på om gaver jeg gir blir brukt av mottaker, men det er ikke alltid det blir slik. Noen ganger velger mottaker å ikke bruke gaven av ulike grunner, og det må jeg akseptere uten å mase og presse på. Jeg har gitt bort gaven og er ferdig med den. Hva mottaker gjør med den må det være helt opp til mottaker å bestemme uten min innblanding. Hvis noen har skylden for at gaven ikke brukes, er det meg selv, fordi jeg rett og slett har gitt feil gave.

Anonymkode: 10e03...338

• Liker 6
Skrevet

Kunne ikke falt meg inn. Men ville gransket egen vurderingsevne - og hvor godt jeg kjente mottaker.

Eneste jeg blander meg i er gaver fra meg til mannen. Der ønsker jeg ærlighet. Om han ikke liker noe så får han bytte, ellers så er det bortkastede penger (felles økonomi). Han har blitt bedre nå, men var nok innprentet i han fra ung at man er takknemlig uansett, og så ble tingen bare liggende. 

Anonymkode: 9afb3...36b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Slike som ts fortjener å få ett regnbuefarget tettsittende skjørt, 2 par ulstrømpebukser som klør, vekkeklokke med grusom lyd og hallowwenklistremerker til bilen sin i julegave.

Itillegg til at gavegiverne maser om hvorfor hun ikke går i skjørtet og ikke har pyntet bilen sin. 

Anonymkode: f1d1c...678

Haha..

Tenk om barna hennes kommer over tråden 😂

Anonymkode: 9afb3...36b

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir veldig glad når mottakeren bruker og setter prIs på gaven. Hvis ikke tenker jeg at jeg bomma, og at jeg får prøve å justere meg neste gang jeg gir gave til den personen. 

Anonymkode: 85d33...b79

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

hvis det å gi noen en gave gjør at du stresser slik over det syns jeg du skal skutte gi gaver TS.. 

Anonymkode: fd870...49f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts

Rar logikk. Hvis de har god økonomi har de vel også råd til å kjøpe seg de tingene du gir dem, dersom de ønsker det.

Anonymkode: c196c...bfb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er leit hvis jeg bommer når jeg gir en gave, for jeg legger ofte ganske mye omtanke bak. Likevel går jeg selvsagt ikke til mottakeren og krever at hen skal like og bruke gaven. Å legge seg opp i slikt er ikke innafor i det hele tatt. 

Vi har alle både gitt og fått gaver som ikke treffer. Sett deg inn i mottakers situasjon: selv ville jeg i alle fall blitt utrolig ille til mote hvis den som har gitt meg noe jeg ikke likte kom og konfronterte meg med at jeg måtte bruke gaven. Det hadde vært kleint, det! 

Anonymkode: a9856...1be

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du gjør det samme som min svigermor gjør. Hun liker en type mat, og dermed kan jeg komme hjem til at det henger en pose på ytterdøra med denne typen mat. Hun sender gjerne fire tekstmeldinger også, der hun spør om jeg har funnet posen, om jeg har husket å sette inn varene, om jeg har laget maten og om jeg ble fornøyd. Jeg er ikke spesielt glad i den maten, og sender ofte et enkelt «takk». Det holder ikke for henne, jeg må formelig slikke skoene hennes for å takke henne for noe hun synes er helt supert. Hun er fornøyd gavegiver, men jeg er da ikke spesielt takknemlig mottaker. 

Anonymkode: 6f6ec...b12

Åh, slik er min svigermor også! Ikke akkurat med mat, men hun kan kjøpe noe til seg selv, og så kjøper hun det samme til oss også. Med instrukser, nei jeg mener råd og anbefalinger, om hvordan pynten kan(skal) brukes. Og så er det oppfølgingsspørsmål etterpå, da. Har vi tatt i bruk gaven, hva har vi brukt den til, er vi fornøyde (nok etter hennes mening, det vil si gledesstrålende takknemlige og lykksalige), etc. Og så må vi jo huske å takke, da! Når vi mottar den, når vi har begynt å bruke den, og helst bruke gaven/ha den godt synlig hver gang hun er på besøk her. Og takke henne hver gang da også.

(Joda, jeg er enig i at det er alminnelig folkeskikk å takke for en gave. Men skal det virkelig være nødvendig å takke seks-sju ganger og skryte gaven så høyt i været hver bidige gang?)

Hvis ikke, så blir hun såret og tar det veldig personlig. Og hvis gaven er noe det er meningen vi begge eller jeg skal bruke, ringer hun bekymret til samboer(sin sønn) hvis reaksjonen min eller bruken av gaven ikke er som hun forventer. Hvis han ikke har sett min reaksjon, tror han på henne og kjefter på meg for at jeg "ikke har giddet å takke for gaven engang". Selv om jeg har takket minst to ganger, jeg har bare ikke vært så entusiastisk som hun ville at jeg skulle være. (Noe jeg sjeldent er når jeg får "gaver" som gir meg arbeid jeg ikke vil ha, eller som er helt forskjellig fra hva jeg liker. Det er f.eks. ikke vits å gi meg potteplanter, med mindre det er noe som tåler å bli glemt måneder i slengen. Likevel får jeg potteplanter og orkideer, for det liker hun så godt selv. Man skulle tro at hun kjente meg litt bedre etter 17 år ...?)

For min egen del, jeg legger meg ikke opp i om gaven blir brukt eller ikke. Om jeg nå plukker opp på et vis at gaven ikke blir brukt, prøver jeg heller å ta det som lærdom på hva jeg skal unngå å kjøpe neste gang.

Men å komme med ørten spørsmål i etterkant og omtrent bli fornærmet for at gaven ikke ble brukt? Nei. Det har hendt at jeg har spurt, i de tilfeller jeg var usikker på hvor godt jeg egentlig traff med gaven. Om de ikke bruker den av en eller annen grunn, er det greit for meg. Joda, litt surt er det jo hvis jeg har lagt ned mye tid og penger på gaven. Men da er jeg egentlig mer sur på meg selv for at jeg bommet, ikke på mottaker av gaven. Jeg tar det som sagt som lærdom på at akkurat der bommet jeg litt, jeg får prøve noe annet neste gang. Men etter 17 år med svigermors nykker på det området, har jeg sluttet helt å stille spørsmål. Nå vet jeg hvor detaljstyrende og kontrollerende det oppleves for mottakeren.

Anonymkode: 464f1...31e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gleden ved å gi gaver består i å gjøre andre glade. Ikke at du skal få dem til å gjøre ting DU liker. 

Såå godt sagt!

Anonymkode: 464f1...31e

• Liker 5
Skrevet

På sett og hvis gjør jeg gjerne det ja, men mer stille inne i meg selv. Jeg ønsker jo å gi gaver som faller i smak og liker å få tilbakemeldinger på det, om jeg ikke får noe tilbakemeldinger så jeg kan jo undre over om den falt i smak eller ikke. men jeg påminner/maser ikke andre å bruke gavene jeg gir, det blir opp til de som får gaven. 

Anonymkode: 618ce...4a6

• Liker 3
Skrevet

Nei. Gitt er gitt. 

Anonymkode: 2a190...721

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...