Gå til innhold

Legger du deg opp i at den du gir gave til ikke bruker gaven?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å ikke blande meg, når jeg gir en gave til barn og folk som står meg nære.

Feks gav jeg billetter til en opplevelse til mine barn, og kom med tips om ting de kunne se og oppleve på turen.

De jattet med og syntes nok det var pes at jeg blandet meg inn, selv om de ikke sa det rett ut, og gjorde ikke det jeg tipset de om.

Sist jul gav jeg en vinylplate til en venn som er glad i denne artisten, men han har ikke spilt platen han fikk, fordi han har fått ny hobby som ikke involverer musikk lenger sier gang

Jeg har hintet flere ganger om at han må spille platen, og da sier han ja, men det skjer ikke noe.

Det irriterer meg at jeg brukte 475,- på noe som aldri blir brukt.

Jeg har bare lyst å glede med gavene mine, og at de skal oppleve gavene på samme måte som jeg gjør.

Anonymkode: 8dc2a...1a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er vanskelig å ikke blande meg, når jeg gir en gave til barn og folk som står meg nære.

Feks gav jeg billetter til en opplevelse til mine barn, og kom med tips om ting de kunne se og oppleve på turen.

De jattet med og syntes nok det var pes at jeg blandet meg inn, selv om de ikke sa det rett ut, og gjorde ikke det jeg tipset de om.

Sist jul gav jeg en vinylplate til en venn som er glad i denne artisten, men han har ikke spilt platen han fikk, fordi han har fått ny hobby som ikke involverer musikk lenger sier gang

Jeg har hintet flere ganger om at han må spille platen, og da sier han ja, men det skjer ikke noe.

Jeg har bare lyst å glede med gavene mine, og at de skal oppleve gavene på samme måte som jeg gjør.

Du må ikke gi gaver for at du skal få noe igjen for det ved at mottaker gjør som du ønsker, det er jo feil å pålegge noen det. Du må bare gi gaver, håpe de blir glad, og hvis de ikke blir det eller ikke liker gaven, så kanskje ikke gi mer. Men ikke gi på denne måten. 

Anonymkode: 5fcd8...dc9

• Liker 23
  • Nyttig 5
Skrevet

Nei, jeg legger meg ikke opp at den jeg gir gave til ikke bruker den.

• Liker 10
Skrevet

Nei, aldri. Det er helt opp til mottager. Jeg hadde følt meg presset/overvåket om noen gjorde dette med meg. 

Anonymkode: 6f541...290

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, jeg legger meg ikke oppi om gaven blir brukt eller ikke, men tenker om det ubrukte at nå har jeg bomma skikkelig (igjen) og at jeg hater gaver. Vil helst ikke få og gir bare når jeg må. 

Anonymkode: e9f80...2bf

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg forstår frustrasjonen, men samtidig prøver du å legge føringer på andre ved å gi gaven, og det er ikke så greit. Folk må få bestemme selv og en gave skal helst være uten betingelser.

Å prøve å "tvinge" på andre egne opplevelser og smak og behag er sjelden veldig vellykket, om ikke den andre parten allerede viser litt interesse. 

I alle fall bør det være en viss balanse her - kjøper du en plate eller bok som du forventer tilbakemelding på, bør kanskje den andre også ha muligheten til å gjøre/gi det samme overfor deg.

Selv har jeg den siste tiden vært litt skuffet over en kompis som har reist til noen av mine favorittbyer, som jeg har besøkt mange ganger, uten å være lydhør overfor mine anbefaleringer eller bedt om noen. 

Folke er så forskjellige og man må ikke tro at andre får samme opplevelser som en selv.

Anonymkode: 8fd68...543

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, jeg gir i god mening og har som regel byttelapp med gaven. Alle liker ikke det samme, og det er vanskelig å treffe 100% 

Nå gir jeg som oftest penger, så kan mottaker gjøre som de vil ☺️

• Liker 8
Skrevet

selvsagt ikke......

• Liker 5
Skrevet

Det høres i grunn ut som om du har bommet med begge gavene og mottakerne prøver å gi deg hint om det, uten at du er spesielt lydhør.

Anonymkode: efd48...d0e

• Liker 8
  • Nyttig 10
Skrevet

Du kan ikke gi gaver på den måten, med en slik intensjon. Det er som å be om en kvittering. Du må prøve å være glad for å gi gaven i seg selv, og kanskje høre med mottaker først om det er noe spesielt de ønsker seg. Du overfører egne tanker og forventninger over på andre. Alle andre har jo sine egne tanker og prioriteringer, og man endrer både smak og hobbyer med jevne mellomrom.

Anonymkode: 68a54...c19

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er jo helt hinsides kontrollerende å sjekke opp på denne måten. Du gir jo ikke egentlig gaver, men muligheter for å detaljstyre de rundt deg. Dette kan du jo fortsette med, men det er jo plagsomt for mottakerne. 

• Liker 20
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det, ts, er det som kalles «kontrollerende adferd». Og det, ts, er alltid - 100% av tiden - uønsket adferd.

Så den må du, gitt at du en gang i fremtiden ønsker være et ok menneske - pelle av deg. For ingen med kontrollerende adferd er ok mennesker. 

Anonymkode: bfaa4...2b7

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

M66: Nei, når gave er gitt så er den gitt. Uten hensyn til mine intensjoner;  could not care less om den ikke brukes eller ikke likes. 

Endret av Gentleman59
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Tydeligvis har du enormt kontrollbehov. Dette kan du røyke ved å gi gavekort eller penger. 

Det er jo ikke opp til deg hvilke hobbyer folk skal ha, eller hvilke aktiviteter de vil oppsøke på ferie.

Meget merkelig ts. Meget merkelig. 

Hvorfor tar du ikke tak i dette og gir penger??

Anonymkode: 97d1f...3e7

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Du påfører de du gir gaver til noe negativt gjennom din oppførsel her. Jeg ville helst ikke fått en gave fra deg.

Alle ønsker jo at en gave man gir blir brukt og faller i smak, men det er ikke alltid man treffer. Man kan jo uansett ikke drive og kontrollere på den måten du gjør. Mase om at noen skal spille en vinylplate? Hva i all verden er det for noe? Hva bryr det deg egentlig om den platen blir spilt eller ikke? Du ga en gave i beste mening, ferdig med den saken. Mottaker ble sikkert glad han, men du kan være sikker på at den platen ikke symboliserer noe annet nå enn at du har drevet og mast om den. Det må du kutte ut, altså. 

Anonymkode: 6f6ec...b12

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Du gjør det samme som min svigermor gjør. Hun liker en type mat, og dermed kan jeg komme hjem til at det henger en pose på ytterdøra med denne typen mat. Hun sender gjerne fire tekstmeldinger også, der hun spør om jeg har funnet posen, om jeg har husket å sette inn varene, om jeg har laget maten og om jeg ble fornøyd. Jeg er ikke spesielt glad i den maten, og sender ofte et enkelt «takk». Det holder ikke for henne, jeg må formelig slikke skoene hennes for å takke henne for noe hun synes er helt supert. Hun er fornøyd gavegiver, men jeg er da ikke spesielt takknemlig mottaker. 

Anonymkode: 6f6ec...b12

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er ikke en gave om det følger med en uønsket forpliktelse, da er det en belastning mottaker ikke har bedt om. 

Anonymkode: 82a5e...54c

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg kunne aldri tenkt meg å "følge opp" en gave på den måten. Annet enn kanskje å høre med moren til et barn jeg har kjøpt klær til om jeg traff med størrelsen. Selv om det er med byttelapp vet jeg at det er mye styr med bytting, og ønsker jo ikke å gi bort oppgaver og mas.

Men om jeg oppfatter at noe jeg har trodd var en finfin gave til noen blir liggende ubrukt, så prøver jeg å ta det til meg og heller finne på noe bedre neste gaveanledning.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Det ville det aldri falt meg å sjekke, følge med på eller spørre om. Jeg blir glad hvis jeg ser at gaver er i bruk og blir satt pris på, men jeg tenker ikke over om jeg ikke ser eller hører noe mer. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tydeligvis har du enormt kontrollbehov. Dette kan du røyke ved å gi gavekort eller penger. 

Det er jo ikke opp til deg hvilke hobbyer folk skal ha, eller hvilke aktiviteter de vil oppsøke på ferie.

Meget merkelig ts. Meget merkelig. 

Hvorfor tar du ikke tak i dette og gir penger??

Anonymkode: 97d1f...3e7

Fordi penger er kjedelig å gi som gave til noen som har god økonomi

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...