Gå til innhold

Hvor delaktig er pappa?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye gjør deres partner eller du som pappa av aktiviteter hjemme og utenfor hjemmet med barna?

Vi vurderer et barn til men jeg som mor ser at far sliter med å være tilgjengelig nok for barna, og er derfor veldig på vent. Lurer derfor litt på hva som er vanlig, om jeg har for høye krav eller om det genuint er noe å sette fingeren på her. 

Anonymkode: 3cd4d...650

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han bidrar relativt bra med det praktiske i husholdningen, null med det tredje skiftet, og jeg bruker vel 70-80% mer tid på barna enn ham. 

Har inntrykk av venninner at dette er vanlig.

Anonymkode: db08b...be7

• Nyttig 1
Skrevet

Han gjør veldig mye. 

Tar med ungene på svømming, på jakt, drar til farfar på besøk hver helg(både med og uten meg).

Han har planlagt en weekendtur alene med ungene neste år. Da skal han og bestekompisen hans ta dem med på en konsert. 

De har spillkvelder sammen i ny og ne. For det meste Nintendo. 

Det er han som har oversikt over bursdager, samt innkjøp av gaver og transport til og fra bursdagene. 

Til ungenes bursdag planlegger jeg hva som skal kjøpes inn, og han drar ut og handler dersom det ikke kan bestilles på nett. 

Han sitter i FAU og er klassekontakt. Jeg baker når det trengs, for det er jeg flinkest til. 

jeg har oversikt over klær, men sender bare med handleliste til han så handler han hvis det passer bedre for han å dra ut. 

Vi brettet klær sammen hver fredag. Han lager matpakker sammen med ungene hver kveld. Jeg finner frem klær. 

Ungene er 8 og 5. 

• Liker 1
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han bidrar relativt bra med det praktiske i husholdningen, null med det tredje skiftet, og jeg bruker vel 70-80% mer tid på barna enn ham. 

Har inntrykk av venninner at dette er vanlig.

Anonymkode: db08b...be7

Takk for svar. Sånn er det vel her og egentlig, men føler jeg ser så mange delaktige fedre overalt, men kanskje det henger sammen med at man ikke ser de som er "som våre" så mye😅😵‍💫

Sinsiew skrev (1 minutt siden):

Han gjør veldig mye. 

Tar med ungene på svømming, på jakt, drar til farfar på besøk hver helg(både med og uten meg).

Han har planlagt en weekendtur alene med ungene neste år. Da skal han og bestekompisen hans ta dem med på en konsert. 

Det er han som har oversikt over bursdager, samt innkjøp av gaver og transport til og fra bursdagene. 

Til ungenes bursdag planlegger jeg hva som skal kjøpes inn, og han drar ut og handler dersom det ikke kan bestilles på nett. 

Han sitter i FAU og er klassekontakt. Jeg baker når det trengs, for det er jeg flinkest til. 

jeg har oversikt over klær, men sender bare med handleliste til han så handler han hvis det passer bedre for han å dra ut. 

Vi brettet klær sammen hver fredag. Han lager matpakker sammen med ungene hver kveld. Jeg finner frem klær. 

Ungene er 8 og 5. 

Wow! Det må jeg si. Sånn er det ikke her 🤣 så bra at det er slik!

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er min partner stefar og kommende pappa. Men han stiller opp utrolig mye. Gjør det han kan for å være der. Stiller opp på treninger , cuper, kjører/leverer dit de trenger. Er med på alt fra skole samtaler til legetimer. Husarbeid, veldig handy så hvis noe må ordnes hjemme er det gjort på ett blunk. Organiserer leker og aktiviteter for barna med venner. Ja you name it egentlig. Han bidrar på alt han kan, og syns han er en helt rå partner å være i ett team med❤️ Barna er veldig glad i han. 

Anonymkode: a1933...e97

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er min partner stefar og kommende pappa. Men han stiller opp utrolig mye. Gjør det han kan for å være der. Stiller opp på treninger , cuper, kjører/leverer dit de trenger. Er med på alt fra skole samtaler til legetimer. Husarbeid, veldig handy så hvis noe må ordnes hjemme er det gjort på ett blunk. Organiserer leker og aktiviteter for barna med venner. Ja you name it egentlig. Han bidrar på alt han kan, og syns han er en helt rå partner å være i ett team med❤️ Barna er veldig glad i han. 

Anonymkode: a1933...e97

Så bra, lykke til med det kommende familiemedlemmet💕

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør 90% av husarbeid innendørs (han tar det meste ute), inkludert matlaging og jeg ordner 95% av alt praktisk med barna i hverdagen, samt tredje skift. Men han er en super lekepappa når helsa tillater det. Det er altså helsen hans som gjør at vårt forhold er slik. 

Anonymkode: 2a35e...f9a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sinsiew skrev (1 time siden):

Han gjør veldig mye. 

Ungene er 8 og 5. 

Temmelig likt her!  Han er like påkoblet hverdagen som meg, men han er praktiker og jeg er planlegger, så jeg holder orden på alt datoer, timer, arrangementer, frister samt ferier mens han er den som drar på dette i praksis (fordi jeg er velsignet med å både være introvert i kombinasjon med sosial angst 🥸)

Anonymkode: 6cf65...dff

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Så kjekt dere har velfungerende dynamikk! :)

Vi har bare delvis det, og tror derfor det kan velte lasset med et barn til 

AnonymBruker
Skrevet

Her er det pappaen som følger opp alle fritidsaktiviteter og dugnader rundt disse. Det er også stort sett han som kjører/henter. Han har også vært flink til å ta dem med i svømmehallen, i skibakken osv. Følger opp mye av det sosiale rundt ungene. Jeg var bortreist sist helg og da hadde 13 åringen, tre overnattingsgjester. Ikke noe problem for far å håndtere. 

Jeg følger opp alt av skole og helse. 

Husarbeid deler vi ca 50/50, men vi har ulike ting vi liker/foretrekker å gjøre. Jeg lager alt av middag. Er jeg bortreist, velger ungene å lage mat selv, eller pappa bestiller pizza. 

Vi har hatt lik fordeling hele veien med alle tre, også den som ikke er hans. 

Anonymkode: 771f6...799

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kona gjør ikke noe. litt mamma sånn at folk kan se at hun er fantastisk men ellers ikke. 

Skjønner ikke hvorfor folk får barn om de ikke planlegger å bidra. Men nok sutring! Jeg tror ikke noe endrer seg til det bedre med et barn til. Det blir nok akkurat som det er nå. Se om det er mulig å få til noe bedre nå, før et ev. barn til.

Anonymkode: 3829b...f5f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en grei fordeling. Vet ikke om den er helt jevn, men fordelingen fungerer bra for oss og våre behov.

Han har ungene alene på morgenen, men jeg kommer først hjem. Jeg lager middag, han rydder kjøkken (jeg liker å lage mat, det gjør ikke han, så det var sånn før ungene også).

Ting som krever planlegging, som bursdagsfeiringer og lignende står jeg for, men så gjennomfører han... Han er den sosiale av oss. Jeg kjøper inn, lager mat og baker til bursdag, og dekker bord osv., men han holder styr på ungene og underholder dem med aktivitetene jeg har planlagt.. Jeg baker til 17. mai, men han står i idrettshallen og selger kakene... Han kjører når ungene har kamper f.eks., for han elsker å skravle med de andre foreldrene på tribunen. 

Jeg gjør mer av husarbeidet, som vasking av bad og kjøkken, klesvask, men i tillegg til å rydde kjøkken (men ikke vaske) og støvsuge, måker han snø og beiser terrasse. (Robotklipperen tar gresset, men han kjøpte klipperen da). 

Jeg har mest oversikt over ungenes klær og sånt, men nå har jeg mer oversikt over mannens klær enn mannen også...

Leksene følger vi opp begge to, og så langt det lar seg gjøre møter vi begge på foreldresamtaler og lignende. 

Jeg har nok tatt mest av legetimer og tannlegetimer osv., fordi det er enklere for meg å forlate jobb noen timer midt på dagen.

Han kan fint ta med seg jentene i hagen og leke, eller i garasjen for å mekke litt med dem. Og han kunne helt sikkert dratt i svømmehallen eller i slalåmbakken alene med jentene, men jeg vil jo også være med, så slike ting blir familieutflukter! 

Anonymkode: 88021...5c0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her gjorde han fint lite. Hevdet han ikke kunne lage middag så det ble det jeg som måtte gjøre. Kunne levere i barnehagen on jeg gjorde alt klart inkl. barnet. Kunne aldri stole på at han våknet og tok barnet uansett hva vi hadde avtalt. Kan vel si at jeg tok minst 98%. Han deltok når det passet ham. Vel, en dag fikk jeg nok og han flyttet.

Tror du skal tenke deg om TS. Ikke forvent mer deltakelse med et nytt barn enn det som er realiteten i dag.

Anonymkode: 7ed8d...bca

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor mye gjør deres partner eller du som pappa av aktiviteter hjemme og utenfor hjemmet med barna?

Vi vurderer et barn til men jeg som mor ser at far sliter med å være tilgjengelig nok for barna, og er derfor veldig på vent. Lurer derfor litt på hva som er vanlig, om jeg har for høye krav eller om det genuint er noe å sette fingeren på her. 

Hva legger du i at han sliter med å være tilgjengelig?

Anonymkode: e7966...d63

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her er det pappaen som følger opp alle fritidsaktiviteter og dugnader rundt disse. Det er også stort sett han som kjører/henter. Han har også vært flink til å ta dem med i svømmehallen, i skibakken osv. Følger opp mye av det sosiale rundt ungene. Jeg var bortreist sist helg og da hadde 13 åringen, tre overnattingsgjester. Ikke noe problem for far å håndtere. 

Jeg følger opp alt av skole og helse. 

Husarbeid deler vi ca 50/50, men vi har ulike ting vi liker/foretrekker å gjøre. Jeg lager alt av middag. Er jeg bortreist, velger ungene å lage mat selv, eller pappa bestiller pizza. 

Vi har hatt lik fordeling hele veien med alle tre, også den som ikke er hans. 

Anonymkode: 771f6...799

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kona gjør ikke noe. litt mamma sånn at folk kan se at hun er fantastisk men ellers ikke. 

Skjønner ikke hvorfor folk får barn om de ikke planlegger å bidra. Men nok sutring! Jeg tror ikke noe endrer seg til det bedre med et barn til. Det blir nok akkurat som det er nå. Se om det er mulig å få til noe bedre nå, før et ev. barn til.

Anonymkode: 3829b...f5f

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har en grei fordeling. Vet ikke om den er helt jevn, men fordelingen fungerer bra for oss og våre behov.

Han har ungene alene på morgenen, men jeg kommer først hjem. Jeg lager middag, han rydder kjøkken (jeg liker å lage mat, det gjør ikke han, så det var sånn før ungene også).

Ting som krever planlegging, som bursdagsfeiringer og lignende står jeg for, men så gjennomfører han... Han er den sosiale av oss. Jeg kjøper inn, lager mat og baker til bursdag, og dekker bord osv., men han holder styr på ungene og underholder dem med aktivitetene jeg har planlagt.. Jeg baker til 17. mai, men han står i idrettshallen og selger kakene... Han kjører når ungene har kamper f.eks., for han elsker å skravle med de andre foreldrene på tribunen. 

Jeg gjør mer av husarbeidet, som vasking av bad og kjøkken, klesvask, men i tillegg til å rydde kjøkken (men ikke vaske) og støvsuge, måker han snø og beiser terrasse. (Robotklipperen tar gresset, men han kjøpte klipperen da). 

Jeg har mest oversikt over ungenes klær og sånt, men nå har jeg mer oversikt over mannens klær enn mannen også...

Leksene følger vi opp begge to, og så langt det lar seg gjøre møter vi begge på foreldresamtaler og lignende. 

Jeg har nok tatt mest av legetimer og tannlegetimer osv., fordi det er enklere for meg å forlate jobb noen timer midt på dagen.

Han kan fint ta med seg jentene i hagen og leke, eller i garasjen for å mekke litt med dem. Og han kunne helt sikkert dratt i svømmehallen eller i slalåmbakken alene med jentene, men jeg vil jo også være med, så slike ting blir familieutflukter! 

Anonymkode: 88021...5c0

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her gjorde han fint lite. Hevdet han ikke kunne lage middag så det ble det jeg som måtte gjøre. Kunne levere i barnehagen on jeg gjorde alt klart inkl. barnet. Kunne aldri stole på at han våknet og tok barnet uansett hva vi hadde avtalt. Kan vel si at jeg tok minst 98%. Han deltok når det passet ham. Vel, en dag fikk jeg nok og han flyttet.

Tror du skal tenke deg om TS. Ikke forvent mer deltakelse med et nytt barn enn det som er realiteten i dag.

Anonymkode: 7ed8d...bca

Takk for alle tilbakemeldinger. 

Jeg ser at det er mange fedre der ute som drar sin del av lasset, og det er bra. Jeg forstår plutselig hvorfor flere får flere barn, ettersom vår situasjon har fått meg til å lure på hvordan folk klarer det.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva legger du i at han sliter med å være tilgjengelig?

Anonymkode: e7966...d63

Far blir fort sliten av støy og "mas" fra barn og klarer derfor ikke å være så påkoblet. Lite tilgjengelig sånn, selv om fysisk tilstedeværelse er der. Han orker ikke å delta på så mye ting, aktiviteter osv, så for å aktivisere barna faller mye på meg.

AnonymBruker
Skrevet

Min eks gjorde lite, nesten ingenting. Jeg kan telle på en hånd de gangene han har lekt med de, han har tatt dem med på badeland et par ganger mot at jeg ordnet alt klart på forhånd og betalte alt, inkludert å kjøpe mat der. Satt stort sett på mobil eller pc hele dagen når han ikke sov. 

Anonymkode: cb31f...a52

AnonymBruker
Skrevet

Pappen jobber nordsjøturnus. Jeg gjør (naturlig nok) alt hjemme og med barn i de 2 ukene han er på jobb. I friperioden tar han all oppfølging av barn, handling, matlaging og det aller meste av husarbeidet. Han er mer involvert enn meg med oppfølging av barnehagen og barnets sosiale liv. 

Anonymkode: e9c2a...352

AnonymBruker
Skrevet

Når du i det hele tatt må stille spørsmålet så har du vel allerede svaret.... Dessverre. 

Generelt er han mer aktiv enn meg. Jeg må innrømme at jeg hater lekeplassen, mens han gjerne kler på og tusler avgårde for litt oppdagelser. Eller utforske i skogen. Aking. Øve på sykling. Herje i bassenget. Lære en ny idrett. Alt slikt...  Og er tålmodigheten selv når det gjelder nattevåk og omsorg. 

Jeg forutser allerede hvem som kommer til å ta det meste av aktiviteter. Han gleder seg stort til å bli fotballtrener (mens jeg 😵 🔫

Nå høres jo jeg håpløs ut her. Men jeg er den som elsker å lese bøker. Eller drive handarbeid/prosjekter. Og jeg gleder meg til vi kan øve mer på språk, øve på lekser sammen. Og er nok også den som planlegger det meste, og passer på litt ekstra. Men jeg kommer nok aldri til å være den som stiller meg på startsstreken på lekeparken og "løper om kapp" - men er heiagjengen og fotograf på sidelinja. 

Og så gjør vi jo også mye felles som familie, særlig i helgen.

Så tenker vi har en fin balanse. 

Anonymkode: 8dca2...eaa

AnonymBruker
Skrevet

Her var eksen ikke delaktig i det hele tatt, så jeg gikk fra han. Det var slik at for at han skulle gjøre noe, måtte jeg kaste ungen etter han. Aldri noe på eget initiativ.

Da jeg gjorde det slutt, var det et spill for galleriet og han saksøkte meg for hovedomsorgen og senere for samvær (mange ganger). Anklagene haglet fra han. Han sa til alle at jeg drev med samværssabotasje og at samvær var på et minimum, men han unnlot å fortelle at det var HAN som ikke møtte til samværene og at han avlyste. Han fortalte ikke at han sa fra seg samværsretten. Kunne skrevet en bok hvordan han har drevet dobbeltspill for å skaffe seg sympati fra de rundt seg, men gjort maks for å ikke ta ansvar for ungen. 

Anonymkode: 3c7d7...54e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...