AnonymBruker Skrevet 4. oktober #21 Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva pleier folk å få i julegave fra jobben. Det er vel stort sett i privat sektor dette gjelder. Husker det har vært disusjoner opp gjennom der jeg kommer fra - diverse bedrifter på Møre. Mener det var ganske fine gaver folk fikk - gjerne deler av serviser, gode kniver, vaser etc. Der jeg jobber nå har det vært valgfritt gavekort - Universal, kjøpesenter eller polet. Synes dette er greit nok, men blir jo veldig "upersonlig". Samtidig er jo det greiere enn at folk får noe de ikke har bruk for. Anonymkode: a492d...a87 Hvorfor er dette «finere» gaver enn noe du faktisk har bruk for? For, joda, det er fint med et service når du er nyetablert. Og fint med en ordentlig god kniv. Og en vase er det ålreit å ha. Men den kniven, vasen og serviset varer jo i flere tiår, eller (om det forutsettes god kvalitet) livet ut. Så du trenger ikke to vaser. Ikke to servicer. Etc. Etter rimelig få år er dermed gavene bare - skrot. Og, ja, du kan åpne julegavene før jul og så pakke dem pent inn igjen og gi dem til venner og slekt og slik spare deg innkjøp av julegaver. Men (av erfaring) får selv de nok kniver og vaser etter få år. Og da er det igjen - skrot. De eneste gavene som egentlig holder verdi etter at du har fylt type 30-35 år er rene penger. Fortrinnsvis plassert i fond. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Synes en sjef (evt med støtte av ledergruppen) må være si stand til å finne en passende gave. Det er jo tross alt en gave fra selskapet/ledelsen, ikke penger som de ansatte skal bli enige om hvordan skal brukes. Har vært litt det samme med julebord hos oss, det skal liksom være "demorkratisk" - jeg oppfatter at gaver/julebord er noe som firmaet/eierne/ledelsen gir til de ansatte og synes det er merkelig at det skal være et tema "til diskusjon". Er ikke hele poenget med en gave da - at det skal være en liten overraskelse - hvis det skal diskuteres opp og ned i mente, kunne man jo bare gi litt ekstra i lønn eller gitt bort til et godt formål. Noe for øvrig jeg synes er kanskje noe av det rareste... Anonymkode: a492d...a87 Nei. «Poenget» rent kulturelt med gaver er å si «du er i min flokk». Man avtaler jo å gi hverandre gaver. Man avtaler verdi. Man ønsker seg ting. Det er og skal være ekstremt forutsigbart. Ja, dine aller, aller nærmeste skal vite presis hva du ønsker deg og på eget initiativ pakke inn dette. Men sjefen din er ikke i den kategorien. Da snakker vi partner og venner. Anonymkode: ac5e2...413
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #22 Skrevet 4. oktober Aldri fått julegave fra bedrift. Men sønnen får både fra faste arbeidsgiver 2000kr i gave kort, pluss noe annet ofte, så får han fra avløserlaget ofte sjokolade, gavekort på felleskjøpet Gubben litt opp og ned , fast 2000kr i gavekort på rema 1000, og så er det litt ekstra bonus i tilleg. Datteren får en kasse med jule matvarer, og ting med firma logo- t-skjorte, gebser, jakke, bag, ryggsekk Anonymkode: 721ae...c92 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #23 Skrevet 4. oktober Vi er så heldige at vi får en mail med hvordan forrige mnd var og om vi klarte å nå målene. Så snakkes det om andre negative ting som skjedde og litt om de positive. Avsluttes med ønske om en god jul. Vi føler oss verdsatt av ledelsen 😜 Anonymkode: 97792...8c4 3 1
Minmorsbarn Skrevet 4. oktober #24 Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): En gang fikk vi munnkurv. Et annet år fikk vi et sidestykke, selv om ingen av oss manglet det. Anonymkode: a492d...a87 Det er tross alt bedre enn hva vi får i det offentlige, som regel står valget mellom kald skulder eller lut og kaldt vann!🙂 2 1
Hydrium Skrevet 4. oktober #25 Skrevet 4. oktober Første jobben var på et industri vaskeri, vi fikk gløgg og så hadde avdelingsleder stand up show i kantina..... vi fikk gå 30 minutter før tida siste dagen. Jobbet som servitør, og da fikk vi en konfekt eske og resturanten hadde sitt eget julebord på kvelden. Søsteren min er kokk og hun fikk knivsett og vinflaske (samme stedet) På tannlegekontoret der jeg jobbet (privat) fikk vi julebord på resturant, og abonnement på treningsstudio for det nye året (sats) Jeg jobbet som tannlege assistent og er ikke autorisert, om det betyr noe. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #26 Skrevet 4. oktober Jeg har fått alt fra 10.000,- til 3000,- og ingenting. Nå er jeg på ingenting. Har en sjef som ikke skjønner at det verdsettes. Alt handler om å ikke bruke en eneste krone «unødvendig». Anonymkode: 35d31...a66
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #27 Skrevet 4. oktober AirPods, dunteppe, biffkniver, raclettejern og ullsett fra Woolland ifm. at vi skulle på firmatur til Alpene like etter, er det jeg kommer på i farten. Anonymkode: 20b48...928 1
Elise1990 Skrevet 4. oktober #28 Skrevet 4. oktober Jobben gjer ca 100 000 kr til eit godt formål stemt fram av dei tilsette. Elles får vi eit flott julebord med hotellovernatting og alt inkludert + kanskje ei vinflaske. Synst det er ei fin ordning at nokon som treng dei meir får det 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #29 Skrevet 5. oktober Vi får to flasker vin. Alkoholfritt til de som ønsker det. Da litt dyrere alkoholfrie varianter. I tillegg så får vi litt godtersom passer til årstiden. Samme type gave til jul, påske og sommer. Anonymkode: 6bcbf...a76
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #30 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva pleier folk å få i julegave fra jobben. Det er vel stort sett i privat sektor dette gjelder. Husker det har vært disusjoner opp gjennom der jeg kommer fra - diverse bedrifter på Møre. Mener det var ganske fine gaver folk fikk - gjerne deler av serviser, gode kniver, vaser etc. Der jeg jobber nå har det vært valgfritt gavekort - Universal, kjøpesenter eller polet. Synes dette er greit nok, men blir jo veldig "upersonlig". Samtidig er jo det greiere enn at folk får noe de ikke har bruk for. Anonymkode: a492d...a87 I det private - ingen ting Anonymkode: 69ed3...80f 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #31 Skrevet 5. oktober Brunello skrev (9 timer siden): 5000 i julegave er skattepliktig. Det er skattepliktig hvis det gis i penger ja, men ikke hvis det gis som gavekort (som ikke kan innløses i penger). Jeg gir ansatte gavekort på 5000 kroner i julegave, og de kan selv velge om de vil ha fra Kiwi eller Rema. En "kjedelig" fast julegave, men den settes stor pris på. Etter min mening er det vinn-vinn: Fornøyde ansatte får noe som garantert er nyttig, og firmaet slipper å bruke tid på å organisere dilldall til jul. 🙂 Anonymkode: b3db5...6eb
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #32 Skrevet 5. oktober Brunello skrev (9 timer siden): Hva man får i julegave er knakende uinteressant. Vi får noe til verdi 750-2000,- litt avhengig av om det er logo på eller ikke (sett på logo og skattereglene er ikke de samme). Det er lønna som har noe å si. Det var såpass vanskelig å forstå hva denne tråden handlet om altså? Klarte du ikke å lese at det står Julegaver fra jobben? Ja nei ikke alltid så lett da vettu... Og så kan man jo starte en heeelt egen tråd som omhandler lønn. For de trådene finnes det ikke nok av her inne... Anonymkode: 09c27...716 1
Brunello Skrevet 5. oktober #33 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var såpass vanskelig å forstå hva denne tråden handlet om altså? Klarte du ikke å lese at det står Julegaver fra jobben? Ja nei ikke alltid så lett da vettu... Og så kan man jo starte en heeelt egen tråd som omhandler lønn. For de trådene finnes det ikke nok av her inne... Anonymkode: 09c27...716 Så du klarte ikke å lese at mitt svar handlet om fra jobben.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #34 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jobber i staten. Har fått håndkle med jobbens logo, termokopp med jobbens logo, sekk, tynn treningshåndduk, termos med jobbens logo, godteri. Ræva ja 😂👍🏻 Anonymkode: d201d...e1d Hvorfor? Er da ting som brukes? Anonymkode: 55cd6...57a
Brunello Skrevet 5. oktober #35 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er skattepliktig hvis det gis i penger ja, men ikke hvis det gis som gavekort (som ikke kan innløses i penger). Jeg gir ansatte gavekort på 5000 kroner i julegave, og de kan selv velge om de vil ha fra Kiwi eller Rema. En "kjedelig" fast julegave, men den settes stor pris på. Etter min mening er det vinn-vinn: Fornøyde ansatte får noe som garantert er nyttig, og firmaet slipper å bruke tid på å organisere dilldall til jul. 🙂 Anonymkode: b3db5...6eb Beløpene hadde økt siden sist jeg var borti problemstillingen.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #36 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Glemte å si at diskusjonene i sin tid gikk på at bedriftene droppet julegaver til de ansatte i dårlige tider. Det var svært delte meninger om dette - noen synes det var fornuftig, andre synes det var nærmeste en fornærmelse. Anonymkode: a492d...a87 på en måte er det jo fornærmende å "straffe" de ansatte for at bedriften går dårlig, spesielt siden de ansatte i den perioden nok jobbet ekstra hardt for å lykkes.. Konsernet jeg jobber i gjorde det samme, og i årene før fikk vi fysiske gaver, nå i årene etter det evinnelige gavekortet som de like gjerne kunne spart seg fordi det vitner om manglende engasjemang. Anonymkode: 9832f...d01
Brunello Skrevet 5. oktober #37 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): på en måte er det jo fornærmende å "straffe" de ansatte for at bedriften går dårlig, spesielt siden de ansatte i den perioden nok jobbet ekstra hardt for å lykkes.. Konsernet jeg jobber i gjorde det samme, og i årene før fikk vi fysiske gaver, nå i årene etter det evinnelige gavekortet som de like gjerne kunne spart seg fordi det vitner om manglende engasjemang. Anonymkode: 9832f...d01 I litt større bedrifter kan det at man ikke gir julegaver medføre at man ikke behøver å si opp tre ansatte. Eventuelt så har man sagt opp 30 ansatte i november. Da blir julegaver til de som er igjen litt umusikalsk.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #38 Skrevet 5. oktober Jeg jobbet innen helse i kommunen i mine yngre dager, og vi fikk ulike ting med «sammen tar vi ansvar» på. Som noe ala IKEA -kopp eller håndkle med det trykket på 😆 Vi fikk også et personlig skrevet kort fra sjefen. Kort, men alltid fint, med personlig takk for det en gjorde ekstra 🥰 Det betydde nok mest. Kunne være som student at en fikk «takk for at du tar på deg ekstravakter, det settes pris på», eller annet i den retningen. Jeg husker ikke helt ordlyden, men det ble satt pris på. 🥰 Anonymkode: 76463...a4c
Disney Adult Skrevet 5. oktober #39 Skrevet 5. oktober Får alltid en kurv med diverse mat, type fenalår, syltetøy, pepperkaker, julepålegg, sjokolade, og av til ei flaske vin.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #40 Skrevet 5. oktober Kan være enig i at gavekort kan være uengasjerende. Samtidig slipper at man får gaver som man ikke har interesse av. Folks smak er jo så forskjellig - et sett med f.eks. kokkekniver kan være fint for noen, mens andre kanskje allerede har høyere kvalitet. Bruksting med logo vil vel jeg dog si er noe litt annet. Håndklær, termos etc. Mat og drikke kan være litt ymse. Noen år fikk vi 2-4 vinflasker av bra kvalitet. Men etter hvert er det en del som ikke drikker alkohol. Sjokolade og andre spiselige ting er også litt hit and miss - her er folk på forskjellig nivå. Jeg synes nok at konfekt fra spesialbutikk må være det eneste som gir en glede. Påskeegget fullt av smågodt vil får til hver påske bare gir jeg bort - spiser rett og slett ikke denslags. Anonymkode: a492d...a87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå