Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva pleier folk å få i julegave fra jobben. Det er vel stort sett i privat sektor dette gjelder. Husker det har vært disusjoner opp gjennom der jeg kommer fra - diverse bedrifter på Møre. Mener det var ganske fine gaver folk fikk - gjerne deler av serviser, gode kniver, vaser etc. 

Der jeg jobber nå har det vært valgfritt gavekort - Universal, kjøpesenter eller polet. Synes dette er greit nok, men blir jo veldig "upersonlig". Samtidig er jo det greiere enn at folk får noe de ikke har bruk for. 

Anonymkode: a492d...a87

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Coop pleide å gi coop gavekort 500 kr til de ansatte, ei flaske vin ekstra til butikksjefene og 1000 kr gavekort.

Anonymkode: 18899...7ab

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si at diskusjonene i sin tid gikk på at bedriftene droppet julegaver til de ansatte i dårlige tider. Det var svært delte meninger om dette - noen synes det var fornuftig, andre synes det var nærmeste en fornærmelse.

AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier å få en valgfri gave som vi velger fra på et nettsted. Ganske mye å velge mellom. I fjor valgte jeg en liten oppladbar bilstøvsuger, året før der gavekort i bokhandel og en gang en steamer. Bra gaver synes jeg. 

Anonymkode: c5b17...4ab

AnonymBruker
Skrevet

De pleide å gi bare ræl, ting med firmalogo osv, så bedre at de nå har gått over til å gi til veldedighet. Bare dumt man ikke kan velge organisasjon selv.

Anonymkode: 523ba...dd8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå irriterer jeg meg over at sjefen har lagt opp til "diskusjon" rundt hva som skal være julegave. Greit nok med flat struktur, men å gå rundt å spørre hva folk synes hadde vært en OK julegave synes jeg er et eklatant brudd på hele prinsippet rundt gave fra arbeidsgiver. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er fint med julegave. En liten oppmerksomhet for jobben i året som har gått, på en måte. Der jeg jobber nå, fikk vi f.eks. gavekort på 1000kr ett år. I fjor fikk vi thermokopp i god kvalitet og sjokolade. I tillegg får vi julebord+lunsj m/alkohol før jul. Jeg synes det er raust, da jeg er vant til å jobbe i kommunen. Der sluttet de med gaver for noen år siden. Like greit, da vi bare fikk matboks, minnepinne o.l.

Anonymkode: 5f0d2...9d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De pleide å gi bare ræl, ting med firmalogo osv, så bedre at de nå har gått over til å gi til veldedighet. Bare dumt man ikke kan velge organisasjon selv.

Anonymkode: 523ba...dd8

Er det skikkelige ting synes jeg ymse greier med firmalogo kan være fint. F.eks. har jeg en termos som jeg har arvet etter en onkel som jobbet på et verft på Sunnmøre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Kan velge fra en nettside 

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i staten. Har fått håndkle med jobbens logo, termokopp med jobbens logo, sekk, tynn treningshåndduk, termos med jobbens logo, godteri.

Ræva ja 😂👍🏻

Anonymkode: d201d...e1d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått matkurv med diverse gode oster, spekemat osv., vin, teaterbilletter, bøker m.m. Synes vi alltid får fine ting. 

Anonymkode: cdef4...82a

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

En gang fikk vi munnkurv. Et annet år fikk vi et sidestykke, selv om ingen av oss manglet det. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Praktiske ting med kjedens logo på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En gang fikk vi munnkurv. Et annet år fikk vi et sidestykke, selv om ingen av oss manglet det. 

😅

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Akkurat nå irriterer jeg meg over at sjefen har lagt opp til "diskusjon" rundt hva som skal være julegave. Greit nok med flat struktur, men å gå rundt å spørre hva folk synes hadde vært en OK julegave synes jeg er et eklatant brudd på hele prinsippet rundt gave fra arbeidsgiver. 

jeg skjønner ikke at dette er noe å hisse seg opp over? Er det ikke bedre at sjefen forsøker å finne ut hva som er ønskelig enn å gå til innkjøp av noe som defineres som «ræva»

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jobber i staten. Har fått håndkle med jobbens logo, termokopp med jobbens logo, sekk, tynn treningshåndduk, termos med jobbens logo, godteri.

Ræva ja 😂👍🏻

Anonymkode: d201d...e1d

Jeg ville tenkt at både termokopp og termos er fine praktiske ting? Har fått det samme og synes egentlig det var helt grei gave? (Dog uten noe logo på..) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har fått diverse merch med logo på den statlige etaten jeg jobbet for. Termos og lignende. Jobbet for en interesseorganisasjon et år, da fikk jeg 5000 kr i julegave. Jobber nå i offentlig sektor. Fikk sist gang en kunstkalender, sjokolade og gavekort på et bakeri. Ellers har det vært julesnop og sånt. Ikke noe av stor verdi, men noe hyggelig. Og fine kort om at man blir satt pris på og ønske om god jul. 

Anonymkode: b4a4d...1fb

AnonymBruker
Skrevet

Er det normalt å gi julegave/sommergave til leder fra ansatte også?

Anonymkode: 2a374...af3

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har fått diverse merch med logo på den statlige etaten jeg jobbet for. Termos og lignende. Jobbet for en interesseorganisasjon et år, da fikk jeg 5000 kr i julegave. Jobber nå i offentlig sektor. Fikk sist gang en kunstkalender, sjokolade og gavekort på et bakeri. Ellers har det vært julesnop og sånt. Ikke noe av stor verdi, men noe hyggelig. Og fine kort om at man blir satt pris på og ønske om god jul. 

Anonymkode: b4a4d...1fb

5000 i julegave er skattepliktig.

• Liker 1
Skrevet

Hva man får i julegave er knakende uinteressant. Vi får noe til verdi 750-2000,- litt avhengig av om det er logo på eller ikke (sett på logo og skattereglene er ikke de samme).

Det er lønna som har noe å si.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det normalt å gi julegave/sommergave til leder fra ansatte også?

Anonymkode: 2a374...af3

Det har jeg aldri vært borti, men det hender at de som jobber innen samme team gir noe enkelt til hverandre.

Vi har pakkekalender :) Det kan også være at sjefen gir noe så kjedelig som gavekort på enkel lunsj/middag på en liten restaurant

AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (31 minutter siden):

jeg skjønner ikke at dette er noe å hisse seg opp over? Er det ikke bedre at sjefen forsøker å finne ut hva som er ønskelig enn å gå til innkjøp av noe som defineres som «ræva»

Synes en sjef (evt med støtte av ledergruppen) må være si stand til å finne en passende gave. Det er jo tross alt en gave fra selskapet/ledelsen, ikke penger som de ansatte skal bli enige om hvordan skal brukes. Har vært litt det samme med julebord hos oss, det skal liksom være "demorkratisk" - jeg oppfatter at gaver/julebord er noe som firmaet/eierne/ledelsen gir til de ansatte og synes det er merkelig at det skal være et tema "til diskusjon". 

Er ikke hele poenget med en gave da - at det skal være en liten overraskelse - hvis det skal diskuteres opp og ned i mente, kunne man jo bare gi litt ekstra i lønn eller gitt bort til et godt formål. Noe for øvrig jeg synes er kanskje noe av det rareste...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...