Fighter83 Skrevet 5. oktober #21 Skrevet 5. oktober (endret) Jeg jobbet over 20 år i hjemmesykepleien. Sluttet for noen år siden, orket rett og slett ikke mer. Pandemien, KS sin arroganse og all sparingen mm som kommunene driver på med(har drevet med siden pandemien pga underskuddet det har medført) har endret arbeidshverdagen og turnusen fra tålelig ubehaglig og periodevis altfor travel og stressende til totalt uforsvarlig og helsefarlig. Jeg kastet inn håndkleet, gadd ikke mer! Hadde sendt inn x antall avvik, hatt samtale med hovedverneombud og hovedtillitsvalgte ++. Var absolutt ikke gehør for utfordringene og med lite til null tiltak mot å beholde og rekruttere sykepleiere så ble det jo mest vikarbyrå som ble erstattningen. Ikke alle stillinger ble erstattet med sykepleiere heller, noen ble bare "borte" så vi alle fikk da større arbeidsmengde mm. Var helt jævlig! Det ble null bedring de siste 2 årene jeg jobbet der, bare verre og verre. Har ikke blitt bedre nå for de har sluttet eller bruker vikarbyrå i mindre grad nå enn tidligere. Avdelingen der jeg var hadde 9 sykepleiere ansatt da jeg startet der, 6 i 100 % stilling og 3 stk i deltid fra 70-85 % stilling. Pr i dag har avdelingen kun 4 sykepleiere i 100% stilling, arbeidsmengden har økt, pasientene er flere og oppdragene flere. Helsa til helsepersonell er mer verdt enn å drive på sånn her fra ledelses side. Ledelsen har en ansvar om å ivareta de ansattes helse og gi de ansatte et forsvarlig arbeidsmiljø. Totalt spinnvilt opplegg! Endret 5. oktober av Fighter83 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #22 Skrevet 6. oktober Jeg likte det for en liten periode. Elsket de fleste pasientene våre, jobben var variert og dagen gikk unna i en fei (som er en bra ting, har hatt jobber hvor man kun sitter å ser på klokka og arbeidsdagen føles som en uke). Jeg sluttet fordi jeg ikke orket å jobbe i det hektiske arbeidsmiljøet over lengre tid hvis de hadde ansatt flere folk/kuttet brukerlista vi skal gjennom i løpet av en dag slik at man faktisk hadde hatt litt tid til hver enkelt bruker så hadde det jo vært verdens beste jobb🥰 Anonymkode: e0680...07c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #23 Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 17.45): Ikke hos oss, vi har egne hjemmehjelp som tar seg av vasking. Sykepleiere og helsefagarbeidere tar seg av stell, ernæring og det medesinske. Anonymkode: cf23f...06b Så bra. Skulle ønske vi fikk pleie og ikke bare vaske. Har opp til 3 boliger pr vakt å vaske innimellom medisiner, stell, dusj og mat. Anonymkode: 48913...a84
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #24 Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 12.06): Forskjell på hjemmesykepleie og hjemmehjelp. Jeg jobbet i en periode i hjemmesykepleien og har aldri gjort rent Anonymkode: a6900...6f9 Her er alt samme tjeneste og kun sykepleiere er unntatt rengjøring. Anonymkode: be3f8...cf4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #25 Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 22.39): Jeg jobber ikke i hjemmetjenesten, men føler egentlig litt på det samme. Det går litt i bølger for jeg kan være møkklei turnus, sykefravær uten innleie og oppgaver som alltid må forskyves, men i det store og hele er det en veldig fin jobb. Og det er veldig hyggelig å bli satt pris på av pasienter og pårørende. Ikke syns jeg vi (sykepleiere) tjener så dårlig som vi skal ha det til heller. Anonymkode: 32c0b...aed Snakk for deg selv. En sykepleier som jobber natt har minimalt med kompensasjon i forhold til hva hun ofrer i jobben. Det samme med ugunstig turnus og røddager. Heller ikke kan man ta ut ferien når man selv ønsker, det er det arbeidsgiver som bestemmer. Anonymkode: 99b18...0b4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #26 Skrevet 8. oktober Fighter83 skrev (På 5.10.2025 den 18.27): Jeg jobbet over 20 år i hjemmesykepleien. Sluttet for noen år siden, orket rett og slett ikke mer. Pandemien, KS sin arroganse og all sparingen mm som kommunene driver på med(har drevet med siden pandemien pga underskuddet det har medført) har endret arbeidshverdagen og turnusen fra tålelig ubehaglig og periodevis altfor travel og stressende til totalt uforsvarlig og helsefarlig. Jeg kastet inn håndkleet, gadd ikke mer! Hadde sendt inn x antall avvik, hatt samtale med hovedverneombud og hovedtillitsvalgte ++. Var absolutt ikke gehør for utfordringene og med lite til null tiltak mot å beholde og rekruttere sykepleiere så ble det jo mest vikarbyrå som ble erstattningen. Ikke alle stillinger ble erstattet med sykepleiere heller, noen ble bare "borte" så vi alle fikk da større arbeidsmengde mm. Var helt jævlig! Det ble null bedring de siste 2 årene jeg jobbet der, bare verre og verre. Har ikke blitt bedre nå for de har sluttet eller bruker vikarbyrå i mindre grad nå enn tidligere. Avdelingen der jeg var hadde 9 sykepleiere ansatt da jeg startet der, 6 i 100 % stilling og 3 stk i deltid fra 70-85 % stilling. Pr i dag har avdelingen kun 4 sykepleiere i 100% stilling, arbeidsmengden har økt, pasientene er flere og oppdragene flere. Helsa til helsepersonell er mer verdt enn å drive på sånn her fra ledelses side. Ledelsen har en ansvar om å ivareta de ansattes helse og gi de ansatte et forsvarlig arbeidsmiljø. Totalt spinnvilt opplegg! Signerer dette! Her jeg jobber har vi nå to avdelinger med kun to sykepleiere i drift. Disse skal ta alle sykepleieoppdrag ute, pleie døende, ha orden på alt på medisinrom, følge opp kommunikasjon fra sykehus/ avlastningsavdelinger, pakke medisiner til brukere daglig og ukentlig... Og dekke sykepleie behovet på "gulvet". Hvordan skal 2 stk som jobber hver 3/4 helg klare å dekke opp 4 helger hver mnd, samt ha sykepleier på jobb hver dag og kveld? Sier seg selv at det ikke går. Resultatet er at mer avanserte ting havner over på helsefagarbeidere. Tunge sårstell med behov for god kompetanse hadde vi tidligere egne sykepleiere til. De har videreutdanning. Nå skrives en prosedyre også skal "hvermannsen" klare det. Kvaliteten blir dårligere, arbeidsmengden øker selvfølgelig på de nedover på rangstigen, flere slutter, og igjen står vikarer og ufaglærte og skal håndtere alt sammen. En tjeneste i forfall. Selvfølgelig er ALDRI økt bemanning en del av løsningene de vurderer. Nå har vi så mange ledige stillinger her at ledere bruker hele ukene på å dekke inn vakter, men de fleste skal ikke ansettes noen i, for vi må spare kan vite. Blakk kommune. Store omlegginger på vei, til allerede utslitte ansatte, så motivasjonen til å løpe enda mer og på stadig nye måter er selvfølgelig lav. Skulle ønske hver eneste hersens politiker MÅTTE ta de 2-3 opplæringsvaktene vi får som ny, for så å gå en hel uke ute på lister alene. Kveld og helg inkludert. De aner ikke hva de snakker om ellers. Man har 6,5 timer ca til å utføre oppgaver her per vakt. Da er rapport og medisinutdeling unntatt. Arbeidslistene er oftest på 8-10 timer, og der er det ikke tatt høyde for om noen er dårlige og bruker lengre tid, om man får alarmer underveis, og kjøring mellom brukere er heller ikke med. 1-1,5 timer går tapt i kjøring. Kanskje sitter en bruker for lenge på toalettet så man taper 10-15 min der. Nestemann spiser litt sent, og du må sitte til de er ferdige. 30 min tapt der. Da har man igjen 4,5 timer til å utføre de 8-10 timene man har fått utdelt. Og man skal aldri vise brukere at man har det travelt eller fremstå stresset, selvfølgelig, man er jo robot. Må legge til at jeg virkelig liker jobben, til og med rengjøring, fordi man da er der lenge nok til å faktisk prate litt med ensomme sjeler. Men den fysiske belastningen i en stadig sykere brukergruppe i dårlig tilpassede hjem og den ENORME arbeidsmengden tar knekken på folk. Holdt ut i 11 år snart, og er på samme arbeidsplass, men nå med andre oppgaver. Savner brukerne, savner ikke jaget. Anonymkode: be3f8...cf4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå