Gå til innhold

Andre enn meg som trives med å jobbe i hjemmesykepleien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler det er så mange som klager, ja det er hektisk og det kan bli knapt med tid til pasientene. Men jeg mener det er en velig fin og takknemlig jobb tross alt.

Anonymkode: cf23f...06b

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber ikke i hjemmetjenesten, men føler egentlig litt på det samme. Det går litt i bølger for jeg kan være møkklei turnus, sykefravær uten innleie og oppgaver som alltid må forskyves, men i det store og hele er det en veldig fin jobb.
Og det er veldig hyggelig å bli satt pris på av pasienter og pårørende. 
Ikke syns jeg vi (sykepleiere) tjener så dårlig som vi skal ha det til heller. 

Anonymkode: 32c0b...aed

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet snart et år i hjemmesykepleien i Oslo. Har tidligere jobbet på sykehjem og sykehus som sykepleier. Det er helt klart noen fordeler med å jobbe her. Blant annet kun 1 rapport på dagvakt, sjeldent rapport i vaktskiftet med mindre det er noe avvikende. Ellers har vi stille rapport der vi leser de siste journalene. Det kjipeste jeg har opplevd hittil som hjemmesykepleier, var det å få seksuelt hintende kommentarer fra en mannlig bruker. Har aldri opplevd dette tidligere, så jeg skrev avvik, varslet lederen og måtte si tydelig i fra til brukeren om at dette var helt uakseptabel måte å prate med meg som ansatt på. 
Utenom dette, så trives jeg. Klart det er hektisk ofte og at ingen arbeidsmiljøer er perfekte. Triss alt har jeg gode kollegaer. 

Anonymkode: 6992c...fdb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i hjemmesykepleie i mange år. Jeg trives veldig godt med det men ble veldig sliten når jeg jobbet 100%. Fridager brukes til å lade opp til jobbdager. Jeg har tatt ny utdannelse og har nå fått en kontorjobb. Tar vakter i hjemmesykepleie når  jeg føler for det. Og nå elsker jeg de vaktene. Gleder meg til hver vakt. 

Anonymkode: 70b4f...d41

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke prøvd selv, men jeg har en datter som jobbet en periode i hjemmetjenesten mens hun prøvde å finne ut hva hun ville videre. Det var litt tilfeldig at hennes venninne anbefalte det. Det var lett å få jobb uten utdanning og greie penger. 

Det viste seg at hun trivdes med å jobbe med mennesker på denne måten og hun valgte å utdanne seg til sykepleier. Det var et yrke hun over hodet ikke hadde trodd var noe for henne før hun fikk prøve seg i hjemmetjenesten. Hun er nå ferdig utdannet og i jobb som sykepleier på et sykehus.

Anonymkode: 9de77...225

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg digget det. Opplevde transportetappene mellom brukere som pauser. Noen timer på morgen og kveld som var litt hektiske (folk bør få stå opp), men ellers mye koseoppdrag. Jeg var ufaglært. Selvfølgelig enkelte utrivelige brukere/pårørende, enkelte seksuelle antydninger - men man lærer seg hvordan respondere på de. 

Anonymkode: 7763c...46b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke mye rengjøring i denne tjenesten? Vi drukner i vedtak på rengjøring, selv om vi anbefaler privat rengjøring. At sykepleiere og helsefagarbeider skal inn og kun vaske boliger forstår jeg fortsatt ikke skal gå an. 

Anonymkode: 48913...a84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det ikke mye rengjøring i denne tjenesten? Vi drukner i vedtak på rengjøring, selv om vi anbefaler privat rengjøring. At sykepleiere og helsefagarbeider skal inn og kun vaske boliger forstår jeg fortsatt ikke skal gå an. 

Forskjell på hjemmesykepleie og hjemmehjelp. Jeg jobbet i en periode i hjemmesykepleien og har aldri gjort rent

Anonymkode: a6900...6f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan kan du ikke forstå det? Hygiene og gode levekår er avgjørende for helsa.

Selvfølgelig skulle man gjerne hatt ufaglærte til akkurat det. Men når de strammer inn budsjettet over hele linja, må nødvendigvis vi gjøre mye mer. 

Jeg stortrives i nåværende jobb, men har tidligere i hjemmetjenesten ikke likt meg grunnet miljø og dårlig ledelse.

Anonymkode: bdaf2...2bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvordan kan du ikke forstå det? Hygiene og gode levekår er avgjørende for helsa.

Selvfølgelig skulle man gjerne hatt ufaglærte til akkurat det. Men når de strammer inn budsjettet over hele linja, må nødvendigvis vi gjøre mye mer. 

Jeg stortrives i nåværende jobb, men har tidligere i hjemmetjenesten ikke likt meg grunnet miljø og dårlig ledelse.

Anonymkode: bdaf2...2bc

Det er hjemmehjelperne som vasker gulv og tørker støv, tar alt av rengjøring. Vi sykepleiere og helsefagarbeidere tar oppvask hos noen  av brukerne, men det stopper der. Vi vasker ikke gulv, støvsuger eller vasker doen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er hjemmehjelperne som vasker gulv og tørker støv, tar alt av rengjøring. Vi sykepleiere og helsefagarbeidere tar oppvask hos noen  av brukerne, men det stopper der. Vi vasker ikke gulv, støvsuger eller vasker doen. 

Det gjør vi. Vi har ikke hjemmehjelp i vår kommune. Hos oss vasker alle om de er assistent eller høyskole. 

AnonymBruker
Skrevet

Det gjør vi. Vi har ikke hjemmehjelp i vår kommune. Hos oss vasker alle om de er assistent eller høyskole. 

Merkelig!

Anonymkode: be803...a10

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi helsefagarbeidere må vaske hos brukerne våre. Et stort minus med jobben. 

Anonymkode: e6432...9ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke hos oss, vi har egne hjemmehjelp som tar seg av vasking.

Sykepleiere og helsefagarbeidere tar seg av stell, ernæring og det medesinske.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I min kommune brukes ikke hjemmesykepleien til å vaske hus. Stusser over de økonomiske prioriteringene i en kommune som bruker sykepleiere, som er langt dyrere i drift enn ufaglærte/faglærte renholdsmedarbeidere, til noe slikt. :klo: 

Anonymkode: 33dd5...29e

AnonymBruker
Skrevet

Kona mi jobbet i hjemmesykepleien før og hun trivdes veldig godt med det. 

Hun snakker ofte om å bytte tilbake 

Anonymkode: 9ec54...e0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Føler det er så mange som klager, ja det er hektisk og det kan bli knapt med tid til pasientene. Men jeg mener det er en velig fin og takknemlig jobb tross alt.

Hvor lenge har du jobbet i hjemmesykepleien? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i hjemmesykepleien i over 10 år. Trives veldig godt. Går selvfølgelig litt opp og ned, men finner alltid ut at jeg trives såpass godt at jeg ikke vil bytte yrke😊 jobber som sykepleier. Dagene er ulike, dagene går fort, god turnus, jobb hver 6. Helg, veldig variert hverdag, mye frihet. Mye ansvar til tider, kan være travlere perioder. Anbefaler å prøve hvis man tenker tanken, både som ufaglært, helsefag eller sykepleier😊

Anonymkode: d29a7...4d6

Skrevet

Jeg syns det var veldig greit som ekstravakt og komme å ta kveldsvakter. Møte på jobb, gjennomføre lista og deretter dra hjem. Jeg savner det innimellom. Men ville ikke vært fast ansatt. Syns innimellom det er slitsomt med masse kollegaer og ofte ikke trivdes så godt i store kvinnedominerende arbeidsplasser, så hjemmesykepleien var ganske digg sånn sett siden man er så alene. 

Minuser har vært variable arbeidslister med tidvis stor tidsopptimisme, ubehagelige brukere eller traske rundt ute i sidelengs regn og vind. 

AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (8 minutter siden):

Hvor lenge har du jobbet i hjemmesykepleien? 

To år, hvordan det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...