Gå til innhold

Tegn på senstitvt barn eller autisme hos toåringer erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Noen som vil dele hvordan deres barn var som toåringer og som senere fikk en autisme diagnose eller oppfattes som sensitiv?

Opplevde dere noe i forhold til dysregulering hos barnet i overganger og trengte mye støtte til følelsesregulering, ekstra oppfølging i bhg, eller mye dysregulering hjemme?

Anonymkode: 29eb5...8a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En altoppslukende interesse. Resepekterte ikke nei eller grenser, alt måtte barnesikres. Tok ofte kontakt med fremmede som tilfeldigvis var på samme sted, for å snakke om særinteressen. Problemer med følelsesregulering merket vi i hovedsak fra treårsalderen, ikke så mye som toåring. Aspergerdiagnose. 

Anonymkode: 9f012...cca

• Liker 2
Skrevet

Nå er jeg spes.ped.-lærer, men tidlige tegn på autisme er preget av stor grad av dysregulering, der foreldre må trene på reguleringsevnen til barnet. 

Dette sammen med liten interesse for andre barn (f.eks. i barnehage), at de reagerer på endring i rutiner og at de kan få regelrette raserianfall. 

Hvis du er bekymret, så ville jeg kontaktet helsesykepleier for en samtale om det. Så kan hun/ han hjelpe dere videre. 

Skrevet

Min som fikk Asperger diagnose. Var veldig rolig, forsiktig og sensitiv. Kunne sitte med samme leke lenge, var glad i togbaner på den tiden. Men han ble aldri sint, utagerte aldri. Men han kunne bli lei seg, og gråte. Før han ble 3 år, lekte han ikke med andre barn, han kunne leke ved siden av de, men ikke med de. Han ble veldig sliten av store folkemengder, lyd osv.

Anonymkode: 9f7c2...b44

Skrevet

I retrospektiv ser jeg att det var tegn, men barnet var ett veldig snilt og godt barn, med særtrekk som intense interesser, dårlig motorikk og dårlig språk, veldig kresen på mat. Lekte ved siden av, sjelden med, men han var alltid sammen med andre

Bortsett fra det var barnet glad og fornøyd, her hadde han en veldig fin barnehage, liten og trygg, gode voksenpersoner rundt seg. Mye rutiner og forutsigbarhet, som tydeligvis passet barnet. Men tok veldig lang tid å bli trygg i barnehagen. 

Alt skar seg når han begynte på skolen. Absolutt ALT. 

Anonymkode: 26c49...c7c

• Hjerte 2
Skrevet
Gaia skrev (22 minutter siden):

Nå er jeg spes.ped.-lærer, men tidlige tegn på autisme er preget av stor grad av dysregulering, der foreldre må trene på reguleringsevnen til barnet. 

Dette sammen med liten interesse for andre barn (f.eks. i barnehage), at de reagerer på endring i rutiner og at de kan få regelrette raserianfall. 

Hvis du er bekymret, så ville jeg kontaktet helsesykepleier for en samtale om det. Så kan hun/ han hjelpe dere videre. 

Vi fikk tidlig foreldresamtale i bhg siden barnet har begynt å få store følelsesutbrudd ved overganger. Da blir barnet så dysregulert at de må ta barnet inn på et mørkt rom for å roe ned. Vi har begynt å merke det hjemme ved at barnet noen ganger ut av det blå får veldig vanskelig for å endre aktivitet, blir engstelig og stresset - haler ut tiden og så tilslutt får et sammenbrudd. Trenger korte, enkle og tydelige beskjeder på hva som kommer til å skje hvis ikke kan barnet bli veldig engstelig. Føles ut som vi går på tå hev noen dager. Om rutiner endres litt er det stor sjans for store sammenbrudd der barnet sliter med å finne roen. Så enkelt som at barnet våkner fra en dupp, men trenger en hel time med kroppskontakt for å klare å følelsesregulere og våkne - hvis ikke ender det i intens skrik og panikk. Det er som sagt helt ut av det blå det skjer og ikke noe som pågår konstant. Nå har barnet begynt å bli var for teksturer og kan få helt fnatt om genseren føles feil i teksturen. Barnet har også begynt å bli veldig var og engstelig ved lyder og trenger mye trygging om det kommer en lyd fra badet, eller kjøkken. Bhg har også nevnt dette med lyder. 

Jeg spurte bhg om dette var noe som eventuelt burde taes videre, og da sa de at hvis det pågår over tid  burde det eventuelt taes opp videre. Jeg spurte også om å se etter diagnoser eller andre tilstander hos barnet er noe som er relevant i den alderen, men det var ikke før 3-5 års alderen de kunne begynne å se etter det. 

Jeg er derfor usikker på om hva som står bak de store følelsesmessige utbruddene, for det er noe mer enn bare trass anfall. Barnet slet Vedlig med selvregulering og søvn fra fødsel til 1 år, men alt virket til å fungere greit for barnet fra 1-2 år. så alt som skjer nå er helt ut av det blå og uventet. 

Hva tenker du om dette jeg skrev om barnet mtp at du er spes ped? 

TS

Anonymkode: 29eb5...8a2

Skrevet

Synes at det er mye du beskriver som er typisk for flere nevroutviklinngsforstyrrelser, og spesielt autisme, men jeg kan ikke gi en diagnose over nettet. Anbefaler fremdeles en prat med helsesykepleier, og det å få hjelp og råd derfra, hvis de har kompetansen, eller hjelp fra BUP. Fastlege kan henvise til BUP. 

Skrevet

Av barn jeg kjenner som nå er blitt voksne med aspergerdiagnose, 4 stk, så er det manglende sosial kontakt som har vært mest fremtredende. Lite blikkontakt, lite respons når andre tar kontakt, ikke interesse av andre barn, hyperfiksjon over flere år (alle barn har faser der de er veldig opptatt av noe, men her er det snakk om mye mer ekstremt og varer lengre). 

Anonymkode: 7c854...0ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...