AnonymBruker Skrevet i går, 18:39 #1 Skrevet i går, 18:39 Datter gikk på medisin fra hun var 12-16 år og opplevde bivirkninger med at hun blant annet ble deprimert, derfor kuttet hun ut og ønsket ikke å prøve alle adhd medisiner som finnes, og ønsket å prøve uten medisin. Hun har ikke klart å fullføre vgs pga sin adhd, men har 50% jobb som ikke krever så mye av henne (jobber i kiosk uten noe ansvar) Nå er hun 21 år og ønsker å gjøre ferdig vgs og prøve å studere, og har søkt om å bli utredet igjen for å få begynne på medisin, men får beskjed om å gå via det private, noe hun ikke har økonomi til. Grunnen til avslaget er fordi hun er i 50% jobb-en jobb som ikke krever noe særlig av henne og som ikke er noe hun ønsker å fortsette med. Hun hadde assistent i flere år på barneskolen før hun begynte på adhd medisin. Er det virkelig så vanskelig å komme til i det offentlige? Anonymkode: bc025...13f 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:42 #2 Skrevet i går, 18:42 Systemet er så presset at du må ha et betydelig funksjonstap for å få offentlig ja, at hun jobber betyr for DPS at hun fungerer for bra desverre. Anonymkode: 804b6...849 3
AnonymBruker Skrevet i går, 18:57 #3 Skrevet i går, 18:57 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Systemet er så presset at du må ha et betydelig funksjonstap for å få offentlig ja, at hun jobber betyr for DPS at hun fungerer for bra desverre. Anonymkode: 804b6...849 Skjønner at det må være grunnen, men hun faller utenfor systemet. Hennes jevnaldrende studerer, jobber ved siden av, har kjærester/samboere, er sosiale ol. Hun er tappet når hun er ferdig på jobb og sitter bare på rommet med hunden sin. Har tallforståelse som en 8 åring, har ikke klart å ta sertifikat eller holde på vennskap, og overhodet ikke fungere med kjærester. Ts Anonymkode: bc025...13f 1 1
Gaia Skrevet i går, 19:04 #4 Skrevet i går, 19:04 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skjønner at det må være grunnen, men hun faller utenfor systemet. Hennes jevnaldrende studerer, jobber ved siden av, har kjærester/samboere, er sosiale ol. Hun er tappet når hun er ferdig på jobb og sitter bare på rommet med hunden sin. Har tallforståelse som en 8 åring, har ikke klart å ta sertifikat eller holde på vennskap, og overhodet ikke fungere med kjærester. Ts Anonymkode: bc025...13f Hun må ha tallforståelse på et høyere nivå enn en 8-åring for å jobbe i kiosk. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 19:08 #5 Skrevet i går, 19:08 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skjønner at det må være grunnen, men hun faller utenfor systemet. Hennes jevnaldrende studerer, jobber ved siden av, har kjærester/samboere, er sosiale ol. Hun er tappet når hun er ferdig på jobb og sitter bare på rommet med hunden sin. Har tallforståelse som en 8 åring, har ikke klart å ta sertifikat eller holde på vennskap, og overhodet ikke fungere med kjærester. Ts Anonymkode: bc025...13f Sikker på at det bare er ADHD? Anonymkode: c014f...f11 1
AnonymBruker Skrevet i går, 19:11 #6 Skrevet i går, 19:11 Be henne om å søke om AAP. Det har hun krav på, da hun bare klarer å jobbe 50%. Er bare å søke på Nav.no. Min datter har og ADHD, men sliter mindre enn din datter, og hun fikk AAP. Da fikk hun og komme inn på DPS, og går nå på medisiner. Og tar videregående fag, og hun får AAP, sånn så hun klarer seg økonomisk og. Anonymkode: e7ce9...167 1
AnonymBruker Skrevet i går, 19:11 #7 Skrevet i går, 19:11 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har tallforståelse som en 8 åring, har ikke klart å ta sertifikat eller holde på vennskap, og overhodet ikke fungere med kjærester. Ts Anonymkode: bc025...13f AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sikker på at det bare er ADHD? Anonymkode: c014f...f11 Det er slik ADHD er, selv om det i ny og ne er folk på dette forumet med mastergrad som hevder at de har adhd og at ting er bare sååååå vanskelig. Anonymkode: 3fd82...54c
AnonymBruker Skrevet i går, 20:31 #8 Skrevet i går, 20:31 Gaia skrev (1 time siden): Hun må ha tallforståelse på et høyere nivå enn en 8-åring for å jobbe i kiosk. Alt scannes. Hun sier hun har stoppet på 8 år, men hun har nok høyere tallforståelse enn det, men har dyskalkuli og klarte ikke matematikken første året på vgs. Ts Anonymkode: bc025...13f
AnonymBruker Skrevet i går, 20:31 #9 Skrevet i går, 20:31 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sikker på at det bare er ADHD? Anonymkode: c014f...f11 Jeg tenker hun er på spekteret Ts Anonymkode: bc025...13f
Gaia Skrevet i går, 20:42 #10 Skrevet i går, 20:42 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Alt scannes. Hun sier hun har stoppet på 8 år, men hun har nok høyere tallforståelse enn det, men har dyskalkuli og klarte ikke matematikken første året på vgs. Ts Anonymkode: bc025...13f Er jo noen år mellom 8 og 16 da. 😉 Dyskalkuli kan jo også gå på spesifikke emner innenfor regning. Ikke alt av matematikk. Synes likevel at det er rart at de nekter henne utredning, i og med at livskvaliteten hennes forringes. Hun vil jo aldri greie å forsørge seg selv med en 50% stilling. 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Skrevet 23 timer siden Gaia skrev (1 time siden): Er jo noen år mellom 8 og 16 da. 😉 Dyskalkuli kan jo også gå på spesifikke emner innenfor regning. Ikke alt av matematikk. Synes likevel at det er rart at de nekter henne utredning, i og med at livskvaliteten hennes forringes. Hun vil jo aldri greie å forsørge seg selv med en 50% stilling. Nettopp og det er det hun sier til legene også, men de har hengt seg opp i at hun er i jobb, selv om hun synes jobben er veldig kjedelig og hun har lyst å komme seg videre. Ts Anonymkode: bc025...13f
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #12 Skrevet 23 timer siden Jeg har ikke kommet noe lengre selv og jeg er over 50 år. Anonymkode: 79e6e...d35
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #13 Skrevet 22 timer siden Kan ikke legen bare skrive ut medisiner, da hun har brukt det tidligere? Anonymkode: 17e8e...b28
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #14 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Datter gikk på medisin fra hun var 12-16 år og opplevde bivirkninger med at hun blant annet ble deprimert, derfor kuttet hun ut og ønsket ikke å prøve alle adhd medisiner som finnes, og ønsket å prøve uten medisin. Hun har ikke klart å fullføre vgs pga sin adhd, men har 50% jobb som ikke krever så mye av henne (jobber i kiosk uten noe ansvar) Nå er hun 21 år og ønsker å gjøre ferdig vgs og prøve å studere, og har søkt om å bli utredet igjen for å få begynne på medisin, men får beskjed om å gå via det private, noe hun ikke har økonomi til. Grunnen til avslaget er fordi hun er i 50% jobb-en jobb som ikke krever noe særlig av henne og som ikke er noe hun ønsker å fortsette med. Hun hadde assistent i flere år på barneskolen før hun begynte på adhd medisin. Er det virkelig så vanskelig å komme til i det offentlige? Anonymkode: bc025...13f DPS avslår omtrent alt, spesielt fordi fastlegenes henvisninger ofte er for diffuse, så hjelp datteren din til å skrive en godt begrunnet klage på avslaget, med hvorfor hun virkelig har behov for å få hjelp, også kan det godt hende det går igjenom. Anonymkode: e66b7...ca9 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #15 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan ikke legen bare skrive ut medisiner, da hun har brukt det tidligere? Anonymkode: 17e8e...b28 Mulig jeg tar feil, men jeg oppfattet "derfor kuttet hun ut og ønsket ikke å prøve alle adhd medisiner som finnes" som at hun ønsker å forsøke andre medisiner som kanskje kan gi henne mindre bivirkninger. Og da tror jeg at hun må tilbake til psykiater. Anonymkode: e66b7...ca9
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #16 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kan ikke legen bare skrive ut medisiner, da hun har brukt det tidligere? Anonymkode: 17e8e...b28 Så enkelt er det dessverre ikke, men det skulle vært det Ts Anonymkode: bc025...13f
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #17 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mulig jeg tar feil, men jeg oppfattet "derfor kuttet hun ut og ønsket ikke å prøve alle adhd medisiner som finnes" som at hun ønsker å forsøke andre medisiner som kanskje kan gi henne mindre bivirkninger. Og da tror jeg at hun må tilbake til psykiater. Anonymkode: e66b7...ca9 Hun prøvde et par typer, men fikk sterke psykiske bivirkninger som gjorde at hun ikke klarte å gå på skolen, derfor ønsket hun å prøve en stund uten. Nå har hun holdt på det siste året med å få utredning på nytt, og vet at hun må til psykiater, men får det ikke dekket offentlig Ts Anonymkode: bc025...13f
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #18 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er slik ADHD er, selv om det i ny og ne er folk på dette forumet med mastergrad som hevder at de har adhd og at ting er bare sååååå vanskelig. Anonymkode: 3fd82...54c Der er virkelig ingen grunn til å rakke ned på andre med adhd. Har adhd selv og har høyere utdanning uten medisiner kjenner også flere som har svært lange og komplekse utdanninger til tross for adhd. Et likhetstrekk som går igjen er at vgs var et slit. Vgs er absolutt ikke tilpasset peroner med ashd og mange sliter med å komme gjennom de 3 årene. Det mange opplever senere er at det å være student på riktig studie er betydelig enklere og lettere å gjennomføre. Samme med jobber mann interesserer seg for eller som er praktiske. 50% i en kiosk kan bli svært ensformig og vanskelig å ha som 100% for en person med adhd. Mange her inne forstår absolutt ikke denne diagnosen og at det er ulikt funksjonsnivå og typer adhd. Noen lærer seg teknikker som gjør at de mestrer sin egen hverdag. Andre får god hjelp av medisiner. Andre trenger mere hjelp og da er det utrolig synd at samfunnet snur ryggen mot dem. En 21 år gammel jente skal kunne få til mer i livet enn å sitte fast i en 50% stilling fordi hun ikke får nødvendig helsehjelp. Anonymkode: 307e3...72e
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #19 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Nettopp og det er det hun sier til legene også, men de har hengt seg opp i at hun er i jobb, selv om hun synes jobben er veldig kjedelig og hun har lyst å komme seg videre. Ts Anonymkode: bc025...13f Ts. Bor hun fortsatt hjemme. Kan være du må tilatte at hun slutter jobben en oeriode for å få hjelp slik at hun kommer seg inn i noe utdanning til høsten og får fullført vgs. Eller om du evt har god nok råd til å betale for privat utredning men vær nøye på sted i så fall. Har adhd selv og er for "vellykket" til å få offentlig hjelp. Har hatt barn på bup og må legge mye til rette og jobbe for at dette barnet kommer seg gjennom uka og ikke faller i fra på vgs. Det er tøft. Da jeg har personlig erfaring med adhd så har jeg forbredt meg på at jeg sannsynligvis må stille opp en god stund etter at mitt barn skal ha blitt voksen og i prinsippet klare seg selv. Det er greit for meg så lenge hen kommer seg gjennom utdanning og får seg en interessant jobb som matcher hen sine interesser. Svært viktig for de med adhd. Det er dessverre noen ekstra kneiker å knekke. Dette app tipset kan jo også være en nødvendighet. Hadde undersøkt alt er dessverre mulig for din datter å få større problemer i livet enn adhd viss hun blir stående fast uten hjelp. Angst, depresjon, adhd burnout osv. Anonymkode: 307e3...72e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå