Gnå Skrevet i går, 18:23 #1 Skrevet i går, 18:23 Uppdrag granskning – Världens snällaste hund | SVT Play Sitter og ser på denne dokumentaren nå, og tenkte jeg ville anbefale den videre. Del gjerne tanker hvis dere har sett! Selv mener jeg at det i og for seg ikke nødvendigvis er hunden/rasen det er noe galt med, men som denne dokumentaren viser, havner de ofte i feil hender 😟
pinktulip Skrevet i går, 18:56 #2 Skrevet i går, 18:56 Sorry for å måtte si det, men det har faktisk alt med rasen å gjøre. Har ikke sett dokumentaren, men forstår etter de første 10 minuttene at det handler om spesifikke bully raser som er avlet for hundeslossing. De er skapt for å drepe og for å bite helt til den andre parten er livløs. Vær uenig de som vil men alt har med genetikk å gjøre. ''There are no bad dogs only bad owners'' er et begrep laget av de som nekter å forstå at gener har ekstremt mye å si i en hund/rase. Så klart kan hunder (av alle raser) falle i feil hender, det er jeg helt enig i. Men dette betyr ikke at vi skal glemme hvilke gener de har og hva de originalt ble avlet for å gjøre og så bli overrasket over at hunden gjorde noe så ille som å angripe. Selvfølgelig finnes det unntak, noen hunder av dette slaget er fantastiske og har ingen feil ved seg. Men da går det på ''sjeldne'' individer fordi disse hundene er uforutsigbare og det står jeg ved. De farligste kamphundene er forbudt i Norge og det er ikke uten grunn. Takk for meg. 7 4
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Skrevet 9 timer siden pinktulip skrev (17 timer siden): Sorry for å måtte si det, men det har faktisk alt med rasen å gjøre. Har ikke sett dokumentaren, men forstår etter de første 10 minuttene at det handler om spesifikke bully raser som er avlet for hundeslossing. De er skapt for å drepe og for å bite helt til den andre parten er livløs. Vær uenig de som vil men alt har med genetikk å gjøre. ''There are no bad dogs only bad owners'' er et begrep laget av de som nekter å forstå at gener har ekstremt mye å si i en hund/rase. Så klart kan hunder (av alle raser) falle i feil hender, det er jeg helt enig i. Men dette betyr ikke at vi skal glemme hvilke gener de har og hva de originalt ble avlet for å gjøre og så bli overrasket over at hunden gjorde noe så ille som å angripe. Selvfølgelig finnes det unntak, noen hunder av dette slaget er fantastiske og har ingen feil ved seg. Men da går det på ''sjeldne'' individer fordi disse hundene er uforutsigbare og det står jeg ved. De farligste kamphundene er forbudt i Norge og det er ikke uten grunn. Takk for meg. Jeg er så enig i dette. Selvfølgelig finner man skarpe individer i milde raser og omvent men avl på spesifikke egenskaper er ikke til å kimse av. Det er grunner til at whippeter flest ikke går blodspor selv om det også finnes individer i rasen som er helt rå på nettop blodspor. Skarphet, evnen til å trekke, jaktinteresse og atletiske egenskaper som er avla frem over tid har mer å si for rasen generellt enn de få individene som utmerker seg med å ikke passe inn i det de er avla for. Det er ikke noe galt med at skarpe raser er skarpe, det er mye galt med de som mener at det ikke er en realitet. Anonymkode: a5cec...076 3 2
Sofiei Skrevet 8 timer siden #4 Skrevet 8 timer siden Kjenner jeg er glad disse rasene er forbudt i Norge. Ingen tvil om at de tiltrekker seg "feile" folk, det viste jo tallene i dokumentaren tydelig. Men makan til tafatt opplegg for å fange opp farlige hunder i Sverige da! At en og samme hund må drepe en annen hund og gjøre tre stygge anfall på barn før det gjøres noe er jo helt horribelt. Disse hundene har ikke livets rett. Mange vil jo hevde at hunder i Norge har for lite rettsvern. Men i mitt hode, heller det enn at hunder skal drepe folk. Saken med han stakkars gutten som døde i familiehjemmet han var plassert i er jo helt forferdelig. Videoen av hunden som nekter å slippe armen til gutten han har angrepet til tross for slag og spark, viser jo bare hva som bor i disse hundene. Ja, alle raser kan bite. Men få har like stort skadepotensiale. Skal tro om han som solgte den ene av de omtalte hundene fikk ekstra betalt pga hundens farlige gemytt? Han fikk jo over 200 000 kroner for den. Og den var garantert ikke solgt som familiehund.
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden pinktulip skrev (19 timer siden): Sorry for å måtte si det, men det har faktisk alt med rasen å gjøre. Har ikke sett dokumentaren, men forstår etter de første 10 minuttene at det handler om spesifikke bully raser som er avlet for hundeslossing. De er skapt for å drepe og for å bite helt til den andre parten er livløs. Vær uenig de som vil men alt har med genetikk å gjøre. ''There are no bad dogs only bad owners'' er et begrep laget av de som nekter å forstå at gener har ekstremt mye å si i en hund/rase. Så klart kan hunder (av alle raser) falle i feil hender, det er jeg helt enig i. Men dette betyr ikke at vi skal glemme hvilke gener de har og hva de originalt ble avlet for å gjøre og så bli overrasket over at hunden gjorde noe så ille som å angripe. Selvfølgelig finnes det unntak, noen hunder av dette slaget er fantastiske og har ingen feil ved seg. Men da går det på ''sjeldne'' individer fordi disse hundene er uforutsigbare og det står jeg ved. De farligste kamphundene er forbudt i Norge og det er ikke uten grunn. Takk for meg. Selvfølgelig har det med rase å gjøre. Vi har avlet forskjellige raser til forskjellige egenskaper. Det er fakta! Men utsagnet:There are no bad dogs only bad owners. Er faktisk riktig. For disse hundene gjør det de er skapt til, nettopp å sloss. Det gjør de ikke til dårlige hunder. At de får til å skade andre hunder eller mennesker er nettopp de dårlige hunde eiernes skyld. Man kaller ikke en Beagel som får los og stikker for en dårlig hund. Eller en Husky som trekker fælt i bånd. De gjør det de er avlet for. Anonymkode: e04aa...eb7
Sioux Skrevet 6 timer siden #6 Skrevet 6 timer siden Sofiei skrev (46 minutter siden): Videoen av hunden som nekter å slippe armen til gutten han har angrepet til tross for slag og spark, viser jo bare hva som bor i disse hundene. Ja, alle raser kan bite. Men få har like stort skadepotensiale. Skal tro om han som solgte den ene av de omtalte hundene fikk ekstra betalt pga hundens farlige gemytt? Han fikk jo over 200 000 kroner for den. Og den var garantert ikke solgt som familiehund. Trekkene som blir spesielt avlet frem i kamphunder og noen jakthunder er gameness. Gameness går ikke i seg selv ut på en driv til å drepe, men viljen til å ikke slippe og til å fortsette selv om de taper, er alvorlig skadde eller i store smerter. Hos hihunder brukes denne driven mot vilt og gnagere. Det er mange terriere som dør under jorda fordi de er game og skal aldri gi seg. Hos kamphunder er gameness blitt avlet frem for at de skal være villige til å fighte til døden, og driven blir brukt på en utilgivelig måte. De har ikke i seg et instinkt til å drepe andre dyr og mennesker, men de har en fremavlet driv til å angripe og til å fortsette så lenge det er liv i byttet. Individer som ikke har utviklet sterk nok angrepsdriv får en grusom skjebne som jeg ikke vil beskrive. Jeg har møtt en del av disse, vi fikk dem av og til til rehabilitering når ulovlige hundegårder ble tømt. Noen gikk det an å få skikk på, andre var så ødelagt at ingen kunne hjelpe disse. Problemet var at de hundene det gikk an å stabilisere noenlunde mentalt, var fortsatt ikke klare til å plasseres hos familier, eldre eller uerfarne eiere, og det er dessverre der de blir som regel plassert av dyreorganisasjoner i US som på liv og død vil ha det til at pits er egentlig nanny dogs i forkledning. Og så skjer det. Pitbulladvokater er en stor gruppe som skriker at det ikke er rasen men eieren som har ansvaret. Men de forteller ikke høyt hva slags ansvar det dreier seg om. Det blir sagt at pitbuller burde kun eies av erfarne eiere. Det det egentlig betyr, er eiere som klarer å holde deres driv i sjakk. Klarer man ikke det, så er pits de søteste og flinkeste hunder helt til de klikker. Derfor har de ikke leverett som familiehunder og bør ikke gå rundt i byene. Samme hvor mye advokatene deres skriker og bærer seg og forteller om sine englehunder som ikke har skadet en flue. Ikke ennå. Og kanskje vil noen aldri klikke, men det er alltid en russisk rulett med pits som ikke kontrolleres i hvert minste aspekt av deres liv. Det er pits som må ha NILIF for å fungere, de kan ikke få lov til å bestemme noen ting. Slike dokumentarer er et bevis på at det ikke er eiere som som gjør pitbullene farlige. Man sier at de ofte havner i hendene på shady folk. Greit nok, men disse folkene driver ikke akkurat med agressjonsfremmende trening av pits. Problemet er heller at de ikke trener i det hele tatt, og hundene får slå seg av og på helt vilkårlig. 1
Sioux Skrevet 6 timer siden #7 Skrevet 6 timer siden pinktulip skrev (20 timer siden): Selvfølgelig finnes det unntak, noen hunder av dette slaget er fantastiske og har ingen feil ved seg. Men da går det på ''sjeldne'' individer fordi disse hundene er uforutsigbare og det står jeg ved. De farligste kamphundene er forbudt i Norge og det er ikke uten grunn. Takk for meg. Selv disse fantastiske hundene kan også være unntak til de ikke er det, for gener ligger der latent og de tar mange generasjoner med veldig bevisst avl for å få bort. Samtidig er disse hundene over snittet intelligente og det er en skam hva mennesker har gjort med dem. Vet ikke om de snakket om det i dokumentaren, men eneste måte å få de til å slippe når de først har låst seg, er å kjøre en kile eller liknende i kjeften og åpne den med makt. Eller kvele til de besvimmer for den som tør, ikke anbefalt. Selv tasers brukt av politiet ikke alltid hjelper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå