AnonymBruker Skrevet 5. oktober #21 Skrevet 5. oktober Hadde jeg aldri orket. Helger er hellige her i hus med sene morgninger, kose oss. Du må lære deg å sette grenser. Du har godtatt dette over tid så hun tenker ikke noe mer over det enn som så. Si dere trenger mer hvile fremover og at dere må eventuelt avtale ett senere tidspunkt eller annenhver Søndag. Bare få ut fingern. Anonymkode: 1e1d7...63c 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #22 Skrevet 5. oktober Hva er det som gjør at du synes det er vanskelig å si ifra til henne? Du vil jo tydeligvis ikke ha besøk så tidlig, så da er du jo nødt til å enten bite det i deg eller gjøre noe med det? Besøk før 10 på en søndag er galskap. Jeg har jaget vekk unger på døra før klokka 10, og jeg nekter mine barn å dra ut før klokka er nærmere 11 med mindre jeg vet de har en ok avtale. Å få folk i huset før jeg har stått skikkelig opp er absolutt ikke greit. Jeg skal dasse rundt i trusa og morgenkåpa for meg selv ei stund på en helgemorgen, dermed basta. Anonymkode: 87cd5...036 4 1
Brunello Skrevet 5. oktober #23 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 22.36): "Hei Grete. Fremover nå kommer vi til å dra på tur i skogen annenhver søndag. Vi setter pris på om du vil komme annenhver søndag, men det kan ikke bli før kl 12, da vi nå trenger en dag i uka på å sove ut.". Så hadde jeg ikke åpnet døren før kl 12. Anonymkode: 980a5...0e6 Så det å lyve er beste alternativ etter din mening? Det beste er vel å si sannheten. Det er for tidlig på generell basis. Gutten er i en alder der det skjer mye med søvnmønsteret. Fra å være barn som normalt står opp tidlig, lusker han sakte men sikkert inn i ungdomsalderen der det å sove litt lenger på morgenen i helgen er helt vanlig. Så det er bare å si at det blir for tidlig. 11 eller 12 passer bedre. 3 1
sofie777 Skrevet 5. oktober #24 Skrevet 5. oktober Neste søndag venter du lenge med å åpne døren og om du i det hele tatt gjør det, så åpne med verste frisyren (gjør det verre med vilje), snørrpapir i hånden, så mye rot som mulig i synsfeltet osv osv. Da vil nok "bestemor" tenke seg om to ganger. (Ikke gjør dette om "bestemor" er en rydder) Eller gjør helt motsatt, sjekk om det er en kirke som begynner tidlig eller om det er en dere kan kjøre til passe langt unna. Kle dere i overfine klær (hakket før bunad/bryllup) og dra i det minste delvis dit (ha en bag med skifteklær i bilen). Vær veldig på vei ut døren: "Vi må rekke kirken". (Hjelper ikke om "bestemor" er kristen, dessverre). Ta en tur på stranden/fjellet i stedet. 1
Seff Skrevet 7. oktober #25 Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 15.53): Noen har jo sove ut dager i helgene, der mor og far bytter på. Drit om det skjer hver gang du vil sove feks.. og søndagsmorning er deilig med litt ro før evt besøk. Spørs vel egentlig hvem som hadde komt. Er det en grei person du ikke føler du må stelle og styre og være perfekt for som går deg på nervene? eller en du kan åpne i joggebuksen og allikevel er våken og kan slappe av med kaffe og kos? Anonymkode: dc33e...e46 Det kan virke som om det ikke kun er tidspunktet, men at det plutselig har blitt sånn at søndagene automatisk blir okkupert av denne bestemorfiguren. Og jeg skjønner TS godt, både det frustrerende å ikke ha søndagene til fri disposisjon, og det med at det er vanskelig å si fra, fordi det sikkert betyr mye for hun som kommer på besøk. Sånt er kjempevanskelig. 4 1
Perle Skrevet 7. oktober #26 Skrevet 7. oktober Hun er frekk og du er unnvikende og tafatt.. Herregud. 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #27 Skrevet 7. oktober Du må bare være ærlig. Ikke lyv om kirke eller andre planer, da lærer du sønnen din at dette er en ok måte å håndtere ubehagelige situasjoner på og han kommer til å lyve til deg om hvor han er som tenåring. Hvordan kom hun inn i livet ditt? Og hvordan startet denne tradisjonen? Du kan si at nå er døgnrytmen i ferd med å endres litt hos dere, gutten blir større og har et annet søvnbehov. Men selv om det ikke passer med disse tidlige besøkene lenger så vil dere gjerne invitere henne på lunsj/kaffe innimellom? Og så si spesifikt for eksempel søndag neste uke kl 13. Anonymkode: ab1df...3a2 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #28 Skrevet 7. oktober Hvordan kan det være så vanskelig å si til folk at noe er for tidlig? Dere er da voksne mennesker begge to, du har full rett til å si at nei, i helgene vil jeg ha rolig tid i hvert fall til 11. Om hun ikke godtar det er hun uansett et altfor krevende menneske å ha rundt seg. Hvordan kan dette være et problem... Anonymkode: 52e27...7ad 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #29 Skrevet 7. oktober Bestemorfigur? HVER søndag? Det hadde jeg ikke orka. Og tidligst kl 12. Her går ungene i pysjen enda kl 10 🤣 4 åringen sover gjerne til 9 på helga og spiser frokost og ser på barne tv i fred og ro mens jeg slumrer litt på sofaen 😅 Anonymkode: 979ab...7ce
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #30 Skrevet 7. oktober Heller hver søndag klokken 10 enn aldri. Du skal være veldig glad for at denne personen ønsker å tilbringe deler av dagen med barnet ditt. Hilsen ei som står uten særlig familie og hvor barnet ikke kjente på at det var så mange andre som var glad i ham enn meg og barnehagen/til nøds skolen når han begynte der. Anonymkode: 7b0cb...a10 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #32 Skrevet 7. oktober Hvorfor sier du hun må vente til 10, hvis du vil hun skal komme mye senere (eller ikke i det hele tatt)? Anonymkode: 97a0d...7b3 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:02 #33 Skrevet torsdag kl. 14:02 AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 18.42): Heller hver søndag klokken 10 enn aldri. Du skal være veldig glad for at denne personen ønsker å tilbringe deler av dagen med barnet ditt. Hilsen ei som står uten særlig familie og hvor barnet ikke kjente på at det var så mange andre som var glad i ham enn meg og barnehagen/til nøds skolen når han begynte der. Anonymkode: 7b0cb...a10 Nei, dette er dine følelser som du legger på andre. Det at du står uten nettverk er uten relevans for at andre får sitt privatliv invadert på ukentlig basis. Anonymkode: 980a5...0e6 6 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:34 #34 Skrevet torsdag kl. 15:34 AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 18.42): Heller hver søndag klokken 10 enn aldri. Du skal være veldig glad for at denne personen ønsker å tilbringe deler av dagen med barnet ditt. Hilsen ei som står uten særlig familie og hvor barnet ikke kjente på at det var så mange andre som var glad i ham enn meg og barnehagen/til nøds skolen når han begynte der. Anonymkode: 7b0cb...a10 Du kan få svigermoren min. Da får barnet ditt en bestemor og mor nr 2, alt etter hvilken del av oppdragelsen hun ikke har lyst til å ta selv(altså bestemor når det passer henne, og mor nr 2 når det passer henne). Du får både en mor(til deg selv, ja) og medforelder(til barnet ditt). Alt i en og samme person. Hun vil alltid være med der det skjer, og sole seg i glansen over å "være snill og hjelpsom". Prisen? Du fremstilles som den udugelige som hun må ordne opp for. Alt hun "gjerne vil hjelpe til med", handler om hva hun vil ha skryt for å "måtte gjøre". Du må tåle spøkefulle kommentarer på din bekostning. Hun mener det ikke vondt må vite, det er ditt problem hvis du ikke tåler det. Reagerer du negativt på spøkene, vil gjøre noe selv, eller er uenig med henne om hvordan ting gjøres, blir det henne det er synd i, og du blir syndebukken. Plutselig kan denne interessen for deg og barnet/barna bli litt i det meste laget. Kvelende, faktisk. Foreldrene mine er mer i motsatt ende. Selvsagt skulle jeg ønske at de kom hit litt oftere og var litt mer engasjert. Samtidig føles det heller ikke godt å få masse hjelp mot å bli fremstilt som et veldedighetsprosjekt, slik min svigermor gjør og pakker det inn i velment omsorg og kjærlighet. "Se så flink jeg er til å hjelpe den udugelige svigerdatteren min som ikke gidder/klarer å (sett inn) engang!" "Uff, i dag måtte jeg ta oppvasken, for det hadde de ikke gjort selv da jeg kom.😅" Jeg skjønner at du vil gi ts et innblikk fra motsatt ende. Og joda, når aldri besøk er normalen, kan alltid besøk høres himmelsk ut. Det er det ikke alltid det er ... Anonymkode: f8cef...902 1 1 1
Phoenix Heart Skrevet fredag kl. 15:15 #35 Skrevet fredag kl. 15:15 Du må sette grenser for deg selv, det er du som bestemmer om du vil ha besøk eller ikke 1 1
Stoltskeiv Skrevet fredag kl. 16:51 #36 Skrevet fredag kl. 16:51 Du har lov til å sette grenser ❤️ 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 00:21 #37 Skrevet lørdag kl. 00:21 AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 18.35): Hei, Jeg er alenemor . Har en bestemorfigur som alltid skal komme tidligst mulig hver søndag på besøk. Sønnen er 9 år. Må alltid gi henne beskjed at hun må vente til kl 10.00. Kjenner nå at jeg begynner å bli lei av dette. Det er for tidlig. Vi har behov for å kose oss på søndagsmorgen uten stress til at vi må gjøre oss klar til besøk.Nå har hun sendt melding igjen ang imorgen og jeg kjenner meg kvalt. Jeg vet at dette passer henne best tidligst mulig, og om gir jeg ikke beskjed fra kl 10.00 at hun kan komme, så kommer hun lett kl mellom kl 09.00-09.30. Hadde dere andre orka dette? Anonymkode: df6ae...3f5 AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 18.35): Hei, Jeg er alenemor . Har en bestemorfigur som alltid skal komme tidligst mulig hver søndag på besøk. Sønnen er 9 år. Må alltid gi henne beskjed at hun må vente til kl 10.00. Kjenner nå at jeg begynner å bli lei av dette. Det er for tidlig. Vi har behov for å kose oss på søndagsmorgen uten stress til at vi må gjøre oss klar til besøk.Nå har hun sendt melding igjen ang imorgen og jeg kjenner meg kvalt. Jeg vet at dette passer henne best tidligst mulig, og om gir jeg ikke beskjed fra kl 10.00 at hun kan komme, så kommer hun lett kl mellom kl 09.00-09.30. Hadde dere andre orka dette? Anonymkode: df6ae...3f5 Hvorfor må denne damen komme HVER søndag? Er det hun som vil besøke din sønn eller? Anonymkode: 2cc86...bda
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 00:38 #38 Skrevet lørdag kl. 00:38 Nei, ikke greit. En gang i måneden holder. Anonymkode: 13950...28a
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:31 #39 Skrevet lørdag kl. 07:31 «Jeg vet det passer deg aller best å komme veldig tidlig, men jeg trenger å sove lenge og ha rolige søndagsmorgener alene med sønnen min nå. Livet mitt er så hektisk, og jeg kjenner at dette er noe jeg har behov for i uoverskuelig fremtid. Selv om det betyr at det blir vanskeligere for deg å møte sønnen min søndager. Jeg må unngå å bli helt utbrent av hensyn til barnet mitt, og da må jeg være alene minst til 12.» Så kan hun kutte all barnevakt da…. Det er en risiko Anonymkode: c599e...159 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:43 #40 Skrevet lørdag kl. 07:43 Hva er en bestemorfigur? Anonymkode: f1271...984
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå