AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Skrevet 8 timer siden Jeg begynner straks i jobb, så ellers hadde jeg nok ikke tenkt så mye på det. Vi begynte med smaksprøver på ulike typer fast føde ved 4 mnd og ved 6 mnd fikk han plukkmat. Han har hele veien vært veldig interessert i mat og er ikke kresen. Det eneste som spyttes ut igjen er oliven, ellers er han altetende. Problemet er at det sier stopp veldig raskt under måltid. Vi mistenker at han misliker å bli matet med skje, men når han får plukkmat er det ganske lite som faktisk havner i magesekken selv om han er ivrig. Får 3-4 måltid om dagen, der han som regel får grøt til frokost, brødskive til lunsj og det vi spiser til middag som er svært variert. Har lest at et barn på hans alder vanligvis spiser 1,5-2 dl grøt. Min spiser kanskje en halv dl om vi er heldig av hjemmelaget grøt som er tykk i konsistensen da han foretrekker det. Til lunsj spiser han en kvart brødskive men sleiker av pålegget til en hel brødskive. Gir som oftest et tykt lag avocado eller hummus som pålegg. Til middag kan det for eksempel spises en kvart potet, et par teskjeer med laks blandet med rømme og en tygge med gulrot. Hvis han får en klemmepose med smoothie på farten så går hele posen på 70g ned på sikkert 30 sekunder, og grøt på klemmepose går også på høykant dersom han får det, spesielt hvis jeg lager den selv med blåbær og banan oppi. Men jeg prøver jo å unngå klemmepose når jeg kan for å utvikle spisemotoriske ferdigheter. Han ammer masse både dag og natt så det er selvsagt ikke rart at han følger kurven sin 😂 Men snart blir jeg borte i 7 timer i strekk og han ammer hver 3. Time på slaget på dagtid og gjerne hver 2. Til 3. Time på natten. Lurer på hva som er vanlig, hva dere her inne har erfart og om det er noen tips eller råd. Anonymkode: edac9...6dd
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Skrevet 7 timer siden Synes det høres helt normalt ut jeg 😊 Babyen kommer sannsynligvis til å spise litt mer for å kompensere for mindre pupp av seg selv. Far kan evt gi et mellommåltid med frukt og en fettkilde etter lunsj, for å få inn litt kalorier til. Ikke ta sorgene på forskudd, det går nok helt sikkert bra! 🌟 Anonymkode: 443fc...155
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Skrevet 6 timer siden Er han mett og fornøyd etter måltidene eller må du raskt fylle på med amming? Hvor lenge før måltidene ammer du? Anonymkode: d0570...568
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er han mett og fornøyd etter måltidene eller må du raskt fylle på med amming? Hvor lenge før måltidene ammer du? Anonymkode: d0570...568 Nei, han er ofte ikke mett og fornøyd etter måltid, så han vil stort sett die hver 3. Time uansett, men hvis han spiser seg mett på grøt for eksempel, så tar han bare litt (kanskje 40-50 ml) før han sier seg fornøyd. Det varierer hvor lenge det går mellom amming og fast føde, men hvis det går 3 timer så kan han begynne å gråte mens han sitter i spisestolen fordi han er sulten og ikke får tilfredsstilt det ved å spise f.eks brødskive og da må jeg ta han opp og amme. Så det er optimalt om det går ca 2 timer fra ammingen til at han spiser, noe det ofte gjør siden jeg ammer han før han sover lur og så spiser han fast føde når han våkner igjen. Hilsen TS Anonymkode: edac9...6dd
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes det høres helt normalt ut jeg 😊 Babyen kommer sannsynligvis til å spise litt mer for å kompensere for mindre pupp av seg selv. Far kan evt gi et mellommåltid med frukt og en fettkilde etter lunsj, for å få inn litt kalorier til. Ikke ta sorgene på forskudd, det går nok helt sikkert bra! 🌟 Anonymkode: 443fc...155 Takk, men er spent på det fordi det er det samme når pappan har han, så han må gi han MME hvis jeg ikke ammer han. 😅 Anonymkode: edac9...6dd
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Skrevet 6 timer siden Nå er min litt eldre men synes det høres normalt ut Her ga far MME eller tidligere pumpet melk når baby var 10 mnd hvis jeg var borte mer enn 6-7 timer (pleide å amme morgen, formiddag, kveld minst) Helt ok at de får mye næring fra melk til de blir 1 år så lenge de også spiser litt variert ved siden av (smaker, får i seg litt) Anonymkode: aac98...db3
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Skrevet 6 timer siden Gitt at de følger kurven såklart, om de plutselig går ned i vekt blir det noe annet Anonymkode: aac98...db3
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er min litt eldre men synes det høres normalt ut Her ga far MME eller tidligere pumpet melk når baby var 10 mnd hvis jeg var borte mer enn 6-7 timer (pleide å amme morgen, formiddag, kveld minst) Helt ok at de får mye næring fra melk til de blir 1 år så lenge de også spiser litt variert ved siden av (smaker, får i seg litt) Anonymkode: aac98...db3 Takk ♥️ Anonymkode: edac9...6dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå