Gå til innhold

Må jeg betale husleie selv om jeg ikke har skrevet kontrakt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg var på en visning i et kollektiv for noen dager siden, og etter visningen spurte de om jeg hadde tenkt å flytte inn. Jeg svarte ja, siden jeg virkelig ønsket å bo der. Dagen etterpå fikk jeg imidlertid vite på jobb at jeg ikke får fortsette der, og bestemte meg derfor for å vente med å flytte til jeg har fått ny jobb. Jeg sa ifra til kollektivet to dager etter at jeg hadde sagt ja.

Nå sier de at jeg må betale husleie for en måned selv om jeg aldri flyttet inn. Vi har ikke skrevet kontrakt, og rommet har ikke vært annonsert noe sted.

Er dette riktig? Har de egentlig krav på at jeg betaler, eller gjelder det først når man har skrevet under en kontrakt?

Anonymkode: 34b66...a9e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 254b9...3dd

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet er en muntlig avtale like bindene som en skriftlig avtale, men en muntlig avtale er ofte vanskeligere å dokumentere med mindre man har opptak av samtalen.

Når dere ikke har en skriftlig avtale, blir det ord mot ord. Du kan nekte å betale og overlate til utleier å dokumentere at dere har en avtale. Kan ikke utleier dokumentere dette, kan du nok heller ikke avkreves husleie.

Og det er jo lett å forstå at utleier i dette tilfellet blir litt irritert, for det kan bety at utleier må begynne på nytt med å skaffe en leietaker fordi han tok leiligheten av markedet etter at du sa du ville ha den, og dermed blir utleier stående igjen med et tap fordi leiligheten blir stående tom lenger enn nødvendig.

Anonymkode: 66a0a...964

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Frekkhetens nådegave. Nei de har ikke en nubbe juridisk sjanse.

Anonymkode: 297b3...f5b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En muntlig avtale er også bindende.Men det kan det bli vanskelig å bevise, svarte du ja på sms , eller om det var flere til stede enn deg og en av de i kollekivet. 

En muntlig avtale er i utgangspunktet like bindende som en skriftlig avtale i norsk rett, men den kan være vanskelig å bevise og håndheve ved uenighet

Anonymkode: bf0cf...807

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og det baserer du på synsingen din? I hvert fall ikke juss!

Anonymkode: 4d5ea...5f7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De har vel ingen sak her, nei.. Denne avtalen dere har inngått kan nok vanskelig bevises uten noe skriftlig.

Anonymkode: c51c8...2a1

AnonymBruker
Skrevet

Du kan absolutt stå ansvarlig her. Du har bundet deg. Hvis de har dette på sms, så er det å regne som en kontrakt. Men de er også forpliktet til å forsøke å finne andre leieboere og skal, ikke noen omstendigheter, ende med dobbel inntekt. 

Anonymkode: 4d5ea...5f7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

fordi han tok leiligheten av markedet etter at du sa du ville ha den

Den har aldri vært på markedet, ble invitert dit av en venn 

Skrevet

kort svar; nei, de kan ikke kreve leie.

men hvilke dager gjaldt dette konkret? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Frekk ja, men det er det faktisk TS som er. Hun bekreftet at hun ville flytte inn. Har du såpass lite integritet, TS?

Anonymkode: bc795...389

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette riktig? Har de egentlig krav på at jeg betaler, eller gjelder det først når man har skrevet under en kontrakt?

rent juridisk har dem rett.
Muntlig kontrakt er likestilt med skriftlig i Norge.
Problemet er bare å bevise den muntlige kontrakten.

Så i praksis kan du bare gi faen i å betale.
Med mindre dem har opptak av at du sier du takker ja.

Anonymkode: c13b6...8c4

AnonymBruker
Skrevet
megda skrev (1 time siden):

kort svar; nei, de kan ikke kreve leie.

men hvilke dager gjaldt dette konkret? 

14 sep sa jeg ja, så 17 sep sa jeg at jeg dessverre hadde ombestemte meg. 30 sep sier de at jeg må betale leie for økt. Det jeg reagerer på er at de har ikke prøvd og prøver ikke å finne noen andre 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

14 sep sa jeg ja, så 17 sep sa jeg at jeg dessverre hadde ombestemte meg. 30 sep sier de at jeg må betale leie for økt. Det jeg reagerer på er at de har ikke prøvd og prøver ikke å finne noen andre 

du har ikke tegnet kontrakt. jeg antar at du har ikke fått utlevert nøkler til bolig? inngikk dere en avtale for hvilken dato du flyttet inn eller når husleien skulle betales? dette virker svært tynt fra deres side. 

Endret av megda
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
megda skrev (28 minutter siden):

du har ikke tegnet kontrakt. jeg antar at du har ikke fått utlevert nøkler til bolig? inngikk dere en avtale for hvilken dato du flyttet inn eller når husleien skulle betales? dette virker svært tynt fra deres side. 

Nei har ikke fått nøkler, vedkommende som står ansvarlig for leien (ikke eier) har vært bortreist på offshore-jobbing. Inngikk en dato (1.oktober)

AnonymBruker
Skrevet

Men har du betalt depositum?

Hvis du ikke har betalt depositum, så hadde jeg ikke flyttet og heller ikke betalt. Om du har betalt depositum, så kan det ses som at du har godkjent leieforholdet. Da burde du betale husleie og kreve kontrakt.

:skya:

Anonymkode: b6fd4...f5c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

rent juridisk har dem rett.
Muntlig kontrakt er likestilt med skriftlig i Norge.

Anonymkode: c13b6...8c4

Er du sikker? Ja, jeg er enig i at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Men hva skjer om man sier ja til å flytte inn og får kontrakten hvor det er elementer man ikke aksepterer? Det er lite sannsynlig at alle punkter i kontrakten er gjennomgått muntlig før TS fikk spørsmålet om h*n ville flytte inn, så da bør det være enkelt å finne et punkt i kontrakten man ikke godtar.

Anonymkode: f3754...824

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei har ikke fått nøkler, vedkommende som står ansvarlig for leien (ikke eier) har vært bortreist på offshore-jobbing. Inngikk en dato (1.oktober)

dersom dere ble enige om 1 oktober og du ombestemte deg innen 17 september skal du bare gi faen i hele det opplegget og du har alt juridisk på din side.

du kan lære til neste gang at du ikke sier ja eller nei, men kun indikerer at kontrakt er gyldig for innflytting og betaling.

Endret av megda
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...