Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bakterier driter jeg i, den skal jo inn i ovnen. Det er verre med kattehår!

Anonymkode: e7ad0...141

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man vasker hendene før og underveis ved behov når man lager mat. Det var et e-coli utbrudd for mange år siden, da i kjøtt, var så mye over alt om kjlkkenhygiene og det sitter enda i. 

Anonymkode: 70951...480

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg ble ikke sur, altså. Jeg har katt, folk velger selv om de spiser her eller ikke :) Men her er det ikke barn, og jeg er veldig nøye på kjøkkenhygiene. Har katten slikket på mat som skal spises av andre enn meg eller mannen så går den i søpla, selv om jeg vet det er ekkelt og ikke farlig. 

Jeg tror bare mange av de som er litt surmaga ikke har tenkt over at barn er verre. Og ofte topper det med noen barenhagevirus, orm, lus, med mer. 

Anonymkode: 6ad3f...b30

Vel, i vår familie så har vi aldri hatt lus orm eller andre slike ting. Omgangssyke har vi hatt 2 ganger etter vi fikk barn og jeg er overbevist om at det er fordi vi har hatt god hygiene i hjemmet og barna har lært å vaske hendene. Husker når korona kom og etter det sluttet 2 venner av mitt barn å krangle om håndvask. Inntil da så forsto ikke de hvorfor de skulle vaske hendene før mat og slikt...og dette var store barn med det jeg inntil da trodde var oppegående foreldre. De var ofte hos oss men håndvasken måtte de har en forklaring på hver gang for de gjorde ikke det hjemme.... :roll:

Anonymkode: 03a7f...aa1

Skrevet

Etter at vi begynte med seriøs camping med lite tilgang til vann har jeg innsett at det går fint også uten å vaske hendene i hytt og gevær. Jeg hadde spist middagen uten å heve brynene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 17.05):

Jeg har en nær venninne som har katter, hun kan klappe de i timevis og så gå rett på kjøkkenet og begynne å lage mat eller ta på matvarer uten å vaske hendene. Hun kan gå fra å klappe katter til å kna pizzadeig. Jeg sier alltid at det er lurt å vaske hendene før vi lager mat men hun mener jeg overdriver og at vi ikke dør av litt bakterier. Det har immunforsvaret godt av så det får styrka seg. 

Jeg har selv husdyr, men vasker alltid hendene og passer hygiene før jeg skal på kjøkkenet eller smøre meg med noe feks. Elsker bikkjene mine, men de ruller seg i og spiser bæsj, kattene hennes er sikkert ikke så mye bedre når de er ute.

Anonymkode: b23f5...e84

Høres ut som venninna di trenger innføring i normal, frisk hygiene! 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vel, i vår familie så har vi aldri hatt lus orm eller andre slike ting. Omgangssyke har vi hatt 2 ganger etter vi fikk barn og jeg er overbevist om at det er fordi vi har hatt god hygiene i hjemmet og barna har lært å vaske hendene. Husker når korona kom og etter det sluttet 2 venner av mitt barn å krangle om håndvask. Inntil da så forsto ikke de hvorfor de skulle vaske hendene før mat og slikt...og dette var store barn med det jeg inntil da trodde var oppegående foreldre. De var ofte hos oss men håndvasken måtte de har en forklaring på hver gang for de gjorde ikke det hjemme.... :roll:

Anonymkode: 03a7f...aa1

Jeg droppet barn i utgangspunktet.

De er uhygieniske. Så her er det 0 runder med omgangssyke de siste 30 årene. 

Anonymkode: 6ad3f...b30

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Katt eller ikke, jeg vasker alltid hendene når jeg skal lage mat. Trodde det var barnelærdom, på samme måte som at man vasker hendene etter man har vært på toalettet?

Skrevet

Mulig jeg er sær, men synes det er direkte heslig med folk som ikke vasker hendene før de lager/spiser mat. 

Som mann ser jeg dessverre alt for ofte at menn på offentlige toalett ikke vasker hendene etter de har gjort nr to på do. Noe som i seg selv er usj, men samtidig så tar disse folka i dørhåndtak og andre overflater (og det etter å ha gravd etter dritt der bak) 

Om du ikke vasker hendene før du lager mat etc, så kan det godt være at du har berørt akkurat samme overflate som nevnte personer. Det er jo digg å få i maten eller? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde en venninne på barneskolen. Vi pleide alltid å gå inn på samme doen med hverandre, og jeg la merke til at hu ikke vaska henda etter hu hadde vært på do.

Så jeg spørte hvorfor hu ikke vasket hender etter dobesøk. Å da fikk jeg som svar; Bestemor har sagt det er bra med bakterier!

Neitakk, jeg vil ikke ha dine urinal eller e-coli bakterier... 

Men for å svare på innlegget ditt. Det er naturlig at man vasker seg på hend før man lager mat, uansett hva man har tatt på.

Skrevet

Jeg har en nær venninne som har katter, hun kan klappe de i timevis og så gå rett på kjøkkenet og begynne å lage mat eller ta på matvarer uten å vaske hendene. Hun kan gå fra å klappe katter til å kna pizzadeig. Jeg sier alltid at det er lurt å vaske hendene før vi lager mat men hun mener jeg overdriver og at vi ikke dør av litt bakterier. Det har immunforsvaret godt av så det får styrka seg. 

Jeg har selv husdyr, men vasker alltid hendene og passer hygiene før jeg skal på kjøkkenet eller smøre meg med noe feks. Elsker bikkjene mine, men de ruller seg i og spiser bæsj, kattene hennes er sikkert ikke så mye bedre når de er ute.

Du er ikke hysterisk det har jo med renslighet å gjøre om man har dyr eller ikke,  jeg hadde aldri ville spist pizzaen hennes

AnonymBruker
Skrevet

jeg er selv ikke alltid så opptat av og vaske hendene når jeg lager mat men når vi har besøk syns jeg det er greit å ha god hygene på kjøkkent 

Anonymkode: 68469...8e3

AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det er overdrevet. Jeg vasker meg alltid på hendene før jeg skal håndtere mat.

Anonymkode: 2f9d6...1b5

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye vi ikke dør av, men som er kjempeekkelt likevel!

Egentlig får vi i oss mer "dritt" enn vi aner. Og tror vi skal være glad vi ikke vet hvor fingrene til de rundt oss (og spesielt i fruktavdelingen på butikken) har vært 😮

Anonymkode: 99878...574

Skrevet

Uansett, dyr eller ikke, man vasker hender før man lager mat.

AnonymBruker
Skrevet

Hun høres ut som ei sjuske.

Har du hørt etter om du vasker hendene etter do?

Hva om du kjøper en sånn lettvindt håndsprit spray til å ha på kjøkkenet? En sånn du holder en hånd under og trykker ut ovenfra med den andre hånden.

Hvis håndvask er for komplisert og tidkrevende så funker i hvert fall ikke den unnskyldningen på en sånn enkel flaste.

Anonymkode: 43f06...6c8

AnonymBruker
Skrevet

Man skal alltid vaske hendene  før man begynner med mat til seg selv, spesielt  til andre. Det er ikke å være hysterisk,  men vrldig normalt og det man selvsagt gjør. Om man glemmer seg går det stort sett bra. Men det er jo svært uhygeinsk å ikke vaske  de før man tar i mat

Anonymkode: ada0f...9be

AnonymBruker
Skrevet

Æsj.. Her vaskes hendene før, flere ganger under (mellom ulike typer matvarer) og etter matlaging. Og det tørkes med papir, ikke håndkle. Noe annet er jo bare ekkelt. 

Anonymkode: 8f8bf...38e

Skrevet

Du er ikke hysterisk. Alltid håndvask etter dobesøk og før man begynner på matlaging 

AnonymBruker
Skrevet

Dere med barn, vasker dere hendene etter å ha tatt på ungen? De hendene går hvor som helst. Jeg kan garantere at hunden min ikke er mer «skitten» enn en unge på 2-5 år 

Anonymkode: c27e9...39b

AnonymBruker
Skrevet

TS, du er ikke hysterisk. Å vaske hendene før man lager mat er barnelærdom. Jeg synes venninnen din er uhygienisk. 

Anonymkode: d763b...a1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...