Gå til innhold

Venninne mener jeg er hysterisk angående hygiene

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg vasker hendene før jeg skal kutte salat, men ikke om jeg skal ta i noe som skal varmebehandles eller ikke skal tas i i det hele tatt.

Hvis jeg f.eks. lager Toro suppe eller rømmegrøt, så tar jeg jo ikke maten. Da tenker jeg å vaske hendene er unødvendig. 

Poteter og rotgrønnsaker må jo vaskes for jord (dyrker egne) og da blir hendene rene samtidig. Bruker selvfølgelig ikke såpe, men blir jo ren nok likevel.

Anonymkode: d0776...5fc

Jeg tenker slik at jeg tar jo på bestikkskuffa, kjøleskapsdøra, handtaket på ovnen, lener meg mot kjøkkenbenken. 

Så regelen er handvask før jeg gjør noe på kjøkkenet - uansett hva, da det er ren sone. 

Mens tastaturet jeg trykker på nå sikkert inneholder flere bakterier enn jeg vil vite. (vaskes med mikrofiberklut nå og da) 

Anonymkode: 6ad3f...b30

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har en nær venninne som har katter, hun kan klappe de i timevis og så gå rett på kjøkkenet og begynne å lage mat eller ta på matvarer uten å vaske hendene. Hun kan gå fra å klappe katter til å kna pizzadeig. Jeg sier alltid at det er lurt å vaske hendene før vi lager mat men hun mener jeg overdriver og at vi ikke dør av litt bakterier. Det har immunforsvaret godt av så det får styrka seg. 

Jeg har selv husdyr, men vasker alltid hendene og passer hygiene før jeg skal på kjøkkenet eller smøre meg med noe feks. Elsker bikkjene mine, men de ruller seg i og spiser bæsj, kattene hennes er sikkert ikke så mye bedre når de er ute.

Anonymkode: b23f5...e84

Du er hysterisk hvis du mener hun må vaske hendene fordi hun har tatt på kattene, men hun er uhygienisk om hun ikke vasker hendene før hun lager mat, uavhengig av om hun har tatt på dyr eller bare tatt på dørhåndtak og fjernkontroller. Sannsynligvis er telefonen din 100 ganger skitnere enn en katt.

Anonymkode: db74c...afc

• Liker 3
Skrevet

Jeg ønsker meg en reinslig venn som deg! 

Og joda, du kan trygt si til venninnen din at vi kan faktisk dø av bakterier. Og ærlig talt! Det er vel ille nok å bare bli syk av dem også? 

Anonymkode: 20766...fb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 18.54):

Jeg mener også at det alltid er naturlig å vaske hendene før man lager mat. Men tenker også at du trolig ikke helt kan sammenligne katter og hunder. Hunder ruller seg i bæsj og spiser det, det gjør ikke katter! De er mer renslige. 

Anonymkode: 1e15f...c21

Har hund som aldri har rullet seg i bæsj og spist det, han er til og med forsiktig med hva han snuser på! Han er veldig renslig, men vasker uansett hendene mine når vi kommer inn, og ellers når jeg trenger det.

Anonymkode: 3dfc5...a63

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt. Det er normalt å vaske hendene før man skal lage mat . Jeg har ei venninne som har tre katter og de har faktisk matstasjonen sin oppå kjøkkenbenken der det lages mat. Tørrfor utover hele benken ,utrolig uhygenisk . Har virkelig ikke lyst til å spise der. Vanskelig ting å ta opp synes jeg. 

Anonymkode: 735b5...859

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 17.09):

Jeg har verken katt eller hund, men vasker alltid hendene mine før jeg lager mat, uansett hva jeg har gjort før den matlagingen. Trodde det var barnelærdom! Vask hendene når du kommer inn utenfra, etter dobesøk og før matlaging / spising, det ble terpet inn i meg fra jeg var barn.

Anonymkode: b697f...1b3

Enig! Dette er Basic som man lærer på heimkunnskapen på grunnskolen. Jeg vasker hendene på nytt bare jeg klør meg i hodet eller andre steder.

Anonymkode: 22bac...b1e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurt å tenke over at rovdyr som katter og hunder har et helt ekstremt mye bedre immunforsvar enn oss mennesker. Fordi rovdyr må kunne tåle å spise rottent kjøtt uten å bli syke i naturen. Så vi mennesker tåler mye mindre enn de av bakterier, ol. Så man burde absolutt vaske hendene før man tar på mat etter at man har tatt på katter eller hunder ja. Og man burde ikke la de sleike deg i ansiktet, eller sove med de eller liknende. Og hvis man gir hunder rått kjøtt som for må man være ekstra påpasselig med å vaske hendene grundig etter man har håndtert det.

Anonymkode: 222c6...cdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skjønner deg godt. Det er normalt å vaske hendene før man skal lage mat . Jeg har ei venninne som har tre katter og de har faktisk matstasjonen sin oppå kjøkkenbenken der det lages mat. Tørrfor utover hele benken ,utrolig uhygenisk . Har virkelig ikke lyst til å spise der. Vanskelig ting å ta opp synes jeg. 

Anonymkode: 735b5...859

Jeg tenker man da har elendig grunnhygiene med eller uten katt. 

Vi har selvfølgelig matstasjon på gulvet. men den holdes hygienisk og ren. I teorien kunne den nok vært på benken. Skålene vaskes nesten daglig. Søl tørkes bort. Kattene er nok og tråkker litt på benken uansett. Men uanvhengig av katter tar man jo og vasker godt over med zalo der det skal lages mat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en av grunnen for at jeg ALDRI spiser hos folk med dyr. 

Husker  når naboene som sto å gjorde klart til konfirmasjon, dette var folk som jobbet med mat. De lot dyra gå på benken mens de lagde maten... Og mannen i huset sto å slikket på slikkepotten mens han la glasur på kaka... Min eks ble kvalm for han hadde vært der et par dager før og spist verden beste kake.:ler: Vi sto ikke å glodde inn men vi satt liksom på terrassen mens de var på utstilling.

En digresjon men husker vi var på tur for et par år siden, shoppingtur og vi var gravide så vi måtte jo på do litt oftere enn normalt. Vi går på do og står for å vaske hender, og ja jeg vasker hendene mine som om jeg var en kirurg som skal operere jeg er veldig på med hygiene. Så ser jeg hun andre, relativt oppegående dame, dypper hendene under vann, ingen såpe ingen gnikking for så å tørke de. Aldri sett noen gjøre det slik, hun kunne like gjerne latt det være.

Jeg liker best å spise hjemme for folk er ekle. Vet jeg har over gjennomsnittet god hygiene på slikt og jeg vet at mange ikke har det og om noen ville kalt med hysterisk på hygiene av den grunn så hadde jeg levd helt fint med det.

Anonymkode: 03a7f...aa1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke hysterisk, men synes det er en uting å lage mat uten å vaske seg på hendene - hvert fall hvis man skal servere mat til andre. Det samme synes jeg når vi kommer på besøk til andre, eller folk kommer til oss, også bare setter alle seg til bords uten å vaske hender. Noen litt småsnufsete og andre kommer rett fra kjøpesenter og buss hvor en har tatt på alt mulig, og trykker på den skitne mobilen sin.... Jeg vasker meg alltid på hendene før mat når vi er samlet flere. 

Anonymkode: d1ddf...b9a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er en av grunnen for at jeg ALDRI spiser hos folk med dyr. 

Husker  når naboene som sto å gjorde klart til konfirmasjon, dette var folk som jobbet med mat. De lot dyra gå på benken mens de lagde maten... Og mannen i huset sto å slikket på slikkepotten mens han la glasur på kaka... Min eks ble kvalm for han hadde vært der et par dager før og spist verden beste kake.:ler: Vi sto ikke å glodde inn men vi satt liksom på terrassen mens de var på utstilling.

En digresjon men husker vi var på tur for et par år siden, shoppingtur og vi var gravide så vi måtte jo på do litt oftere enn normalt. Vi går på do og står for å vaske hender, og ja jeg vasker hendene mine som om jeg var en kirurg som skal operere jeg er veldig på med hygiene. Så ser jeg hun andre, relativt oppegående dame, dypper hendene under vann, ingen såpe ingen gnikking for så å tørke de. Aldri sett noen gjøre det slik, hun kunne like gjerne latt det være.

Jeg liker best å spise hjemme for folk er ekle. Vet jeg har over gjennomsnittet god hygiene på slikt og jeg vet at mange ikke har det og om noen ville kalt med hysterisk på hygiene av den grunn så hadde jeg levd helt fint med det.

Spiser du ALDRI mat hos folk med dyr? Vel, alle er ikke urenslige slik TS beskriver. Vi har hunder og vasker oss alltid på hendene før vi lager mat eller spiser! Det er en klar regel hos oss. Det er mange UTEN dyr som også slurver, så ikke vær for trygg..... Våre dyr hadde heller aldri fått gått på kjøkkenbenken heller. Mange som slurver med renhold. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke hysterisk, men synes det er en uting å lage mat uten å vaske seg på hendene - hvert fall hvis man skal servere mat til andre. Det samme synes jeg når vi kommer på besøk til andre, eller folk kommer til oss, også bare setter alle seg til bords uten å vaske hender. Noen litt småsnufsete og andre kommer rett fra kjøpesenter og buss hvor en har tatt på alt mulig, og trykker på den skitne mobilen sin.... Jeg vasker meg alltid på hendene før mat når vi er samlet flere. 

Takk! Helt enig, og jeg blir nok sett på som hysterisk. Men føler ikke selv at jeg er det. I min verden er dette god folkeskikk!! 

Når det gjelde HI og matlaging. Hva med kattehår da? Kvalmt å ikke være nøye når man har gjester. Jeg har katt selv og er livredd for at gjester skal synes det er ekkelt, så jeg holder det så rent som mulig på kjøkkenet. 

Anonymkode: 9eea6...6f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spiser du ALDRI mat hos folk med dyr? Vel, alle er ikke urenslige slik TS beskriver. Vi har hunder og vasker oss alltid på hendene før vi lager mat eller spiser! Det er en klar regel hos oss. Det er mange UTEN dyr som også slurver, så ikke vær for trygg..... Våre dyr hadde heller aldri fått gått på kjøkkenbenken heller. Mange som slurver med renhold. 

Nei, det gjør jeg ikke, går sjelden hjem til folk som har dyr, skylder på allergi.

Sikkert mange som har god hygiene men har sittet på kjøkkenet til folk en gang for mye å sett at de styrer med mat og i et øyeblikk glemmer seg å klapper katt eller hund og så fortsetter de uten å vaske hender.

Du leste jo i innlegget mitt at jeg kommenterte en venninne som slurvet med håndvasken så jeg sier ikke at det bare er mennesker med dyr som slurver, mange som slurver. Derfor det er visse ting jeg unngår, det er da helt opp til meg, Helt 100% kan man aldri være men veldig lett å droppe det å spise hjemme hos folk med dyr.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 6.05):

Hvorvidt noe er ekkelt handler ikke bare om man dør eller blir syk.

Man verken dør eller blir syk av å drikke urinen til naboen. Men de fleste vil unngå det likevel.

Anonymkode: 9cac2...cf8

Nettopp, likevel kommer alltid kg-klassikerne urin er sterilt, og trenger ikke vaske meg da p***en min er ren. Når man leser om folks personlige hygiene her inne, tror jeg de fleste katter er mer hygienske.

Anonymkode: 05828...d58

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det gjør jeg ikke, går sjelden hjem til folk som har dyr, skylder på allergi.

Sikkert mange som har god hygiene men har sittet på kjøkkenet til folk en gang for mye å sett at de styrer med mat og i et øyeblikk glemmer seg å klapper katt eller hund og så fortsetter de uten å vaske hender.

Du leste jo i innlegget mitt at jeg kommenterte en venninne som slurvet med håndvasken så jeg sier ikke at det bare er mennesker med dyr som slurver, mange som slurver. Derfor det er visse ting jeg unngår, det er da helt opp til meg, Helt 100% kan man aldri være men veldig lett å droppe det å spise hjemme hos folk med dyr.

Besøker du ikke de med barn heller?

De er ofte verstingene. De har gjerne resignert litt. Er vant med mat tas på, til og med slikkes på, at handa plutselig er nedi syltetøysglasset. At man får hjelpe til og bake. Nyser og hoster uten å holde seg for munn. 

Som deg har jeg valgt å "ikke tåle sukker", på grunn av alle kaker barn har vært involvert i å bake, eller smakt på ingrediensene av. Eller enda verre - bursdager med blåsing av lys. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 17.05):

Jeg har en nær venninne som har katter, hun kan klappe de i timevis og så gå rett på kjøkkenet og begynne å lage mat eller ta på matvarer uten å vaske hendene. Hun kan gå fra å klappe katter til å kna pizzadeig. Jeg sier alltid at det er lurt å vaske hendene før vi lager mat men hun mener jeg overdriver og at vi ikke dør av litt bakterier. Det har immunforsvaret godt av så det får styrka seg. 

Jeg har selv husdyr, men vasker alltid hendene og passer hygiene før jeg skal på kjøkkenet eller smøre meg med noe feks. Elsker bikkjene mine, men de ruller seg i og spiser bæsj, kattene hennes er sikkert ikke så mye bedre når de er ute.

Anonymkode: b23f5...e84

Æsj..... vask ALLTID hender før matlaging og baking uansett klappet dyr eller ikke. Derfor er det ikke like greit å spise hos folk ja.. Vet aldri h a du får i maten..

Anonymkode: 23645...ece

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Besøker du ikke de med barn heller?

De er ofte verstingene. De har gjerne resignert litt. Er vant med mat tas på, til og med slikkes på, at handa plutselig er nedi syltetøysglasset. At man får hjelpe til og bake. Nyser og hoster uten å holde seg for munn. 

Som deg har jeg valgt å "ikke tåle sukker", på grunn av alle kaker barn har vært involvert i å bake, eller smakt på ingrediensene av. Eller enda verre - bursdager med blåsing av lys. 

Haha, ja jeg tenkte jeg ikke skulle kommentere det. :P Men har barn selv så besøk kan man ikke unngå men jeg dropper spising. Klarer det bare ikke, vet at mange har barn som "hjelper" og det blir søl her og noen gir totalt faen i at barna står med tunga i kaka, jeg holder meg til kaffer og orker ikke mat der og da. Heldigvis så er min bekjentskapsskrets full av IBS, cøliaki, melkeproteingallergi, laktose og ikke minst full av dietter så ingen som reagerer på at jeg velger vekk mat. Kan jo ikke være ærlig på at jeg synes det er litt nasty ser jo bare hvor sure folk her inne blir når man sier man ikke spiser hos folk med dyr. :D 

Men jeg vet jeg er sær på hygiene, nå har jeg store barn og de er ikke like kresne på hvor de spiser men de er like opptatt av renhold i forbindelse med mat når de selv lager den og det er jeg glad for. Vet det var mange rare tilbakemeldinger til de andre elevene når begynte med matlaging på skolen... 

AnonymBruker
Skrevet

Har barn, men alltid lært de å vaske hender før matlaging, spise osv. Vaske hender underveis ved  kjøtt/kylling osv.. 

Har og vært i besøk hos noen som har små barn(og hunder) som får være med å lage kake og pynte og ser de ikke vasker hender plukker på pynten. Piller nesen(ståttet renner), fingrene i minnen. Klør seg i ørene. Tar på hunden eller kommer fra sandkassen ute. Må si jeg brekte meg godt... Men foreldre selv syns det er greit.

Vært offentlig do før der folk driter eller tisser og går rett ut etter do ingen håndvasl eller noe.. For å si det slik, det fins mange ekle uhygeniske folk, er ikke nazi på ting men fy f..

Anonymkode: 23645...ece

• Nyttig 1
Skrevet
Blåttvann skrev (På 4.10.2025 den 20.25):

Æsj! Hva er det med enkelte folk som har dyr og små barn? Vet om folk som skifter bæsjebleier uten å vaske seg etterpå... nasty! 

Da tror jeg du kan anta at de ikke vasker hendene etter å ha driti selv heller.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Haha, ja jeg tenkte jeg ikke skulle kommentere det. :P Men har barn selv så besøk kan man ikke unngå men jeg dropper spising. Klarer det bare ikke, vet at mange har barn som "hjelper" og det blir søl her og noen gir totalt faen i at barna står med tunga i kaka, jeg holder meg til kaffer og orker ikke mat der og da. Heldigvis så er min bekjentskapsskrets full av IBS, cøliaki, melkeproteingallergi, laktose og ikke minst full av dietter så ingen som reagerer på at jeg velger vekk mat. Kan jo ikke være ærlig på at jeg synes det er litt nasty ser jo bare hvor sure folk her inne blir når man sier man ikke spiser hos folk med dyr. :D 

Men jeg vet jeg er sær på hygiene, nå har jeg store barn og de er ikke like kresne på hvor de spiser men de er like opptatt av renhold i forbindelse med mat når de selv lager den og det er jeg glad for. Vet det var mange rare tilbakemeldinger til de andre elevene når begynte med matlaging på skolen... 

Jeg ble ikke sur, altså. Jeg har katt, folk velger selv om de spiser her eller ikke :) Men her er det ikke barn, og jeg er veldig nøye på kjøkkenhygiene. Har katten slikket på mat som skal spises av andre enn meg eller mannen så går den i søpla, selv om jeg vet det er ekkelt og ikke farlig. 

Jeg tror bare mange av de som er litt surmaga ikke har tenkt over at barn er verre. Og ofte topper det med noen barenhagevirus, orm, lus, med mer. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...