Gå til innhold

Feil valg av jobb, kan det fikses?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Rett etter jeg begynte i min første faste jobb fikk jeg melding av en tidligere arbeidsgiver om at de også hadde en ledig fast stilling. Der og da kjentes det rett og takke ja til det siden jeg hadde trivdes veldig godt i den forrige jobben, og alt var helt nytt der jeg nå hadde begynt. Jeg endte opp med å måtte bli i noen måneder i den nye jobben allikevel, selv om jeg ikke egentlig trodde det da jeg takket ja til å bytte. Når tiden så kom for at jeg faktisk skulle bytte tilbake, angret jeg. Da hadde det gått så lang tid at jeg virkelig hadde kommet meg godt inn i den nye jobben. Kunne ønske jeg ikke hadde byttet. Samtidig har den jobben jeg forlot ansatt en ny person som skal begynne om noen måneder. 

Det finns vel ikke noen måte å kunne angre seg eller fikse opp i situasjonen nå? 

Anonymkode: ccc21...f1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sagt opp har du sagt opp, så da vil det jo komme an på arbeidsgiveren om de ønsker å tilby deg en ny stilling. Det er ingen angrefrist på oppsigelse av en jobb nei.

Har du en kompetanse som er helt unik kan jo det naturligvis skje at de vil tilby deg en ny stilling, men veldig sannsynlig er det vel ikke. I alle fall ikke hvis de allerede har ansatt en erstatter. Igjen, det kommer an på hva de trenger. Og det taler vel neppe til din fordel heller, at du i første omgang sa opp så kort etter du hadde begynt. Da oppfattes man antagelig ikke som en stabil arbeidstaker.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du valgte å bytte jobb. Ut i fra det du skriver høres det ut som du valgte gammel jobb kun fordi det føltes trygt, og den nye jobben var ukjent? Det hadde ingenting å gjøre med den nye arbeidsgiveren, ting du var skeptisk til eller hadde opplevd? Var det bedre for din faglige utvikling eller karriere å gå til den gamle jobben?

Hvis du kun byttet pga. trygghet, så bør du gå noen runder med deg selv. Er du ellers en engstelig person? Som du nå har opplevd kan det å la følelsene sitte i førersetet skape trøbbel for deg. De aller fleste synes det er skummelt å begynne i ny jobb, men de hopper ikke av pga. det.

Nå vet ikke jeg hvilken bransje du jobber i, men i min bransje hadde dette brent broen til ny arbeidsgiver. Man skulle hatt svært god grunn til å si opp så fort. En unik mulighet, annen type stilling, større mulighet for karriereutvikling, sykdom e.l. som gjorde det praktisk enklere å bytte, faktorer man ikke kunne fått eller løst på nye plassen. At man bytter uten god grunn gjør at man av mange vil ansees som ustabil og vinglete.

Hvis du spør om å få bli vil et slikt inntrykk bli bekreftet. Du vingler igjen. De kan jo ikke stole på at du blir der lenge. Jeg tror det vil ødelegge mer for deg å spørre om dette. Om de skulle gi deg stillingen tilbake vil det samme skje hos gammel arbeidgiver; brent bro.

Jeg tror det beste for deg er å stå i valget ditt nå.

Anonymkode: 12654...bf0

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det finns vel ikke noen måte å kunne angre seg eller fikse opp i situasjonen nå? 

Som arbeidsgiver hadde jeg dessverre ikke latt deg angre. Du hadde, for meg, virket noe vinglete og det hadde vært en bekymring for om/når du igjen vil ombestemme deg.

Hos meg måtte oppsigelsen stått og den nye ansatte ville fått begynne. 

Anonymkode: b2fe4...219

• Liker 1
Skrevet

Når du sier opp like etter du starter, for å gå tilbake til den gamle jobben, for å så ombestemme deg igjen etter bare noen måneder, så hadde ikke vi latt deg angre. Du fremstår svært vinglete og rett å slett upålitelig da. 

Anonymkode: 353f1...716

• Liker 1
Skrevet (endret)

Endret av Spiderman
Skrevet

Takk for svar. Dere har rett, det var et dårlig valg og det ga ikke akkurat noe bra inntrykk av meg. Burde håndtert det annerledes. 

Men hva om det blir en ledig stilling der igjen f.eks. om et år, er det innafor å søke igjen eller er broen mest sannsynligvis brent for alltid?

TS

Anonymkode: ccc21...f1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...