Gå til innhold

Forklar Twin Peaks

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er dine tanker og teorier om Twin Peaks? Er det ulike virkeligheter, og hvordan henger de sammen om så er?

Obs til nye seere tilfelle det kommer forklaringer som kan røpe noe. 

Anonymkode: 02dad...757

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg henger meg på denne, da jeg aldri egentlig forsto Twin Peaks.. Det var bare creepy... Var ungdom da den gikk, og kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har blir mer skremt av noe på skjerm hverken før eller siden😳 Får fortsatt frysninger av kjenningsmelodien🙈 Det er muligens ikke så skummelt nå lenger, med alt man har tilgjengelig, men det har jeg ikke tenkt å finne ut😅 Leser det her i stedet😄

Anonymkode: a5630...336

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg henger meg på denne, da jeg aldri egentlig forsto Twin Peaks.. Det var bare creepy... Var ungdom da den gikk, og kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har blir mer skremt av noe på skjerm hverken før eller siden😳 Får fortsatt frysninger av kjenningsmelodien🙈 Det er muligens ikke så skummelt nå lenger, med alt man har tilgjengelig, men det har jeg ikke tenkt å finne ut😅 Leser det her i stedet😄

Jeg ble også utrolig skremt av Bob! Jeg så kun noen få episoder da det gikk på tv, siden jeg ikke fikk se så mye av det hjemme. Men jeg kjøpte dvd-ene som voksen. 

Og jeg ble veldig forvirret da det nye kom ut, hehe. Det var utrolig merkelig…. Så jeg håper noen kan oppklare litt, dersom David Lynch hadde en forklaring da.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stor fan av Twin Peaks og har vært det siden serien kom på tidlig nittitall, jeg var tretten år gammel. Skrekken i møte med Bob og alt det uhyggelige fascinerte meg voldsomt og har nok påvirket livet mitt i den forstand at jeg fortsatt er dypt fascinert.

Jeg vet ikke om jeg forstår serien, i hvertfall ikke tredje sesong, men det plager meg ikke. Jeg lurer på om David Lynch ville den skulle være helt åpen for tolkning. Det godes møte med det onde, gleden over overraskelsesmomentet, de små nytelsesøyeblikkene som kaffen og synet av de vakre damene. Deretter grusomme skrekkscenarier der disse damene utsettes for de grusomste ting, flørten med de onde makter, Black Lodge som jeg tolker som helvete, a beautiful place both wonderful and strange, always music in the air. Listen er lang, vet at jeg vil elske serien til min død. Jeg liker å tenke abstrakt og kjenner meg nok slik igjen i Davids abstrakte og parallelle verdener…

Anonymkode: a3907...123

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Haha, jeg tror ikke jeg egentlig så serien engang, men den kjenningsmelodien var så skummel 😆

Modell 81

Anonymkode: a85a6...6ec

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Haha, jeg tror ikke jeg egentlig så serien engang, men den kjenningsmelodien var så skummel 😆

Modell 81

Anonymkode: a85a6...6ec

Den musikken setter stemningen😉

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er stor fan av Twin Peaks og har vært det siden serien kom på tidlig nittitall, jeg var tretten år gammel. Skrekken i møte med Bob og alt det uhyggelige fascinerte meg voldsomt og har nok påvirket livet mitt i den forstand at jeg fortsatt er dypt fascinert.

Jeg vet ikke om jeg forstår serien, i hvertfall ikke tredje sesong, men det plager meg ikke. Jeg lurer på om David Lynch ville den skulle være helt åpen for tolkning. Det godes møte med det onde, gleden over overraskelsesmomentet, de små nytelsesøyeblikkene som kaffen og synet av de vakre damene. Deretter grusomme skrekkscenarier der disse damene utsettes for de grusomste ting, flørten med de onde makter, Black Lodge som jeg tolker som helvete, a beautiful place both wonderful and strange, always music in the air. Listen er lang, vet at jeg vil elske serien til min død. Jeg liker å tenke abstrakt og kjenner meg nok slik igjen i Davids abstrakte og parallelle verdener…

Jeg er også fan, og har sansen for Lynch. Det er kanskje ulike måter man kan tolke scener på, og ser man det på nytt så kan man legge merke til noe annet. 
Jeg skal se serien på ny tenkte jeg.😃

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker en scene med Bob der han gjemmer seg bak en seng? Er ei dame som skal tenke tilbake til om hun så noe spesielt... først ser vi ingenting, men så får ho spørsmål om å se nøyere etter, og da ser vi plutselig trynet til Bob! Fy flate! Aldri vært så redd noen gang!

Anonymkode: 1c3cc...f73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Husker en scene med Bob der han gjemmer seg bak en seng? Er ei dame som skal tenke tilbake til om hun så noe spesielt... først ser vi ingenting, men så får ho spørsmål om å se nøyere etter, og da ser vi plutselig trynet til Bob! Fy flate! Aldri vært så redd noen gang!

Jeg husker at han dukker opp bak en sofa? Det ga en skikkelig støkk!😶

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bob er faren hennes.

Anonymkode: a812f...6cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er også fan, og har sansen for Lynch. Det er kanskje ulike måter man kan tolke scener på, og ser man det på nytt så kan man legge merke til noe annet. 
Jeg skal se serien på ny tenkte jeg.😃

Lynch var et geni spør du meg! Elsker å se serien om igjen - kos deg😀

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja i den scenen er Laura død og hennes mor Sarah ser syner. En scene som har skremt vannet av meg flere ganger! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Laura…

Anonymkode: f8e8a...873

AnonymBruker
Skrevet

😱😱😱😱😱😱😵‍💫😵‍💫😵‍💫🫨🫨

Anonymkode: 11141...963

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Aldri skjønt hva den handler om, bare husker kjenningsmelodien fra da jeg var barn. Kanskje jeg må se den.

Sterke minner fra da jeg hadde lagt meg, fikk ikke sove og kom inn i stua hvor mamma og pappa var oppe.

Jeg hadde gitt venstre storetå for å leve på tidlig/midten av 90-tall i evigheten. Frem til pappa døde.

Endret av Nowayback
  • Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Nowayback skrev (6 minutter siden):

Aldri skjønt hva den handler om, bare husker kjenningsmelodien fra da jeg var barn. Kanskje jeg må se den.

Sterke minner fra da jeg hadde lagt meg, fikk ikke sove og kom inn i stua hvor mamma og pappa var oppe.

Jeg hadde gitt venstre storetå for å leve på tidlig/midten av 90-tall i evigheten. Frem til pappa døde.

❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva den egentlig handler om. Men jeg så igjen første episode for et par år siden. Og den er jo helt absolutt fenomenal på alle måter. Det er ikke rart det ble Twin Peaks-feber!

Jeg var 13 år og kunne se på. Jeg hadde kassetten med soundtracket, og jeg elsket den. 

Anonymkode: 23269...99d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja i den scenen er Laura død og hennes mor Sarah ser syner. En scene som har skremt vannet av meg flere ganger! 

Haha! Jeg bor i et hus som ikke har vært pusset opp på evigheter og annenetg er ganske 80-talls med pastell og buede døråpninger. Har prøvd å sove i stua der pga partners snorking - men det går ikke pga likheten (i min hukommelse) med stua til Palmers. Var det ikke en scene der Bob krabber på gulvet etter moren? 

Anonymkode: f7df0...cd8

• Liker 1
Skrevet

Mye av Twin Peaks spøker med andre serier og filmers klijsjeer. De emosjonelle responsene til karakterene er ofte karikaturer. Særlig i tredje sesong, som er den jeg definitivt har ledd mest av. Det er ikke bare komedie, det er seriøse temaer som behandles også, men serien later liksom aldri som den ikke er en serie. At det starter som en klassisk mordgåte, med alle de typiske sjangertrekkene til krim, er en vits i seg selv. Fortellingen tar alle andre retninger enn typisk krim. Så du bør like ukonvensjonell metaformidling, kanskje ha en dragning mot eksperimentell kunst og det absurde, hvis du skal få noe ut av Twin Peaks.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Lynch var et geni spør du meg! Elsker å se serien om igjen - kos deg😀

Tusen takk! Og i like måte.😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...