Gå til innhold

Ikke akkurat grønne fingre...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har fått gule tupper på bladene på fredslilja mi. Vanner jeg for mye eller for lite? Prøver å være flink denne gang, men jaggu ikke lett :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Føles jorda våt eller tørr? Står den kaldt eller varmt? Står den i vinduet?

Gjest Gjest
Skrevet

Jorda er i dag litt tørr, men ikke knusktørr (vannet for et par dager siden), den har mye lys men ikke direkt sol (står ikke i vindu), det er ikke trekk og det er vanlig stuetemp.

Gjest Gjest_Lullu_*
Skrevet

ingen kjøper flere fredsliljer enn meg tror jeg.

Kjøpter en stor for ca 2 mnd siden, vanner ike før de beg å henge. jaggu beg den å bli brun/sprø. Så hadde jeg to små som jeg plantet sammen,men de sa god natt. Alle andre har de i åresvis,men ikke jeg

Skrevet
ingen kjøper flere fredsliljer enn meg tror jeg.

Kjøpter en stor for ca 2 mnd siden, vanner ike før de beg å henge. jaggu beg den å bli brun/sprø. Så hadde jeg to små som jeg plantet sammen,men de sa god natt. Alle andre har de i åresvis,men ikke jeg

Samme her... :sjenert:

Trenger tydeligvis noen tips. ;)

Skrevet

Fredsliljer skal ha store mengder vann. Jeg vanner mine med nesten en liter om gangen (men så står de i digre potter også, da). Men i følge mitt potteplanteleksikon kan de få "svimerker" på bladene om de tørker ut.

Lett å se på dem når de er tørste, for da henger de skikkelig med bladene.

Jeg har ikke grønne fingre i det hele tatt, og fredsliljer er en av de få sortene jeg får til, har hatt mine i mange år, de er digre...!

Kanskje de selges med dårlig jord eller noe? Mange blomsterbutikker er jo gnitne på næringen sånn at plantene må plantes om i skikkelig jord når du kommer hjem...

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Kanskje de selges med dårlig jord eller noe? Mange blomsterbutikker er jo gnitne på næringen sånn at plantene må plantes om i skikkelig jord når du kommer hjem...

Det er jo helt feil. De står ikke lenge nok i blomsterbutikken til at de skal ha gjødsel.

At de har for liten potte (og dermed for lite jord) kommer av at gartneren har stort press på seg for å lage store og billige planter.

Dersom man vil ha en plante til å vare lenge, bør man alltid plante den om med det samme man får den i hus (med noen få unntak, som f.eks orkideer og løk).

Ang fredsliljene: Tørre bladtupper kommer enten av for lang tid mellom hver vanning, eller for tørr luft. Gule blader kommer generelt av for mye vann. Gule bladtupper derimot... Det tyder på mangel på noe, pleier du å gjødsle? Hvis du ikke har pottet dem om noen gang, så bør du prøve det. Da skal du ikke gjødsle på et par mnd, for jorda er så mettet med næring at du vil svi røttene dersom du gir den noe ekstra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...