Gå til innhold

Motiver meg til å ringe psykologen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter 10 måneder med traume og alvorlig depresjon har fastlegen omsider tatt meg på alvor, og jeg har fått nummer til en psykolog jeg lovet at jeg skulle ringe. Men nå har jeg prøvd hele uka å mote meg opp, klarer bare ikke å finne nok styrke til å fa faktisk ta den samtalen, og jeg begynner bare å grine hver gang jeg tenker på hva jeg skal si... Jeg vet at jeg MÅ ringe, eller ender dette ikke bra.

Anonymkode: ac06d...f7d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke normalt. Min fastlege henviste meg til psykolog, og så fikk jeg bare melding fra psykologen om det passet med første time xx.xx. I dag så skal alle henvisningen gå via felles henvisningsmottak, som er DPS.

Det høres ut som du har fått nr til en helprivat psykolog, altså at du må betale full pris som ofte er nesten 2000 kroner i dag.

Ellers så tror ikke jeg du trenger å si noe særlig på telefonen. Si du har fått nr fra fastlegen, og du har det vanskelig og behov for å snakke med psykolog. Så vil du eventuelt få noen spørsmål.

Anonymkode: bcc29...f28

• Nyttig 1
Skrevet

Kan du få noen andre til å ringe mens du sitter ved siden av?

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dette er ikke normalt. Min fastlege henviste meg til psykolog, og så fikk jeg bare melding fra psykologen om det passet med første time xx.xx. I dag så skal alle henvisningen gå via felles henvisningsmottak, som er DPS.

Det høres ut som du har fått nr til en helprivat psykolog, altså at du må betale full pris som ofte er nesten 2000 kroner i dag.

Ellers så tror ikke jeg du trenger å si noe særlig på telefonen. Si du har fått nr fra fastlegen, og du har det vanskelig og behov for å snakke med psykolog. Så vil du eventuelt få noen spørsmål.

Anonymkode: bcc29...f28

Det er til et gratis lavterskeltilbud kommunen har. Man må ta kontakt selv, dessverre.

Gaia skrev (31 minutter siden):

Kan du få noen andre til å ringe mens du sitter ved siden av?

Det er ingen som vet hvor langt nede jeg egentlig er. Jeg er ganske alene i verden, og de få menneskene jeg har i livet mitt skal ikke belastes med bekymring for meg.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er til et gratis lavterskeltilbud kommunen har. Man må ta kontakt selv, dessverre.

Det er ingen som vet hvor langt nede jeg egentlig er. Jeg er ganske alene i verden, og de få menneskene jeg har i livet mitt skal ikke belastes med bekymring for meg.

Hvis du ikke kan ringe, kan du sende dem en e-post da?

• Liker 1
Skrevet

Har du mulighet til å sende en sms eller mail og be de ringe deg? Jeg har massiv telefonangst, men av en eller annen grunn gir det mye mindre angst når de jeg trenger å prate meg ringer meg. 

Eventuelt si til fastlegen at du klarer rett og slett ikke ringe, og be hen få psykologen til å kontakte deg?

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (21 minutter siden):

Hvis du ikke kan ringe, kan du sende dem en e-post da?

Nei man må ringe 😓

Fiin skrev (6 minutter siden):

Har du mulighet til å sende en sms eller mail og be de ringe deg? Jeg har massiv telefonangst, men av en eller annen grunn gir det mye mindre angst når de jeg trenger å prate meg ringer meg. 

Eventuelt si til fastlegen at du klarer rett og slett ikke ringe, og be hen få psykologen til å kontakte deg?

Jeg synes også er det uendelig mye lettere å bli oppringt enn å ringe selv. Jeg prøvde å ringe utenom åpningstid, tenkte kanskje de så det ubesvarte anropet og ringte meg tilbake, men nei... Jeg må jo bare ta meg sammen her, men det er virkelig ikke lett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nei man må ringe 😓

Jeg synes også er det uendelig mye lettere å bli oppringt enn å ringe selv. Jeg prøvde å ringe utenom åpningstid, tenkte kanskje de så det ubesvarte anropet og ringte meg tilbake, men nei... Jeg må jo bare ta meg sammen her, men det er virkelig ikke lett.

Har ikke DPS en e-postadresse? Det høres veldig merkelig ut. I min kommune ligger alle slike telefonnumre og e-postadresser til de ulike enhetene ut på hjemmesiden deres. 

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (Akkurat nå):

Har ikke DPS en e-postadresse? Det høres veldig merkelig ut. I min kommune ligger alle slike telefonnumre og e-postadresser til de ulike enhetene ut på hjemmesiden deres. 

Ikke som jeg kan finne nei, her står det bare et telefonnummer oppført. 

https://tromso.kommune.no/raskhjelp

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke som jeg kan finne nei, her står det bare et telefonnummer oppført. 

https://tromso.kommune.no/raskhjelp

Vet du om noen som jobber på DPS? Da kan du søke etter den ansatte. 

AnonymBruker
Skrevet

Send SMS til det nummeret du har fått. 

Anonymkode: 4bd50...834

Skrevet

Kjære TS💚

Du har fårtt mange råd til hvordan du kanskje kan omgå det å ringe, men hvis du MÅ ringe, her kommer litt motivasjon: 

Du har allerede greid å komme deg gjennom grusomme måneder alene, og nå har du til og med greid å kontakte fastlegen og fortelle om at du sliter. Det har åpenbart sittet langt inne - men du greide det. Det er dypt imponerende. Jeg vil anta at det tyngste i akkurat den situasjonen du er i, har du allerede klart å komme deg gjennom. Og det at du jobber aktivt med å få kontakt med psykolog, som å søke motivasjon her, forteller meg at du vil greie det også💪🏼 Du har det som skal til🫶🏻 Og i andre enden møter du forhåpentligvis mennesker som er gode på å møte folk i krise, som vil se hva det har kostet og som tåler å høre alt du har båret på. Det unner jeg deg nå🌸 Heia!!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (2 timer siden):

Rask psykisk helsehjelp og DPS er sjeldent samme enheter. Det ene driftes av helseforetakene, det andre av kommunene. 

Anonymkode: 65dea...028

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rask psykisk helsehjelp og DPS er sjeldent samme enheter. Det ene driftes av helseforetakene, det andre av kommunene. 

Anonymkode: 65dea...028

My bad. Det er Rask Psykisk Helsehjelp TS skal ha tak i. Hun kan ringe kommunen for å få en e-postadresse da? 

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (4 minutter siden):

My bad. Det er Rask Psykisk Helsehjelp TS skal ha tak i. Hun kan ringe kommunen for å få en e-postadresse da? 

Det skal jeg faktisk prøve! De må jo ha en mailadresse.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det skal jeg faktisk prøve! De må jo ha en mailadresse.

Ja, eller sende en mail til servicetorget og få en e-postadresse også? Hvis det å ringe generelt er vanskelig?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fastlegen kan faktisk ta kontakt på dine vegne og avtale at de ringer deg f.eks. 

Anonymkode: 3f818...edd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vet du, jeg hadde det helt likt. Å sende melding til fastlege var supertungt. Å møte opp hos fastlegen var tyngre. Den telefonen til lavterskeltilbudet var faktisk helt jævla tung å starte. For ikke å snakke om at jeg ringte 1145 da telefonen var stengt for lunch.  Mem da jeg ringte 13:20, var samtalen på under 1 minutt, og jeg satt igjen med dato, klokkeslett og oppmøteadresse. 

Det ble laget en egen helselogg på de psykologtimene, som forsikringsselskaper ikke får tilgang til dersom jeg noen gang skulle ønske meg helseforsikring eller lignende. Det var også helt gratis, de hadde relativt god kapasitet, og de to jeg vekslet mellom å snakke med var kjempeflinke og samarbeidet slik at det ikke føltes så jeg måtte fortelle dobbelt.

Så lavterskeltilbudene er ganske bra. 

Håper du klarer å samle krefter til å ringe, og at du klarer å skru av hodet det minuttet det tar. Lat som du er en robot. Lag ett manus på forhånd. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: 0d1ba...fa7

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...