Gå til innhold

Du har noen i familien du ikke liker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan holder du ut når dere må tilbringe tid sammen, f.eks. bursdag, familie middager etc..?

Det er ei i familien som jeg ikke tåler..Hun er ok menneske mot alle men ikke meg.. Hun skal alltid være bedre, hun vet alt best, hun stikker meg hele tiden med ord, skal alltid være ovenfra mot meg. Jeg kjenner på en slags uro når jeg er med henne, så fort jeg er hjemme forsvinner uroen. Jeg har prøvd og prøver så godt jeg kan å skjerme meg selv men det går inn på meg og min helse. Jeg kan ikke slappe av og er ikke meg selv, liker ikke den personen og oppførselen jeg da har. Jeg har mest lyst å la være å dukke opp men det kan jeg ikke.

Hvordan skåne meg best mulig? Har du noen tips som funker for deg og som jeg kan prøve? Hvordan holder dere ut?

Anonymkode: 74a60...5e7

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man MÅ ingenting. Jeg drar ikke i familieselskap.

Anonymkode: 10684...91c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg unngår selskap hvor personen kommer til å dukke opp. Dersom personen oppsøker steder jeg befinner meg så sørger jeg bare for å være stille. Prater ikke med hn.

Anonymkode: fb705...361

• Liker 3
Skrevet

Sørger for å flytte på meg når hun kommer i nærheten. Jeg sier at jeg bare skal på do f.eks. eller "må bare hente genseren min i garderoben", og etterpå setter jeg meg et annet sted/starter samtaler med noen andre.

Anonymkode: dd807...3a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hevet meg bare over henne i familieselskaper. Lar det ikke gå inn på meg lenger.. 

Anonymkode: 24a06...b65

• Liker 1
Skrevet

Ignorer vedkommende så mye som mulig. Det er alltid mange personer i bursdag og familieselskaper, så du finner mange andre å tilbringe tid med. Man rekker jo aldri å få snakt med alle uansett, så bare plukk ut de du liker best.

Anonymkode: 9d67f...378

• Liker 1
Skrevet

For flere år siden sluttet jeg bare å møte endel familie . Orker ikke å møte de og få det vondt etterpå.

Anonymkode: f9251...46a

Skrevet

Prøver å unngå vedkommende. Dessverre så fører det til, at jeg og ser min søster lite. Jeg liker ikke hennes mann, han har behandlet henne dårlig i mange år. Og han skal alltid diskutere med meg, og han er helt håpløs å diskutere med.

Anonymkode: 23b91...6bc

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har gitt opp familetilkomster. 

Har innsett att det nok er jeg som er utskuddet, ikke nødvendigvis de. Men de er bedre en meg, på absolutt alle fronter, og jeg orker ikke mer. 

Anonymkode: 6c4d5...652

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan holder du ut når dere må tilbringe tid sammen, f.eks. bursdag, familie middager etc..?

Det er ei i familien som jeg ikke tåler..Hun er ok menneske mot alle men ikke meg.. Hun skal alltid være bedre, hun vet alt best, hun stikker meg hele tiden med ord, skal alltid være ovenfra mot meg. Jeg kjenner på en slags uro når jeg er med henne, så fort jeg er hjemme forsvinner uroen. Jeg har prøvd og prøver så godt jeg kan å skjerme meg selv men det går inn på meg og min helse. Jeg kan ikke slappe av og er ikke meg selv, liker ikke den personen og oppførselen jeg da har. Jeg har mest lyst å la være å dukke opp men det kan jeg ikke.

Hvordan skåne meg best mulig? Har du noen tips som funker for deg og som jeg kan prøve? Hvordan holder dere ut?

Det første du gjør er jo å faktasjekke egne følelser. For følelser er ekte, men ikke sanne. Som voksent menneske må du faktasjekke. Er noen hyggelig mot «alle» og kun du velger å oppleve vedkommende som ikke-hyggelig? Ok. Da er det kanskje ikke slik at vedkommende er lite hyggelig mot deg? For det er vesentlig mer sannsynlig at du misliker denne «noen» fordi hen ligner deg for mye (man misliker typisk ikke mennesker som er ulik en selv, man misliker mennesker som har de samme negative egenskapene som seg selv)

Og ellers, om vedkommende ikke er så trivelig? Er du 8 et rom med mer enn 3-4 mennesker kan du enkelt bare unngå vedkommende. Snakk med de øvrige. Ha det trivelig. Og så går du hjem. 

Oppsøker noen deg spesifikt for å være utrivelig? Ok. Det er et valg de kan ta. Du er ikke forpliktet til å være hyggelig mot dem. Du står fritt til å si at dette var frekt, ufint eller spørre hvorfor de velger å oppføre seg som de gjør (men husk å faktasjekke dine følelser først. Om du sier til en skrytepave at hen skryter unødig og alle i lokalet kjenner deg som en skrytepave så kommer du til å bli - veldig velfortjent - til latter.)

Husk også at du ikke skylder mennesker et svar. Det er godt innenfor normal høflighet å ignorere ethvert spørsmål og å late som man ikke hører oppfordringer til diskusjon. Det er også godt innenfor normal høflighet å si «nå endrer vi tema» eller bare - endre tema.

Anonymkode: 9b8e6...b3d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det første du gjør er jo å faktasjekke egne følelser. For følelser er ekte, men ikke sanne. Som voksent menneske må du faktasjekke. Er noen hyggelig mot «alle» og kun du velger å oppleve vedkommende som ikke-hyggelig? Ok. Da er det kanskje ikke slik at vedkommende er lite hyggelig mot deg? For det er vesentlig mer sannsynlig at du misliker denne «noen» fordi hen ligner deg for mye (man misliker typisk ikke mennesker som er ulik en selv, man misliker mennesker som har de samme negative egenskapene som seg selv).

Anonymkode: 9b8e6...b3d

Av ren nyskjerrighet: hvor har du dette fra?

Ellers er jeg enig i mye av det du sier.

Ts:

Familiedynamikk og roller man spiller og forventes å spille i en familie kan være kompleks og vanskelig.

Jeg er enig i forslagene over: forsøk å unngå vedkommende, du skylder ikke personen noe som helst og ja: hva tror du selv gjør at det er akkurat du og denne personen som ikke går over ens? Kan det være noen misforståelser ute å går? 

Skrevet

Heia, det går nok begge veier. Jeg synes det kan være tøft å møtes og smågruer meg i forkant av sammenkomster. Er ikke meg selv og har høye skuldre. Men det varer ofte bare noen timer og det går fint om man behandler hverandre vennlig og med respekt. Prøv å snakke om vind og vær og jatte med istedenfor å "kommentere eller mene noe" om noe. Så unngår man å såre eller bli såret. Som oppegående voksen person klarer man det, er en brøkdel av hverdagen bare. For resten av familien betyr det mye når alle samles.

Anonymkode: 1e667...ae4

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du beskriver søsteren min, men hun er ikke motbydelig og vanskelig kun mot meg, hun er det mot ALLE. Hun vet best og kan alt. Hun motsier alle. Hun skal ha full oppmerksomhet og får hun det ikke, blir hun snurt og kan plutselig skjelle ut folk. Det ender som regel med dårlig stemning, med mye gråting eller noen stikker avgårde i sinne eller fått nok av oppførselen hennes. Foreldrene mine er helt oppgitt. Derfor blir slike sammenkomster lite av. Eller de blir delt. En sammenkomst med kun søsteren min, hennes datter og foreldrene mine. Så en sammenkomst med meg, min partner og mine barn. 

Er jeg på besøk hos foreldrene mine og hun ser meg, snur hun i døren og går sin vei. 

I større sammenkomster (konfirmasjon eller bryllup) så må vi samles, men da er det så mye folk at det er lett å unngå henne.

Det triste er at mine barn får ikke være sammen med hennes datter (blir ikke kjent). Men barna mine har fått kjent på oppførselen til søsteren min og kaller henne for "tante fra helvete" 

Anonymkode: 7e1c5...6eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg tar masse dopauser, hjelper til hvor hun ikke er, prater aldri om hun er med i diskusjonen.  Har bare bestemt meg for å ikke bry meg og la henne se dum ut. Har heldigvis funnet alliert i svigerfar jeg kan nikke til når det tar litt av. 

Så skal hun være besserwisser så trekk deg ut. Drittslenger vedkommende så lat som ingenting, eller si deg om det og gå videre.  Noen ganger er det ikke verdt konfrontasjon, ikke verdt noe drama. Jeg blir veldig opptatt av mobilen min for å slippe å delta. Jeg konkurrerer aldri, eller min konnkurranse blit med meg selv om hvor mye jeg kan distansere meg. 

Hvordan vedkommende håndterer motstand avgjør reaksjon

Anonymkode: 49848...af1

Skrevet

Unngår etter beste evne.

Blir «tilfeldig» opptatt i samtale med andre.

Setter meg «tilfeldigvis» med andre.

Blir jeg «bordplassert-inne» med vedkommende så kjører jeg god gammeldags manipulasjon.

Får vedkommende til å kun snakke om seg, sitt og sine.

Peprer med spørsmål.

Later som at jeg blir genuint interessert.

Spør om å få se bilder av strikka-gensere, unger, barnebarn, bikkjer, kattunger og kanarifugler.

Spør om hvordan det går med helsa.

Sier det er så leit med NAV, altså.

Nipper til litt rødvin / kaffe.

Drar tidlig hjem.

Trøster meg med at det blir 5 / 10 / 15 år til neste gang 😅🥹

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...