Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Problemet er at det er stor forskjell på Lofoten og Indre Troms. På samme måte som at det er stor forskjell på Stadt og Lom. At barn er ute og leker og skolene er åpne i Lom betyr ikke at det samme skjedde på Stadt på samme tidspunkt. 

Forskjellen ligger altså geografisk i hvem du snakker med. Lofoten, Vesterålen og kysten av Troms og vestkysten av Finnmark har helt andre forhold enn Øst-Finnmark, Finnmarksvidda, Indre Troms og sydlige Nordland - selv om alt tilsynelatende er i Nord-Norge.

Søringer kan være breiale de også, men det legges jo ikke merke til, ser jeg.

Anonymkode: 98d5c...593

Det vet jeg, men virker som mange nordlendinger ikke vet dette, de vet ikke forskjellen på hvorfor vær rammes forskjellig i alle landsdeler. 
Nei det jeg ser er "søringer" som prøver å forklare de fra nord at det er forskjell på nor og sør. Den er vanskelig å få de til å forstå. 

Anonymkode: 8f846...d6b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, du forstår ikke forskjellen. 

Ingen bryr seg om det kommer en orkan når det bor tredve pers på neset utenfor Hammerfest. 

Men når 1,5 MILLIONER i Stor-Oslo blir påvirket av en storm - så er det klart det skrives om!!!

:bond: 

Anonymkode: 4a44f...c95

Nå er det ikke ekstremvær i Oslo, så ikke kom med den.

Og igjen bagatelliserer du uværet nordpå. Det er aldri kun 30 pers på Hammerfest som blir rammet av uvær. Typisk nok rammes hele kysten fra Nordland til Vest-Finnmark samtidig, og her bor det sikkert 200 000 mennesker. Hvorfor disse menneskene og dette området ikke er like viktig som deg må kun han Merk skjønne.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det vet jeg, men virker som mange nordlendinger ikke vet dette, de vet ikke forskjellen på hvorfor vær rammes forskjellig i alle landsdeler. 
Nei det jeg ser er "søringer" som prøver å forklare de fra nord at det er forskjell på nor og sør. Den er vanskelig å få de til å forstå. 

Jeg anerkjenner forskjellene. Jeg bare poengterer at påstanden om at Nord-Norge har dette ekstremværet "hele tiden" er sann. TS hevdet at den ikke var sann. Og da følte jeg meg bagatellisert nok engang av en søring, derfor reagerte jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår forskjellen. Forskjellen ligger i hovedsak på hvor skjøre og uforberedte dere er som mennesker sørpå. Men det betyr ikke at dere har det så mye jævligere enn oss når uværet først rammer.

Noen er det ikke håp for, du fremstår jo som dum. Har mange nordlendinger rundt meg og de er ikke det, alle forstår at det er forskjell. 
Så får du le og synes det er patetisk når liv kan gå tapt, det er vel egentlig ikke noe som er mer patetisk enn det. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen er det ikke håp for, du fremstår jo som dum. Har mange nordlendinger rundt meg og de er ikke det, alle forstår at det er forskjell. 
Så får du le og synes det er patetisk når liv kan gå tapt, det er vel egentlig ikke noe som er mer patetisk enn det. 

Du har ikke bedre å komme med en hersketeknikker? 

Jeg har ikke bagatellisert uværet sørpå nå. Men jeg ber dere slutte å bagatellisere uværet nordpå. Her går det også liv og helse tapt. Det uværet og de skadene dere har sørpå nå har vi flere ganger i året nordpå. Alt jeg ber om er at dere tar dette til dere. Men igjen er det for mye å forvente, ser jeg. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke bedre å komme med en hersketeknikker? 

Jeg har ikke bagatellisert uværet sørpå nå. Men jeg ber dere slutte å bagatellisere uværet nordpå. Her går det også liv og helse tapt. Det uværet og de skadene dere har sørpå nå har vi flere ganger i året nordpå. Alt jeg ber om er at dere tar dette til dere. Men igjen er det for mye å forvente, ser jeg. 

Ingen hersketeknikk, men det er ikke vits når man er så bitter på at media ikke skriver om nord hver gang det blåser eller snør mye. 
Likevel du kan lete har lest om både tak som blåses av, ras som har gått, bygd som er isolert. Men nei det er ikke første side stoff, det handler om klikk og hva som gir penger i kassa. 
Etter sosialemedier kom har jeg lært at sånt skjer ikke i nord. Dere har alt bedre enn oss, tåler mer enn oss, og vi er bare ekstremt elendige på det meste. Sånn beskriver nordlendinger det, så da får man ta den konsekvensen da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha, for en tråd. Helt utrolig at dette er noe å krangle om.

Anonymkode: 11027...b87

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen hersketeknikk, men det er ikke vits når man er så bitter på at media ikke skriver om nord hver gang det blåser eller snør mye. 
Likevel du kan lete har lest om både tak som blåses av, ras som har gått, bygd som er isolert. Men nei det er ikke første side stoff, det handler om klikk og hva som gir penger i kassa. 
Etter sosialemedier kom har jeg lært at sånt skjer ikke i nord. Dere har alt bedre enn oss, tåler mer enn oss, og vi er bare ekstremt elendige på det meste. Sånn beskriver nordlendinger det, så da får man ta den konsekvensen da? 

"Blåser eller snør mye". Jeg snakker om tilstander nordpå nært eller verre enn det ekstremværet som er sørpå nå. 

Du vil ikke forstå hva jeg skriver og setter opp en masse stråmenn nå. Håpløst. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere er jo skjøre som aspeløv. Jeg bor på vestlandet, og det var mer av det de kaller "ekstremvær" når jeg var liten på 80/90-tallet 🤷‍♀️ Noe som egentlig var helt vanlige høststormer, og så videre.

Så ja - jeg er drittlei av å høre meldinger om ekstremvær, som knapt viser seg å være mer enn laber bris, gang på gang. 

Alt med klima og miljø har gått total inflasjon i, og kan ikke taes seriøst lenger.

Hysteriske mennesker, med påtatt omsorg, godhet og bekymringer, er faen meg deg verste jeg vet. 

Anonymkode: fad98...704

Men det er ikke ofte det er meldinger om ekstremvær på Vestlandet. Du må skille mellom det som er farevarsler og når det faktisk meldes ekstremvær.

Vinteren 2024 hadde vi ekstremværet Ingunn fra Nordfjord til Trøndelag. Ikke et ekstremvær mange husker, men likevel skader på 500 millioner kroner. Hvor mye større hadde regningen vært hvis det ikke var varslet?

Ekstremværet Hans året før hadde kostnader på over 7 milliarder kroner og tusenvis av hjem måtte evakueres. Husker godt alle som satt og lo i kommentarfeltene om hysteri på Østlandet.

Ekstremvær har vist seg å være ekstreme. De gangene været blir bedre enn meldt bør vi prise oss lykkelige!

Anonymkode: 4169c...d07

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

"Blåser eller snør mye". Jeg snakker om tilstander nordpå nært eller verre enn det ekstremværet som er sørpå nå. 

Du vil ikke forstå hva jeg skriver og setter opp en masse stråmenn nå. Håpløst. 

I følge nordlendinger er dette noe dere har hver dag, hvorfor skal jeg da klikke på artikkelen å lese den? Det handler om klikk 

Jeg har vært i nord flere ganger, også under vind kast med orkan styrke. Jeg vet at nord har mye vær, det er ikke en nyhet dessverre. Så får du ta det med vg da om du er så forferdelig at de skriver on ting som hender der flest mennesker bor. 
Og når det er skader på veier, bygninger, det har gått menneske liv så skrives det om. Ikke lenge siden det ble skrevet om E6 i Trøndelag, var ulykke ved toget som krevde et liv, det har vært stengte veier, og hus som har blitt tatt av ras. Hvor mye skal det skrives om? Jeg ser saker om nord ofte. Hvorfor ser ikke du de? For de er ikke førstesiden? 
Hvorfor er det stråmenn når man skriver tilbake på det dine argumenter. Mange nordlendinger får nordlendinger til å fremstå dumme, vi alle vet at det er feil. Likevel skal dere i samme setning ha medfølelse for vær dere mobber søringer for? Er ikke det litt spesielt? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nemlig. Det er alt for mange farevarsler og når man blir floodet med farevarsler slutter man å produsere adrenalin av å se eller høre det. 

Det er dere som er hysteriske. Farevarsel er ikke for å produsere adrenalin eller bli redd. Det er for å ta nødvendige grep for å sikre seg. At de oppdaterer mye på vær er heller ikke adrenalin det er fordi svært mange syns vær er gøy. Det er så innmari paradoksalt å kalle folk som er rolig og bruker fornuft ved et varsel for skjøre og hysteriske når dere illustrer at det er motsatt. 

Anonymkode: 63836...19b

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I følge nordlendinger er dette noe dere har hver dag, hvorfor skal jeg da klikke på artikkelen å lese den? Det handler om klikk 

Dette er stråmann. Vi har aldri sagt at vi har slike stormer/orkaner hver dag. Hvis noen har sagt det så er det en overdrivelse selv du burde se var overdrivelse.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg vet at nord har mye vær, det er ikke en nyhet dessverre.

Selvfølgelig er uværet vårt en like stor nyhet som når andre steder har uvær.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For at noe skal være en nyhet, må det være uvanlig. "Dog bites man" = ikke nyhet, "Man bites dog" = nyhet. Det ble nyhetssak da det var snø og kulde i Bergen i fjor vinter, selv om det var både kaldere og mer snø på f.eks. Østlandet. Fordi det er uvanlig i Bergen. 

Anonymkode: 320fb...f8a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Poenget mitt er at vi har ekstremvær i Nord-Norge hele tiden, bare at meterologisk institutt ikke melder det. Men at meterologisk institutt ikke melder det, og TV2, NRK, VG osv ikke skriver om at folk sitter strømløse i nord, at tak har blitt revet av bygninger, at bygg og fjøs kollapser, at hundrevis av veier og bruer er stengte og med det all helsehjelp utgår for hele regioner, at det oppstår steinras over veier osv, betyr ikke at det ikke er det.

I fjor hadde vi orkan i Amy-format i nær 3 døgn på rad. YR.no meldte gult farevarsel for vind, mens nasjonale mediene knapt ga været i nord en liten notis-spalte på siden deres, men her oppe var det kaotisk med alt jeg ramset opp nettopp. Det var bygder og tettsteder som var strømløse i 14 timer i minus 10 grader med orkan i kastene, der kommunene måtte ut og samle/berge eldre. 

For oss var dette ekstremvær. Men ikke for meterologene og mediene. Du kan ikke undergrave opplevelsen vår bare fordi det ikke ble meldt ekstremvær - fordi vi tilsynelatende skal være "vant med å tåle det". 

Da misforstod jeg deg. Jeg trodde du var en av dem som nettopp mente at dere har orkaner 10 ganger i året og det er ikke noe problem. Når det skaper så enorme ødeleggelser som du beskriver kan jeg ikke forstå bagatelliseringen av ødeleggelsene i sør. Men da er det kanskje to ulike folk da, vanskelig å holde oversikt på ab-koder.

I svaret jeg siterte nevnte du ikke disse ødeleggelsene. Jeg trodde jeg svarte på noen som påstod det var orkan 10 ganger i året og null problem, fordi nordinger er mer "hardbarka folk". Jeg undergraver ikke opplevelsen. Jeg mener tvert i mot at det å late som vær og ødeleggelser er tull, er tull. Enten det er i Finnmark og Troms som allerede er mer sårbar når det gjelder langt til helse og desentralisert bebygging, eller Oslo med tettbygde strøk. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nettopp, det står jo om ekstremvær i media omtrent hver uke, også når det bare skal regne litt mer enn vanlig. Det blir ulv, ulv så det holder. Så da tar mange det ikke alvorlig når ulven først kommer. 

Anonymkode: 1d627...292

synes virkelig ikke at det meldes om ekstremvær hver eneste uke. jeg forventet at det kom til å bli slik det er nå. 

Anonymkode: 1efe8...0f4

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg ikke forstår er at folk har behov for å jage seg selv og hverandre opp i forkant, spesielt på KG.

Ja, det er sjelden jeg våkner av uvær, men i natt våknet jeg da det var som verst. Jeg ser likevel ikke logikken i å sitte og hisse seg opp og uffe seg i et døgn før stormen i det hele tatt har kommet.

Anonymkode: 9acc2...317

Hvor mange ser du gjør dette? Jeg tror mange skriver om det fordi de synes det er GØY. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er stråmann. Vi har aldri sagt at vi har slike stormer/orkaner hver dag. Hvis noen har sagt det så er det en overdrivelse selv du burde se var overdrivelse.

Det er ikke det når skadepotensialet er mindre, og det er ikke det når det ikke skaper klikk i artikkelen. Du forstår at det handler om klikk og hva de som leser nyhet leser om? 

Nei det er skrevet mange ganger her på kg, kommentarfelt på Facebook, vg osv. så fort det er en artikkel om været i sør så strømmer nordlendinger til å fortelle hvor patetisk det er. Vi har sånt vær hele tiden blabla. Det er ikke stråmann  bare fordi du er uenig, 

Du kommenterer heller ikke på når jeg nevner at det skrives om nord og vær. Hvor ofte må det skrives for du ikke skal føles deg så forskjellsbehandlet? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg forstår forskjellen. Forskjellen ligger i hovedsak på hvor skjøre og uforberedte dere er som mennesker sørpå. Men det betyr ikke at dere har det så mye jævligere enn oss når uværet først rammer.

😂 hvor tar du det fra? Hvilken propaganda har du blitt matet med som vil skape slik splid. Grunnen til at det ikke skrives så mye om er at det ikke gjelder like mange mennesker, det skaper ikke klikk. Folk flest bryr seg mest om seg selv. 

Hva får deg til å tro at vi er skjøre og uforberedte mennesker? 

Først er det "vi nordinger tåler alt" og så er det "enorme ødeleggelser" og så er det "ødeleggelser sørpå betyr ingenting, men vi vil dere skal bry dere om våre ødeleggelser". 

Selvsagt er det ikke verre for en søring å få tre i taket enn en nording, har noen sagt det? Eneste som har sagt det er vel nordlendinger som skal være så barske at de spiser barnåler til frukost mens de sjonglerer rotvelter med lilletærne. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

https://www.nrk.no/sapmi/ntb_-varmerekorder-og-ekstremvaer-i-november-1.17151889?utm_source=chatgpt.com

https://www.abcnyheter.no/nyheter/nve-advarer-mot-torke-i-sor-og-flom-i-nord/1058108?utm_source=chatgpt.com

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/reiselivet-i-nord-norge-frykter-klimaendringene_-_-lurer-pa-om-man-er-i-finnmark-1.17329958?utm_source=chatgpt.com

https://www.naturskade.no/nyheter/2025/stormskader-preget-naturskadearet-2024/?utm_source=chatgpt.com

Kort google søk, det var da noe om været i nord

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...