Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er også trærne mer sarte der i sør? 

Anonymkode: f33a6...5d8

Ja. 

Et tre som vokser der det blåser mye BLIR MER robust enn ett som vokser der det er lite storm. Treet tilpasser seg, på samme måte som blomster må herdes før de settes ut. 

I Finnmark finner du rett og slett ikke de samme trærne som du finner sørpå. Men de trærne som vokser der - de tåler ganske mye! Hvis ikke hadde de ikke stått der ;) 

Er virkelig kunnskapsnivået så lavt? :klo: 

Anonymkode: 4a44f...c95

• Liker 9
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja. 

Et tre som vokser der det blåser mye BLIR MER robust enn ett som vokser der det er lite storm. Treet tilpasser seg, på samme måte som blomster må herdes før de settes ut. 

I Finnmark finner du rett og slett ikke de samme trærne som du finner sørpå. Men de trærne som vokser der - de tåler ganske mye! Hvis ikke hadde de ikke stått der ;) 

Er virkelig kunnskapsnivået så lavt? :klo: 

Det er ikke kunnskapsnivået til de i sør som er problemet, det er de som sammenligner nord og sør og ikke forstår forskjellen på konsekvensene 

Anonymkode: 8f846...d6b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Men den påstanden er jo sann. I fjor vinter hadde vi i Nord-Norge hele 8 orkaner som kom rett fra havet med samme styrke eller mer slik Amy gjør på Vestlandet nå. Det eneste varselet som kom over området var gult farevarsel for vind, på samme måte som Oslo får gult farevarsel om vindkastene er 12m/s. 

At ikke meterologene varsler ekstremvær over Nord-Norge på samme måte som på sør- og vestlandet er da ikke vår feil i nord. Men det unnlater jo ikke sannheten om at vi faktisk har ekstremvær "hele tiden", som kan bety alt fra 2-12 ganger i løpet av 4-5 måneder...

Anonymkode: 98d5c...593

Det er ikke ekstemvær når det er 8 slike i løpet av året. Da slikt vær vanlig. Hadde et hustak vært utilstrekkelig festet så hadde det gått med det samme. Ikke etter 5 år og da sammen med alle de andre takene som heller ikke hadde vært utsatt for slik vind før.

Er ikke uenig i at mediene ofte skriver mer om hva som foregår i Oslo, men husker stormen du referer til i et senere innlegg ble godt dekket av nationale medier. Fulgte med selv om jeg var betydelig lengre sør de dagene. Og ellers så leser jeg lokalavisen hvis jeg ønsker lokalnyheter. Forventer ikke at enhver hendelse i nabolaget mitt dekkes av NRK. 

Anonymkode: f3d23...fcc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke ekstemvær når det er 8 slike i løpet av året. Da slikt vær vanlig. Hadde et hustak vært utilstrekkelig festet så hadde det gått med det samme. Ikke etter 5 år og da sammen med alle de andre takene som heller ikke hadde vært utsatt for slik vind før.

Er ikke uenig i at mediene ofte skriver mer om hva som foregår i Oslo, men husker stormen du referer til i et senere innlegg ble godt dekket av nationale medier. Fulgte med selv om jeg var betydelig lengre sør de dagene. Og ellers så leser jeg lokalavisen hvis jeg ønsker lokalnyheter. Forventer ikke at enhver hendelse i nabolaget mitt dekkes av NRK. 

Anonymkode: f3d23...fcc

Selvfølgelig er det ekstremvær når det er snakk om orkan med flom- og skredfare og der helse og liv er i fare. Det er mye mer ekstremvær enn at det kan sammenlignes med at det er 12m/s i Oslo, slik det blir. 

Angående medier så er TV2 mer interessert i å skrive et lite trafikkuhell uten personskade i Oslo sentrum, DB mer interessert i å tipse om hvordan nordmenn lettest kan få uføretrygd, VG mer interessert i å skrive om et tre som har falt ned på en balkong sørpå og Nettavisen mer interessert i å publisere meningene til Stavrum enn å skrive om faktiske naturhendelser i Nord-Norge. Jeg forventer ikke at nasjonale medier skal dekke min situasjon, men det er søren meg rart at de ikke skriver om vær som sørger for at hele samfunn er fri for strøm midtvinters samtidig som folket er avskortet for helsehjelp mens løse takplater og stolper suser inn gjennom vinduene til folk... Uansett om det skjer 1 eller 8 ganger i løpet av vinteren. 

Poenget mitt er altså at om folk fra Nord-Norge sier at man har ekstremvær hele tiden, så er påstanden helt sant opp mot det ekstremværet som blir meldt sørpå, selv om meteorologisk institutt har funnet seg i at Nord-Norge bare får venne seg til det. 

Søringer bagatelliserer nordlendinger hele tiden med å late som at uværet ikke er noe å ta på vei for, og da må søringer forvente bagatellisering tilbake når søringer for engangsskyld opplever det. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det jeg ikke forstår er at folk har behov for å jage seg selv og hverandre opp i forkant, spesielt på KG.

Ja, det er sjelden jeg våkner av uvær, men i natt våknet jeg da det var som verst. Jeg ser likevel ikke logikken i å sitte og hisse seg opp og uffe seg i et døgn før stormen i det hele tatt har kommet.

Anonymkode: 9acc2...317

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Søringer bagatelliserer nordlendinger hele tiden med å late som at uværet ikke er noe å ta på vei for, og da må søringer forvente bagatellisering tilbake når søringer for engangsskyld opplever det. 

Er du morsom? "For en gangs skyld"? Jeg har aldri i hele mitt liv opplevd at det har vært uvær uten at et eller annet (som regel dritmange) nettroll nordfra kommer med flåsete, feilstavede "søring"kommentarer i alle herrens kommentarfelter.

Det er det eneste de gjør på det oppe, kan det ofte virke som. Snømåking og skadefryd.

Anonymkode: 71b0e...3fc

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Det var en helt vanlig høststorm her jeg bor i det orange området. Nå skinner forøvrig sola og himmelen er delevis blå

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er lei alt er ekstrem vær gjengen! Så sykt lei og.

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Det er og forskjell på liggende og stående bord på husene

Fortell.

Anonymkode: 45131...8db

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Selvfølgelig er det ekstremvær når det er snakk om orkan med flom- og skredfare og der helse og liv er i fare. Det er mye mer ekstremvær enn at det kan sammenlignes med at det er 12m/s i Oslo, slik det blir. 

Angående medier så er TV2 mer interessert i å skrive et lite trafikkuhell uten personskade i Oslo sentrum, DB mer interessert i å tipse om hvordan nordmenn lettest kan få uføretrygd, VG mer interessert i å skrive om et tre som har falt ned på en balkong sørpå og Nettavisen mer interessert i å publisere meningene til Stavrum enn å skrive om faktiske naturhendelser i Nord-Norge. Jeg forventer ikke at nasjonale medier skal dekke min situasjon, men det er søren meg rart at de ikke skriver om vær som sørger for at hele samfunn er fri for strøm midtvinters samtidig som folket er avskortet for helsehjelp mens løse takplater og stolper suser inn gjennom vinduene til folk... Uansett om det skjer 1 eller 8 ganger i løpet av vinteren. 

Poenget mitt er altså at om folk fra Nord-Norge sier at man har ekstremvær hele tiden, så er påstanden helt sant opp mot det ekstremværet som blir meldt sørpå, selv om meteorologisk institutt har funnet seg i at Nord-Norge bare får venne seg til det. 

Søringer har hørt fra nordlendinger at været i nord tåles uansett. Det blir ikke kaos, ingen dør, og alt fungerer som vanlig. Barn er ute å leker, foreldre er på jobb og skolene er oppe. 
Hvorfor skal jeg da åpne en nyhetssak om nord som det står at alt dere forteller oss søringer er feil? Media lever på klikk, jeg klikker ikke for media overdriver i følge aller nordlendinger som skriver på nettet. Så det må dere skylde dere selv, og de som sitter å ler av søringer, slår seg på låret å ler fordi søringer blir utsatt vær som er farlig er da nordlendinger. 
Hadde dere ikke vært så breiale i kjeften så ville også resten av Norge lest om vær fenomenet i nord. Jeg leser artikler når været i nord er uvanlig pent. For slik jeg har forstått er det bare orkan, regn og flere meter snø. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du morsom? "For en gangs skyld"? Jeg har aldri i hele mitt liv opplevd at det har vært uvær uten at et eller annet (som regel dritmange) nettroll nordfra kommer med flåsete, feilstavede "søring"kommentarer i alle herrens kommentarfelter.

Det er det eneste de gjør på det oppe, kan det ofte virke som. Snømåking og skadefryd.

Anonymkode: 71b0e...3fc

Hehe. Men dette såkalte "uværet" deres er på ingen måte så katastrofalt annerledes, som dere skal ha det til, enn hva vi gjennomgår nordpå flere ganger i året. Vi blir bagatellisert fordi dere hauser dere selv så opp når dere først har litt uvær, mens vi glemmes når vi har uvær. Det er poenget mitt. Dere oppfører dere som nettroll når dere overdramatiserer dere selv og ikke vier oss en tanke når vi har det samme som dere overdramatiserte om. 

Dere er jammen ikke noe bedre sørpå, men typisk nok så er huet i egen ræv.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Søringer har hørt fra nordlendinger at været i nord tåles uansett. Det blir ikke kaos, ingen dør, og alt fungerer som vanlig. Barn er ute å leker, foreldre er på jobb og skolene er oppe. 
Hvorfor skal jeg da åpne en nyhetssak om nord som det står at alt dere forteller oss søringer er feil? Media lever på klikk, jeg klikker ikke for media overdriver i følge aller nordlendinger som skriver på nettet. Så det må dere skylde dere selv, og de som sitter å ler av søringer, slår seg på låret å ler fordi søringer blir utsatt vær som er farlig er da nordlendinger. 
Hadde dere ikke vært så breiale i kjeften så ville også resten av Norge lest om vær fenomenet i nord. Jeg leser artikler når været i nord er uvanlig pent. For slik jeg har forstått er det bare orkan, regn og flere meter snø. 

Vi ler ikke, vi synes dere er patetiske.

Anonymkode: 80280...f0f

• Liker 1
Skrevet

Grunnen til at det er mer ekstremvær (og derfor mer farevarsler) er fordi det ER MER EKSTREMVÆR. Og da mener jeg ikke at alt er ekstremt, men at -konsekvensene- er ekstreme. 

Og når det kommer mer regn på kortere tid, så tåler ikke infrastrukturen det. 

Det burde egentlig ikke hete ekstremvær, men "infrastrukturen i landet vårt tåler ikke det som kommer oftere og derfor blir konsekvensene ekstreme"-vær. Men det klinger liksom ikke så godt… 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hehe. Men dette såkalte "uværet" deres er på ingen måte så katastrofalt annerledes, som dere skal ha det til, enn hva vi gjennomgår nordpå flere ganger i året. Vi blir bagatellisert fordi dere hauser dere selv så opp når dere først har litt uvær, mens vi glemmes når vi har uvær. Det er poenget mitt. Dere oppfører dere som nettroll når dere overdramatiserer dere selv og ikke vier oss en tanke når vi har det samme som dere overdramatiserte om. 

Og igjen du forstår ikke forskjellen på nord og sør når det gjelder slikt vær? Er det så veldig vanskelig? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Problemet er at det er stor forskjell på Lofoten og Indre Troms. På samme måte som at det er stor forskjell på Stadt og Lom. At barn er ute og leker og skolene er åpne i Lom betyr ikke at det samme skjedde på Stadt på samme tidspunkt. 

Forskjellen ligger altså geografisk i hvem du snakker med. Lofoten, Vesterålen og kysten av Troms og vestkysten av Finnmark har helt andre forhold enn Øst-Finnmark, Finnmarksvidda, Indre Troms og sydlige Nordland - selv om alt tilsynelatende er i Nord-Norge.

Søringer kan være breiale de også, men det legges jo ikke merke til, ser jeg.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du hadde vært litt mer opptatt av å prøve forstå hva som blir sagt - og litt mindre opptatt av nord/sør så kanskje du hadde blitt litt klokere……

• Liker 5
Skrevet

Og igjen du forstår ikke forskjellen på nord og sør når det gjelder slikt vær? Er det så veldig vanskelig? 

Jeg forstår forskjellen. Forskjellen ligger i hovedsak på hvor skjøre og uforberedte dere er som mennesker sørpå. Men det betyr ikke at dere har det så mye jævligere enn oss når uværet først rammer.

• Nyttig 2
Skrevet

Vi ler ikke, vi synes dere er patetiske.

Anonymkode: 80280...f0f

Ja, tenk når liv er fare. Så patetisk. Ingenting er vel mer patetisk enn å være misunnelig på nyhetssaker i media der flest mennesker bor. 
Helt klar burde stått om orkanen på vidda som ingen merket og ikke orkanen som flere milioner rammes. Helt uforståelig at media skriver om det

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis du hadde vært litt mer opptatt av å prøve forstå hva som blir sagt - og litt mindre opptatt av nord/sør så kanskje du hadde blitt litt klokere……

Og du tar ikke poenget mitt. Poenget mitt er altså at påstanden om at Nord-Norge har ekstremvær "hele tiden" er sann. Utover det anerkjenner jeg glatt at det pågår et ekstremvær sørpå nå. Bare ikke bagatelliser Nord-Norge fordi det ikke meldes ekstremvær de utallige gangene vi får det. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår forskjellen. Forskjellen ligger i hovedsak på hvor skjøre og uforberedte dere er som mennesker sørpå. Men det betyr ikke at dere har det så mye jævligere enn oss når uværet først rammer.

Nei, du forstår ikke forskjellen. 

Ingen bryr seg om det kommer en orkan når det bor tredve pers på neset utenfor Hammerfest. 

Men når 1,5 MILLIONER i Stor-Oslo blir påvirket av en storm - så er det klart det skrives om!!!

:bond: 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...