Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dere er jo skjøre som aspeløv. Jeg bor på vestlandet, og det var mer av det de kaller "ekstremvær" når jeg var liten på 80/90-tallet 🤷‍♀️ Noe som egentlig var helt vanlige høststormer, og så videre.

Så ja - jeg er drittlei av å høre meldinger om ekstremvær, som knapt viser seg å være mer enn laber bris, gang på gang. 

Alt med klima og miljø har gått total inflasjon i, og kan ikke taes seriøst lenger.

Hysteriske mennesker, med påtatt omsorg, godhet og bekymringer, er faen meg deg verste jeg vet. 

Anonymkode: fad98...704

Jeg synes du er skjør som aspeløv. Dette går bra fordi folk tar hensyn. Å være aktpågivende og ta ansvar for hus, ting og fellesskap er ikke hysteri eller frykt. Å provoseres av et ønske om at du også bidrar til fellesskapet med å feste tingene dine og sørge for din egen beredskap sier bare noe om din skjørhet. Men gud forby at du tenker lenger enn egen nesetipp. 

Anonymkode: 63836...19b

• Liker 7
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå):

Sier ikke at de har dårligere de er bare bygget for det lokale klimaet.

Bare ser når de bygger klossehusene at de ofte ikke har like god sikkerhet som gml hus samt at de stort sett har bordene samme vei uansett hvor i landet 

Innlegget jeg svarte på påstod at husene var dårligere. 
Noen ganger overgår design fornuft, og det skjer overalt. Større konsekvenser i værutsatte områder. 
Norge har mye vær både fra nord til sør, så vi er bra rusta. Likevel det vil skje ulykker og skader likevel. 

Anonymkode: 8f846...d6b

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så lett synes jeg ikke vi skal ta på velferden til andre. Disse epekjekkasene bidrar til større belastning på beredskap, de kan om de får vokse seg til en større gruppe bidrar til at flere ikke tar forholdsregler. Det vil gjøre at folk må reddes, flere er skadet og der ressursene er sårt trengt (tenk eldre og syke) vil ikke komme frem. 

Det virker som mange også forvirrer frykt med aktpågivelse. Lær barn og alle at å gjøre tiltak og akte seg for været ikke handler om hysteri og frykt, det er sindig sunn fornuft.

Hvor får du det fra at det er hysteri og angst? Jeg har lest noen få som har vært redde her på KG (et sted en søker når en har problemer og vil ha råd/støtte) i virkelig liv har jeg snakket med MANGE om været ikke en eneste var redd, men tar forholdsregler.  (Forholdregler som redder liv.)

Eplekjekkasene? Har ikke hørt eller sett en eneste eplekjekkas, jeg. 

Problemet er, og det har meteorologisk institutt også sagt for ikke lenge siden, at det sendes ut for mange farevarsel. Når det blir ropt "Ulv" hele tiden slutter folk å bry seg om farevarsel.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mann i Vestland til sjukehus etter å ha krasjet med fjellvegg for å svinge unna stor stein i veibanen. Om folk ikke gjorde tiltak og flere holdt seg hjemme ville dette vært ganget med 100vis. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (7 minutter siden):

Problemet er, og det har meteorologisk institutt også sagt for ikke lenge siden, at det sendes ut for mange farevarsel. Når det blir ropt "Ulv" hele tiden slutter folk å bry seg om farevarsel.

Så bra at de tar grep om det. For meg er det forskjell på farevarsel og ekstremvær. Folk fnøyset av Hans også. Avlinger ble ødelagt, hus stod under vann men "pf, er bare litt regn". 

Jeg har ikke hørt at det har blitt ropt ulv siden Hans, så hvor dere får alt dette hysteriet fra skjønner jeg helt oppriktig ikke. 

Folk flest slutter ikke bry seg om stormvarsel, de fleste gjør enkle tiltak for å sikre eiendom og bidra til fellesskapet og godt er det. Og så har vi en høylydt minoritet som skriker høyt om egen idioti. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så bra at de tar grep om det. For meg er det forskjell på farevarsel og ekstremvær. Folk fnøyset av Hans også. Avlinger ble ødelagt, hus stod under vann men "pf, er bare litt regn". 

Jeg har ikke hørt at det har blitt ropt ulv siden Hans, så hvor dere får alt dette hysteriet fra skjønner jeg helt oppriktig ikke. 

Folk flest slutter ikke bry seg om stormvarsel, de fleste gjør enkle tiltak for å sikre eiendom og bidra til fellesskapet og godt er det. Og så har vi en høylydt minoritet som skriker høyt om egen idioti. 

Vet du hva rope "Ulv" betyr?

Det er sendt ut mange farevarsel siden Hans. 

Å varsle om Hans var ikke å rope "Ulv" siden det faktisk skjedde.

Skrevet

Slike varsel trigger også mye «usynlig» forberedelse som folk flest gjerne ikke vet om. F.eks. Kraftselskapene tapper ned magasiner og åpner sluser for å kunne ta unna mer vann når det er meldt mye nedbør for å redusere konsekvensene. 

Bemanning på flere tjenester justeres slik at hjelp underveis og opprydding i etter går raskere enn det hadde gjort med kun grunnbemanning.

Anonymkode: d0f20...463

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

* «I Nord-Norge har vi ekstremvær hele tida». Nei, de siste 5 årene har det vært to ekstremvær som har påvirket deler av Nord-Norge. I Finnmark har det ikke vært meldt ekstremvær på 10 år.

Men den påstanden er jo sann. I fjor vinter hadde vi i Nord-Norge hele 8 orkaner som kom rett fra havet med samme styrke eller mer slik Amy gjør på Vestlandet nå. Det eneste varselet som kom over området var gult farevarsel for vind, på samme måte som Oslo får gult farevarsel om vindkastene er 12m/s. 

At ikke meterologene varsler ekstremvær over Nord-Norge på samme måte som på sør- og vestlandet er da ikke vår feil i nord. Men det unnlater jo ikke sannheten om at vi faktisk har ekstremvær "hele tiden", som kan bety alt fra 2-12 ganger i løpet av 4-5 måneder...

Anonymkode: 98d5c...593

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (3 minutter siden):

Vet du hva rope "Ulv" betyr?

Det er sendt ut mange farevarsel siden Hans. 

Å varsle om Hans var ikke å rope "Ulv" siden det faktisk skjedde.

Selvsagt vet jeg det. Jo det var å rope ulv og det var en innmari stor ulv skal jeg si deg. Og det er eneste gangen jeg har hørt det ble ropt ulv, og ulven kom. At du har inntrykk av at det stadig blir ropt ulv ulv, uten at det utspiller seg noe, da lurer jeg på hvor redd du er disse trekantene.

• Liker 5
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (20 minutter siden):

Dette.

Anonymkode: 1bf9d...691

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Her på jæren er det nå vindstille og noe regn. Stormen er over her i området for denne gangen.

Ser ut til at det er verre for sør, midt og øst-landet nå.

Anonymkode: ecd65...965

Hvor da på Jæren? På Klepp slenger trærne i vinden.

Anonymkode: d8847...019

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men den påstanden er jo sann. I fjor vinter hadde vi i Nord-Norge hele 8 orkaner som kom rett fra havet med samme styrke eller mer slik Amy gjør på Vestlandet nå. Det eneste varselet som kom over området var gult farevarsel for vind, på samme måte som Oslo får gult farevarsel om vindkastene er 12m/s. 

At ikke meterologene varsler ekstremvær over Nord-Norge på samme måte som på sør- og vestlandet er da ikke vår feil i nord. Men det unnlater jo ikke sannheten om at vi faktisk har ekstremvær "hele tiden", som kan bety alt fra 2-12 ganger i løpet av 4-5 måneder...

Orkan i ditt område trenger ikke være ekstremvær. Som du sier er det en forventet hendelse flere ganger i året. Siste årene har vi hatt 1-2 ekstremvær i året. Om noe regnes som ekstremvær handler både om mengde og styrke nedbør og vind, men også hvor det rammer. Les om ekstremvær hvis du er usikker. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvsagt vet jeg det. Jo det var å rope ulv og det var en innmari stor ulv skal jeg si deg. Og det er eneste gangen jeg har hørt det ble ropt ulv, og ulven kom. At du har inntrykk av at det stadig blir ropt ulv ulv, uten at det utspiller seg noe, da lurer jeg på hvor redd du er disse trekantene.

Jeg tror du må sette deg litt bedre inn i uttrykk å rope "Ulv ulv"

https://naob.no/ordbok/ulv

Fra lenken: "rope ulv (ulv)  (etter en av Æsops fabler om en gjetergutt som morer seg ved å varsle at ulven kommer når det ikke er sant, og som derfor ingen tror på når ulven en dag kommer)"

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror naboen mener det bare er en vanlig høststorm... 

Søpla har blåst over ende her i natt. Den har alltid stått ute, i de 15 årene vi har bodd her, i slikt åpent skap, og var i tillegg tung. Så vår vurdering var at det gikk bra. 

8.30 så jeg at det ikke var tilfellet.. den var veltet ut i gata, og noen småting hadde blåst bortover. Minutter senere hadde vi ryddet. Og da satt spannet i garasje. Halvtime etter det igjen fikk vi en sur mail om hva som hadde skjedd. De sitter bare inne og ser på TV, i likhet med de fleste i dette været, men måtte si fra "i tilfelle de akutt måtte ut". 

Altså... hva er det med enkelte? Merker jeg er irritert. Men mulig flere som mener at vi var de som var irriterende her..? 

Anonymkode: 91719...a4b

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Søpla har blåst over ende her i natt. Den har alltid stått ute, i de 15 årene vi har bodd her, i slikt åpent skap, og var i tillegg tung. Så vår vurdering var at det gikk bra. 

8.30 så jeg at det ikke var tilfellet.. den var veltet ut i gata, og noen småting hadde blåst bortover. Minutter senere hadde vi ryddet. Og da satt spannet i garasje. Halvtime etter det igjen fikk vi en sur mail om hva som hadde skjedd. De sitter bare inne og ser på TV, i likhet med de fleste i dette været, men måtte si fra "i tilfelle de akutt måtte ut". 

Altså... hva er det med enkelte? Merker jeg er irritert. Men mulig flere som mener at vi var de som var irriterende her..? 

dette er komplett uforståelig. Virker som mange setninger mangler.

Anonymkode: 9c035...9f7

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Les lengre opp, det har ikke noe med nord norge. Har med hvor det ligger i forhold til å være vær utsatt. Alle følger tek 17, men her jeg bor f.eks har vi sterkere tak fordi vi er snøutsatt. Husene er ikke bedre, eller dårligere.

Husene er jo dårligere, fordi de ikke trenger å være bedre (vanligvis). 

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Helt klart, men dette er væravhengig, har ingen ting med at østlandet har dårligere hus som jeg altså svarte på. Helt totalt unødvendig at noen steder på vestlandet bygger de hus til å tåle vekten av 2 meter snø, men de bygger hus til å tåle kraftigere vind og regn. 
Husene er da ikke dårligere av den grunn, og det er forskjeller også i nord norge. 
Alle hus må følge tek-17 så har du lokale variasjoner i tillegg. 

Jo, det betyr jo nettopp at de er dårligere, mindre solide. Ingen har sagt at det er nødvendig å bygge på mest mulig solid måte alle steder, bare påpekt at husene på østlandet er dårligere bygget mtp å tåle vind.

sicario skrev (33 minutter siden):

MET sier selv at de har sendt ut alt for mange varsler og at de i fremtiden vil sende færre.

DSB har også bedt MET heve terskelen for når de sender varsler.

At det sendes «for mange» varsler er ikke bare en opplevelse noen har. MET og DSB sier selv, senest nå i sommer at terskelen for varsler skal heves.

nettopp! Ulv ulv fører til at folk begynner å ignorere farevarsler, og da ender det opp med at folk drar på fisketur med båten selv om det er advart mot Amy, fordi de 319 forrige gangene det var VARSEL FARE ALARM var det bare bullshit.

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er også trærne mer sarte der i sør? 

Anonymkode: f33a6...5d8

Ja. Ha du sett de stusselige røttene på træne på østlandet? Det faller ned store høye grantrær hver gang det blåser litt, og det sitter da en bitteliten dusk nederst på det falne treet. Trær på vestlandet og i nordnorge utsettes jevnlig for mer vind, så de utvikler sterkere røtter. Dermed faller trærne i sterk bris på østlandet (i hvert fall i plante-skogene), mens i nord/vest kreves det sterkere vind før trærne faller. Jeg har mye lavere terskel for å droppe å gå i skogen i litt vind her på østlandet.

Grønnsaksvaffel skrev (25 minutter siden):

Nemlig. Det er alt for mange farevarsler og når man blir floodet med farevarsler slutter man å produsere adrenalin av å se eller høre det. 

Litt som når folk herfra er i Ukraina nå og løper ned i kjelleren hver gang flyalarmen går, mens ukrainerene har sluttet å bry seg. For nå har de løpt ned i kjelleren hver gang alarmen går, i flere år, og orker ikke å bry seg mer.

Anonymkode: 0f4a6...452

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Orkan i ditt område trenger ikke være ekstremvær. Som du sier er det en forventet hendelse flere ganger i året. Siste årene har vi hatt 1-2 ekstremvær i året. Om noe regnes som ekstremvær handler både om mengde og styrke nedbør og vind, men også hvor det rammer. Les om ekstremvær hvis du er usikker. 

Poenget mitt er at vi har ekstremvær i Nord-Norge hele tiden, bare at meterologisk institutt ikke melder det. Men at meterologisk institutt ikke melder det, og TV2, NRK, VG osv ikke skriver om at folk sitter strømløse i nord, at tak har blitt revet av bygninger, at bygg og fjøs kollapser, at hundrevis av veier og bruer er stengte og med det all helsehjelp utgår for hele regioner, at det oppstår steinras over veier osv, betyr ikke at det ikke er det.

I fjor hadde vi orkan i Amy-format i nær 3 døgn på rad. YR.no meldte gult farevarsel for vind, mens nasjonale mediene knapt ga været i nord en liten notis-spalte på siden deres, men her oppe var det kaotisk med alt jeg ramset opp nettopp. Det var bygder og tettsteder som var strømløse i 14 timer i minus 10 grader med orkan i kastene, der kommunene måtte ut og samle/berge eldre. 

For oss var dette ekstremvær. Men ikke for meterologene og mediene. Du kan ikke undergrave opplevelsen vår bare fordi det ikke ble meldt ekstremvær - fordi vi tilsynelatende skal være "vant med å tåle det". 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Her jeg bor er det faktisk bare en vanlig høststorm fortsatt, selv om vi bor i rødt område. 😅

Anonymkode: 274db...2e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dere har jo ryddet opp, så skjønner ikke hvorfor naboen må sende en sur mail da? 

Her har også søppelspannene veltet, men ingen sure miner fra noen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Er også trærne mer sarte der i sør? 

Anonymkode: f33a6...5d8

Størrelsen på rotnettet og styrken i stamme og greiner utvikles ved fysisk påvirkning. Står treet i sted der det blåser kraftig jevnlig vil det tilpasse seg. Stort rotsystem og forsterket stamme krever energi å lage som treet ikke prioriterer med mindre den må. Og det fungerer jo fint helt til det kommer en uvanlig kraftig vind.
Derfor går ikke den gamle furuen på snaufjellet over ende mens den i den ellers beskyttede dalen velter for et vindkast. Har du aldri sådd småplanter inne i vinduskarmen på våren? De er dritsarte når de skal ut, mens de som er direktesådd fint tåler både vind og sol. Dette er naturlige tilpasninger som faktisk ikke er de på Østlandet sin feil, selv om du sikkert med stor glede vil bebreidet østlendinger det også ;) 

Anonymkode: f3d23...fcc

• Liker 9
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...