k4ren Skrevet i går, 07:35 #41 Skrevet i går, 07:35 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke ofte det meldes ekstremvær i Norge, men når det skjer dukker alltid den samme gjengen opp med kunnskapsløsheten sin: * «Vi har blitt hysteriske, det meldes ekstremvær hele tiden». Nei, det har skjedd 1-2 ganger i året de siste årene - og det på forskjellige steder i landet. Så hver enkelt av oss opplever det langt sjeldnere. * «I Nord-Norge har vi ekstremvær hele tida». Nei, de siste 5 årene har det vært to ekstremvær som har påvirket deler av Nord-Norge. I Finnmark har det ikke vært meldt ekstremvær på 10 år. Hele poenget med ekstremværvarsel er at det tar utgangspunkt i hvilken skade det potensielt kan skape, Full storm på kysten av Finnmark eller Sunnmøre er ikke ekstremt. Full storm i Tønsberg vil trolig være katastrofalt. Problemet med «dette er helt vanlig»-gjengen er at dere kan få folk til å overse farevarsler og slik sette seg selv og andre i fare. Anonymkode: 4169c...d07 Enig i dette! Mannen min også hele dagen og kvelden i går, helt til han måtte kaste inn håndkle og innrømme det var ganske kraftige saker! Vi bor en km fra sjøen og kun en laaaang flat slette bort dit, så fikk kjenne det ganske voldsomt her! 8
AnonymBruker Skrevet i går, 07:55 #42 Skrevet i går, 07:55 Er så enig! Det er en grunn til at man varsler om dette,og mulig det ikke blir så ille akkurat der du bor,men andre steder kan det bli verre. Og det er da alltid greit å få tips om å feks sikre løse gjenstander,og flytte ting under tak,hvis man får beskjed om at det skal blåse og regne mye? Det syns ihvertfall jeg,så slipper jeg å løpe ut når uværet har begynt for å gjøre det. Anonymkode: 55662...87c 6
AnonymBruker Skrevet i går, 07:57 #43 Skrevet i går, 07:57 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette. Det var ikke like mye hysteri i media før, og folk måtte faktisk bruke sunn fornuft når det var uvær. Nå klarer ikke folk å tenke selv og må ha advarsler for alt, så da tar det mye større plass i media og virker større og verre enn det er. Anonymkode: 80280...f0f Det kan hende det varsles oftere, men det har skjedd også at det meldes om noe vind og så sitter "alle" skogeiere i Halingdal og Valdres med enorme skogsområder som har blåst over ende. Det gikk fryktelig fort, folk var strømløse i flere dager. Jeg kan ikke huske at vi da fikk varsel i forkant. Anonymkode: bcf72...d88 4
AnonymBruker Skrevet i går, 07:58 #44 Skrevet i går, 07:58 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er så enig! Det er en grunn til at man varsler om dette,og mulig det ikke blir så ille akkurat der du bor,men andre steder kan det bli verre. Og det er da alltid greit å få tips om å feks sikre løse gjenstander,og flytte ting under tak,hvis man får beskjed om at det skal blåse og regne mye? Det syns ihvertfall jeg,så slipper jeg å løpe ut når uværet har begynt for å gjøre det. Anonymkode: 55662...87c Skjønner du virkelig ikke selv at løse gjenstander må sikres hvis det blåser mye? Anonymkode: 80280...f0f 3 5
AnonymBruker Skrevet i går, 08:00 #45 Skrevet i går, 08:00 Hadde vært mer redd for å la ungen min bevege seg utendørs i Oslo øst mellom knivstikkende og granatkastende barnekriminelle enn ute i en orkan på vestlandet. Sjangsen for å enten bli knivranet eller få et tak i hodet er dog ganske liten i begge tilfeller. Hovedproblemet med vind og snø på østlandet er todelt. Trærne her har ikke røtter, så de velter av selv svak vind, of det er farlig. Husene er av dårlig kvalitet. Og der verste: det er ingen beredskap. Kommunene er livredde for å betale brøytemannskap for beredskap hvis det ikke blir snø, bedre å stenge ned landet hver ga g det snør. En ting er Bergen og Kristiansand, der er det faktisk knapt snø, men i Oslo og Akerhus snør det MASSE, hvert eneste år, og hvert år blir liksom alle like overrasket og har ingen plan for hvordan det skal håndteres. Det er helt latterlig å bevitne. Anonymkode: 0f4a6...452 8
AnonymBruker Skrevet i går, 08:07 #46 Skrevet i går, 08:07 Det er nok bare en motpol til all hysteriet som blir når det kommer en storm nå. Er møkklei hysteriet selv. Ja, det blir ulike skader av stormer og orkaner, det vet vi jo. Det er overhodet ikke noe nytt, og folk må bruke sunn fornuft og utvise forsiktighet når det er slikt vær. Men det er det hysteriet og angsten mange folk får, særlig pga alt skriveriet i medi, med opphausa overskifter og tekst, som irriterer meg. Anonymkode: 7ac5d...351 6
AnonymBruker Skrevet i går, 08:08 #47 Skrevet i går, 08:08 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde vært mer redd for å la ungen min bevege seg utendørs i Oslo øst mellom knivstikkende og granatkastende barnekriminelle enn ute i en orkan på vestlandet. Sjangsen for å enten bli knivranet eller få et tak i hodet er dog ganske liten i begge tilfeller. Hovedproblemet med vind og snø på østlandet er todelt. Trærne her har ikke røtter, så de velter av selv svak vind, of det er farlig. Husene er av dårlig kvalitet. Og der verste: det er ingen beredskap. Kommunene er livredde for å betale brøytemannskap for beredskap hvis det ikke blir snø, bedre å stenge ned landet hver ga g det snør. En ting er Bergen og Kristiansand, der er det faktisk knapt snø, men i Oslo og Akerhus snør det MASSE, hvert eneste år, og hvert år blir liksom alle like overrasket og har ingen plan for hvordan det skal håndteres. Det er helt latterlig å bevitne. Anonymkode: 0f4a6...452 Er husene av dårligere kvalitet? Norge har da ikke forskjell på byggeforskrifter i nord og sør. Like krav, betyr ganske like hus. Så hvor får du dette fra? Og ja mine barn får ikke gå rundt i oslo alene de heller på kveldstid, får heller ikke være ute i orkan. Anonymkode: 8f846...d6b 4
AnonymBruker Skrevet i går, 08:13 #48 Skrevet i går, 08:13 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er husene av dårligere kvalitet? Norge har da ikke forskjell på byggeforskrifter i nord og sør. Like krav, betyr ganske like hus. Så hvor får du dette fra? Og ja mine barn får ikke gå rundt i oslo alene de heller på kveldstid, får heller ikke være ute i orkan. Anonymkode: 8f846...d6b Man bygger hus etter hvor de er, jo. Vi byttet og forstørret vinduer for noen år siden. Da var det løsninger vi ønsket som de strengt anbefalte mot gitt hvordan huset er eksponert. Og i natt merket jeg stor forskjell på de store vinduene i hoveddelen - stabile og stille og lydisolerende. Og på soverommet der vi fortsatt har eldre vinduer. Samme diskusjoner hadde vi da vi byttet tak for noen år siden. Og kontrastene blir enda større når du ser på forskjeller mellom fritidseiendommen vår i utlandet, og huset her. Anonymkode: 91719...a4b 8 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:16 #49 Skrevet i går, 08:16 kan jo være at de bare sier slikt pga de er nervøse for stormen. det er ikke nødvendigvis slik at de er eplekjekke.. Anonymkode: 1efe8...0f4
AnonymBruker Skrevet i går, 08:22 #50 Skrevet i går, 08:22 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man bygger hus etter hvor de er, jo. Vi byttet og forstørret vinduer for noen år siden. Da var det løsninger vi ønsket som de strengt anbefalte mot gitt hvordan huset er eksponert. Og i natt merket jeg stor forskjell på de store vinduene i hoveddelen - stabile og stille og lydisolerende. Og på soverommet der vi fortsatt har eldre vinduer. Samme diskusjoner hadde vi da vi byttet tak for noen år siden. Og kontrastene blir enda større når du ser på forskjeller mellom fritidseiendommen vår i utlandet, og huset her. Anonymkode: 91719...a4b Så klart er konstruksjonen bygd etter vær, men det er ingen forskjell på nord og sør sånn sett. Tek17 gjelder hele landet. I snørikeområder er det vanligere med tettere bæring i konstruksjonen. Vi bor på østlandet, har 50 cm mellom kravet er 60, men vi bor i er snøhull. Det betyr ikke at husene er dårligere, men de er bygd etter forholdene på det stedet man bor. I vindutsatte deler er det brukt ekstra vindavstivere i konstruksjonen, kraftige beslag osv. Husene må bygges til å tåle klima der de bygges, men husene er da ikke dårligere. Er totalt unødvendig at bæringen på tak på vestlandet skal tåle samme snøfall som de som har mye snø. Så vil eldre hus så klart være i dårlige stand om det ikke har blitt vedlikeholdt de siste 30 årene. Anonymkode: 8f846...d6b 3 1
Grønnsaksvaffel Skrevet i går, 08:27 #51 Skrevet i går, 08:27 Er det ikke bare å lukke ørene og overhøre dem? Problem solved. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:41 #52 Skrevet i går, 08:41 Jeg kommer fra ei vestlandsbygd med ca 11000 innbyggere fordelt på et område som er mye større enn hele Oslo. Mange der driver med jordbruk og ting som snørydding gjøres stort sett av privatpersoner med utstyr leid inn av enten kommunen eller private. Det finnes nok flere traktorer med skuff der enn i hele Oslo selv om Oslo har spesialiserte maskiner og utstyr for større veier. Majoriteten av den voksne befolkninga har også egen bil og bor i eneboliger der de har passende utstyr for snørydding rundt hjemmet. Kollektivtransport er stort sett skoleruta og noe mellom andre vestlandsbygder eller til og fra knutepunkt. I bydelen min i Oslo er vi ca 35000 inbyggere på et rimelig lite område, nær intill ingen driver med jordbruk eller eier utstyr for snørydding fordi området her består av flere blokker enn eneboliger, langt færre eier egen bil og langt flere er avhengig av kollektivtransport for å komme seg fra a-å. Selvfølgelig er det da mer problematisk med en meter snø her enn i hjembygda mi. Bare det å få snøen ut av veibanen medfører andre problemer her fordi det ikke er jorder, skrenter, grøfter og ubebodde plasser å deponere snøen på samme måten som på vestlandet. Jeg har bodd flere steder i Nord, flere i vest og nå på Østlandet og skjønner ikke at det er så vanskelig for mange å forstå at ulike steder har ulike utfordringer knytta til vær og vind. Når hele Oslo skal gå rundt så krever det andre ting enn at hele Eid skal gå rundt rett og slett. Færre mennesker er enklere rent logistisk. Vind i Oslo som stopper flyavgangene i 10 timer medfører andre problemer enn at flyene på Hovden står i 10 timer. På de 10 timene kan man ta buss fra Ørsta til Oslo og få alle med på samme bussen nesten. Det funker ikke helt sånn med alle flyene fra Oslo og ut i verden. Anonymkode: bd8a6...2f2 11 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:45 #53 Skrevet i går, 08:45 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke ofte det meldes ekstremvær i Norge, men når det skjer dukker alltid den samme gjengen opp med kunnskapsløsheten sin: * «Vi har blitt hysteriske, det meldes ekstremvær hele tiden». Nei, det har skjedd 1-2 ganger i året de siste årene - og det på forskjellige steder i landet. Så hver enkelt av oss opplever det langt sjeldnere. * «I Nord-Norge har vi ekstremvær hele tida». Nei, de siste 5 årene har det vært to ekstremvær som har påvirket deler av Nord-Norge. I Finnmark har det ikke vært meldt ekstremvær på 10 år. Hele poenget med ekstremværvarsel er at det tar utgangspunkt i hvilken skade det potensielt kan skape, Full storm på kysten av Finnmark eller Sunnmøre er ikke ekstremt. Full storm i Tønsberg vil trolig være katastrofalt. Problemet med «dette er helt vanlig»-gjengen er at dere kan få folk til å overse farevarsler og slik sette seg selv og andre i fare. Anonymkode: 4169c...d07 Når man bor på jæren, hvor MYE vind og MYE regn er en del av dagliglivet så blir man vant med det. Da skal det MYE verre saker enn AMY til for at man ser på det som EKSTREMvær. Anonymkode: ecd65...965 6
Rhodiola Skrevet i går, 08:55 #54 Skrevet i går, 08:55 Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporing, brudd på regelen om å utgi seg for å være flere personer i en tråd og tilhørende svar. Rhodiola, adm.
AnonymBruker Skrevet i går, 08:57 #55 Skrevet i går, 08:57 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Joda, du har jo et poeng. Men problemet er at media ofte hauser opp vel mye i forkant. Og da får du disse reaksjonene som du snakker om. Jeg selv har ikke sovet i natt pga bråk og kraftig vind ute😅 Anonymkode: a008d...cac Nettopp, det står jo om ekstremvær i media omtrent hver uke, også når det bare skal regne litt mer enn vanlig. Det blir ulv, ulv så det holder. Så da tar mange det ikke alvorlig når ulven først kommer. Anonymkode: 1d627...292 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 10:03 #56 Skrevet i går, 10:03 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ok. Så det ekstreme er ikke været i seg selv, men folkene rundt. Da er vi tilbake til at orkan i kastene er fortsatt bare en vanlig høst- eller vinterstorm i nord. For oss er det det og utsagnet er dermed legitimt. Anonymkode: b10e9...752 Det handler om infrastruktur, ikke folk. Putt hvem som helst fra Finnmark ned der det faktisk bor flere enn en selv, med hus, veier og øvrig infrastruktur som ikke er bygd for orkan og massive smømengder, så kanskje de evner å se hva det handler om også Anonymkode: 9a8c3...052 12
Fru Uperfekt Skrevet i går, 10:10 #57 Skrevet i går, 10:10 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke ofte det meldes ekstremvær i Norge, men når det skjer dukker alltid den samme gjengen opp med kunnskapsløsheten sin: * «Vi har blitt hysteriske, det meldes ekstremvær hele tiden». Nei, det har skjedd 1-2 ganger i året de siste årene - og det på forskjellige steder i landet. Så hver enkelt av oss opplever det langt sjeldnere. * «I Nord-Norge har vi ekstremvær hele tida». Nei, de siste 5 årene har det vært to ekstremvær som har påvirket deler av Nord-Norge. I Finnmark har det ikke vært meldt ekstremvær på 10 år. Hele poenget med ekstremværvarsel er at det tar utgangspunkt i hvilken skade det potensielt kan skape, Full storm på kysten av Finnmark eller Sunnmøre er ikke ekstremt. Full storm i Tønsberg vil trolig være katastrofalt. Problemet med «dette er helt vanlig»-gjengen er at dere kan få folk til å overse farevarsler og slik sette seg selv og andre i fare. Anonymkode: 4169c...d07 Jeg har vært borti skikkelige orkaner og ingen av de har vært i Norge. (Ja jeg husker når dårlig festede hustak fløy her i Norge) 2
AnonymBruker Skrevet i går, 10:12 #58 Skrevet i går, 10:12 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skjønner du virkelig ikke selv at løse gjenstander må sikres hvis det blåser mye? Anonymkode: 80280...f0f Jo da! Men jeg kan ikke spå været,så da er det jo fint å få et varsel om at det kommer.... Anonymkode: 55662...87c 5
AnonymBruker Skrevet i går, 10:12 #59 Skrevet i går, 10:12 Orker ikke svare eller lese alt her men det jeg vil påpeke er at de som bagatelliserer uværsadvarsler er de som sikkert ikke har opplevd det sjøl. Når man har blitt ramma av uvær i form av skader på det materielle,flom,med låste trær,stengte veier og frafall av strøm over flere dager så er slutt på at man sitter og snakker bullshit når uvær meldes. Tar de ikke seriøst og gidder ikke svare slike benektere. For jeg vet at uvær er reelt farlig. Anonymkode: 279ec...871 8
Fru Uperfekt Skrevet i går, 10:17 #60 Skrevet i går, 10:17 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er husene av dårligere kvalitet? Norge har da ikke forskjell på byggeforskrifter i nord og sør. Like krav, betyr ganske like hus. Så hvor får du dette fra? Og ja mine barn får ikke gå rundt i oslo alene de heller på kveldstid, får heller ikke være ute i orkan. Anonymkode: 8f846...d6b Husene er faktisk bygget litt forskjellig,, eller ble det før alle klossehusene kom. 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå