Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Joda, du har jo et poeng. Men problemet er at media ofte hauser opp vel mye i forkant. Og da får du disse reaksjonene som du snakker om. Jeg selv har ikke sovet i natt pga bråk og kraftig vind ute😅

Anonymkode: a008d...cac

men har de hausa det for mye opp? 100k uten strøm, store skader på bygninger og infrastruktur, tak som har blåst av bl.a.

Synes ikke media har tatt for hardt i.

• Liker 20
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor i Vestfold og er glad de meldte ekstremvær, slik fikk en tid i går kveld til å ta en runde og sikre ting og tang, nå er det bare å vente å gjøre opp regning i morgen en gang

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har aldri trengt å forholde meg til et strømbrudd. Mulig maks en halvtime to-tre ganger på de 15 årene jeg har bodd i dette huset. Og da bruker jeg bare lommelykt på telefonen, unngår å åpne kjøleskapet, og tar på meg en ekstra genser (da det sjeldent faller under 10 grader her). 

Stengte veier trenger jeg ikke forholde meg til uansett, har to bilveier og to gangveier rett ved huset, derfra forgrener det seg raskt med mange muligheter. 

Det er den store forskjellen. 

Anonymkode: 91719...a4b

Vil ikke si jeg er vant til strømbrudd selv, var en gang her i Norge at vi var seks timer uten strøm pga arbeid (det kom spontant for min del, hadde ikke fått beskjed om det), og der jeg bodde i utlandet... Der er det nesten mer tid uten strøm, og ikke alltid vann.. Men gikk egentlig fint fordi vi hadde gass ovn.

Anonymkode: 7a070...451

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vinden blåser fortsatt like mye ;)

Vi bare tåler det bedre. Også strømbrudd og stengte veier

Anonymkode: b10e9...752

Når du sier «vi» så får du det til å høres ut som om det handler om folk.

Det handler mest om hva naturen er vant til (f.eks. trær) og hvordan infrastruktur er bygd. Håndteringen av konsekvensene handler om at det er langt færre folk, biler, tog, busser osv som skal fungere.

Husk at i bydel Grünerløkka i Oslo bor det 66.000 personer på et bittelite område. I Finnmark bor det 75.000 på et område på størrelse med Danmark.

Så det handler ikke om at dere som personer er forskjellige fra folk i Tønsberg. 

Anonymkode: 4169c...d07

• Liker 17
  • Nyttig 6
Skrevet

Alt handler vel om hva man er vant med og har erfaring med. Som en har skrevet over her, så er det forskjell i hva som meldes som ekstremvær i ulike deler av landet. Det vil si at det som meldes som ekstremvær i sør, ikke nødvendigvis meldes som ekstremvær i nord. Det kan nok da være litt lett for en som bor nordpå å tenke at søringene er hysteriske pga værforhold man stadig opplever selv uten at det hauses opp. Det handler kanskje om manglende forståelse at uværet på sett og vis treffer ulikt, og at det er ulike forutsetninger lokalt for håndteringen av uvær.

Snøfall f.eks er en typisk ting det fnyses av her jeg bor i en mindre by i nord når det blir kaos i Oslo. Jeg har bodd i Oslo og opplevd slike dager, og det er gode grunner til at det blir større utfordringer i hovedstaden enn her jeg bor nå. For øvrig i Oslo forsøker de å holde hjulene i gang i kollektivtransporten, her bare innstilles alt. Da unngår de kaoset, men jeg setter mer pris på forsøket i Oslo 😅.  

Anonymkode: d7424...e09

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette. Det var ikke like mye hysteri i media før, og folk måtte faktisk bruke sunn fornuft når det var uvær. Nå klarer ikke folk å tenke selv og må ha advarsler for alt, så da tar det mye større plass i media og virker større og verre enn det er.

Anonymkode: 80280...f0f

Uenig. Man begynte vel med ekstremvarsel  etter nyttårsorkanen på Nordvestlandet hvor man ikke var godt nok forberedt. Det er for sent når uværet treffer.

Ekstremvarslene er viktig for alle som driver beredskap

• Liker 10
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når du sier «vi» så får du det til å høres ut som om det handler om folk.

Det handler mest om hva naturen er vant til (f.eks. trær) og hvordan infrastruktur er bygd. Håndteringen av konsekvensene handler om at det er langt færre folk, biler, tog, busser osv som skal fungere.

Husk at i bydel Grünerløkka i Oslo bor det 66.000 personer på et bittelite område. I Finnmark bor det 75.000 på et område på størrelse med Danmark.

Så det handler ikke om at dere som personer er forskjellige fra folk i Tønsberg. 

Ok. Så det ekstreme er ikke været i seg selv, men folkene rundt. 

Da er vi tilbake til at orkan i kastene er fortsatt bare en vanlig høst- eller vinterstorm i nord. For oss er det det og utsagnet er dermed legitimt. 

Anonymkode: b10e9...752

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Apis skrev (8 minutter siden):

Bor i Vestfold og er glad de meldte ekstremvær, slik fikk en tid i går kveld til å ta en runde og sikre ting og tang, nå er det bare å vente å gjøre opp regning i morgen en gang

Samme her. Er glad for slike varsler. Her blåser det sterkt om vinteren, så vi har jo våre rutiner for sikring av møbler. Men det som har vært i natt er noe helt annet. 

Har nå tatt runden rundt huset. Alt er som det skal med unntak av et grilltrekk som vi får gå på jakt etter senere. Det hadde ikke vært tilfellet om vi gjorde noen ekstra grep i går. Og heldigvis så naboene gjøre det samme. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er ikke ofte vi får beskjed om ekstremvær. Har folk glemt hvordan Hans raserte? Hvor mange som mistet hjemmene sine, elver som flommet over, bakker som skled ut. 

Anonymkode: 873a3...6a2

Jo, det er svært ofte farevarsel om ekstremvær. Fare! Pass på! Katastrofe! Fare for underkjølt regn! (det har man mange ganger hver vinter her jeg bor), fare for ekstremregn! (også mange ganger i året, merker stort sett ingenting), fare, hetebølge, farlig farlig farlig!

Under Hans ble vi plaget med de elendige alarmene fire ganger, og her regnet det knapt en gang. Mens i Nesbyen der halve bygda forsvant fikk de ikke en eneste alarm. Systemet er totalt mislykket.

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

* «Vi har blitt hysteriske, det meldes ekstremvær hele tiden». Nei, det har skjedd 1-2 ganger i året de siste årene - og det på forskjellige steder i landet. Så hver enkelt av oss opplever det langt sjeldnere.

* «

Det er stadig farevarsel om ekstremvær på yr og i media. To ganger i året, hva snakker du om? 

Anonymkode: 0f4a6...452

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vil ikke si jeg er vant til strømbrudd selv, var en gang her i Norge at vi var seks timer uten strøm pga arbeid (det kom spontant for min del, hadde ikke fått beskjed om det), og der jeg bodde i utlandet... Der er det nesten mer tid uten strøm, og ikke alltid vann.. Men gikk egentlig fint fordi vi hadde gass ovn.

Anonymkode: 7a070...451

Jeg tror ikke vi trenger å være forberedt på samme måte som før, heldigvis. Og derfor trenger slike varsler. 

Jeg foretrekker det slik. Er stress å hele tiden være i beredskap, ha lager for alt, passe på at man har satt inn sykkel eller dratt grillene godt under tak. 

Har selv vokst opp med at strømbrudd var vanlig, så vet jo hvilken beredskap man bør han. Men her i vest ser jeg rett og slett ikke vitsen med å følge opp det. 

Eneste jeg har kjøpt er to kanner vann, etter et brått vannledningsbrudd her for noen år siden. Men det er vel eneste ikke-planlagte jeg har opplevd på veldig mange år. 

• Liker 1
Skrevet

Har kun opplevd langvarig strømbrudd en gang, og det var det som ble kalt "nyttårsstrømmen" på 90 tallet. Det var i Trøndelag, og selv om været kan være heftig der så er det ikke en vanlig storm- når 6000 mennesker nå er uten strøm. Det er vel helst de som ikke mister strøm, tak eller får et tre over tomten som uttaler seg og sier "Dette er normalt". 

Anonymkode: 31350...ea0

• Liker 1
Skrevet

Hadde konsekvensene vært like store i Kautokeino som i Oslo, hadde de meldt ekstremvær der oftere og. 

Det er liksom litt annerledes når det bor 1,5 millioner innen en radius på 14 mil, med toglinjer, tbane, trikk, busser, tunneler, flyplasser, mange store sykehus vs Kautokeino med noen tusen innbyggere fordelt på et større område enn hele Sør-Norge :himle: 

Nordpå er det mer natur til å ta for været. I Stor-Oslo er naturen bygget vekk. Regnet har ingen steder å gjøre av seg lenger. Det kommer også MER regn på KORTERE tid enn tidligere. 

Samme mengde regn gjør mer skade i sør, enn det gjør i nord. 

Men det er klart, det er lett å sitte på en knaus i Finnmark med tre mil til nærmeste nabo og klage over de ubrukelige søringene som bor oppe hverandre i alle retninger. Én vei sperret i Finnmark, og de 143 som bor langs den holder seg uansett hjemme. Sperr E18 på Østlandet én hverdag, så snakker vi økonomiske tap tilsvarende hele Fylkesbudsjettet nordpå. 

Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv… 

Jeg syns faktisk nordlendinger og finnmarkinger og tromsøværinger er veldig årleighte, har tilbrakt omtrent hver eneste nordpå de siste ti årene. Men akkurat når det kommer til vær, syns jeg de fleste oppfører seg ganske uspiselig. 

Skjerp dere. 

Anonymkode: 4a44f...c95

• Liker 13
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har kun opplevd langvarig strømbrudd en gang, og det var det som ble kalt "nyttårsstrømmen" på 90 tallet. Det var i Trøndelag, og selv om været kan være heftig der så er det ikke en vanlig storm- når 6000 mennesker nå er uten strøm. Det er vel helst de som ikke mister strøm, tak eller får et tre over tomten som uttaler seg og sier "Dette er normalt". 

Nyttårsstormen,  og ikke stømmen 😄

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor på Vestlandet. Her er vi vant til at været tar hardt. Noen ganger blir det ikke så voldsomt som forespeilet, andre ganger verre. Men jeg setter pris på ekstremværvarselet, for da kan jeg forberede meg på tøft vær, og så kan jeg heller bli glad for at det ikke ble så ille som det var meldt. Det hender jo at været tar en annen vei enn det som var meldt, og det hender at det løyer før det når oss.

Amy tar hardere enn det som var forventet i forhold til varselet her. Heftig vind og mye som har flydd rundt om i løpet av natten her jeg bor. Og det kan fortsatt bli verre. Så jeg er glad for at de varslet som de gjorde, og at jeg tok en runde ute i går der jeg satte inn det som evt kunne bli tatt av vinden. 

Har opplevd orkan der taket på huset har blåst av, så har absolutt kjent ekstremvær på kroppen før. Og heller et varsel for mye enn for lite!

Anonymkode: 0f533...dba

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Hololo skrev (15 minutter siden):

men har de hausa det for mye opp? 100k uten strøm, store skader på bygninger og infrastruktur, tak som har blåst av bl.a.

Synes ikke media har tatt for hardt i.

Tja, tenkte nok mer på generellt grunnlag, og kanskje ikke akkurat denne gangen.
Har selv jobbet i nasjonal media i mange år, og hvor ofte var ikke folk fra redaksjonen ute å skulle rapporter live i dårlig vær. Men oftest var det lite vind å melde.
Fikk ofte en følelse av at det viktigste var å være ute å rapportere live. Være til stede liksom. Var ganske teit når journalisten stod der i kamera å sa muntlig at her var det mye vind og vær. Men i bildet ellers var det lite som stemte med det muntlige innholdet. 
Jeg selv bor ute ved kysten på vestlandet, så det er selvsagt bra at vi blir minnet på farene ved kraftig vær. Absolutt.

Men igjen, media er ofte for glad i i hause opp været. Men jeg skjønner jo hvorfor. Folk elsker vær!

Anonymkode: a008d...cac

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er stadig farevarsel om ekstremvær på yr og i media. To ganger i året, hva snakker du om? 

Det er forskjell på ekstremværvarsel og slike små, gule utropstegn på yr, med "Glatte veier" eller "Skogbrannfare". 

Anonymkode: 320fb...f8a

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jo, det er svært ofte farevarsel om ekstremvær. Fare! Pass på! Katastrofe! Fare for underkjølt regn! (det har man mange ganger hver vinter her jeg bor), fare for ekstremregn! (også mange ganger i året, merker stort sett ingenting), fare, hetebølge, farlig farlig farlig!

Under Hans ble vi plaget med de elendige alarmene fire ganger, og her regnet det knapt en gang. Mens i Nesbyen der halve bygda forsvant fikk de ikke en eneste alarm. Systemet er totalt mislykket.

Halve bygda forsvant ikke. Dette er bare mer opphausing.

Anonymkode: 45131...8db

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Her er du langt ute på bærtur!

Du må skille mellom hva som er media som hauser opp et stort snøfall, underkjølt regn eller rekordvarme - og det som er faktiske ekstremvarsler fra Meteorologisk institutt (og da altså Yr). Disse blir gitt navn og det har vært 1-2 i året de siste årene. 

Ekstremværene vi har hatt i Norge de siste åra er:

2025: Amy

2024: Jakob og Ingunn

2023: Hans

2022: Gyda

Det kan hende du har en egen definisjon av ekstremvær, men det er denne definisjonen Yr bruker og som alle som jobber med beredskap forholder seg til.

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Var jo en i en annen tråd som skrøt av at hn som barn stadig vekk var ute og lekte i orkaner mens foreldrene var på jobb. Altså, yeah right 😆

Folk må slutte å la seg hisse opp over farevarsler, det er greit å få beskjed om at "dette kan potensielt bli skikkelig ille" og med det ha mulighet til å forberede seg på uværet. Hadde blitt ramaskrik dersom meteorologene hadde gitt fanden i å melde om slike ting.  

Anonymkode: f80b6...a07

• Liker 8
Skrevet

Forskjell i hvor været meldes som ekstremvær iflg meterolog

Ekstremvær ikke ekstremt overalt

Ordet «ekstrem» har imidlertid ulik tolkning: Ekstrevær et sted er ikke nødvendigvis ekstremvær et annet sted, presiserer statsmeteorolog Selberg.

– Stavanger tåler mye vind. Kysten av Rogaland har høye kriterier for ekstremvær, mens kysten fra Kristiansand og til Sandefjord har lavere kriterier for å få rødt farevarsel.

– Hvorfor det?

– Vestlandet tåler generelt mer vind og nedbør enn Østlandet.

https://www.vg.no/nyheter/i/Avjj2x/trebarnsmor-lena-sivertsen-36-tar-grep-foer-hoeststormen-amy-rister-godt-i-vinduene

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...