AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:47 #181 Skrevet lørdag kl. 15:47 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er jo nettopp det dere ikke gjør! Både natur, infrastruktur og botetthet gjør at det er forskjeller. Hva med det er det som er så vanskelig for dere der oppe i nord å forstå? Dere er en brøkdel av folketallet som bor i Oslo.. det er forskjeller, sånn er det bare. Anonymkode: fbbe9...bac Akkurat! Vi er forskjellige. Men det betyr at vi har forskjellige utfordringer også. Det betyr ikke at søringer har det så mye verre når uvær treffer. Det er ingen grunn for å heve dere over nordlendinger når dere for engangsskyld får uvær. Anonymkode: 98d5c...593 1 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:53 #182 Skrevet lørdag kl. 15:53 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Akkurat! Vi er forskjellige. Men det betyr at vi har forskjellige utfordringer også. Det betyr ikke at søringer har det så mye verre når uvær treffer. Det er ingen grunn for å heve dere over nordlendinger når dere for engangsskyld får uvær. Anonymkode: 98d5c...593 Det er da virkelig ikke søringer som hever seg over nordlendinger, det fråtses i kommentarer fra nord når det varslet mye vær i sør. Ser ikke motsatt, om det er en eller to som prøver å etterligne hvordan de holder på i nord kan det ikke måle seg med hvordan nord harselerer med oss i sør når bygninger raser, infrastruktur går rett vest, og mennesker blir utsatt for fare. Anonymkode: 8f846...d6b 4 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:55 #183 Skrevet lørdag kl. 15:55 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei! Jeg bygger ikke opp noe som helst, og jeg har forklart at ordet skjør var et annet ord for sårbar. Så enkelt, men så vanskelig å forstå. Deg om det, men jeg skrev ikke innleggene mine til deg, så hva du velger å tenke eller ikke blir opp til deg. Anonymkode: 98d5c...593 Og jeg har sagt at jeg er ser det annerledes enn deg. Jeg ser ingen gode argumenter for å påstå at søringer er verken mer sårbare eller skjøre, som folk. For meg er denne landsdelskrigen din, og utsagn om søringer som skjøre og uforberedte som folk noe som bygger opp. Dine intensjoner har lite å si hvis det virker slik for dem som leser. Derfor sier jeg at jeg synes du saboterer din egen agenda. Men dette forstår du visst ikke. For alle må være enig med deg, eller hva? Jeg trekker meg, for på dette punktet ble jeg pinlig berørt. Anonymkode: 63836...19b 2 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:59 #184 Skrevet lørdag kl. 15:59 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Akkurat! Vi er forskjellige. Men det betyr at vi har forskjellige utfordringer også. Det betyr ikke at søringer har det så mye verre når uvær treffer. Det er ingen grunn for å heve dere over nordlendinger når dere for engangsskyld får uvær. Anonymkode: 98d5c...593 Skjønner ikke hvor du får det fra at noen hever seg over andre? Hadde et uvær truffet nordpå og gitt samme mengde ødeleggelser som dette uværet ville det med stor sannsynlighet også blitt klassifisert som ekstremvær. Anonymkode: 5690e...4ee 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:05 #185 Skrevet lørdag kl. 16:05 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg GJØR IKKE DET. Men slutt og lat som at når Nord-Norge får uvær så er det bare 2500 mennesker som rammes. Det er ikke sant! Når uvær rammer Nord-Norge så blir hundretusenvis av personer rammet. Og det er ikke bare i Stor-Oslo det blir kaotisk da. Vi i nord har andre faktorer å bekymre oss for enn Stor-Oslo. Vi har skred, vi har stengte veier som hindrer oss helsehjelp og skaper logistikkproblemer både i uvær og lenge etterpå, vi har personskader, vi har bygningsskader, vi opplever strømbrudd på en helt annen måte enn Oslo, vi har et helt annet klima når uværet pågår osv. Det er IKKE mer synd på Oslo-borgere under uvær enn nordlendinger, så slutt å tro det. Anonymkode: 98d5c...593 Jeg later ikke som at det bare er Båtsfjord som får uvær, selv NÅR JEG DRAR hele Nord-Norge over fjøla, så er det FREMDELES mindre konsekvens per kvadratmeter storm, enn når det skjer i Sør-Norge! Jeg sier ikke at det er synd på noen - jeg snakker om rent samfunnsmessige konsekvenser! Det er faktisk flere det går utover når det stormer i Sør-Norge, enn når det stormer nordpå! Infrastrukteren deres er mindre utsatt, fordi det er MINDRE INFRASTRUKTUR. Det ER MINDRE BEFOLKNING. Det er mer natur som tar av for stormen! Det er INGEN natur igjen i Stor-Oslo som er stort nok til å ta av for været! Da det falt 2 meter snø på Sør- og Øst-Norge nyttårsaftenhelgen 2023/2024 stoppet alt. Det er simpelthen MER som stopper når det skjer i Sør-Norge, enn når det skjer nordpå. Dere har ikke tog, dere har ikke trikker, dere har ikke t-bane, dere har ikke 1,5 millioner mennesker samlet inn på en radius av hvada, 14 mil! Det er KLART konsekvensene er større sør!!! Anonymkode: 4a44f...c95 2 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:11 #186 Skrevet lørdag kl. 17:11 Folk nordfra mener ikke sånt som dette (se under) er ekstremt på noe vis, og synes alle søringan er noen sytpeiser. Anonymkode: 4dcb4...b06 5 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:24 #187 Skrevet lørdag kl. 17:24 Merkelig denne krigen mellom nord og sør. JA, naturkreftene er BETYDELIG verre i Nord-Norge, det er det ingen tvil om. JA, konsekvensene blir BETYDELIG større i Sør-Norge, og særlig der man ikke har forberedt infrastruktur på uvær (ref bygging av hus på sand tidligere i tråden). Uansett har alle godt av å smake litt på hvordan man forbereder seg på en krise som kan vare i flere dager. Der kan nok noen sørpå lære litt av dem nordpå som er mer vant med kraftig uvær. Anonymkode: 9e44d...4ee 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:40 #188 Skrevet lørdag kl. 17:40 Ett sted i Europa har jeg opplevd å bli blåst bortover og overende av kraftig vind: i Oslo. Vinden påvirkes av bebyggelsen, og det gjør at den tar kraftigere enn utenfor tettbygde strøk. Anonymkode: a07a8...39b 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:43 #189 Skrevet lørdag kl. 17:43 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ett sted i Europa har jeg opplevd å bli blåst bortover og overende av kraftig vind: i Oslo. Vinden påvirkes av bebyggelsen, og det gjør at den tar kraftigere enn utenfor tettbygde strøk. Anonymkode: a07a8...39b Dette. Det er dette jeg mener når jeg sier at det nordpå er natur som tar av for uværet. Trær skaper le, kvartaler skaper vindretninger og -trekk som ikke finnes i naturen. Anonymkode: 4a44f...c95 1 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:57 #190 Skrevet lørdag kl. 17:57 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ett sted i Europa har jeg opplevd å bli blåst bortover og overende av kraftig vind: i Oslo. Vinden påvirkes av bebyggelsen, og det gjør at den tar kraftigere enn utenfor tettbygde strøk. Anonymkode: a07a8...39b Det kan hende. Men 15 m/s blir aldri orkan styrke x2 uansett hvor mange hushjørner den smyger seg rundt. Bodd mange steder jeg og, inkl 20 år i Oslo. Å sammenligne helt ville vindstyrker på Finnmarkskysten med vindkast i Oslo er helt meningsløst. Det kan ikke sammenlignes. Men at infrastrukturen i Oslo er mer sårbar for ødeleggelser er helt klart. Jeg har også opplevd vind i skogkledd natur der ett eneste vindkast har meiet ned 300x1000 meter med skog. Ikke et eneste tre stod igjen. Et tilsvarende vær i Oslo ville selvfølgelig revet med seg det meste av hus, biler og folk. Tror nok noen må realitetsorientere seg. Anonymkode: 9e44d...4ee 1 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:01 #191 Skrevet lørdag kl. 18:01 De viktige tingene Fikk ikke sove i ekstremværet: – Har ikke døgna sånn som dette siden russetida! – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio 😅😂 Anonymkode: b10e9...752 1 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:04 #192 Skrevet lørdag kl. 18:04 Slutt å krangle. La oss heller humre over at Danmark ikke vet hva fjell er. Anonymkode: 867c9...fdd 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:56 #193 Skrevet lørdag kl. 19:56 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Merkelig denne krigen mellom nord og sør. JA, naturkreftene er BETYDELIG verre i Nord-Norge, det er det ingen tvil om. JA, konsekvensene blir BETYDELIG større i Sør-Norge, og særlig der man ikke har forberedt infrastruktur på uvær (ref bygging av hus på sand tidligere i tråden). Uansett har alle godt av å smake litt på hvordan man forbereder seg på en krise som kan vare i flere dager. Der kan nok noen sørpå lære litt av dem nordpå som er mer vant med kraftig uvær. Anonymkode: 9e44d...4ee TS her. Det var nettopp mitt poeng. Og så tror jeg vi som bor på det sentrale østlandsområdet skal innrømme at medievirkeligheten blåser opp mye av det som skjer på Østlandet av diverse vær. Oslo har nesten aldri opplevd ekstremvær, og mange tror en liten kuling er storm. Og folk her kan ikke forestille seg hvordan det er å leve med konstant rasfare, for eksempel. Poenget mitt var ekstremvær. De få gangene det har blitt meldt, så har ekstremværet hatt store konsekvenser. «Hans» kostet over 7 milliarder og ødela livsverket til mange. Derfor er det å bagatellisere og latterliggjøre ekstremvarsler så utrolig korttenkt. Anonymkode: 4169c...d07 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:51 #194 Skrevet lørdag kl. 20:51 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skjønner ikke helt hvordan du tenker. Om noe skal regnes som ekstremt vær må det jo være relativt uvanlig der det skjer. Blir det 40 varmegrader noen uker der du bor eller et hvilket som helst annet sted i Norge, vil det føre til en mengde problemer og regnes som ekstremvær. Andre steder er det helt vanlig. Synd du det er naturlig å si at folk er mindre skjøre i f.eks. Saudiarabia enn i Norge pga. det? Anonymkode: 320fb...f8a Nemlig det er dette som blant annet anonym.593 ikke vil forstå. For å være ekstremvær, i den betydningen rødt farevarsel og medieoppslag, må det være tilstrekkelig ut over normalen. Når normalen er 8 orkaner i året er orkan nummer 9 ikke nødvendigvis kategorisert som ekstremvær. Den kan være det, hvis faktorer ligger tilrette (uvanlig vindretning/sammenfaller med uvanlig høyvann etc.), men altså ikke nødvendigvis. Det er ikke vindhastigheten som definerer om et vær beskrives som ekstremt men det totale skadepotensiale. Det er ikke en bagatellisering av ubehaget en skikkelig storm i nord gir. Det er et virkemiddel for å fortelle beredskapen og folk at nå er det noe uvanlig på vei så forbered dere på noe uvanlig. Som du skriver er 40 grader i Saudi-Arabia ikke ekstremt mens at på Grønland hadde det vært katastrofe. Og snø i Malibu hadde sikkert gitt enormt kaos og global medieoppmerksomhet. På hytta på fjellet er snøspaden alltid lett tilgjengelig. På hytta på Sørlandet ligger den bakerst i boden, og selv om det snør enormt mye mer på fjellet blir det bare problematisk når det skjer der hvor det nesten aldri kommer mer enn ett vått dryss annethvert år. Alt sammenlignes med normalen. Anonymkode: f3d23...fcc 4
Maia70 Skrevet lørdag kl. 20:56 #195 Skrevet lørdag kl. 20:56 Ser det er flere som har sagt det allerede, men det er jo umulig å vite hva som er ille og ikke, fordi de misbruker disse fare-varslene og hauser ting opp i media uansett hva det er. Jeg bommet selv, trodde ikke det kom til å bil så ille som det ble. Selv om vi slapp bra unna her jeg bor da. Dette er helt riktig, de må roe seg litt slik at vi vet når det er alvorlig: https://www.nrk.no/norge/folk-reagerer-pa-mange-farevarsler_-_-vi-ma-heve-terskelen-litt_-sier-meteorolog_-1.17503951
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:58 #196 Skrevet lørdag kl. 20:58 De er bare gammeldagse, og lei av medias agenda. Før kalte man en storm for en storm, og ikke for menneskeskapt drapsvær. Anonymkode: 15705...d61
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:08 #197 Skrevet lørdag kl. 21:08 Hauser opp igjen.... trodde det skulle bli ille (Lillestrøm området), men her har ikke engang søppeldunkene falt og det gjør de hver gang... Media ønsker å hause det, grønne skiftet ekstremvær lolol Anonymkode: 8143c...074
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:17 #198 Skrevet lørdag kl. 21:17 Maia70 skrev (13 minutter siden): Ser det er flere som har sagt det allerede, men det er jo umulig å vite hva som er ille og ikke, fordi de misbruker disse fare-varslene og hauser ting opp i media uansett hva det er. Jeg bommet selv, trodde ikke det kom til å bil så ille som det ble. Selv om vi slapp bra unna her jeg bor da. Dette er helt riktig, de må roe seg litt slik at vi vet når det er alvorlig: https://www.nrk.no/norge/folk-reagerer-pa-mange-farevarsler_-_-vi-ma-heve-terskelen-litt_-sier-meteorolog_-1.17503951 Nettopp! Jeg har landet med rutefly i Bodø med illrøde farevarsler på vind, regn, snøfokk, snøras og jordras fra meteorologisk institutt. Ja, det var en rufsete landing og folk hylte litt, men med ekte nordnorsk storm hadde det jo ikke vært sjans til å komme ned riktig vei. Så man må jo slutte å kalle alt bortenfor normalen for ekstremvær. Og ja, jeg syns også det ble verre enn jeg trodde her jeg bor. Amy er godt inne på ti-på-topp på lista mi over ekstremvær i min levetid. Anonymkode: 9e44d...4ee 1
Memorangen Skrevet lørdag kl. 21:21 #199 Skrevet lørdag kl. 21:21 Dette VAR ekstremvær. Jeg kjenner flere som på skrivende tidspunkt fremdeles ikke har strøm og enkelte fryser i sitt eget hjem. Det er utallige veier som er stengt, og veldig mange trær som har blåst over ende. Det var jo en grunn til at de begynte å navngi stormer og orkaner, og det var nyttårsorkanen i 1992. Der sa de på værvarslingen; ja det kan kanskje bli en luftig start på det nye året. Eller noe i den duren. (Ligger i nrk-arkivet, litt artig å se det innslaget). Altså, så godt som INGEN varsel om det som skulle komme. Det må vel være bedre å varsle slik at folk rekker å ta sine forholdsregler, enn å dysse det ned og stikke hodet i sanden. 4 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:22 #200 Skrevet lørdag kl. 21:22 At konsekvensen ikke er like stor når det er uvær nordpå er jeg - unnskyld uttrykket - jævlig uenig i. Uvær nordpå får raskt alvorlige konsekvenser for liv og helse. Innbyggerne i Finnmarks største by kan ved uvær risikere å ikke komme seg på sykehus, når den ene veien er stengt, båten ikke kan gå og det ikke er vær for ambulansefly eller den av andre grunner ikke kan fly. Hvor mye medieomtale får det da? NULL! Kostnadsmessig er konsekvensene på østlandet større, ja, men for liv og helse står nordlendinger i høyrisiko titt og ofte. Klart man da blir litt oppgitt når media hauser opp at ei dame fikk en bit av et tak i fleisen fordi hun absolutt måtte filme. Bor selv på vestlandet og denne stormen hadde absolutt ingen innvirkning på min hverdag. Ja det blåste hardt og noen naboer fikk en trampoline i hagen, akkurat som verdt eneste år. En haug med trær har blåst ned, det skjer også hvert eneste år. Ingen døde og ingen måtte føde hjemme. Anonymkode: c879e...f43 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå