AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:42 #141 Skrevet lørdag kl. 13:42 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg personlig synes "le av vær"-gjengen er idioter. Grunnen til at det går bra er fordi folk tar forholdsregler og er aktpågivende. De virker også å forvirre frykt med ansvarlighet og aktpågivelse. "Pøh, ikke noe å være redd for", de færreste av oss er redd, men vi tar likevel ansvar for tingene våre og bidrar til fellesskapet. Jeg pleier ikke egentlig dømme folk, men her glipper det. Tror det er fordi disse faktisk skader folk. Hvis flere ikke gjorde forholdsregler ville det skade andre. Beredskap må brukes der det trengs mest så omsorgsarbeidere kommer seg på jobb til eldre og sårbare. Beredskapen er nå LIKEVEL sprengt. Hvem av oss kjenner ikke eldre som ville taklet plutselig strømbrudd dårlig, disse får tid til å forberede seg. Folk dør ikke fordi trær faller over veier ikke biler. Folk skader seg ikke fordi de fleste holder seg inne. Ruter blir ikke knust fordi folk flest fester løse gjenstander. Båter forliser ikke med påfølgende belastning på beredskap fordi folk går ikke på sjøen. De fremstiller seg selv bare som korttenkt tullinger med fjaset sitt "hatt verre før". Anonymkode: 63836...19b Det er ikke sånn. Vi har erfaring med dårlig vær og vet hva vi skal gjøre, ha i huset og hva som kan skje. Det er automatikk for meg. Derfor tar vi det litt roligere. Ikke fordi vi ikke tar varsel på alvor. Anonymkode: c8db1...616 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:43 #142 Skrevet lørdag kl. 13:43 Frida skrev (2 timer siden): Dere har jo ryddet opp, så skjønner ikke hvorfor naboen må sende en sur mail da? Her har også søppelspannene veltet, men ingen sure miner fra noen. Ja, er det jeg tenker. Vi må da være ganske mange som har tatt runden rundt huset og fikset opp som første ting i dag. Er da kjipt å bli møtt med at slikt må man regne med om vinteren når det "blåser litt", så man burde være forberedt. (og det er selvfølgelig ikke snakk om trampoliner og solstoler... alt slikt er ryddet bort. Men for vår del; et søppelspann som ikke har rørt på seg under storm tidligere. Et trekk til en grill som ikke var festet godt nok. Ellers ting fra naboer som har blåst inn i vår hage) Anonymkode: 91719...a4b 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:46 #143 Skrevet lørdag kl. 13:46 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke sånn. Vi har erfaring med dårlig vær og vet hva vi skal gjøre, ha i huset og hva som kan skje. Det er automatikk for meg. Derfor tar vi det litt roligere. Ikke fordi vi ikke tar varsel på alvor. Anonymkode: c8db1...616 Hvordan er dette et svar på det jeg skrev? Å ta forholdsregler er for meg det samme som å være rolig. Å ville snakke om vær, oppdatere seg om vær, underholdes av vær er dypt menneskelig, at en snakker om det og forbereder seg betyr verken frykt eller hysteri. Anonymkode: 63836...19b 5 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:50 #144 Skrevet lørdag kl. 13:50 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): "ødeleggelser sørpå betyr ingenting, men vi vil dere skal bry dere om våre ødeleggelser". Dette har jeg aldri sagt, så jeg tror du har misforstått igjen. Anonymkode: 98d5c...593
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:53 #145 Skrevet lørdag kl. 13:53 Jeg pleier å tappe ekstra vann til drikke og doen og vask når det meldes drittvær. Og hente frem stearinlysa og andre alternative lyskilder. Kjøpe inn batteri om det ikke er i hus. Kappe opp ved Og rydde litt ute, osv osv. Denne gangen gjorde jeg ikke der, for var ikke meldt så ille her. Da gikk jo selvfølgelig strømmen Så nå sitter en her da, uten vann til dassen, 14 timer uten strøm 🤣 Anonymkode: 01336...a69 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:53 #146 Skrevet lørdag kl. 13:53 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette har jeg aldri sagt, så jeg tror du har misforstått igjen. Anonymkode: 98d5c...593 Jeg brukte en hyperbol. Det er sånn det oppfattes. Hva er det egentlig du reagerer på oss søringer på? Kanskje du tvert i mot skal reagere på andre nordlendinger som utrykker hvor hardbarka dere er der oppe, hvordan dere er vant til og tåler det. Jeg synes ikke det er rart at det tolkes som at dere takler det fint og ting ikke er noe problem. Som en annen sa når en tror det er orkan hele veien, så er ikke det akkurat en nyhetssak. Ellers så som sagt bryr en seg mest om seg selv. Hva er du opprørt over, egentlig? Jeg får ikke grep på det blant de løse anklagene om at søringer er skjøre og uforberedte. Anonymkode: 63836...19b 3 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:55 #147 Skrevet lørdag kl. 13:55 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan er dette et svar på det jeg skrev? Å ta forholdsregler er for meg det samme som å være rolig. Å ville snakke om vær, oppdatere seg om vær, underholdes av vær er dypt menneskelig, at en snakker om det og forbereder seg betyr verken frykt eller hysteri. Anonymkode: 63836...19b Det fremstår i teksten din som at du er lei av oss som tilsynelatende ikke tar ting på alvor. Jeg sier at det ikke handler om det. Anonymkode: c8db1...616
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:58 #148 Skrevet lørdag kl. 13:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hehe. Men dette såkalte "uværet" deres er på ingen måte så katastrofalt annerledes, som dere skal ha det til, enn hva vi gjennomgår nordpå flere ganger i året. Vi blir bagatellisert fordi dere hauser dere selv så opp når dere først har litt uvær, mens vi glemmes når vi har uvær. Det er poenget mitt. Dere oppfører dere som nettroll når dere overdramatiserer dere selv og ikke vier oss en tanke når vi har det samme som dere overdramatiserte om. Dere er jammen ikke noe bedre sørpå, men typisk nok så er huet i egen ræv. Anonymkode: 98d5c...593 Jeg har bodd i Hammerfest, Kautokeino, Fauske, Bodø og Tromsø. Jeg var fisker i 8 år med base i Båtsfjord og vet veldig godt hva vær er i ulike deler av landet. Forskjellen er at i Båtsfjord feks så er det ikke 725000 mennesker som skal gjennom døgnet med det været som er slik det er i Oslo. Det er ikke like mange som skal fra a-å. Det er ikke like mange som er på veien. Det er ikke like mange som opplever akutte situasjoner. Det er ikke like mange som blir uten vann eller strøm når noe går skeis og det er ikke like mange som må informeres. Derfor skriver nasjonale aviser mindre om været i Båtsfjord enn i Oslo. Det er ikke fordi Båtsfjord glemmes, men fordi Båtsfjord med sine under 2500 innbyggere er færre enn bare antallet mennesker som bor i borettslaget mitt. Her er vi nesten 3000 fra 42 ulike nasjonaliteter og det medfører helt andre problemstillinger. Så kan du jo selv regne litt på det da når bare bydelen min har 35000 mennesker og tenke litt over at det kanskje betyr at det både selges flere aviser og er flere ting som skjer her enn i Båtsfjord uansett om sola skinner eller vinden pisker. Anonymkode: bd8a6...2f2 6 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:00 #149 Skrevet lørdag kl. 14:00 Det har alltid vært høststormer. Til og med lenge før flesteoarten på kg er født. Anonymkode: 8f253...c5e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:01 #150 Skrevet lørdag kl. 14:01 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det fremstår i teksten din som at du er lei av oss som tilsynelatende ikke tar ting på alvor. Jeg sier at det ikke handler om det. Anonymkode: c8db1...616 Det synes jeg var en merkelig tolkning, det er verken det jeg har skrevet eller ment. Anonymkode: 63836...19b 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:03 #151 Skrevet lørdag kl. 14:03 Her jeg bor i Rogaland, virket dette som en vanlig høststorm. Anonymkode: a85d2...31c 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:18 #152 Skrevet lørdag kl. 14:18 Mens her i Telemark beskrives det som den mest ødeleggende stormen på mange, mange år. Bare fordi det ikke var ille der du bor, betyr ikke at det var slik for alle. Hos meg ble et rekkverk rundt en verandra røsket rett av. Bråstart på dagen kan du si. Har opplevd mange stormer her, men aldri at noe slik har skjedd. Anonymkode: 1da92...60f 10 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:26 #153 Skrevet lørdag kl. 14:26 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg brukte en hyperbol. Det er sånn det oppfattes. Hva er det egentlig du reagerer på oss søringer på? Kanskje du tvert i mot skal reagere på andre nordlendinger som utrykker hvor hardbarka dere er der oppe, hvordan dere er vant til og tåler det. Jeg synes ikke det er rart at det tolkes som at dere takler det fint og ting ikke er noe problem. Som en annen sa når en tror det er orkan hele veien, så er ikke det akkurat en nyhetssak. Ellers så som sagt bryr en seg mest om seg selv. Hva er du opprørt over, egentlig? Jeg får ikke grep på det blant de løse anklagene om at søringer er skjøre og uforberedte. Anonymkode: 63836...19b Jeg er opprørt over at TS bedrev bagatellisering av været i Nord-Norge. TS skrev dette: "«I Nord-Norge har vi ekstremvær hele tida». Nei, de siste 5 årene har det vært to ekstremvær som har påvirket deler av Nord-Norge. I Finnmark har det ikke vært meldt ekstremvær på 10 år." Poenget mitt er og har alltid vært: Jo, denne påstanden er riktig. I lys av vindstyrke, flom- og skredfare, fare for liv og helse og hvilke materielle skader man får opp mot ekstremværet på Vestlandet nå, så har vi slikt uvær alt fra 2 - 12 ganger i løpet av 4-5 måneder hver vinter her nord. At ikke meteorologisk institutt, YR og medier hevder det er ekstremvær, bare fordi vi liksom skal være så vant med det, så betyr ikke det at vi ikke har det. Å late som noe annet er bagatellisering av nord-norske forhold. Utover det er det dere som svarer meg som prøver å sette meg i situasjoner nord vs sør. Det er egentlig en tullete og kjedelig debatt. For det er ikke mer synd i den ene og den andre, for samme vær er samme vær, uansett om noen byråkrater kaller det ekstremvær eller ikke. Anonymkode: 98d5c...593 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:28 #154 Skrevet lørdag kl. 14:28 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg har bodd i Hammerfest, Kautokeino, Fauske, Bodø og Tromsø. Jeg var fisker i 8 år med base i Båtsfjord og vet veldig godt hva vær er i ulike deler av landet. Forskjellen er at i Båtsfjord feks så er det ikke 725000 mennesker som skal gjennom døgnet med det været som er slik det er i Oslo. Det er ikke like mange som skal fra a-å. Det er ikke like mange som er på veien. Det er ikke like mange som opplever akutte situasjoner. Det er ikke like mange som blir uten vann eller strøm når noe går skeis og det er ikke like mange som må informeres. Derfor skriver nasjonale aviser mindre om været i Båtsfjord enn i Oslo. Det er ikke fordi Båtsfjord glemmes, men fordi Båtsfjord med sine under 2500 innbyggere er færre enn bare antallet mennesker som bor i borettslaget mitt. Her er vi nesten 3000 fra 42 ulike nasjonaliteter og det medfører helt andre problemstillinger. Så kan du jo selv regne litt på det da når bare bydelen min har 35000 mennesker og tenke litt over at det kanskje betyr at det både selges flere aviser og er flere ting som skjer her enn i Båtsfjord uansett om sola skinner eller vinden pisker. Anonymkode: bd8a6...2f2 Selvfølgelig eksemplifiserer du med en bitteliten bygd for å skape deg et poeng. Men glemmer at når Båtsfjord med sine 2500 innbyggere blir rammet av uvær så blir hele landsdelen det også, og derav blir flere hundretusen rammet. Det er aldri kun uvær i Båtsfjord. Anonymkode: 98d5c...593 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:33 #155 Skrevet lørdag kl. 14:33 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er opprørt over at TS bedrev bagatellisering av været i Nord-Norge. TS skrev dette: "«I Nord-Norge har vi ekstremvær hele tida». Nei, de siste 5 årene har det vært to ekstremvær som har påvirket deler av Nord-Norge. I Finnmark har det ikke vært meldt ekstremvær på 10 år." Poenget mitt er og har alltid vært: Jo, denne påstanden er riktig. I lys av vindstyrke, flom- og skredfare, fare for liv og helse og hvilke materielle skader man får opp mot ekstremværet på Vestlandet nå, så har vi slikt uvær alt fra 2 - 12 ganger i løpet av 4-5 måneder hver vinter her nord. At ikke meteorologisk institutt, YR og medier hevder det er ekstremvær, bare fordi vi liksom skal være så vant med det, så betyr ikke det at vi ikke har det. Å late som noe annet er bagatellisering av nord-norske forhold. Utover det er det dere som svarer meg som prøver å sette meg i situasjoner nord vs sør. Det er egentlig en tullete og kjedelig debatt. For det er ikke mer synd i den ene og den andre, for samme vær er samme vær, uansett om noen byråkrater kaller det ekstremvær eller ikke. Anonymkode: 98d5c...593 Vi er helt enige. Jeg tror TS skrev det fordi det er det inntrykket vedkommende har etter utallige slike kommentarer fra nordinger. Jeg har selv satt med samme inntrykket. At dere tåler det så godt er ikke noe jeg diktet, det er inntrykket etter bagatelliseringen fra nord. Du får ta litt ris til egen bak, skjøre og uforberedte søringer har du snakket om, om det er uinteressant kanskje la være å nevne det. Anonymkode: 63836...19b 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:34 #156 Skrevet lørdag kl. 14:34 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Selvfølgelig eksemplifiserer du med en bitteliten bygd for å skape deg et poeng. Men glemmer at når Båtsfjord med sine 2500 innbyggere blir rammet av uvær så blir hele landsdelen det også, og derav blir flere hundretusen rammet. Det er aldri kun uvær i Båtsfjord. Anonymkode: 98d5c...593 Du KAN IKKE sammenlikne Nord-Norge og Stor-Oslo. Anonymkode: 4a44f...c95 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:37 #157 Skrevet lørdag kl. 14:37 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mens her i Telemark beskrives det som den mest ødeleggende stormen på mange, mange år. Bare fordi det ikke var ille der du bor, betyr ikke at det var slik for alle. Hos meg ble et rekkverk rundt en verandra røsket rett av. Bråstart på dagen kan du si. Har opplevd mange stormer her, men aldri at noe slik har skjedd. Anonymkode: 1da92...60f Det der med rekkverk på terrasse som ble revet av opplevde jeg i fjor her jeg bor. Da var "han" lumsk ute. Fra vindstille til vindkast på 44 m/s iløpet av et øyeblikk. Med mørke, tunge skyer som hang nedover fjellsida, og en sånn tung lyd og stemning utendørs. Jeg har aldri opplevd det verre. Det var livsfarlige tilstander. Og da gikk rekkverket tapt i ett av kastene. Jeg måtte ut å plukke det opp, noe som var risikosport. Og hele området fikk masse små og store skader. Fjøser som rydde i stavene. Store plasthaller som har stått i alle år løsnet og fløy rett inn i hus. Jeg tror aldri jeg har vært så redd været som jeg var det døgnet der. Jeg følte meg utrygg i mitt eget hus, og tenkte at det var bare spørsmål om tid før vindu eller tak måtte gi etter. Alt av fly, ferger, broer, veier og offentlige bygninger var kansellert eller stengt. Strømmen var gått. Helsehjelp mistet man tilgang til da. Og denne dagen ble aldri nevnt i mediene. På yr.no stod det bare gult farevarsel for vindkast. Men med en styrke på 44 m/s så burde det rettferdiggjort til mye kraftigere varsler enn det. Rett og slett for å skåne liv og helse. Uansett om man bor sør eller nord så er dette ekstemvær selv om byråkratene sier forskjellige ting. Anonymkode: 98d5c...593 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:44 #158 Skrevet lørdag kl. 14:44 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi er helt enige. Jeg tror TS skrev det fordi det er det inntrykket vedkommende har etter utallige slike kommentarer fra nordinger. Jeg har selv satt med samme inntrykket. At dere tåler det så godt er ikke noe jeg diktet, det er inntrykket etter bagatelliseringen fra nord. Du får ta litt ris til egen bak, skjøre og uforberedte søringer har du snakket om, om det er uinteressant kanskje la være å nevne det. Anonymkode: 63836...19b Det gikk en kule varmt fra min side når dere satte meg opp i en debatt jeg egentlig ikke var ment til å være en del av. Men selv om jeg skrev tilspisset så tror jeg oppriktig at en grunn til at ekstremvær blir meldt sørpå er fordi søringer er mer skjøre (iht at mindre vær "stopper" samfunnet) og at søringer er mindre forberedte (at beredskap og eventuelle tiltak mangler). Mulig det er derfor at det ikke meldes ekstremvær nordpå fordi samfunnet er mindre skjørt og at vi har "vært ute en stormdag før". Likevel ødelegger ikke dette det jeg mener: at dagens ekstremvær sørpå er vanlig i Nord-Norge. Men uansett om det er dårlig vær sør eller nordpå så blir både søringer og nordlendinger like hardt rammet, og ingen av oss liker det i større eller mindre grad enn den andre. Anonymkode: 98d5c...593 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:48 #159 Skrevet lørdag kl. 14:48 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du KAN IKKE sammenlikne Nord-Norge og Stor-Oslo. Anonymkode: 4a44f...c95 Jeg GJØR IKKE DET. Men slutt og lat som at når Nord-Norge får uvær så er det bare 2500 mennesker som rammes. Det er ikke sant! Når uvær rammer Nord-Norge så blir hundretusenvis av personer rammet. Og det er ikke bare i Stor-Oslo det blir kaotisk da. Vi i nord har andre faktorer å bekymre oss for enn Stor-Oslo. Vi har skred, vi har stengte veier som hindrer oss helsehjelp og skaper logistikkproblemer både i uvær og lenge etterpå, vi har personskader, vi har bygningsskader, vi opplever strømbrudd på en helt annen måte enn Oslo, vi har et helt annet klima når uværet pågår osv. Det er IKKE mer synd på Oslo-borgere under uvær enn nordlendinger, så slutt å tro det. Anonymkode: 98d5c...593 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:04 #160 Skrevet lørdag kl. 15:04 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det gikk en kule varmt fra min side når dere satte meg opp i en debatt jeg egentlig ikke var ment til å være en del av. Men selv om jeg skrev tilspisset så tror jeg oppriktig at en grunn til at ekstremvær blir meldt sørpå er fordi søringer er mer skjøre (iht at mindre vær "stopper" samfunnet) og at søringer er mindre forberedte (at beredskap og eventuelle tiltak mangler). Mulig det er derfor at det ikke meldes ekstremvær nordpå fordi samfunnet er mindre skjørt og at vi har "vært ute en stormdag før". Likevel ødelegger ikke dette det jeg mener: at dagens ekstremvær sørpå er vanlig i Nord-Norge. Men uansett om det er dårlig vær sør eller nordpå så blir både søringer og nordlendinger like hardt rammet, og ingen av oss liker det i større eller mindre grad enn den andre. Anonymkode: 98d5c...593 Jeg forstår ikke sammenhengen med at vi som folk er mer skjøre? Når slikt uvær skjer sjeldnere så er det naturlig at planlagt beredskap er mindre. Likevel samler en sammen når noe skjer. Og det finnes meg bekjent ingen tall på at opprydding tar mindre tid i nord enn sør. At det finnes mindre maskiner og folk med traktor i Bergen og Oslo er naturlig. Det har ingenting med folk sin skjørhet, men at de ikke like ofte blir brukt der. Det finnes store områder sørpå utenfor byene der skogsdrift og gårdsdrift er vanlig og utbredt. De rydder opp og mobiliserer. Anonymkode: 63836...19b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå