AnonymBruker Skrevet i går, 10:21 #61 Skrevet i går, 10:21 Akkurat denne gangen så har nok varslet truffet godt. Men på generell basis opplever jeg at farevarsel med gult og oransje nivå sendes alt for ofte. Bor på en lite værhard plass i Finnmark, og bare siden i vår har det i vårt område vært sendt ut mange gule varsler og noen oransje. Med unntak av et varsel for lyn tror jeg ikke noen har stemt eller vært i nærheten av å stemme, ikke i områdene rundt heller. Hvorfor terskelen er blitt så lav for farevarsel aner jeg ikke. Anonymkode: 5690e...4ee 3
AnonymBruker Skrevet i går, 10:23 #62 Skrevet i går, 10:23 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Joda, du har jo et poeng. Men problemet er at media ofte hauser opp vel mye i forkant. Og da får du disse reaksjonene som du snakker om. Jeg selv har ikke sovet i natt pga bråk og kraftig vind ute😅 Anonymkode: a008d...cac HVORDAN har media hauset opp? Anonymkode: 63836...19b 6 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:24 #63 Skrevet i går, 10:24 Jeg personlig synes "le av vær"-gjengen er idioter. Grunnen til at det går bra er fordi folk tar forholdsregler og er aktpågivende. De virker også å forvirre frykt med ansvarlighet og aktpågivelse. "Pøh, ikke noe å være redd for", de færreste av oss er redd, men vi tar likevel ansvar for tingene våre og bidrar til fellesskapet. Jeg pleier ikke egentlig dømme folk, men her glipper det. Tror det er fordi disse faktisk skader folk. Hvis flere ikke gjorde forholdsregler ville det skade andre. Beredskap må brukes der det trengs mest så omsorgsarbeidere kommer seg på jobb til eldre og sårbare. Beredskapen er nå LIKEVEL sprengt. Hvem av oss kjenner ikke eldre som ville taklet plutselig strømbrudd dårlig, disse får tid til å forberede seg. Folk dør ikke fordi trær faller over veier ikke biler. Folk skader seg ikke fordi de fleste holder seg inne. Ruter blir ikke knust fordi folk flest fester løse gjenstander. Båter forliser ikke med påfølgende belastning på beredskap fordi folk går ikke på sjøen. De fremstiller seg selv bare som korttenkt tullinger med fjaset sitt "hatt verre før". Anonymkode: 63836...19b 7 10
AnonymBruker Skrevet i går, 10:27 #64 Skrevet i går, 10:27 Her på jæren er det nå vindstille og noe regn. Stormen er over her i området for denne gangen. Ser ut til at det er verre for sør, midt og øst-landet nå. Anonymkode: ecd65...965 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:28 #65 Skrevet i går, 10:28 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er husene av dårligere kvalitet? Norge har da ikke forskjell på byggeforskrifter i nord og sør. Like krav, betyr ganske like hus. Så hvor får du dette fra? Og ja mine barn får ikke gå rundt i oslo alene de heller på kveldstid, får heller ikke være ute i orkan. Anonymkode: 8f846...d6b Det er forskjell på hus ut fra hvor de bygges. Kravene angir ikke i detalj hvordan husene skal bygges, men hva de skal tåle ut fra området det bygges i. Bor på en lite værutsatt plass i Finnmark, for å holde kravene her må hver 3. takstein festes med vanlig feste. 14 mil unna må hver stein festes med stormklips. Det samme gjelder isolasjon i grunnen, det er stor forskjell på hvordan tykkelse som kreves ut fra hvor huset bygges. Anonymkode: 5690e...4ee 6 2
AnonymBruker Skrevet i går, 10:31 #66 Skrevet i går, 10:31 Dere er jo skjøre som aspeløv. Jeg bor på vestlandet, og det var mer av det de kaller "ekstremvær" når jeg var liten på 80/90-tallet 🤷♀️ Noe som egentlig var helt vanlige høststormer, og så videre. Så ja - jeg er drittlei av å høre meldinger om ekstremvær, som knapt viser seg å være mer enn laber bris, gang på gang. Alt med klima og miljø har gått total inflasjon i, og kan ikke taes seriøst lenger. Hysteriske mennesker, med påtatt omsorg, godhet og bekymringer, er faen meg deg verste jeg vet. Anonymkode: fad98...704 5 3
AnonymBruker Skrevet i går, 10:31 #67 Skrevet i går, 10:31 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): HVORDAN har media hauset opp? Anonymkode: 63836...19b Jeg syns ikke dette var hausa opp på forhånd i det hele tatt. Faktisk hadde jeg ikke hørt om det i det hele tatt før på torsdag da jeg sjekka værvarselet for helga. Vi planla hyttetur, men det utgikk, gitt. Anonymkode: 320fb...f8a 7
AnonymBruker Skrevet i går, 10:35 #68 Skrevet i går, 10:35 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skjønner du virkelig ikke selv at løse gjenstander må sikres hvis det blåser mye? Anonymkode: 80280...f0f Skjønner du virkelig ikke at et varsel gjør at en får gjort det før det blåser opp til trygghet for alle, før en reiser bort, går på jobb osv. Et varsel gjør at en er forberedt. Ofte kommer det fort. Anonymkode: 63836...19b 7 2
AnonymBruker Skrevet i går, 10:35 #69 Skrevet i går, 10:35 Fru Uperfekt skrev (17 minutter siden): Husene er faktisk bygget litt forskjellig,, eller ble det før alle klossehusene kom. Les lengre opp, det har ikke noe med nord norge. Har med hvor det ligger i forhold til å være vær utsatt. Alle følger tek 17, men her jeg bor f.eks har vi sterkere tak fordi vi er snøutsatt. Husene er ikke bedre, eller dårligere. Anonymkode: 8f846...d6b 1 1
Fru Uperfekt Skrevet i går, 10:37 #70 Skrevet i går, 10:37 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Les lengre opp, det har ikke noe med nord norge. Har med hvor det ligger i forhold til å være vær utsatt. Alle følger tek 17, men her jeg bor f.eks har vi sterkere tak fordi vi er snøutsatt. Husene er ikke bedre, eller dårligere. Anonymkode: 8f846...d6b Det er og forskjell på liggende og stående bord på husene 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:40 #71 Skrevet i går, 10:40 På Vestlandet startet høstferien i går. Hvis de ikke hadde varslet skikkelig, ville tusenvis av mennesker vært på vei både til fjells og til hytter langs sjøen midt i den verste stormen. Jeg tenker det varselet var helt på sin plass. Anonymkode: 9c035...9f7 5 10
AnonymBruker Skrevet i går, 10:41 #72 Skrevet i går, 10:41 Grønnsaksvaffel skrev (2 timer siden): Er det ikke bare å lukke ørene og overhøre dem? Problem solved. Så lett synes jeg ikke vi skal ta på velferden til andre. Disse epekjekkasene bidrar til større belastning på beredskap, de kan om de får vokse seg til en større gruppe bidrar til at flere ikke tar forholdsregler. Det vil gjøre at folk må reddes, flere er skadet og der ressursene er sårt trengt (tenk eldre og syke) vil ikke komme frem. Det virker som mange også forvirrer frykt med aktpågivelse. Lær barn og alle at å gjøre tiltak og akte seg for været ikke handler om hysteri og frykt, det er sindig sunn fornuft. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er nok bare en motpol til all hysteriet som blir når det kommer en storm nå. Er møkklei hysteriet selv. Ja, det blir ulike skader av stormer og orkaner, det vet vi jo. Det er overhodet ikke noe nytt, og folk må bruke sunn fornuft og utvise forsiktighet når det er slikt vær. Men det er det hysteriet og angsten mange folk får, særlig pga alt skriveriet i medi, med opphausa overskifter og tekst, som irriterer meg. Anonymkode: 7ac5d...351 Hvor får du det fra at det er hysteri og angst? Jeg har lest noen få som har vært redde her på KG (et sted en søker når en har problemer og vil ha råd/støtte) i virkelig liv har jeg snakket med MANGE om været ikke en eneste var redd, men tar forholdsregler. (Forholdregler som redder liv.) Anonymkode: 63836...19b 1 11
AnonymBruker Skrevet i går, 10:43 #73 Skrevet i går, 10:43 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Akkurat denne gangen så har nok varslet truffet godt. Men på generell basis opplever jeg at farevarsel med gult og oransje nivå sendes alt for ofte. Anonymkode: 5690e...4ee Det er ikke bare noe du opplever. De gikk selv ut tidligere i sommer og innrømmet at det sendes alt for mange varsler på nedbør etc og at det i fremtiden vil nedjusteres antall varsler. Anonymkode: 7913c...a72 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:43 #74 Skrevet i går, 10:43 Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden): Det er og forskjell på liggende og stående bord på husene Helt klart, men dette er væravhengig, har ingen ting med at østlandet har dårligere hus som jeg altså svarte på. Helt totalt unødvendig at noen steder på vestlandet bygger de hus til å tåle vekten av 2 meter snø, men de bygger hus til å tåle kraftigere vind og regn. Husene er da ikke dårligere av den grunn, og det er forskjeller også i nord norge. Alle hus må følge tek-17 så har du lokale variasjoner i tillegg. Anonymkode: 8f846...d6b 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:44 #75 Skrevet i går, 10:44 Vi burde være lettet og bli glade om været blir bedre enn varselet, ikke sinte. Synes det er merkelig at folk blir så sinna over forsøk på å advare og hjelpe. Anonymkode: 3784b...dae 4 9
AnonymBruker Skrevet i går, 10:45 #76 Skrevet i går, 10:45 Altså ,farevarselet er ikke bare for alle som sitter trygt inne i huset sitt og må feste gjenstander rundt huset. Tenk på alle som jobber på havet og i fjellet som ved sånne varsel kan planlegge at de tar skipene innaskjærs, utsetter turen over fjellet om mulig. Alle barnefamilier som skal til eller fra høstferie kan planlegge reisen slik at de ikke trenger å reise akkurat i dag da en risikerer stengte veier pga f.eks. skred, trevelt over veien, broer som må stenges +++. Fjordline og Colorline avlyser turer til Danmark pga. sikkerhet. Og vi har sett før at folk går tur i fjellet uavhengig av værmelding så en ekstra advarsel er på sin plass så ikke redningsfolk trenger å utsette seg for fare for å hente idioten som bare trodde «det blåste litt». Anonymkode: d0f20...463 1 11
AnonymBruker Skrevet i går, 10:45 #77 Skrevet i går, 10:45 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke ofte det meldes ekstremvær i Norge, men når det skjer dukker alltid den samme gjengen opp med kunnskapsløsheten sin: * «Vi har blitt hysteriske, det meldes ekstremvær hele tiden». Nei, det har skjedd 1-2 ganger i året de siste årene - og det på forskjellige steder i landet. Så hver enkelt av oss opplever det langt sjeldnere. * «I Nord-Norge har vi ekstremvær hele tida». Nei, de siste 5 årene har det vært to ekstremvær som har påvirket deler av Nord-Norge. I Finnmark har det ikke vært meldt ekstremvær på 10 år. Hele poenget med ekstremværvarsel er at det tar utgangspunkt i hvilken skade det potensielt kan skape, Full storm på kysten av Finnmark eller Sunnmøre er ikke ekstremt. Full storm i Tønsberg vil trolig være katastrofalt. Problemet med «dette er helt vanlig»-gjengen er at dere kan få folk til å overse farevarsler og slik sette seg selv og andre i fare. Anonymkode: 4169c...d07 Det kan fortsatt være vanlig selv om det kalles ekstremvær. Hvilken skade det kan gjøre avgjør om det skal utstedes farevarsel og hvilken kategori. Ikke om det kalles ekstremvær eller ikke. Anonymkode: 93be8...2a2 1 1
Fru Uperfekt Skrevet i går, 10:45 #78 Skrevet i går, 10:45 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt klart, men dette er væravhengig, har ingen ting med at østlandet har dårligere hus som jeg altså svarte på. Helt totalt unødvendig at noen steder på vestlandet bygger de hus til å tåle vekten av 2 meter snø, men de bygger hus til å tåle kraftigere vind og regn. Husene er da ikke dårligere av den grunn, og det er forskjeller også i nord norge. Alle hus må følge tek-17 så har du lokale variasjoner i tillegg. Anonymkode: 8f846...d6b Sier ikke at de har dårligere de er bare bygget for det lokale klimaet. Bare ser når de bygger klossehusene at de ofte ikke har like god sikkerhet som gml hus samt at de stort sett har bordene samme vei uansett hvor i landet 1
sicario Skrevet i går, 10:46 #79 Skrevet i går, 10:46 MET sier selv at de har sendt ut alt for mange varsler og at de i fremtiden vil sende færre. DSB har også bedt MET heve terskelen for når de sender varsler. At det sendes «for mange» varsler er ikke bare en opplevelse noen har. MET og DSB sier selv, senest nå i sommer at terskelen for varsler skal heves. 3 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:47 #80 Skrevet i går, 10:47 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det handler mest om hva naturen er vant til (f.eks. trær) Er også trærne mer sarte der i sør? Anonymkode: f33a6...5d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå