Populært innlegg AnonymBruker Skrevet i går, 05:49 Populært innlegg #1 Skrevet i går, 05:49 Det er ikke ofte det meldes ekstremvær i Norge, men når det skjer dukker alltid den samme gjengen opp med kunnskapsløsheten sin: * «Vi har blitt hysteriske, det meldes ekstremvær hele tiden». Nei, det har skjedd 1-2 ganger i året de siste årene - og det på forskjellige steder i landet. Så hver enkelt av oss opplever det langt sjeldnere. * «I Nord-Norge har vi ekstremvær hele tida». Nei, de siste 5 årene har det vært to ekstremvær som har påvirket deler av Nord-Norge. I Finnmark har det ikke vært meldt ekstremvær på 10 år. Hele poenget med ekstremværvarsel er at det tar utgangspunkt i hvilken skade det potensielt kan skape, Full storm på kysten av Finnmark eller Sunnmøre er ikke ekstremt. Full storm i Tønsberg vil trolig være katastrofalt. Problemet med «dette er helt vanlig»-gjengen er at dere kan få folk til å overse farevarsler og slik sette seg selv og andre i fare. Anonymkode: 4169c...d07 39 3 39
AnonymBruker Skrevet i går, 05:54 #2 Skrevet i går, 05:54 Jeg var 10 år under nyttårsorkanen og har stor respekt for været etter det. Anonymkode: a5fdc...b17 18 1
AnonymBruker Skrevet i går, 05:57 #3 Skrevet i går, 05:57 Vokst opp i Tønsberg og husker flere ganger da jeg var liten vind kom inn fjorden og fylte parkeringen og veier med vann i Tønsberg, Melsomvik og Sandefjord. Biler sto under vann. Så er jo ikke noe nytt slik sett at dette skjer. Husker og min far sa til tider: Hvorfor bygger de boliger osv der, der fylles det jo opp med vann hver gang stormen inn fra havet kommer. Men å bygge i det områdene gjorde de nå allikevel Anonymkode: 46958...c51 6 1
AnonymBruker Skrevet i går, 05:58 #4 Skrevet i går, 05:58 Joda, du har jo et poeng. Men problemet er at media ofte hauser opp vel mye i forkant. Og da får du disse reaksjonene som du snakker om. Jeg selv har ikke sovet i natt pga bråk og kraftig vind ute😅 Anonymkode: a008d...cac 19 1
AnonymBruker Skrevet i går, 05:58 #5 Skrevet i går, 05:58 Ja, har kommet med en del direkte svar det siste døgnet. Det er stor forskjell på hvor i landet man er, og hvordan hus og natur er rigget for en storm. Er det ekstremværvarsel så respekterer man det uansett. Og gjør man ikke det så klapper man igjen, slik at man ikke påvirker andre til å ta dumme valg. Anonymkode: 91719...a4b 8 5
AnonymBruker Skrevet i går, 06:01 #6 Skrevet i går, 06:01 Jeg er ikke så redd for vinden her jeg bor, flom derimot…….. Jeg kan ikke fatte at de har fått lov, men de har altså bygget et helt byggefelt på en SANDBAKKE. Der ville jeg ikke bodd, altså. Og hvis husene skylles ned, så renner de rett ned i Laagen. Og på det feltet bor det flere barn i barnehagen. Jeg så de begynte å bygge der, og jeg tenkte umiddelbart at det kan umulig være en god ide…. Jeg hadde ikke flyttet dit om jeg hadde fått huset en gang. selv bor vi på berg i en nedoverbakke, så alt av vann renner forbi. Om det renner inn på veien, så forsvinner det hvert fall. Kan ikke forestille meg å bo på noe annet enn stein. Naboene har trær som truer husene, men evi bor nå ganske trygt til heldigvis. Anonymkode: 4a44f...c95 5 3
AnonymBruker Skrevet i går, 06:01 #7 Skrevet i går, 06:01 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): I Nord-Norge har vi ekstremvær hele tida». Nei, de siste 5 årene har det vært to ekstremvær som har påvirket deler av Nord-Norge. I Finnmark har det ikke vært meldt ekstremvær på 10 år. Orkan i kastene meldes ikke som ekstremvær i nord. Forrige uke, eller var det uka før der, var det storm med orkan i kastene her jeg bor. Var da ikke meldt noe om det på nyhetene, annet enn at flyene ikke kunne lande pga. sterk vind. Her kaller vi det "sterk vind" Anonymkode: b10e9...752 17 2
AnonymBruker Skrevet i går, 06:01 #8 Skrevet i går, 06:01 Er alltid noen tøffinger der ute. «Her regner det opp ned 50% av året, snøen ligger til juni og da vi var små var det motbakke både når vi skulle til skolen og når vi skulle hjem, gjerne i 2 meter snø og stiv kuling». Gidder ikke høre på sånne. Vet ikke om det kommer av at de egentlig er redde, eller om de er av samme ulla som antivaxere som på ingen måte skal høre på de som styrer landet eller de som faktisk kan mye om været. Det er ikke ofte vi får beskjed om ekstremvær. Har folk glemt hvordan Hans raserte? Hvor mange som mistet hjemmene sine, elver som flommet over, bakker som skled ut. Ser ikke folk at dette er noe som kan påvirke alle? Hadde det vært like lite farlig om det var deres familie eller venner som mistet hjemmet? Eller gud forby livet? Ser ikke folk katastrofer med mindre det rammer dem helt personlig? Anonymkode: 873a3...6a2 27 2
AnonymBruker Skrevet i går, 06:02 #9 Skrevet i går, 06:02 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Joda, du har jo et poeng. Men problemet er at media ofte hauser opp vel mye i forkant. Og da får du disse reaksjonene som du snakker om. Jeg selv har ikke sovet i natt pga bråk og kraftig vind ute😅 Anonymkode: a008d...cac Jeg har sovet litt av og på. Er ikke redd, men det har røsket godt i huset. Flyttet meg til sofaen for noen timer siden, stua er mer skjermet, og så har jeg katt som er redd - det sier sitt, den har noen år med vestlandsvær bak seg. Anonymkode: 91719...a4b 7 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:07 #10 Skrevet i går, 06:07 Bor på en øy ved kysten. Her var det oransje farevarsel, men oppleves som helt vanlig ruskevær. Anonymkode: 2b655...6cf 7
AnonymBruker Skrevet i går, 06:07 #11 Skrevet i går, 06:07 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vokst opp i Tønsberg og husker flere ganger da jeg var liten vind kom inn fjorden og fylte parkeringen og veier med vann i Tønsberg, Melsomvik og Sandefjord. Biler sto under vann. Så er jo ikke noe nytt slik sett at dette skjer. Husker og min far sa til tider: Hvorfor bygger de boliger osv der, der fylles det jo opp med vann hver gang stormen inn fra havet kommer. Men å bygge i det områdene gjorde de nå allikevel Anonymkode: 46958...c51 Det har selvfølgelig vært uvær før - også i Tønsberg. Men ekstremvarsel er sjelden. Det er noe med å få folk til å forstå at et slikt varsel potensielt kan gi store skader. «Dette har vi opplevd før»-mentalitet kan sløve folk ned. Alle uvær er forskjellige. Akkurat dette uværet har ikke folk opplevd før. Anonymkode: 4169c...d07 13 4
AnonymBruker Skrevet i går, 06:09 #12 Skrevet i går, 06:09 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vokst opp i Tønsberg og husker flere ganger da jeg var liten vind kom inn fjorden og fylte parkeringen og veier med vann i Tønsberg, Melsomvik og Sandefjord. Biler sto under vann. Så er jo ikke noe nytt slik sett at dette skjer. Husker og min far sa til tider: Hvorfor bygger de boliger osv der, der fylles det jo opp med vann hver gang stormen inn fra havet kommer. Men å bygge i det områdene gjorde de nå allikevel Anonymkode: 46958...c51 Det har stort sett vært stormflo som har ført til oversvømmelsene på de plassene, men Tønsberg er jo en kystby i ytre Oslofjord, og ligger utsatt til med tanke på vind og nedbør. Jeg er for øvrig helt enig med din far, bebyggelsen på enkelte steder viser manglende respekt for naturkreftene. Jeg er ikke redd for været, men jeg har respekt for det, uansett om det er regn, vind, varme, torden, jeg tar mine forholdsregler slik jeg har lært av generasjonene før meg. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er ikke ofte det meldes ekstremvær i Norge, men når det skjer dukker alltid den samme gjengen opp med kunnskapsløsheten sin: * «Vi har blitt hysteriske, det meldes ekstremvær hele tiden». Nei, det har skjedd 1-2 ganger i året de siste årene - og det på forskjellige steder i landet. Så hver enkelt av oss opplever det langt sjeldnere. * «I Nord-Norge har vi ekstremvær hele tida». Nei, de siste 5 årene har det vært to ekstremvær som har påvirket deler av Nord-Norge. I Finnmark har det ikke vært meldt ekstremvær på 10 år. Hele poenget med ekstremværvarsel er at det tar utgangspunkt i hvilken skade det potensielt kan skape, Full storm på kysten av Finnmark eller Sunnmøre er ikke ekstremt. Full storm i Tønsberg vil trolig være katastrofalt. Problemet med «dette er helt vanlig»-gjengen er at dere kan få folk til å overse farevarsler og slik sette seg selv og andre i fare. Anonymkode: 4169c...d07 Det virker som en "pissekonkurranse" av og til - "dere må ikke tro at dere kan ha det verre enn oss, for uansett hva du opplever har vi alltid hatt det verre". Anonymkode: ddbdb...9eb 23 3
AnonymBruker Skrevet i går, 06:11 #13 Skrevet i går, 06:11 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Orkan i kastene meldes ikke som ekstremvær i nord. Forrige uke, eller var det uka før der, var det storm med orkan i kastene her jeg bor. Var da ikke meldt noe om det på nyhetene, annet enn at flyene ikke kunne lande pga. sterk vind. Her kaller vi det "sterk vind" Anonymkode: b10e9...752 Ja, nettopp. Og det er ikke så relevant for folk i Vestfold å høre. Fordi natur og infrastruktur i «nord» er vant til den vinden, mens det vil natur og infrastruktur i Vestfold aldri være Akkurat nå er det 100.000 uten strøm - langt flere enn det bor i hele Finnmark Anonymkode: 4169c...d07 19 7
Daisy-love Skrevet i går, 06:12 #14 Skrevet i går, 06:12 Alltid noen som skal tøffe seg. Ser i en tråd her inne at noen mener det bare er litt vind, men en del regn i Kristiansand, mens annen melder om sterke vindkast. Sjekket selv og siste stemte jo med det Yr sier stemmer fra området. En kan alltid være «heldig» med hvor en bor, og hvor påvirket en er av vær og vind, i ulike variasjoner og ikke minst retninger, men en bør ta det seriøst. Jeg har selv tidligere meldt inn både flyvende bord, og trampoline når jeg måtte ut i forbindelse med jobb i dårlig vær. Bedre å sikre sånt ordentlig enn å la andre få det i hodet. Skadeomfanget er jo også potensielt større i tettbebygde strøk, så det bør en også ta med. En trenger ikke krisemaksimere helt, men bør likevel ta det seriøst. 6
AnonymBruker Skrevet i går, 06:14 #15 Skrevet i går, 06:14 Stemmer dette? Jeg må innrømme at jeg ikke tok Amy på alvor fordi det stadig varsles ekstremvær.. Anonymkode: 8eb44...d4e
AnonymBruker Skrevet i går, 06:15 #16 Skrevet i går, 06:15 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, nettopp. Og det er ikke så relevant for folk i Vestfold å høre. Fordi natur og infrastruktur i «nord» er vant til den vinden, mens det vil natur og infrastruktur i Vestfold aldri være Akkurat nå er det 100.000 uten strøm - langt flere enn det bor i hele Finnmark Anonymkode: 4169c...d07 Vinden blåser fortsatt like mye Vi bare tåler det bedre. Også strømbrudd og stengte veier Anonymkode: b10e9...752 5 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:18 #17 Skrevet i går, 06:18 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stemmer dette? Jeg må innrømme at jeg ikke tok Amy på alvor fordi det stadig varsles ekstremvær.. Anonymkode: 8eb44...d4e Hvor er det stadig varsles ekstremvær? Her er en fullstendig liste over ekstremvær fra 1994 etter Meteorolgisk institutts definisjon: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste_over_ekstremvær_i_Norge Anonymkode: 4169c...d07 18
AnonymBruker Skrevet i går, 06:19 #18 Skrevet i går, 06:19 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vinden blåser fortsatt like mye Vi bare tåler det bedre. Også strømbrudd og stengte veier Anonymkode: b10e9...752 Jeg har aldri trengt å forholde meg til et strømbrudd. Mulig maks en halvtime to-tre ganger på de 15 årene jeg har bodd i dette huset. Og da bruker jeg bare lommelykt på telefonen, unngår å åpne kjøleskapet, og tar på meg en ekstra genser (da det sjeldent faller under 10 grader her). Stengte veier trenger jeg ikke forholde meg til uansett, har to bilveier og to gangveier rett ved huset, derfra forgrener det seg raskt med mange muligheter. Det er den store forskjellen. Anonymkode: 91719...a4b 3 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:21 #19 Skrevet i går, 06:21 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor er det stadig varsles ekstremvær? Her er en fullstendig liste over ekstremvær fra 1994 etter Meteorolgisk institutts definisjon: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste_over_ekstremvær_i_Norge Anonymkode: 4169c...d07 https://www.nrk.no/norge/folk-reagerer-pa-mange-farevarsler_-_-vi-ma-heve-terskelen-litt_-sier-meteorolog_-1.17503951 Anonymkode: 8eb44...d4e 3
AnonymBruker Skrevet i går, 06:23 #20 Skrevet i går, 06:23 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Joda, du har jo et poeng. Men problemet er at media ofte hauser opp vel mye i forkant. Og da får du disse reaksjonene som du snakker om. Jeg selv har ikke sovet i natt pga bråk og kraftig vind ute😅 Anonymkode: a008d...cac Dette. Det var ikke like mye hysteri i media før, og folk måtte faktisk bruke sunn fornuft når det var uvær. Nå klarer ikke folk å tenke selv og må ha advarsler for alt, så da tar det mye større plass i media og virker større og verre enn det er. Anonymkode: 80280...f0f 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå