AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:29 #201 Skrevet fredag kl. 15:29 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har full oversikt over mine diagnoser 😂 Takk for bekymringen. Jeg tror det mange av oss stille ønsker oss er en sjans til å slippe til. En mulighet til å inkluderes i samtalen. Men det går ikke når det er en, eller flere, som snakker på inn og utpust, avbryter andre, og som ikke makter stillhet som varer mer enn et halvt sekund. For da føler de ubehag. Noen av oss trenger noen sekunders stillhet for å summe oss, og kunne delta i samtalen. Det får vi ikke. Anonymkode: db5d2...cbf Merkelig nok så får dere det ikke til når det er helt stille heller - da stillheten vedvarer og ikke en kjeft sier noe, så den unnskyldningen holder ikke. Anonymkode: 736d2...2ab
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:47 #202 Skrevet fredag kl. 15:47 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Merkelig nok så får dere det ikke til når det er helt stille heller - da stillheten vedvarer og ikke en kjeft sier noe, så den unnskyldningen holder ikke. Anonymkode: 736d2...2ab Men la oss få sitte sammen og kose oss i stillhet da, eller med en samtale i vårt tempo. Så kan du gå inn på kjøkkenet og bable for deg selv. Eller vil du helst ha et publikum? Anonymkode: db5d2...cbf
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:52 #203 Skrevet fredag kl. 15:52 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men la oss få sitte sammen og kose oss i stillhet da, eller med en samtale i vårt tempo. Så kan du gå inn på kjøkkenet og bable for deg selv. Eller vil du helst ha et publikum? Anonymkode: db5d2...cbf Morsomt. Jeg observerer jo folk og deres blikk/kroppsspråk, og når det er 4-5 stk som sitter sammen og ser på hverandre kleint så er det ingen som koser seg fordi folk TØR ikke ta ordet. Jeg har i flere situasjoner valgt å holde kjeft for å observere hvordan det går og det går ikke bra, folk avslutter kvelden (i sosiale lag) fordi ingen sier noe. Ingen som syntes det er hyggelig å kose seg i stillhet i flere timer, mens det kommer noen "ja" og "ha" her og der. HOLD DERE HJEMME alene om dere ikke evner å bidra med noe som helst. Anonymkode: 736d2...2ab
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:48 #204 Skrevet fredag kl. 16:48 I de fleste andre aspekter ved livet så tar man gjerne hensyn til hverandre og at folk er forskjellige. Men ikke i muntlige samtaler. Jeg foretrekker helt klart skriftlig kommunikasjon, og har null problemer med å delta i store gruppesamtaler, eller ha flere samtaler og ørten samtaleemner gående på en gang. Skriftlig. Det forventes likevel at jeg tar hensyn til dem som fungerer annerledes enn meg. F.eks noen med dysleksi. Eller hun venninnen som har ti tommeltotter og skriver alle setninger sånn som dette… -og bruker to minutter på å taste hvert ord. Men når vi møtes ansikt til ansikt, så er det greit at de babler non stopp i 30 minutter, hopper fra emne til emne, avbryter, og har ikke en gang tid til å vente to sekunder på at jeg får ut et svar. Hvorfor er det sånn? Anonymkode: db5d2...cbf 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #205 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 23.12): Det lurer jeg ofte på som er en pratsom person selv som ikke har noen indre monolog men må muntlig eller skriftlig formulere tanker for at de blir reelle. Syns du folk som prater mye er slitsomme? Skulle du ønske at du turde prate mer? Syns du stillhet i plenum er kleint eller behagelig? Anonymkode: c49da...d34 Ja! Det er slitsomt! Det er ikke sånn at jeg ikke tør å prate😅 Men har ikke behov for å prate bare for å prate. Har du ingen indre monolog? Jeg har det hele tiden. Klarer ikke å forestille meg å ikke ha det. Hva skjer i hodet ditt? Og skulle du ønske du klarte å ikke prate så mye? Anonymkode: bbe31...801 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #206 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Merkelig nok så får dere det ikke til når det er helt stille heller - da stillheten vedvarer og ikke en kjeft sier noe, så den unnskyldningen holder ikke. Anonymkode: 736d2...2ab Har du tenkt over at det er selskapet man er i som gjør det? Jeg kan være veldig stille noen ganger, men når jeg er med mine folk snakker vi i ett, om tema som interesserer oss, hopper frem og tilbake i tema, vitser, tøyser tuller og ler, og har det utrolig gøy. Hva pleier du forresten å snakke om? Pleier å koble ut i de fleste sosiale sammenkomster. Anonymkode: bbe31...801 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #207 Skrevet 13 timer siden Jeg tenker det er nok babbel i samfunnet. Når man hører hvor mye meningsløst tull mennesker uten selvinnsikt lirer av seg, så kan det ofte føles vanskelig å delta, uten å synke ned på deres nivå. Anonymkode: 03ae2...5c7
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #208 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Så når du er invitert til en venn som du kjenner godt, som har invitert 4 andre og dere sitter rundt et bord og alle bare stirrer på hverandre uten at noen sier noe - så syntes du det er bare herlig? Når ingen da sier noe, eller tar ordet og alle bare kremter ja når verten spør om maten var god og så blir det fortsatt stille, så syntes du at det er en tipp topp sosial setting? Der ingen ble videre kjent og alle bare smiler sjenerert når de går ut døren? Anonymkode: 736d2...2ab Hvis en lar det være stille i 5-10 sekunder vil en av de andre ta opp noe. Men når snakkesalige folk går videre på nye temaer før det har gått et halvt sekund, det er det som skaper problemer. Anonymkode: 3d282...a61 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #209 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vel, ja! Hvis du drar i festlig lag med venner og sitter der uten å bidra med noe som helst, så har du strengt ingenting å gjøre der. Man er blandt venner, da BIDRAR DU! Dåp og alle sånne jalla familietilstelninger er gjerne av det man MÅ dra dit fordi det er forventet, men når du FRIVILLIG drar til vennegjengens koselige tacokveld og sitter der mutt stille hele kvelden - da bidrar du med omtrent ingenting av verdi! Da kan en det like greit bare stå en tom stol der i stedet for deg. At folk ikke skjønner sånt, syntes jeg er himmelfallent! Anonymkode: 736d2...2ab Jeg er glad du ikke er en av mine venner. Så ekskluderende tankegang. Å ikke snakke så mye betyr ikke at en er "mutt". Nå pleier jeg ikke å være helt stille en hel kveld, men jeg tror oppriktig flere av mine venner liker å få snakke mye. Du som er så opptatt av bidrag så tenker jeg at de da kanskje får et bidrag til publikum til mini-showene sine. Anonymkode: 3d282...a61 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #210 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis en lar det være stille i 5-10 sekunder vil en av de andre ta opp noe. Anonymkode: 3d282...a61 Det skjer ikke. Man observerer og får med seg at det skjer bare ikke. Anonymkode: 736d2...2ab
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #211 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du tenkt over at det er selskapet man er i som gjør det? Jeg kan være veldig stille noen ganger, men når jeg er med mine folk snakker vi i ett, om tema som interesserer oss, hopper frem og tilbake i tema, vitser, tøyser tuller og ler, og har det utrolig gøy. Hva pleier du forresten å snakke om? Pleier å koble ut i de fleste sosiale sammenkomster. Anonymkode: bbe31...801 Bare unnskyldninger. Innrøm det, dere har ikke noe i sosiale sammenkomster å gjøre, og er dere der så bør dere være sjeleglade for at noen faktisk sørger for at folk snakker. At du ikke klarer å bidra fordi du må tenke herfra til måneden viser jo bare at det er du som har problemer, ikke de andre som bidrar. Anonymkode: 736d2...2ab
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #212 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bare unnskyldninger. Innrøm det, dere har ikke noe i sosiale sammenkomster å gjøre, og er dere der så bør dere være sjeleglade for at noen faktisk sørger for at folk snakker. At du ikke klarer å bidra fordi du må tenke herfra til måneden viser jo bare at det er du som har problemer, ikke de andre som bidrar. Anonymkode: 736d2...2ab Hvorfor er du så aggressiv? Anonymkode: 8c9b2...08c 3
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #213 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvorfor er du så aggressiv? Anonymkode: 8c9b2...08c Fordi folk som er stille som østers, er ikke ærlig i tråden. Dummeste jeg har lest, at folk ØNSKER stillhet når de sitter sammen med venner i festlig lag. Anonymkode: 736d2...2ab
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #214 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Fordi folk som er stille som østers, er ikke ærlig i tråden. Dummeste jeg har lest, at folk ØNSKER stillhet når de sitter sammen med venner i festlig lag. Anonymkode: 736d2...2ab Har du ofte en tendens til å anklage folk for løgn når de sier ting som ikke passer inn i ditt verdensbilde? At du ikke forstår noe, betyr ikke at det ikke er sant. Anonymkode: 4d7fe...4e0 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #215 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har du ofte en tendens til å anklage folk for løgn når de sier ting som ikke passer inn i ditt verdensbilde? At du ikke forstår noe, betyr ikke at det ikke er sant. Anonymkode: 4d7fe...4e0 Snakk sant. Ikke påstå glansbilde som ikke eksisterer i virkeligheten. Anonymkode: 736d2...2ab
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #216 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi folk som er stille som østers, er ikke ærlig i tråden. Dummeste jeg har lest, at folk ØNSKER stillhet når de sitter sammen med venner i festlig lag. Anonymkode: 736d2...2ab At en ønsker stillhet trenger ikke bety at en sitter stille i 2 timer, hvor tar du det fra? Jeg er en av dem som er stille og kan like at vi er stille sammen. Men vi sitter jo ikke og gjør ingenting i hver vår ende av sofaen og har klein stemning. La oss si på hyttetur med en venninne, jeg sitter og fargelegger mens hun leser i hytteboka, og så leser hun litt og annenhvert minutt kommenterer hun noe og vi ler. Eller på en middag med venner, vi har tid til å smake på maten, før noen starter en samtale. Og det kan hvem som helst også vi som er stille gjøre, fordi det er ingen som snakker konstant og frykter stillheten. Spillkveld, klart vi snakker, gjerne om spillet, men det er også tenkelig hvis en trenger det. Det lengste jeg har vært stille er vel med venner når vi har solt oss, bare ligger og tar inn sola, stemningen osv. For meg er det helt absurd at du tenker at folk som meg heller burde bare være alene. Anonymkode: 3d282...a61 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå