Gå til innhold

Du som ikke bidrar mye i samtaler - hva rører det seg i hodet ditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det lurer jeg ofte på som er en pratsom person selv som ikke har noen indre monolog men må muntlig eller skriftlig formulere tanker for at de blir reelle. Syns du folk som prater mye er slitsomme? Skulle du ønske at du turde prate mer? Syns du stillhet i plenum er kleint eller behagelig?

Anonymkode: c49da...d34

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så mange tanker i hodet mitt at det er som å ha flere radiostasjoner og tvkanaler på samtidig. 

Folk som prater mye kan være slitsomme, men det er ikke sikkert.. Det kommer nok også an på hva som blir sagt, og hvordan det blir sagt, inkludert holdninger.

Jeg prater når jeg føler for det. Jeg er ikke redd for å snakke. Tror du alle som ikke sier noe er redd for å snakke? 

Stillheten er hva du gjør den til selv. Jeg tar det stort sett med ro. Det er helt normalt med stillhet. Naturlig. 

Vet du at det er ingen som tvinger deg til å snakke hele tiden?

• Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Syns du folk som prater mye er slitsomme?
Skulle du ønske at du turde prate mer?

Jeg zoner ut om det blir mye pjatt. 
Nei. 

• Liker 23
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det lurer jeg ofte på som er en pratsom person selv som ikke har noen indre monolog men må muntlig eller skriftlig formulere tanker for at de blir reelle. Syns du folk som prater mye er slitsomme? Skulle du ønske at du turde prate mer? Syns du stillhet i plenum er kleint eller behagelig?

Nei. Syntes stort sett ikke de er slitsomme.

Nei. Jeg skulle ikke ønske jeg turte å prate mer. Det handler ikke om å tørre. Jeg tør å plutselig begynne å synge om så.

Jeg syntes ikke stillhet i plenum er behagelig.

Anonymkode: 348d5...51d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Syns du folk som prater mye er slitsomme?

Skulle du ønske at du turde prate mer?

Syns du stillhet i plenum er kleint eller behagelig?

Ja.

Ja.

Ja.

Så egentlig er det veldig greit at noen tar seg av pratinga for jeg gjør det ikke.

Anonymkode: 08e68...d89

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg er nok langt borte, og sier "joo, hmm, mja, joda, neiiiii" på de rette stedene så tytehullet ditt blir tilfreds med samtalen. 

Anonymkode: 797d7...f01

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis jeg ikke bidrar mye i samtalen er det gjerne fordi de er slitsomme ja. Eller at emnet er kjedelig, feks folk som prater mye om egne barn. 

Anonymkode: 4078a...e6e

• Liker 12
Skrevet
svartkatt skrev (55 minutter siden):

Det er så mange tanker i hodet mitt at det er som å ha flere radiostasjoner og tvkanaler på samtidig. 

Folk som prater mye kan være slitsomme, men det er ikke sikkert.. Det kommer nok også an på hva som blir sagt, og hvordan det blir sagt, inkludert holdninger.

Jeg prater når jeg føler for det. Jeg er ikke redd for å snakke. Tror du alle som ikke sier noe er redd for å snakke? 

Stillheten er hva du gjør den til selv. Jeg tar det stort sett med ro. Det er helt normalt med stillhet. Naturlig. 

Vet du at det er ingen som tvinger deg til å snakke hele tiden?

Alle spørsmål om ulikheter er ikke et angrep. Noen ganger er vi som er annerledes fra deg bare nysgjerrige. På en nøytral eller faktisk positiv måte. Det er interessant å høre hvordan andre opererer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er rett og slett en som ikke sier noe med mindre jeg har noe fornuftig å si. Pratsomme folk sier mye verdiløst og tomt, så da pleier jeg å tenke på helt andre ting som er mer konstruktivt. Folk som liker å prate er for opptatt av seg selv til å registrere eller i det hele tatt tenke at folk ikke følger med.

Anonymkode: 4ef79...8b7

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Alt er bare kaos.

Jeg har sjeldent noen mening om samtaleemnet. Jeg er ikke verbal, og syns det meste av sosialisering og tomt prat er unødvendig.

Selv på jobb sliter jeg med å engasjere meg i samtaler. Er enten taus eller trekker meg unna. Sier av og til noe bare for å late som jeg er litt med.

Er ikke interessert i monologer om andres barn og alt det uinteressante de gjør. Overstolte foreldre som kun ser barnet sitt får det til å vrenge seg i magen min.

Liker best å tenke for meg selv i eget selskap. Ser på de fleste mennesker som skal snakke mye som slitsomme. Invaderende.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg er ofte ikke så pratsom i en større sosial setting, men prater når vi er færre sammen. For meg handler det ikke om å tørre, men mer at jeg trekker meg litt tilbake, lytter og observerer. Jeg er ikke veldig glad i typisk småprat, men bidrar om drt faller seg naturlig.

Noen som prater mye blir slitsomme, men absolutt ikke alle. Stillhet blir fortere kleint med noen man ikke kjenner så godt, enn folk man er trygg på. Jeg synes det er slitsomt når noen må fylle ethvert stille øyeblikk med prat.

Anonymkode: 29a94...e3b

• Liker 3
Skrevet

Enten er det fordi jeg ikke har noe å si om emnet, fordi jeg ikke er interessert eller ikke kan noe om det. Sport er et typisk sånt emnet.

Eller så er det fordi jeg sliter med å finne min plass i samtalen. Jeg tenker alltid gjennom hva jeg skal si, noe som betyr at de fleste andre er raskere enn meg til å ta ordet. Da kommer jeg aldri til ordet. Eventuelt må jeg avbryte og leve med at andre blir sure på meg på grunn av det. Så da gir jeg bare opp, holder kjeft og tenker på noe helt annet. Det har hendt at jeg har blitt påminnet ting som har blitt sagt i sånne samtaler, som andre mener jeg burde huske fordi jeg tross alt var der fysisk. Men jeg har ikke peiling, for jeg var ikke til stede psykisk.

Jeg irriterer meg generelt ikke over at folk snakker mye, jeg har en ganske høy terskel der. Men jeg skulle gjerne ønske at de snakkesalige var litt flinkere til å gi alle plass i samtalen, selv de av oss som liker å tenke gjennom hva vi skal si før vi sier det.

Anonymkode: b14c0...8c6

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er pratsom med mennesker som også lar meg prate. Når vi begge er villige til å lytte til den andre og så prate, så blir det en hyggelig samtale hvor jeg også er aktiv.

Men noen bare kjører over og prater og prater og... da gidder jeg ikke "konkurrere" om å ta ordet, da trekker jeg meg heller litt bort, mentalt sett, og lar de prate.

Anonymkode: 45a65...8bb

• Liker 15
  • Nyttig 8
Skrevet

«Er du ferdig snart?» eller «hold kjeft osv»

nei til alle spørsmålene.

Anonymkode: e20a8...202

• Liker 4
Skrevet

Settingen for min del er at jeg elsker en god dialog der alle kan komme med sine synspunkter.

Når jeg kommer i situasjoner der jeg ikke bidrar med samtaler er det ofte pga at jeg ikke kan noe om emnet og vil lære. Men,, hvis jeg blir ofte avbrutt midt i et resonnement eller den andre parten ikke lytter til det jeg sier blir jeg fort «tause Birgitte» og mentalt forlater samtalen og tenker på andre ting.

• Liker 2
Skrevet

Det er en kunst å være pratsom. En kan endelig prate mye, men en må beregne hva som er interessant for dem som hører på.

Anonymkode: fec7b...32b

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er pratsom med mennesker som også lar meg prate. Når vi begge er villige til å lytte til den andre og så prate, så blir det en hyggelig samtale hvor jeg også er aktiv.

Men noen bare kjører over og prater og prater og... da gidder jeg ikke "konkurrere" om å ta ordet, da trekker jeg meg heller litt bort, mentalt sett, og lar de prate.

Anonymkode: 45a65...8bb

Akkurat det er jo viktig å tenke på - de som prater mye må la de som prater lite få komme til.

Da må man faktisk slutte å prate litt innimellom  - passe på at ikke den neste som snakker omtrent begynner før den forrige er ferdig . 

Hvis man er flere blir det litt automatisk at man lar de som prater mest slippe til - gjør man ikke det blir man kanskje "overkjørt" og det er heller ikke så gøy . De som prater mest hører mest på hverandre. 

Man må jo være oppmerksom også - hvis noen ikke sier så mye så må man kanskje prøve å få vedkommende med i samtalen. Kanskje man må bytte samtaleemne feks. 

• Liker 1
Skrevet

Salige er de som ikke har noe å si, men som likevel holder kjeft.

Anonymkode: a6447...1f6

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Interessant diskusjon dette. Jeg er nok en av de som mange vil si prater mye, men jeg kjenner ofte på det som et litt slitsomt ansvar faktisk. Synes det er så kleint med pinlig stillhet i sosiale settinger, at jeg ofte lar kakla gå for å slippe den, men er obs på å prøve involvere de som er mer stille av seg. Innbiller meg ofte at de som ikke sier så mye har det vondt, men kanskje de egentlig liker stillheten og får vondt av kaklinga til oss som durer på…? 😅 

Anonymkode: 1000a...cdb

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...