AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:40 #21 Skrevet lørdag kl. 10:40 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dersom jeg skal leie ut min sekundærbolig til kostpris - vil den ligge på 15.500 kr i måneden. Skal jeg leie den ut, og dekke inn avdragene i tillegg, så vil den ligge på 21.000 kr mnd. En 4-roms i distriktet. Anonymkode: 36b9b...812 Enig, utleier er et tapsprosjekt. Og du må alltid regne med at en eller annen slutter å betale leie, evt raserer leiligheten og ødelegger alt. Slitasje blir det også. Nav-"garanti" dekker ikke dette. Best å selge. Og da blir det - oppps - dyrere for alle! Anonymkode: d8ab1...6b2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:27 #22 Skrevet lørdag kl. 11:27 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Enig, utleier er et tapsprosjekt. Og du må alltid regne med at en eller annen slutter å betale leie, evt raserer leiligheten og ødelegger alt. Slitasje blir det også. Nav-"garanti" dekker ikke dette. Best å selge. Og da blir det - oppps - dyrere for alle! Anonymkode: d8ab1...6b2 Enig. Jeg gidder heller ikke leie ut bare for å dekke teoretisk kostpris. For det veier ikke opp mot uforutsette kostnader, økt vedlikehold - og ikke minst stress og arbeidsmengde med å ha en leietaker. Man eier jo denne typen sekundærbolig primært for å tjene på verdistigning, ikke for leieinntekter. Så presses eller reguleres dette så blir det stående tomt, helt enkelt. Eller det blir AirBnB - noe jeg tror jeg kommer til å gjøre snart uansett. Anonymkode: a4302...d0e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:27 #23 Skrevet lørdag kl. 12:27 Vi har et ekstra sommerhus og i teorien kan det leies ut. Men frykter skatt, leietakere som ødelegger, ikke betaler eller nekter å flytte så vi gidder ikke. Kanskje blir vi skattet ihjel i fremtiden men da får vi heller selge. Da blir den som betaler mest som får huset. Anonymkode: d8ab1...6b2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:09 #24 Skrevet lørdag kl. 13:09 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig. Jeg gidder heller ikke leie ut bare for å dekke teoretisk kostpris. For det veier ikke opp mot uforutsette kostnader, økt vedlikehold - og ikke minst stress og arbeidsmengde med å ha en leietaker. Man eier jo denne typen sekundærbolig primært for å tjene på verdistigning, ikke for leieinntekter. Så presses eller reguleres dette så blir det stående tomt, helt enkelt. Eller det blir AirBnB - noe jeg tror jeg kommer til å gjøre snart uansett. Anonymkode: a4302...d0e Vi har valgt å leie det ut til et av barna for 7500 kr måneden og ser på det som pensjonsparing. Når barnet flytter videre etter endt studier vil neste søken få mulighet, eller vi leier det ut via Airbnb. Da kan vi også bruke det som ferieleilighet i de periodene vi ønsker. Men å leie det ut til kostpris er uaktuelt. Da blir det heller solgt. Anonymkode: 36b9b...812
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:15 #25 Skrevet lørdag kl. 13:15 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Da må lønna øke også. Eller så må folk bo i campingvogner som mange gjør i USA. Å ha et sted å bo skal ikke være noe bare rike folk har råd til. Hvor skal alle menneskene gjøre av seg? Sove i skogen? Nei det er ikke lov heller. Man har ikke lov å campe mer enn 3 dager i naturen og bare på visse plasser også.Man har heller ikke lov å bo fast på en hytte.. Så staten vil tydeligvis gjøre millioner av nordmenn til uteliggere. Som det er mange av i California. Der er alt så dyrt at teltene står på rekke og rad der det bor ekstremt mange uteliggere. Anonymkode: ba9d4...999 Nei, alle har rett til en plass og bo. Men alle kan ikke ha rett til å bo i villaer eller de dyre områdene i Oslo. Anonymkode: 8265e...eaa
LeneXCII Skrevet lørdag kl. 13:32 #26 Skrevet lørdag kl. 13:32 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Da må lønna øke også. Eller så må folk bo i campingvogner som mange gjør i USA. Å ha et sted å bo skal ikke være noe bare rike folk har råd til. Hvor skal alle menneskene gjøre av seg? Sove i skogen? Nei det er ikke lov heller. Man har ikke lov å campe mer enn 3 dager i naturen og bare på visse plasser også.Man har heller ikke lov å bo fast på en hytte.. Så staten vil tydeligvis gjøre millioner av nordmenn til uteliggere. Som det er mange av i California. Der er alt så dyrt at teltene står på rekke og rad der det bor ekstremt mange uteliggere. Anonymkode: ba9d4...999 Du må regne med å bruke vesentlig mer av lønna på bolig fremover. I tillegg kommer EU direktivet, som nå er på høring, om energi-oppgradering av eksisterende boliger til en enorm kostnad. Alt dette blir som en ekstra skatt, bortsett fra at pengene ikke går direkte til staten, men mye havner allikevel gjennom mva og avgifter. Du får uansett mindre penger å disponere selv, og det er selvsagt en plan bak dette fra staten sin side…. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:35 #27 Skrevet lørdag kl. 13:35 En politikk som baserer seg på å ta de rike er ikke bærekraftig i lengden, siden den også baserer seg på at de rike må forbli rike - og ikke minst forbli i riket. Så regningen havner alltid hos noen andre på sikt. Anonymkode: 1001b...eb4 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:18 #28 Skrevet lørdag kl. 14:18 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Enig, utleier er et tapsprosjekt. Og du må alltid regne med at en eller annen slutter å betale leie, evt raserer leiligheten og ødelegger alt. Slitasje blir det også. Nav-"garanti" dekker ikke dette. Best å selge. Og da blir det - oppps - dyrere for alle! Anonymkode: d8ab1...6b2 Det blir billigere å kjøpe hvis mange selger utleieleilighetene sine og da blir det færre på leiemarkedet og bedre balanse igjen. Verdistigningen på boligene blir fordelt på flere husholdninger (ettersom flere eier bolig) og det er også bra for samfunnet over tid. Anonymkode: b0770...82d 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:00 #29 Skrevet lørdag kl. 15:00 I byene så går ikke regnestykket opp, og har ikke gjort det på mange år. For å få balanse i systemet så må husleien kraftig opp eller boligprisene kraftig ned. Anonymkode: 95ae7...f27 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:00 #30 Skrevet lørdag kl. 15:00 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, alle har rett til en plass og bo. Men alle kan ikke ha rett til å bo i villaer eller de dyre områdene i Oslo. Anonymkode: 8265e...eaa Nei, de må velge da. Bo eller jobbe. Anonymkode: d8ab1...6b2
Kålrota Skrevet lørdag kl. 15:06 #31 Skrevet lørdag kl. 15:06 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det tror jeg nok ja, og folk må bare betale fordi alle må bo. Det er en kostnad de fleste prioriterer før det meste annet. Anonymkode: e83e7...866 Prioritere kan man gjøre når man har pengene, men det hjelper jo ikke hvis inntekten er lav. 1
Mardina Skrevet lørdag kl. 15:07 #32 Skrevet lørdag kl. 15:07 Har hatt samme husleien i 4 år nå og veldig snille og greie utleiere. De har selv sagt at de prioriterer stabile leietakere, framfor å øke husleien. Så jeg føler meg ganske trygg. Jeg betaler punktlig og er en rolig og god leietaker.
Illuminatum Skrevet lørdag kl. 15:13 #33 Skrevet lørdag kl. 15:13 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Tror du det blir SÅ ille? https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/utleierne-rommer-na-kommer-husleien-til-a-oke-kraftig-tror-gunnar-stavrum/s/5-95-2651418 De som reagerer på husleier på rundt 17.000 kroner står foran dårlige nyheter: Husleiene kan dobles de neste årene. Årsaken er ikke grådighet, men at normal utleie ikke er lønnsomt med dagens leienivåer. Anonymkode: 9b431...306 Dette kan vi takke AP, SP og SV for. De sørget for økt utbytteskatt og voldsom økning av formuesbeskatningen. Dette har gjort at færre vil leie ut og da blir selvsagt prisene økt for de leiligheter som fortsatt er tilgjengelig. 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:17 #34 Skrevet lørdag kl. 15:17 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, alle har rett til en plass og bo. Men alle kan ikke ha rett til å bo i villaer eller de dyre områdene i Oslo. Anonymkode: 8265e...eaa Men poenget er at feks. aleneforeldre med en vanlig inntekt og feks 1-2 barn, så kommer en 3 roms leilighet utenfor Oslo til å bli så dyr at man ikke ha råd rett og slett. Og hva er løsningen da- at aleneforelderen må flytte inn på en liten hybel med barna og bo der til de flytter ut? Som de nok ikke har råd til siden det blir for dyrt.. En 3 roms helt vanlig leilighet utenfor Oslo kan koste opptil 18000 nå. Hvordan blir det da med økning uten at lønna øker? Anonymkode: ba9d4...999
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:39 #35 Skrevet lørdag kl. 15:39 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det blir billigere å kjøpe hvis mange selger utleieleilighetene sine og da blir det færre på leiemarkedet og bedre balanse igjen. Verdistigningen på boligene blir fordelt på flere husholdninger (ettersom flere eier bolig) og det er også bra for samfunnet over tid. Anonymkode: b0770...82d I Norge eier ca 80% egen bolig. De som sliter med å kjøpe, gjør det som regel fordi de ikke får lån – enten mangler de egenkapital, har for usikker jobb eller møter ikke bankenes krav. Da hjelper det lite om prisene går litt ned, de ville slitt uansett. Og et relativt ok leiemarked gir dem mulighet til å bo ok likevel. Anonymkode: a4302...d0e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:58 #36 Skrevet lørdag kl. 15:58 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Da må lønna øke også. Eller så må folk bo i campingvogner som mange gjør i USA. Å ha et sted å bo skal ikke være noe bare rike folk har råd til. Hvor skal alle menneskene gjøre av seg? Sove i skogen? Nei det er ikke lov heller. Man har ikke lov å campe mer enn 3 dager i naturen og bare på visse plasser også.Man har heller ikke lov å bo fast på en hytte.. Så staten vil tydeligvis gjøre millioner av nordmenn til uteliggere. Som det er mange av i California. Der er alt så dyrt at teltene står på rekke og rad der det bor ekstremt mange uteliggere. Anonymkode: ba9d4...999 Lønna kommer ikke til å øke, og det må den slett ikke heller. De som har stemt på den gjengen som styrer for tida er helt skyld i dette, de har endret skattereglene så mye at det ikke lenger er lønnsomt å drive utleie. Stede å bo får du, men det er mindre, lavere stander og gjerne mer usentralt enn du ønsker deg. I Bergen er det ett firma som etter å ha leid ut i nesten 100 å nå legger inn årene pga regjeringens politikk, og de er langt fra alene. Alle leilighetene firmaet har leid ut selges nå på det åpne markedet, og de nåværende som leide har jo ikke mulighet for å kjøpe, og så må alle hundre jakte på ny bolig i samme marked. Dere fpr det dere stemmer på, og her er resultatet av Ap- politikk. Dessuten er det for sterkt vern for leietakere og for vanskelig å få folk ut. De som ikke betaler husleien burde kunne settes på gaten etter en 14 dagers purring, det burde ikke ta flere måneder med namsmannen. Det er for risiky å leie ut, dermed står objekter tomme. Igjen et valg folk har tatt ved stemmeurnene. Anonymkode: 6f59c...359 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:28 #37 Skrevet lørdag kl. 16:28 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Skremmende statistikk, og stemmer godt for min del. I tillegg har dårlige lønnsoppgjør og økende skatt ført til at jeg ikke har mer utbetalt i måneden enn i 2020. Foreløpig har det bare gått utover videre sparing, men fortsetter utviklingen må det kuttes kraftig eller flyttes. Nå har ikke jeg noen sekundærbolig, men det som er nesten mer skremmende enn økningen i utgifter er jo folk som tror dette er bra fordi det går utover "haiene". Men de har jo gjerne råd likevel, mens det går mest utover de som har dårlig råd. Det samme gjelder eiendomsskatt, formuesskatt, mulig gjeninnføring av arveavgift oss. De rike har råd uansett, det er vanlige folk som da ikke får råd til å arve eller eie. Anonymkode: 1001b...eb4 Vanlige folk har allerede ikke råd til å eie, med mindre de har familiebank. Det du nå opplever er det andre som har levd med i mange år allerede. Forskjellen er at boligeiere har fått spesialbehandling. Anonymkode: 4f5e7...886
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:30 #38 Skrevet lørdag kl. 16:30 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det blir billigere å kjøpe hvis mange selger utleieleilighetene sine og da blir det færre på leiemarkedet og bedre balanse igjen. Verdistigningen på boligene blir fordelt på flere husholdninger (ettersom flere eier bolig) og det er også bra for samfunnet over tid. Anonymkode: b0770...82d Du glemmer økningen i innvandrere som kjemper om utleieboligene...... Det blir ikke færre om beinet men flere..... Anonymkode: 53bed...76d
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:20 #39 Skrevet lørdag kl. 17:20 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men poenget er at feks. aleneforeldre med en vanlig inntekt og feks 1-2 barn, så kommer en 3 roms leilighet utenfor Oslo til å bli så dyr at man ikke ha råd rett og slett. Og hva er løsningen da- at aleneforelderen må flytte inn på en liten hybel med barna og bo der til de flytter ut? Som de nok ikke har råd til siden det blir for dyrt.. En 3 roms helt vanlig leilighet utenfor Oslo kan koste opptil 18000 nå. Hvordan blir det da med økning uten at lønna øker? Anonymkode: ba9d4...999 Her jeg bor, i Drammen, finner du mange leiligheter til langt mindre enn 18000. Og da tenker jeg det er mulig mange andre steder også. Enslige med barn kan faktisk ikke regne med å bo midt i Oslo og leie billig, det blir litt sånn Helsesista. Klager på en situasjon hun selv har valgt å sette seg og barna i. Anonymkode: 34a74...831
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå