Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Bare vit at hvis barnet ditt ligger i narkose så er det jeg, som ikke klarte bedre, som sitter og passer på at narkosen er passe dyp, blodtrykket er adekvat, co2 nivået akseptabelt, pulsen aldersadekvat  osv. 

Anonymkode: 578e7...346

Enig, vedkommende burde langskjemmes av å si noe sånt. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg fikk det rådet, og jeg fulgte det, ble jurist, og jeg har angret som en hund mange ganger.

Det finnes ingen fasit på hva slags råd man skal gi andre er vel konklusjonen....

Anonymkode: 4581b...0bf

Å gi råd er ikke det samme som å fortelle folk hva de skal gjøre. Jurist er kanskje feil gor deg, men det finnes mange andre yrker som har karrieremuligheter, lønnsvekst og som ikke er fysisk anstrengende. 

Legg til at tenåringer som fortsatt bor hjemme og går på skole gjerne aldri har kjent på kroppen hva det vil si å jobbe netter, kvelder, julaften og helger. De har (forhåpentligvis) ei heller kjent på ryggplager og andre fysiske skader som følge av jobbrelatert belastning. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Knirke skrev (46 minutter siden):

Å gi råd er ikke det samme som å fortelle folk hva de skal gjøre. Jurist er kanskje feil gor deg, men det finnes mange andre yrker som har karrieremuligheter, lønnsvekst og som ikke er fysisk anstrengende. 

Legg til at tenåringer som fortsatt bor hjemme og går på skole gjerne aldri har kjent på kroppen hva det vil si å jobbe netter, kvelder, julaften og helger. De har (forhåpentligvis) ei heller kjent på ryggplager og andre fysiske skader som følge av jobbrelatert belastning. 

Og de som gir sånne råd har antagelig aldri hatt behov for livreddende hjelp på et sykehus. Å kalle sykepleieryrket for lavstatus vitner om at man har lite livserfaring. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (3 timer siden):

Og de som gir sånne råd har antagelig aldri hatt behov for livreddende hjelp på et sykehus. Å kalle sykepleieryrket for lavstatus vitner om at man har lite livserfaring. 

Jeg tror du siterer feil person? Jeg har ikke skrevet at sykepleier er lavstatus.

Hele status- og «hvem er viktigst» diskusjonen anser jeg som irrelevant i denne sammenhengen. Og for å være helt ærlig synes jeg det er ganske barnslig. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Knirke skrev (1 minutt siden):

Jeg tror du siterer feil person? Jeg har ikke skrevet at sykepleier er lavstatus.

Hele status- og «hvem er viktigst» diskusjonen anser jeg som irrelevant i denne sammenhengen. Og for å være helt ærlig synes jeg det er ganske barnslig. 

Beklager for det. Grunnen til at jeg skrev her var at det provoserte å lese om alle som tydeligvis mener at sykepleier-yrket er lavstatus. 

Det blir bare for dumt. Jeg for min del ser opp til sykepleiere. For jeg har selv fått kjenne på kroppen hvilken forskjell de kan gjøre for folk med sin fremtreden og med sine kunnskaper. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 20.37):

Familie og bekjente prøver alt de kan for å få meg til å heller velge noe annet. Bli noe annet. Du trenger jo ikke å bli det, finnes jo mye annet du kan drive med, det blir for tøft for deg, du som er så flink til å bake kan vel bli baker i stedet for osv osv er svar jeg har fått . Ingen støtter meg. Er det velmenende eller misunnelse pakket inn i omsorg? Sånn var det jo når jeg var barn også. Jeg skulle ikke få drive med det jeg hadde lyst til, bare det som andre ville at jeg skulle drive med. Ballett for eksempel fikk jeg ikke begynne med selv om jeg ønsket det sterkt, men jeg ble tvunget til å synge i kor for å glede besteforeldrene mine. Forskjellen fra da er jo at nå kan ingen stoppe meg fra å gjøre Det jeg vil. Noen som kjenner seg igjen? Hvorfor ha så mange meninger om andres valg i livet?

Anonymkode: 411eb...d8b

Jeg har aldri angret på at jeg ble sykepleier. Har hatt mange ulike typer jobber. Det gjelder bare å ikke gro fast på en svært travel/tung sykehusavdeling (eks lungeavdeling, barsel, hjerte, ortopedisk).

Selv er jeg sterkt B-menneske (vi snakker Å-menneske😅), så da passet nattevakter best for meg. Stort sett mindre trøkk på natten. Jobb i ulike omsorgsboligere har også vært fint. Hjemmesykepleien likte jeg godt, men kan bli litt travelt i storbyer. Fordi de har slått sammen så mange distrikter.

Men alt i alt. Er det sykepleier du vil bli, vil si det skal litt til å være etnisk utdannelse man trenger å angre på. Fordi den kan brukes til så mye😊

Anonymkode: 6a918...c0b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sportydame skrev (På 4.10.2025 den 8.29):

Vanlig sykepleier er lavstatus - da det tyder på mangel på ambisjoner i livet.

Men om man tar tilleggsutdannelse, som operasjonssykepleier/intensivsykepleier etc kan man få en utrolig givende og interessant jobb.

Pluss at man fort får bortimot millionlønn.

(Nei sykepleiere er IKKE dårlig betalt)

Dette stemmer overhodet ikke. For å tjene tilnærmet eller over 1 million i de nevnte spesialiteter du nevner, så må man enten elske å jobbe overtid, forsake fritid og egeb helse eller retten til å ha et liv i det hele tatt, leke martyr for samfunnet, eller erveve seg lederstillinger. Så dette er blank løgn. 

Har selv jobbet 18 år innen helsevesenet innen et betydelig yrke. Ideologien var at jeg elsker å hjelpe andre. Man sitter igjen med nada for innsatsen og den viktige jobben man utfører og for livene man bedrer eller redder. Mine barn får ikke utdanne seg innen helse, det er de fullstendig klar over og det respekteres heldigvis. Unner dem et bedre liv enn å bære underbetalte, utslitte slaver som hele samfunnet vet om, men som alle «hysjer» om…. 

Anonymkode: 0b299...f3f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Dette stemmer overhodet ikke. For å tjene tilnærmet eller over 1 million i de nevnte spesialiteter du nevner, så må man enten elske å jobbe overtid, forsake fritid og egeb helse eller retten til å ha et liv i det hele tatt, leke martyr for samfunnet, eller erveve seg lederstillinger. Så dette er blank løgn. 

Har selv jobbet 18 år innen helsevesenet innen et betydelig yrke. Ideologien var at jeg elsker å hjelpe andre. Man sitter igjen med nada for innsatsen og den viktige jobben man utfører og for livene man bedrer eller redder. Mine barn får ikke utdanne seg innen helse, det er de fullstendig klar over og det respekteres heldigvis. Unner dem et bedre liv enn å bære underbetalte, utslitte slaver som hele samfunnet vet om, men som alle «hysjer» om…. 

Anonymkode: 0b299...f3f

Ikke meg du siterer, men jeg er spesialsykepleier med master, og ligger rundt millionen i årslønn for tredje år på rad. Har ikke solgt sjelen min i det hele tatt, men har evne til å forhandle lønn, og kjenner verdien av den kompetansen jeg besitter. Det er ikke normalen nei, men å være i alle fall rundt 900 000 med litt ekstravakter, noen forskyvninger og ekstra grunnlønn er det flere av kollegene mine som er. Kanskje du som ikke er så god på å utbytte muligheten? Eller har gode forhandlingskort?

Ts jeg har aldri angret på at jeg ble sykepleier. Trives veldig godt i jobben, har bare jobbet steder med godt arbeidsmiljø. Dt er faglig interessant, utfordrende, godt tverrfaglig samarbeid, og man blir aldri utlært. Det er lett å bytte retning hvis du vil forsøke noe nytt, f.eks fra kirurgisk sengepost til dps, du får jobb i hele landet og det er utrolig mange muligheter for videreutdanning. Mange snakker ned sykepleieyrket fordi de selv er lei, men faktum er at det ikke er bedre alle andre steder. Alle blir lei i jobben sin, alle mener de blir utnyttet har dårlige sjefer og kunne gjort det meste bedre om de bare fikk bestemme men uten å måtte ta ansvar for det. På KG er det mange som elsker å snakke om hvor dumme sykepleiere er, og hvor latterlig jobben er, det viser bare at de selv har vært friske og ikke trengt hjelp. Sykepleien er ganske greit betalt, med videreutdanning kan du får det veldig godt vil jeg si. Du får jobbtrygghet, som slett ikke er noe å kimse av. Når vennene mine har mistet jobben finanskrise, nedgangstider og pandemi har jeg aldri trengt å bekymret meg for det, det er faktisk veldig deilig. Drit i alle som er negative og gå for det som er din drøm! 

Anonymkode: bc0b3...976

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men jeg er spesialsykepleier med master, og ligger rundt millionen i årslønn for tredje år på rad. Har ikke solgt sjelen min i det hele tatt, men har evne til å forhandle lønn, og kjenner verdien av den kompetansen jeg besitter. Det er ikke normalen nei, men å være i alle fall rundt 900 000 med litt ekstravakter, noen forskyvninger og ekstra grunnlønn er det flere av kollegene mine som er. Kanskje du som ikke er så god på å utbytte muligheten? Eller har gode forhandlingskort?

Ts jeg har aldri angret på at jeg ble sykepleier. Trives veldig godt i jobben, har bare jobbet steder med godt arbeidsmiljø. Dt er faglig interessant, utfordrende, godt tverrfaglig samarbeid, og man blir aldri utlært. Det er lett å bytte retning hvis du vil forsøke noe nytt, f.eks fra kirurgisk sengepost til dps, du får jobb i hele landet og det er utrolig mange muligheter for videreutdanning. Mange snakker ned sykepleieyrket fordi de selv er lei, men faktum er at det ikke er bedre alle andre steder. Alle blir lei i jobben sin, alle mener de blir utnyttet har dårlige sjefer og kunne gjort det meste bedre om de bare fikk bestemme men uten å måtte ta ansvar for det. På KG er det mange som elsker å snakke om hvor dumme sykepleiere er, og hvor latterlig jobben er, det viser bare at de selv har vært friske og ikke trengt hjelp. Sykepleien er ganske greit betalt, med videreutdanning kan du får det veldig godt vil jeg si. Du får jobbtrygghet, som slett ikke er noe å kimse av. Når vennene mine har mistet jobben finanskrise, nedgangstider og pandemi har jeg aldri trengt å bekymret meg for det, det er faktisk veldig deilig. Drit i alle som er negative og gå for det som er din drøm! 

Anonymkode: bc0b3...976

Hvilken master har du?

Anonymkode: 7c3d0...5f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bare vit at hvis barnet ditt ligger i narkose så er det jeg, som ikke klarte bedre, som sitter og passer på at narkosen er passe dyp, blodtrykket er adekvat, co2 nivået akseptabelt, pulsen aldersadekvat  osv. 

Ja, og når noe avviker fra tabellen over adekvate verdier du har tilgjengelig ringer du anestesilegen som kommer og ordner opp eller forteller deg over telefon hva du skal gjøre. Er det avansert? Tar du egne avgjørelser, bruker eget hode? Noen må sitte og passe på, så på den måten er du viktig, men det er ikke du som gjør en forskjell for pasienten. Det er legen. 

Anonymkode: c60e6...892

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 1.43):

Sykepleier er og blir en lavstatusjobb uansett hvor mye NSF skriker i media. Og kunnskapene til en gjengs sykepleier er ekstremt oppskrytt. Jeg ville ikke vært glad om barna mine ble sykepleiere, for det ville enten betydd at de ikke klarte bedre, eller at de ikke hadde nok tro på seg selv til å gå for noe bedre. Reaksjonene du får tolker jeg som omsorg. 

Jeg fatter ikke hvordan du, og andre, kan fraråde noen å bli sykepleier og kalle det lavstatus for å forsterke råd om å ikke bli sykepleier. Hvem faen skal ta vare på deg, og dine nærmeste ved sykdom og/eller alderdom?! 

Sykepleiere, helsefagarbeidere og leger får vi aldri nok av. De burde gå kraftig opp i lønn og behandles for den innsatsen og omsorgen de gir. 
De aller fleste ville faktisk vært glad for å ha barn som tenker at de vil ha et omsorgsyrke- da har man faktisk oppdratt barn med omsorgsevne og godhet. 

Anonymkode: 99d3c...621

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg fatter ikke hvordan du, og andre, kan fraråde noen å bli sykepleier og kalle det lavstatus for å forsterke råd om å ikke bli sykepleier. Hvem faen skal ta vare på deg, og dine nærmeste ved sykdom og/eller alderdom?! 

Sykepleiere, helsefagarbeidere og leger får vi aldri nok av. De burde gå kraftig opp i lønn og behandles for den innsatsen og omsorgen de gir. 
De aller fleste ville faktisk vært glad for å ha barn som tenker at de vil ha et omsorgsyrke- da har man faktisk oppdratt barn med omsorgsevne og godhet. 

En av de andre 142.000 unge håpefulle som vil bli sykepleiere? Sykepleien var det mest populære studiet i 2025: https://sykepleien.no/2025/04/samordna-opptak-sykepleie-arets-vinner

Ingen velger yrke etter hva Samfunnet trenger. Da skulle du i så fall anbefalt dine barn å bli butikkmedarbeidere, søppeltømmere, rørleggere, leger, bussjåfører, lærere, politi, veterinærer og renholdere i samme slengen, for vi trenger dem også. Sykepleier er ikke et yrke i noen særstilt grad av «viktighet».

Hvis dine barn vil bli noe som du ikke anser som «viktig», hva gjør du da? Hva om de vil bli skuespillere, musikere eller yogainstruktører? Å sette yrker opp mot hverandre er ikke noe voksne, tenkende mennesker holder på med.

Sykepleiere tjener forresten ikke dårlig. Hvis de skal opp i lønn må du og jeg kraftig opp i skatt.

Endret av Knirke
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, og når noe avviker fra tabellen over adekvate verdier du har tilgjengelig ringer du anestesilegen som kommer og ordner opp eller forteller deg over telefon hva du skal gjøre. Er det avansert? Tar du egne avgjørelser, bruker eget hode? Noen må sitte og passe på, så på den måten er du viktig, men det er ikke du som gjør en forskjell for pasienten. Det er legen. 

Alle som behandler er viktige for pasienten. Legen opererer deg og vedkommende treffer du kanskje en gang pr dag, mens sykepleierne er de som passer på deg, er de som observerer og gir deg råd. 

Jeg har erfaring fra flere avdelinger på sykehuset, hjemmesykepleien og sykehjem og er imponert over de sykepleierne jeg har truffet på. 

Da jeg selv så på sykehuset så var det sykepleierne som gjorde oppholdet trygt. Da en i nær familie fikk uhelbredelig kreft så traff vi på sykepleiere som var bare fantastiske, de så ikke bare paisenten men de så hele familien og var en støtte for oss alle. De var trygge, kunnskapsrike, erfarne og fant løsninger på alt. 

I alle jobber er det mye rutine vet jeg av egen erfaring med jobb langt ifra helse.Som sykepleier vil du alltid være ettertraktet og aldri bli oppsagt på grunn av innsparinger slik jeg har opplevd både innen finans og oljeindustrien. 

Anonymkode: b4a4c...0d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det gjør jeg på egenhendig du. Det er det som er jobben min. Anestesilegen er der 10 min ved innledning og noen ganger ved oppvåkning. På mange pasienter har vi ikke med lege i det hele tatt, men er 2 sykepleiere med spesialisering i Anestesi. De andre timene sitter jeg der alene og justerer. Alle medisinene i boksen min har jeg rett på å administrere helt på egen hånd. Trenger ikke konferere med noen andre. Og du det at den som presenterer seg som anestesilege, kan ha vært der i 3 mnd og er helt fersk. Men du er kanskje for snever for å forstå det? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Helt enig! :klem3:Utdanning spiller egentlig ikke noen rolle, jeg synes ikke noen yrker eller jobber er lavstatus, men bachelor og mastere er det virkelig "lavstatus?" nå eller? Jeg er helsefagarbeider, tipper mange tenker det om meg men folk må virkelig roe seg ned nå altså 😅 

Ts, jeg tar opp fag for å bli sykepleier. Jeg vet langt på vei hvordan det blir, moren min er sykepleier og ettersom hvor man jobber tar det på kroppen selvfølgelig. Men det er også masse muligheter! Du må ikke jobbe med tunge løft osv. Om du virkelig har lyst, så gå den veien! ❤️

Anonymkode: e8086...34c

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Anestesisykepleiere har master.....tuller du? 

Anonymkode: e8086...34c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (9 timer siden):

En av de andre 142.000 unge håpefulle som vil bli sykepleiere? Sykepleien var det mest populære studiet i 2025: https://sykepleien.no/2025/04/samordna-opptak-sykepleie-arets-vinner

Ingen velger yrke etter hva Samfunnet trenger. Da skulle du i så fall anbefalt dine barn å bli butikkmedarbeidere, søppeltømmere, rørleggere, leger, bussjåfører, lærere, politi, veterinærer og renholdere i samme slengen, for vi trenger dem også. Sykepleier er ikke et yrke i noen særstilt grad av «viktighet».

Hvis dine barn vil bli noe som du ikke anser som «viktig», hva gjør du da? Hva om de vil bli skuespillere, musikere eller yogainstruktører? Å sette yrker opp mot hverandre er ikke noe voksne, tenkende mennesker holder på med.

Sykepleiere tjener forresten ikke dårlig. Hvis de skal opp i lønn må du og jeg kraftig opp i skatt.

Vi har alt for få sykepleiere i Norge. Det er en sykepleierkrise i landet. Hvorfor tror du man får slettet gjeld ved å jobbe som sykepleier i distriktene? 

Jeg ville ikke lagt meg borti hva barna ville utdannet seg som, for min del kunne de blitt søppelkjører eller advokat. Norge er et fritt land, og man velger selv hva man vil arbeide som. Jeg ville dog aldri snakket ned sykepleieryrke, eller annen kritisk samfunnsjobb. Hele tråden handler om ts som blir frarådet å bli sykepleier. Ikke hva foreldrene anbefaler henne å bli. 
Dessuten… Sykepleiere er ikke nevneverdig viktig? Okei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle medisinene i boksen min har jeg rett på å administrere helt på egen hånd. Trenger ikke konferere med noen andre. Og du det at den som presenterer seg som anestesilege, kan ha vært der i 3 mnd og er helt fersk. Men du er kanskje for snever for å forstå det? 

De medisinene er det legen som har valgt ut for bruk og det er legen som har satt rammer for akseptabel dosering. Det er veldig snevre rammer for hva du har lov til å gjøre på egen hånd. Og med en gang pasienten ikke responderer som forventet på de justeringene du har lov til å gjøre, er det rett på telefonen til legen som har ansvaret.  Jeg regner med at du bruker formuleringen presenterer seg som anestesilege og ikke det mer naturlige den som er lege for å få frem et nedlatende poeng. Men om personen har vært der i 3 mnd eller 30 år spiller ingen rolle, for legen er lege og sykepleieren er sykepleier. Jeg regner med at om anestesien en dag går galt vil du være lynkjapp til å gjemme deg bak legen, for da er det ikke så kult å ha ansvar og rettigheter lenger? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykehuslege, snart ferdig spesialist. Ser på det som mitt ansvar å realitetsorientere 18-/19-åringene jeg kjenner som søker seg til helsevesenet. Jeg kan ikke uttale meg om sykepleieryrket, men når det gjelder legejobben er det hvertfall ganske mange som får seg en kalddusj og blir skuffet når de innser hva slags arbeidstilværelse de har investert mange år på å gå inn i. 

Vil si at det å ha en turnusjobb i norsk offentlig helsevesen snart begynner å bli kun for de spesielt interesserte. De fleste andre, som ønsker et normalt liv ved siden av jobben (med normal grad av fleksibilitet, tid til familie og livskvalitet) bør absolutt finne seg noe annet å gjøre.

Anonymkode: f8f1e...c58

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I følge KG så er det forferdelig å jobbe i helsevesenet, forferdelig å jobbe i skoleverket, og forferdelig å jobbe i barnehage. I Norge i 2025.

Disse samme folkene påstår at alle andre jobber enn deres egen er så enkle og godt betalt.

Men gjett hva - dette er selvfølgelig bare pissprat. Å være sykepleier er da et helt vanlig yrke som alle andre yrker. Det har fordeler og ulemper, og for noen passer det mens det for andre er feil yrkesvalg.

Anonymkode: c3679...9a9

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...