Apis Skrevet lørdag kl. 06:35 #21 Skrevet lørdag kl. 06:35 Sykepleier er da ikke et tulle yrke, det er en ordentlig jobb med mange muligheter. 7 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:42 #22 Skrevet lørdag kl. 06:42 Åh, dette er akkurat sånn jeg har hatt det, og samboer har hatt det, og vi skulle så gjerne begge ha hatt noen som sa til oss i fortiden: IKKE HØR PÅ FORELDRENE DINE / FAMILIEN DIN OSV, GÅ FOR DET DU SELV ØNSKER Å BLI !!!! Jeg hørte alltid på foreldrene mine i oppveksten, de trodde jeg var utviklingshemmet fordi det hadde de i barnehagen antydet for dem. Bare fordi jeg var utrygg og trengte tettere oppfølging, som ingen ga meg. Så de trodde ikke jeg kunne få en utdannelse og vanlig jobb, og det farget hele oppveksten min. Faktisk så mye at moren min fortsatt tror at jeg hadde dårlige karakterer ved utgangen var ungdomsskolen, når jeg hadde kun 4-ere og 5-ere, og én 3-er!! Så det påvirket jo også hvilke yrkesveier jeg gikk, og mamma påvirket det veldig med å si ting som «kanskje du kan gjøre noe innen helse, men du kan ikke ta noe ingeniør eller noe sånt». Det er bare superflaks at jeg helt tilfeldig til slutt fant noe jeg virkelig likte innenfor arbeid med mennesker. Men jeg trodde fortsatt at jeg var dum helt til jeg fikk min første B på bachelor, som 22-åring…. Hadde de trodd på meg fra start hadde jeg helt sikkert gått helt andre veier og klart meg helt fint. Fikk A på masteroppgaven og jobber som det jeg er utdannet til i dag. Samboeren min ville bli lege, og faren hans fnøs av ham da han snakket om dette som barn/ i tenårene, spurte om han hadde tenkt å stikke fingeren oppi rumpa på gamle mannfolk. Så han turte jo ikke gå den veien da… Merker fortsatt at dette er noe som tynger han litt og at han skulle ønske han ble lege, og selv om jeg sier at han fortsatt har mulighet til å bli det så har han ikke troen på seg selv og tenker toget gikk da han var tenåring og innstilte seg på å ikke bli lege. DEN ENESTE DU SKAL HØRE PÅ ER DEG SELV !!! Anonymkode: 1549e...e6f 2 3 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:46 #23 Skrevet lørdag kl. 06:46 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Men det er vel mulig og tenke selv… ? Anonymkode: 5c91c...846 De fleste 18-19-åringer er ikke så gode på det. Ts: misunnelse?? over å bli sykepleier? Mine foreldre advarte meg, men jeg hørte ikke. Det fikk jeg angre på. Jobbet to år før jeg ikke orket mer og måtte omskolere meg, så da ble det tre år ekstra studielån. Sykepleier, frisør og jobbe i barnehage er tre yrker jeg virkelig ikke ønsker for mine barn. Enorm slitasje, lav status, tungt fysisk, de fleste blir uføre om de ikke bytter jobb. Anonymkode: 13b84...3d8 6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:49 #24 Skrevet lørdag kl. 06:49 Sportydame skrev (15 minutter siden): Vanlig sykepleier er lavstatus - da det tyder på mangel på ambisjoner i livet. Men om man tar tilleggsutdannelse, som operasjonssykepleier/intensivsykepleier etc kan man få en utrolig givende og interessant jobb. Pluss at man fort får bortimot millionlønn. (Nei sykepleiere er IKKE dårlig betalt) For noe finhakka bullshit. Du har jo en helt forvridd oppfatning av dette. Hvis sykepleier er det man ønsker å bli og drømmer om å bli, så er det nettopp ambisjoner man har og man er virkelig dedikert for å bli det. Yrket er kun lavstatus fordi samfunnet ikke verdsetter det, i form av at mange sykepleiere må løpe hamsterhjul hver dag mellom pasienter og avdelinger, det er ofte fokus på kvantitet fremfor kvalitet av pleien, og det fører for mange til utbrenthet. Men det er et flott yrke fordi om, og det er heldigvis ikke alle steder det er slik. Du vet ikke hva du snakker om. Anonymkode: 1549e...e6f 6 8
Sandie Skrevet lørdag kl. 06:50 #25 Skrevet lørdag kl. 06:50 Hva er det med sykepleien som appellerer til deg? Dersom det er å kunne hjelpe mennesker, så finnes det jo mange yrker man kan gjøre det. Ikke bare de tradisjonelle pleie-yrkene. Men om du har vurdert andre yrker og alle fordeler og ulemper og likevel landet på sykepleien synes jeg du skal gå for det. Det er en bra grunnutdanning som kan åpne mange dører. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:22 #26 Skrevet lørdag kl. 07:22 Jeg valgte sykepleie da jeg var ung. Ble omskolering etter ti år til noe helt annet. Ble sliten og orket ikke mer. Men det er egentlig bredt hva du kan jobbe med innen mennesker så du kan tenke litt om du passer der og der hvis du skulle bli sliten som sykepleier. F.eks. som veileder, leder, lærer, sitte på kontor for det kan sykepleier gjøre hvis de blir sliten og lei av å gi omsorg/stell og være nær syke mennesker. Sånne jobbene kontorjobb, leder, osv passet ikke for meg så det ble litt begrenset hva jeg kunne gjøre som sykepleier hvis du skjønner… Vi velger ofte utdanning når vi er veldig unge. Og yrkeslivet er jo veldig langt så det er ikke rart det blir ny utdannelse eller omskolering etter hvert i livet og det er lov/eller går uten problemer. Det koster litt kanskje ja.. Så jeg syns du må bare velge det som føles riktig for deg akkurat nå. Hva du har lyst til for tiden? Familien kan ikke bestemme sånne ting over deg 😊 Hvis du er veldig usikker så kan et friår være bra og😊 Anonymkode: f798e...80a 1
Rucula Skrevet lørdag kl. 07:58 #27 Skrevet lørdag kl. 07:58 Knirke skrev (2 timer siden): Det er ikke misunnelse, det er omsorg. Mine foreldre viste omsorg ved å si at jeg burde bli akkurat det jeg hadde lyst til. Dummeste rådet jeg har fått! Jeg har kastet bort mange år og hundretusener av studielån-kroner på på tullete valg. Jeg ville jobbe med dyr, jeg ville jobbe utendørs, jeg ville jobbe med noe kreativt, jeg ville så mye. Det rådet jeg skulle ønske jeg fikk var at jeg måtte finne et yrke med god lønnsvekst, gode karrieremuligheter og med arbeidsoppgaver som jeg kan stå i til jeg blir 70. Folk, særlig kvinner, med fysisk tunge jobber ender altfor ofte opp som minstepensjonister. Enig!! Dette er det mest fornuftige jeg har lest her inne i dag 3
Uanonym bruker Skrevet lørdag kl. 08:29 #28 Skrevet lørdag kl. 08:29 Dere som sier at dere skulle ønske noen advarte dere - tror dere virkelig dere hadde hørt på disse advarslene den gangen dere søkte? De færreste som har lyst til og er motivert for noe hører på "gode råd"/advarsler fra familie og venner om å velge noe annet. Voksne folk må få ta sine egne valg. Viser det seg å være feil valg, så er det lærdom i det også. Jeg tror ikke dette er misunnelse, TS, men det er ikke nødvendigvis genuin omsorg - det kan også være et forsøk på å holde deg nede/kontrollere deg. Er familien din generelt sånn at de prøver å bestemme over livet ditt? 3
Rhodiola Skrevet lørdag kl. 09:31 #29 Skrevet lørdag kl. 09:31 Tråden er ryddet for avsporing, brudd på regelen om å utgi seg for å være flere personer i en tråd og tilhørende svar. Rhodiola, adm.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:59 #30 Skrevet lørdag kl. 12:59 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis noen virkelig ønsker å jobbe innen helse blir de lege, psykolog, farmasøyt, fysioterapeut. Sikkert noe jeg har glemt å ramse opp. Det gir ikke mening å ville jobbe som sykepleier, men ikke som lege. Begge må ha pasientkontakt, men sykepleieren får de kjedelige oppgavene og tunge løftene i tillegg. Hvem velger det hvis de kan slippe? Det er ikke at det ikke er bra nok for meg, men jeg unner barna mine det beste. Hvis de ikke klarer bedre må jeg selvfølgelig akseptere det, men jeg mener at sykepleie aldri vil være et naturlig valg for en som er flink på skolen. Anonymkode: c60e6...892 Legenes arbeidshverdag på sykehus er om mulig enda tøffere enn sykepleierne sine. Telefoner som ringer i ett sett, ekstreme lange vakter, ofte et søppel arbeidsmiljø og lignende. Og så er det plutselig en hel haug med medisiner som må legges inn på aktuell pasient som man plutselig oppdaget på sengepost osv. Også ringes det fra sengepost om at Hansen har en metning på 82% osv samtidig som du egentlig skulle vært på tilsyn hos en annen. Også må man konferere med en annen faggren fordi pasienten er kompleks med mange ulike tilstander. Og skal man sette HLR Minus på Olsen eller ikke? Ja det stemmer at man som lege slipper å hjelpe folk på do, men det er samidig en hel haug med andre ting. Jeg misunner dem ikke akkurat. Anonymkode: 00258...6a0 7
Jadaomatte Skrevet lørdag kl. 13:12 #31 Skrevet lørdag kl. 13:12 Det er et tungt yrke, på alle måter. De fortjener mye mer, både lønn og status. De som fraråder det, vet ikke hvor stor mangel det er på sykepleiere. Jeg er takknemlig for alle som vil utdanne seg som det. Det er skammelig at de ikke får mer lønn og status, bedre turnuser og mer 100% stillinger. 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:24 #32 Skrevet lørdag kl. 13:24 Å bli sykepleier er tvert i mot en god idè! I disse AI-tider er sykepleie en jobb som ikke står i fare for å bli automatisert bort med det første (jada, det blir nok flere medisindispensere og video-besøk framfor faktiske besøk fra hjemmesykepleien framover, men faktisk pleie er vi en stund unna å kunne automatisere bort) Det er en trygg jobb med ok lønn. Du vil aldri stå i fare for å stå uten jobb, du får en pensjonsordning med livsvarig utbetaling (i det offentlige) og dersom det kniper en måned så kan du ta en ekstravakt med overtidsbetalt. Turnus er kjipt, ja, men til gjengjeld jobber du redusert arbeidsuke, og lunsjen er inkludert i arbeidstiden. I todelt turnus vil du altså være på jobb i 4,5 timer mindre enn kontorrotter i privat sektor (og disse må nok påregne en del ubetalt overtid også) Når det er sagt så er det selvsagt ulemper også. Jobber du i pleien vil du ikke ha mulighet til verken hjemmekontor eller fleksitid, noe som kan lette hverdagen når du får familie. På den andre siden så er det ingenting som heter «hjemmekontor selv om du eller barna er syke», så det blir noen ekstra fridager der også. Og det blir aldri noe arbeid som må tas igjen etter fravær, for det har noen andre gjort. Alt i alt er det slett ikke et dårlig yrkesvalg. Du får litt mindre fleksibilitet i hverdagen, men hvis du tåler det så er det mange fordeler også. Anonymkode: ff726...1ff 5 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:18 #33 Skrevet lørdag kl. 15:18 Jeg var sykepleier, og jeg skulle så ønske noen frarådet meg å bli sykepleier da jeg skulle velge å studere som ung 20-åring. Sykepleie er mye dritt, rett og slett. Man blir tatt for gitt, man får ikke de godene som f.eks leger og vaskepersonell får(men som vi også burde hatt), dårlig lønn, dårlige arbeidstider og man løper ræva av seg. Takk gud for etterutdannelse! Jeg fraråder barna mine regelmessig om å bli sykepleier. Halvveis spøk og halvveis alvor sier jeg at de ikke får lov å bli sykepleier. Det er bra om færre blir sykepleiere også, kanskje de få stakkarene som gidder endelig kan få nok lønn og tillegg som de absolutt burde ha, men som de i dag ikke får. Anonymkode: b364b...4bc 3
Knirke Skrevet i går, 05:33 #34 Skrevet i går, 05:33 Jadaomatte skrev (16 timer siden): Det er et tungt yrke, på alle måter. De fortjener mye mer, både lønn og status. De som fraråder det, vet ikke hvor stor mangel det er på sykepleiere. Jeg er takknemlig for alle som vil utdanne seg som det. Det er skammelig at de ikke får mer lønn og status, bedre turnuser og mer 100% stillinger. Det får de jo først når det begynner å virkelig mangle sykepleiere. I fjor var det vel rekordmange søkere på studiet? Det er alltid flust av folk, spesielt jenter, som vil bli sykepleiere. Det er bare å lese noen tråder her på forumet. 2
AnonymBruker Skrevet i går, 05:53 #35 Skrevet i går, 05:53 Gjør det DU vil, du utdanner deg ikke for andre💛 jeg ville egentlig bli barnehagelærer, men det var ikke «bra nok» for min far… han mente at hvis jeg skulle gå den veien måtte jeg hvertfall bli lærer. Angrer fortsatt Anonymkode: ebb2c...025 1 1
Bokormsen Skrevet i går, 06:34 #36 Skrevet i går, 06:34 AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 3.51): Hvis noen virkelig ønsker å jobbe innen helse blir de lege, psykolog, farmasøyt, fysioterapeut. Sikkert noe jeg har glemt å ramse opp. Det gir ikke mening å ville jobbe som sykepleier, men ikke som lege. Begge må ha pasientkontakt, men sykepleieren får de kjedelige oppgavene og tunge løftene i tillegg. Hvem velger det hvis de kan slippe? Det er ikke at det ikke er bra nok for meg, men jeg unner barna mine det beste. Hvis de ikke klarer bedre må jeg selvfølgelig akseptere det, men jeg mener at sykepleie aldri vil være et naturlig valg for en som er flink på skolen. Anonymkode: c60e6...892 Hva slags rabling er dette? Det er helt forskjellige jobber, helt forskjellig ansvar og krav. Jeg har møtt sykepleiere som burde vært leger, men jeg møter langt oftere leger som burde vært sykepleier, eller noe annet. Å være «flink» på skolen hjelper ikke om du er for nevrotisk til å ta avgjørelser, tørr å prioritere, kan velge hvem som skal behandles og hvem som bare skal smertelindres og dø, eller på annen måte ikke kvalifiserer for hjelp. I tillegg må du ha en empati og kunne prate med mennesker i vanskelige situasjoner. Å være lege er en slags lederjobb, og selv om du er smart, er det ikke sikkert du kan lede, og omvendt. Du har et alt for snevert syn på jobben, kun utifra prestisje og ego. 8 2
AnonymBruker Skrevet i går, 06:45 #37 Skrevet i går, 06:45 Bli sykepleier om det er det du ønsker. Og jeg tenker helt motsatt, sykepleier er ikke lav status yrke. Det er en krevende utdanning for mange, og du gir mye av deg selv. Jeg valgte bort yrker der jeg pleier andre, jeg testet det i flere år, men ble aldri flink nok til å legge pasientene sine problemer igjen på jobb. Tok det altfor mye med meg hjem og endret helt retning for å unngå å bli utslitt. Og jeg applauderer alle som ønsker å utdanne seg den veien. Dette landet trenger mye helsepersonell, det er en givende (men også travel) jobb. Det er relativt godt betalt, og det er muligheter for karriereutvikling. Jeg hadde heller frarådet deg fra å bli baker 😅 Anonymkode: 7a9fb...8d3 4 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:51 #38 Skrevet i går, 06:51 Rucula skrev (På 3.10.2025 den 21.12): Hvordan kan det være misunnelse tenker du?? Det lurte jeg på også. Jeg ville også advart mine barn om tunge yrker med nattevakter. Fordi jeg unner dem bedre. Anonymkode: db884...fbb
AnonymBruker Skrevet i går, 06:54 #39 Skrevet i går, 06:54 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bli sykepleier om det er det du ønsker. Og jeg tenker helt motsatt, sykepleier er ikke lav status yrke. Det er en krevende utdanning for mange, og du gir mye av deg selv. Jeg valgte bort yrker der jeg pleier andre, jeg testet det i flere år, men ble aldri flink nok til å legge pasientene sine problemer igjen på jobb. Tok det altfor mye med meg hjem og endret helt retning for å unngå å bli utslitt. Og jeg applauderer alle som ønsker å utdanne seg den veien. Dette landet trenger mye helsepersonell, det er en givende (men også travel) jobb. Det er relativt godt betalt, og det er muligheter for karriereutvikling. Jeg hadde heller frarådet deg fra å bli baker 😅 Anonymkode: 7a9fb...8d3 Er dette ragebait? Anonymkode: 0cf66...07a
Wilma89 Skrevet i går, 06:57 #40 Skrevet i går, 06:57 Mamma var også sterkt imot at jeg studerte sykepleie. Hun var selv sykepleier og endte opp utbrent ganske tidlig. Jeg er sykepleier i dag. Trives i jobben, men ser noen av poengene hennes. Tenker regelmessig at jeg skulle ønske jeg valgte noe annet, men aner ikke hva det skulle vært🙈 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå