AnonymBruker Skrevet i går, 18:37 #1 Skrevet i går, 18:37 Familie og bekjente prøver alt de kan for å få meg til å heller velge noe annet. Bli noe annet. Du trenger jo ikke å bli det, finnes jo mye annet du kan drive med, det blir for tøft for deg, du som er så flink til å bake kan vel bli baker i stedet for osv osv er svar jeg har fått . Ingen støtter meg. Er det velmenende eller misunnelse pakket inn i omsorg? Sånn var det jo når jeg var barn også. Jeg skulle ikke få drive med det jeg hadde lyst til, bare det som andre ville at jeg skulle drive med. Ballett for eksempel fikk jeg ikke begynne med selv om jeg ønsket det sterkt, men jeg ble tvunget til å synge i kor for å glede besteforeldrene mine. Forskjellen fra da er jo at nå kan ingen stoppe meg fra å gjøre Det jeg vil. Noen som kjenner seg igjen? Hvorfor ha så mange meninger om andres valg i livet? Anonymkode: 411eb...d8b 1 5
AnonymBruker Skrevet i går, 18:48 #2 Skrevet i går, 18:48 Jeg ble spurt om jeg hadde tenkt å vaske folk i rumpa for resten av livet mitt når jeg valgte sykepleien.. som om at sykepleiere bare vasker folk i rumpa. Uansett tok jeg utdannelsen likevel og har nå mastergrad og det er noen år siden jeg vasket noen i rumpa sist for å si det sånn, og familiemedlemmene mine har lært hva sykepleie faktisk er. Men for de fleste som velger sykepleie og ikke tar master så er det tøft å jobbe på gulvet i sykehus eller sykehjem i år etter år, og de fleste holder ikke ut mange år i sykehus lengre før de ser seg om etter noe annet. Trykket er noe helt annet enn det var før og det er ikke bærekraftig. Så er problemet da at det er vanskelig å finne noe annet siden man er mange om beinet for å feks få dagjobb eller jobb med mindre stress. Anonymkode: 084ab...e10 8 1
AnonymBruker Skrevet i går, 19:00 #3 Skrevet i går, 19:00 Åhh, sånne folk er rett og slett idioter. Snakk om å skyte både seg selv og alle rundt seg i foten. Vi trenger kjempemasse helsepersonell, ingen burde frarådes å bli det, og iallefall ikke de som faktisk ønsker det! For hver person som mangler blir det enda tyngre for de vi faktisk har, så blir enda flere sykemeldte og flere slutter, plutselig har vi ikke et helsevesen. Hva gjør vi da liksom?? De som fraråder deg dette kommer til å trenge sykepleiere de også Anonymkode: aada1...cf1 5 1
AnonymBruker Skrevet i går, 19:00 #4 Skrevet i går, 19:00 Ta utdanningen du vil! Utdanningene gir flere muligheter, også administrativt eller annet om du ønsker å endre på arbeidsdagen. Har flere sykepleiere i familien, og de har ulike arbeidsoppgaver og avdelinger de er på. Også erfaring fra sykehjem. Anonymkode: c5da0...a5e 2
Brunello Skrevet i går, 19:03 #5 Skrevet i går, 19:03 Sykepleier er er god plan. Sikker jobb, greit betalt og mulighet for å jobbe ekstra. 3
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #7 Skrevet 23 timer siden Skulle ønske noen advarte meg en gang i tiden. Anonymkode: 7c3d0...5f8 5 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skulle ønske noen advarte meg en gang i tiden. Anonymkode: 7c3d0...5f8 Jeg og. Anonymkode: de25c...7f1 2 1
Nooni Skrevet 23 timer siden #9 Skrevet 23 timer siden Du kan selvsagt bli og jobbe med akkurat det du ønsker. Det jeg imidlertid lurer på når jeg leser innlegget ditt er hvorfor de forsøker å få deg fra å bli sykepleier. Handler det kun om dem eller handler de om at de, fordi de mener å kjenne deg, ikke synes du passer som det. Jeg aner ikke, og jeg gjentar, du skal følge dine drømmer og jobbe med det du vil - men jeg vet også at jeg har møtt mye helsepersonell hvor jeg har tenkt: Du skulle aldri jobbet som .... 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #10 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Skulle ønske noen advarte meg en gang i tiden. Anonymkode: 7c3d0...5f8 Hva annet tror du hadde vært bedre da? Anonymkode: c3679...9a9 2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Skrevet 23 timer siden Litt synd at familien din fraråder deg. Det burde være opp til deg. Om det er noe du virkelig vil. Når det er sagt; Det er Ingen økonomisk fremtid i det yrket. Blir du singel og alene vil slite økonomisk. Det på ingen måte noen som helst antydning til bedring når det gjelderlønn for sykepleiere, desverre. Du jobber for lite og må jobbe både seint og tidlig, inkludert julaften. Anonymkode: 9c69f...635 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #12 Skrevet 22 timer siden Jeg skulle ønske noen sa det til meg. Ble ferdig utdannet sykepleier i 2021, og ser meg nå etter noe annet. Jeg blir nok å studere videre også om noen år, da barne er litt større.. for å sikre meg en vei ut av sykepleien. Utakknemlig yrke, som sliter en ut dessverre. Anonymkode: 6984c...c53 3 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #13 Skrevet 21 timer siden Sykepleier er og blir en lavstatusjobb uansett hvor mye NSF skriker i media. Og kunnskapene til en gjengs sykepleier er ekstremt oppskrytt. Jeg ville ikke vært glad om barna mine ble sykepleiere, for det ville enten betydd at de ikke klarte bedre, eller at de ikke hadde nok tro på seg selv til å gå for noe bedre. Reaksjonene du får tolker jeg som omsorg. Anonymkode: c60e6...892 4
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #14 Skrevet 20 timer siden Jeg var sykepleier i tre år før jeg ikke orket mer. Jobber nå som butikksjef en dagligvarekjede i en storby. Tjener over det dobbelte. Har 1,3 i årslønn. Anonymkode: 50501...b0e 3
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #15 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Sykepleier er og blir en lavstatusjobb uansett hvor mye NSF skriker i media. Og kunnskapene til en gjengs sykepleier er ekstremt oppskrytt. Jeg ville ikke vært glad om barna mine ble sykepleiere, for det ville enten betydd at de ikke klarte bedre, eller at de ikke hadde nok tro på seg selv til å gå for noe bedre. Reaksjonene du får tolker jeg som omsorg. Anonymkode: c60e6...892 Hva hvis det var det barna dine virkelig ønsket da? Trist at du tenker at det ikke er bra nok for deg hvis de ikke velger en høy utdanning. Anonymkode: 411eb...d8b 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #16 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva hvis det var det barna dine virkelig ønsket da? Trist at du tenker at det ikke er bra nok for deg hvis de ikke velger en høy utdanning. Anonymkode: 411eb...d8b Hvis noen virkelig ønsker å jobbe innen helse blir de lege, psykolog, farmasøyt, fysioterapeut. Sikkert noe jeg har glemt å ramse opp. Det gir ikke mening å ville jobbe som sykepleier, men ikke som lege. Begge må ha pasientkontakt, men sykepleieren får de kjedelige oppgavene og tunge løftene i tillegg. Hvem velger det hvis de kan slippe? Det er ikke at det ikke er bra nok for meg, men jeg unner barna mine det beste. Hvis de ikke klarer bedre må jeg selvfølgelig akseptere det, men jeg mener at sykepleie aldri vil være et naturlig valg for en som er flink på skolen. Anonymkode: c60e6...892 3
Knirke Skrevet 15 timer siden #17 Skrevet 15 timer siden Det er ikke misunnelse, det er omsorg. Mine foreldre viste omsorg ved å si at jeg burde bli akkurat det jeg hadde lyst til. Dummeste rådet jeg har fått! Jeg har kastet bort mange år og hundretusener av studielån-kroner på på tullete valg. Jeg ville jobbe med dyr, jeg ville jobbe utendørs, jeg ville jobbe med noe kreativt, jeg ville så mye. Det rådet jeg skulle ønske jeg fikk var at jeg måtte finne et yrke med god lønnsvekst, gode karrieremuligheter og med arbeidsoppgaver som jeg kan stå i til jeg blir 70. Folk, særlig kvinner, med fysisk tunge jobber ender altfor ofte opp som minstepensjonister. 4 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #18 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Skulle ønske noen advarte meg en gang i tiden. Anonymkode: 7c3d0...5f8 Men det er vel mulig og tenke selv… ? Det er ikke noe nytt at sykepleie er et krevende yrke både fysisk og psykisk, og at man må bruke seg selv i jobben. Hva hadde du egentlig sett for deg? For meg var det naturlig og en selvfølge å oppsøke informasjon om yrker før jeg tok et valg, hvordan det er å jobbe som det, hvilke muligheter man har, lønnsvekt etc. Til slutt reflekterte jeg og veide opp fordeler og ulemper. Men nå er jeg en ganske nysgjerrig person av natur, og har alltid gått mine egne veier i livet. Anonymkode: 5c91c...846 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #19 Skrevet 14 timer siden Min eldste datter ønsker å søke sykepleien til neste år. Jeg har frarådet henne det og håper hun velger noe annet. (og nei, jeg er ikke misunnelig ) Anonymkode: 3ea80...27c 1
Sportydame Skrevet 14 timer siden #20 Skrevet 14 timer siden Vanlig sykepleier er lavstatus - da det tyder på mangel på ambisjoner i livet. Men om man tar tilleggsutdannelse, som operasjonssykepleier/intensivsykepleier etc kan man få en utrolig givende og interessant jobb. Pluss at man fort får bortimot millionlønn. (Nei sykepleiere er IKKE dårlig betalt) 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå