AnonymBruker Skrevet 3. oktober #1 Skrevet 3. oktober I det siste så har jeg vurdert hus opp mot leilighet med tanke på både pris og vedlikehold. Det som jeg synes er så rart er at treroms-leiligheter ofte er minst like dyre som huset som jeg bor i. Huset mitt har helt nye vinduer og forholdsvis nytt tak. Det ble også malt for ikke så lenge siden. Så om skal selge huset for å kjøpe leilighet så får jeg antakelig ikke særlig bedre økonomi. Det som ofte er med leilighetene er at de kanskje er litt billigere i seg selv å kjøpe, men de har ganske høye felleskostnader. Det dekker riktignok som oftest kommunale avgifter, men strøm må man uansett betale utenom. Så det lønner seg faktisk ikke for meg å selge huset og kjøpe en ok leilighet? Bor ikke i Oslo da, men en annen storby. Det har sikkert mye å si. Jeg synes ofte at prisene er så like. Stemmer det at det faktisk er like dyrt med leilighet som med hus? Anonymkode: 165a8...093
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #2 Skrevet 3. oktober Kort sagt; ja. Dvs, man har jo ikke det utvendige vedlikeholdet, men du har null kontroll over fellesutgifter som kan øke når som helst. Vi skal gå fra leilighet til hus nå av den årsaken. Anonymkode: e963a...b30 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #3 Skrevet 3. oktober Det er en av årsakene vi aldri kommer til å gå for leilighet. For fellesutgifter kan plutselig veldig høy. Så bare på nye senior leiligheter som ble lagt ut i omeråde vi bor først må de kjøpe for 3.5 mil, så felles utgifter på over 9000 kr i mnd. Som svigers sier de vil jo få over 20.000 ut i mnd med lån og fellesutgifter. Anonymkode: 48466...b23 2
Gjest Schmuhu Skrevet 3. oktober #4 Skrevet 3. oktober Men hva med standarden? Leiligheter er ofte godt utstyrt med balansert ventilasjon, en nabo rett under deg som varmer opp halve huset fordi han bare må, gressklipping betalt av felleskapet og et styre som fikser ting. Du kjøper ikke bare leiligheten, men også tjenesten borettslaget og alt av innleide gjør for fellesskapet. Huset ditt derimot, da må du bruke energien selv til å finne ut av ting osv. og det gir selvsagt større frihet, men også noe mer ansvar. Det finnes mange hus med flotte nye vinduer, der dampsperren bare ble kuttet av og der vinduene bare ble skummet i håp om noe isolasjonsverdi. Men så blir det frisk bris i huset hver gang når vinden blåser litt. Om du er fornøyd med huset, hvorfor vurdere leilighet? Om du er fornøyd med leilighet, hvorfor vurdere huset? Schmuhu
Grønnsaksvaffel Skrevet 3. oktober #5 Skrevet 3. oktober Godt poeng som en del her på kg som hetser folk som ikke selger huset og gir barna penger for å kjøpe leilighet bør lese. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #6 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er en av årsakene vi aldri kommer til å gå for leilighet. For fellesutgifter kan plutselig veldig høy. Så bare på nye senior leiligheter som ble lagt ut i omeråde vi bor først må de kjøpe for 3.5 mil, så felles utgifter på over 9000 kr i mnd. Som svigers sier de vil jo få over 20.000 ut i mnd med lån og fellesutgifter. Anonymkode: 48466...b23 Men hva inkludere fellesutgiftene? de fleste jeg har sett med fellesutgifter oppi denne størrelsen er andelsleiligheter eller mer ekslusive leiligheter, og på andel så er jo boligen lånt opp i borretslaget og koster i utgangspunktet da mer enn 3.5mill. Uten å vire hva fellesutgiftene inkludere så er det jo egentlig bare et tall uten mening. Jeg har bodd i blokk i årevis og fellesutgiftene ligger på 3100 men det inkludere da absolutt alt inkludert internett, kommunale avgifter, vedlikehold, strøm på fellesareal osv, har aldri opplevd mer enn små økninger, og herlig at det eneste jeg trenger å tenke på er strøm, maks rundt 1000 på vinterstid. Eier min andre blokk leilighet og alltid vært nøye på 2 ting, det skal vær en bolig i nyere tid(nåværende bygget i 2023), og det skal vær selveie. Jeg tror på generelt grunnlag så er det både mer arbeid men og mer kostnader med en enebolig, jeg ser jo på toppleiligehetene her som koster 12-13mill for rundt 100kvm, men da har de hele taket som terrasse med fantastisk utsikt så der ligger nok halve prisen. Men folk må kjenne på hva som passer dem best. Anonymkode: caf2c...5f1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #7 Skrevet 4. oktober Problemet er "plutselig" så skal alle terrasser innebygges i glass og fordobles, da økte fellesutgifter med 5000,- i mnd. Samme kan bli med bad. Du bestemmer ikke selv. Mange nye leiligheter har avdragsfrihet i starten og lurer deg. Anonymkode: 6ab52...e7a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #8 Skrevet 4. oktober Så alt i alt så er det antakelig ikke det økonomiske perspektivet man bør se på om man skal gå for hus eller leilighet, men heller kanskje se litt mer på om man vil slippe å ta vedlikeholdet selv eller om man selv vil bestemme når ting skal skiftes ut, om man er fornøyd med folk helt innpå seg eller om man liker ekstra frihet, om man vil betale på sitt eget i stedet for å nedbetale på borettslagets fellesgjeld, om man er fornøyd med å bo litt trangere eller liker litt mer rom osv osv. Takk for svar alle sammen! Jeg har frem til nå nesten utelukkende tenkt at hus er dyrere enn leilighet, men har faktisk nå sett at det ikke nødvendigvis stemmer helt. Så da blir det heller å tenke på hva man trives best med. Foreløpig er huset vinneren, men hvem vet senere? TS Anonymkode: 165a8...093 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #9 Skrevet 4. oktober Her jeg bor, så er nye leiligheter, like dyre som eneboliger. Men gamle leiligheter er mye billigere. Anonymkode: bdf2e...b1a 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #10 Skrevet 5. oktober Med tanke på vedlikeholdsutgifter,så er jo hus dyrere. En må ikke bare se på selve prisen på hus kontra leilighet. Anonymkode: a94f0...6ee 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #11 Skrevet 5. oktober Kjøpte leiligheten for 3 år siden. Da var fellesutgifter 4400 nå er de på 5600. Vedlikehold av eneboliger er dyrere, men du velger også mer selv. Som eksempel over med innglasset terasse, med leilighet må en jo bare bli med om en vil eller ei. Jeg håper å kjøpe en liten enebolig med liten tomt etterhvert. Anonymkode: 595cc...3b1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #12 Skrevet 5. oktober Det kommer jo helt an på flere faktorer. Hvor nytt er det? Hvor mye må repareres? Hvor kritisk er det at de aktuelle tingene blir reparert? Hva vil det koste? Hvor sentralt ligger leiligheten/huset? Anonymkode: 45939...c25 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #13 Skrevet 5. oktober Jeg er ferdig med enebolig. Så uansett pris, blir det leilighet på meg. Hvis man setter av hver mnd til alt man skal gjøre med huset. Også tjenester som snørydding og gressklipping, forsiktig, kommunale avgifter, i Oslo inkl varmt vann og sentralfyring, tv og internett, vil det utgjøre en del det også Anonymkode: a37af...9e3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå