Camlon Skrevet lørdag kl. 13:54 #61 Skrevet lørdag kl. 13:54 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde aldri skjerm på rommet. Vi var en familie på fem med en tv og ingen pc i huset før jeg var 11 år (jeg er yngst). Internett fikk vi da jeg var ca 15 år. Barna mine har ikke skjerm på rommet og de har ingen mobiler de kan disponere son de vil. Å sitte alene på rommet med en skjerm når de er 10 år er uaktuelt. Allikevel så kan barnet vårt løpe inn dit og ha det hyggelig med leker, bøker, tegning, dans og å lage hus/huler av møbler og dyne. Du kan ikke helt konsekvent dra alle barn under en kam! Anonymkode: b890b...74e Temaet i tråden er barn som trekker seg rett inn på rommet hver gang de får sjansen, ikke barn som går dit av og til fordi de trives der. Hvis barnet ditt leker og koser seg, men ikke låser seg inne til leggetid hver dag, så snakker jeg ikke om dere.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:50 #62 Skrevet lørdag kl. 21:50 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Når jeg ble eldre kunne jeg ganske enkelt ligge rett ut på senga og høre på musikk og dagdrømme i flere timer. Noen av oss har det veldig fint med vårt eget indre liv. Anonymkode: b890b...74e Man opparbeider dessverre ikke et rikt "indre liv" av å glo på en skjerm i timesvis; det er den store forskjellen på barndom før og barndom nå. Svett.svele skrev (13 timer siden): Nja, jeg vet ikke det. For det første var rotten.com en greie, hvor man fikk se mange ting man absolutt ikke burde se eller vite om i barneskole alder. For det andre chattet vi, for chat rom var spennende og relativt nytt på den tiden. Med en venninne var jeg på sol chat nesten hver dag etter skolen. Vi kalte oss latexbaben (!) og chattet med masse rare folk. Husker vi ikke skjønte hva ASL? betydde. Heldigvis hadde vi skjønt at vi ikke skulle si hvor vi bodde osv, så vi var alltid 23 år fra Stavanger, for der bodde besteforeldre hennes. Da gikk vi i femte klasse og ingen voksne visste hva vi holdt på med. Høres ut som en tid der man hadde blytunge CRT-skjermer; jo, barn syntes nettet var spennende og man gjorde ting som foreldrene ikke ville ha tillatt dersom de visste om dette. Dette var i barnas øyne jo bare en form for uskyldig lek. Problemet er at med teknologien dagens barn har til rådighet og muligheten til å ta bilder og filme seg selv, vil skadene bli enormt mye større enn å tulle på en anonym chat hvis barn har den samme mentaliteten, noe de har; at barn gjør ting foreldre ikke aner om, ser man gang på gang hver gang en ny sak med nettovergrep avdekkes. Og når følelsene blir satt i sving, er det langt fra sikkert at barnet klarer å stå mot fristelsen og la være å sende bilder/video til en annen de tror er på deres alder, og som de har blitt god venn med, eller forelsket i. For overgripere er smarttelefonen naive foreldre kjøper til barnet en åpen dør til å utnytte det, først mentalt, og deretter fysisk. Anonymkode: b6c13...dda
Minmia Skrevet søndag kl. 09:01 #63 Skrevet søndag kl. 09:01 (endret) Jeg forstår godt hvordan du føler det. Jeg har selv to jenter på 11 og 14 år og begge to har ofte behov for alenetid på rommet sitt. Men det er helt naturlig. Det er kanskje ekstra tungt når den yngste trekker seg tilbake fordi da er du plutselig litt «alene». Jeg følte det også sånn når min 11 åring ville være for seg selv. Men ikke ta det personlig. Vis at du er her for dem hvis det er noe, men finn også på ting for deg selv. Kanskje har hun lyst å bli med på noe, hvis ikke er det også greit. Endret søndag kl. 09:04 av Minmia
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:12 #64 Skrevet søndag kl. 13:12 Camlon skrev (På 3.10.2025 den 23.33): Det er ikke unormalt når de er 15-år, men typiske 10-åringer har alt for mye energi til å bare sitte på rommet sitt og lytte til musikk. Problemet her er trolig avhengighet til skjerm og da er årsaken til at hun vil være alene på rommet at hun vil kunne spille uten forstyrrelser. Så barn som liker å tegne, male,perle bygge Lego osv er da unormale fordi de gjorde dette på rommet? Mine hadde ikke skjerm på rommet,men elsket å drive på rommet fra de var 8år uten at søsken forstyrret dem mens de bygde, tegnet, hørte på lydbok osv. Døra stod nå åpen Anonymkode: 7b2a2...c51
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:20 #65 Skrevet søndag kl. 13:20 Finn ut om det har skjedd noe ❤️ Anonymkode: 671bd...cc5
Camlon Skrevet søndag kl. 16:49 #66 Skrevet søndag kl. 16:49 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så barn som liker å tegne, male,perle bygge Lego osv er da unormale fordi de gjorde dette på rommet? Mine hadde ikke skjerm på rommet,men elsket å drive på rommet fra de var 8år uten at søsken forstyrret dem mens de bygde, tegnet, hørte på lydbok osv. Døra stod nå åpen Anonymkode: 7b2a2...c51 Bare på KG finnes det masse 10-åringer som sitter på rommet hele dagen og maler. Men vi vet jo godt at det ikke er det de fleste gjør. De fleste barn som isolerer seg på rommet, spiller Roblox, Fortnite eller scroller shorts. Og selv om et barn isolerer seg av andre grunner, er det fortsatt ikke sunt. Barn trenger sosial trening og samspill for å utvikle seg, det skjer ikke når de tilbringer mesteparten av tiden alene på rommet. Endret søndag kl. 16:57 av Camlon 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå