AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:02 #21 Skrevet fredag kl. 19:02 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men altså, lar dem sitte på rommet.... Du forteller selv atdet er først i dag barna har fått lov til å ha egentid. Det høres jo veldig intenst ut. Mamma og pappa krevde aldri min tilstedeværelse 4 av 5 dager i ferien. Jeg lar barna få alenetid hver eneste dag dersom de ønsker dette. Jeg legger faktisk opp til at de må finne litt ut hva de skal finne på deler av dagen. Har vi vært på 3 timer lang skogstur så kan de leke på rommet alt de ønsker. Eller sitte i stua og tegne. Eller jeg kan spille spill med dem. Men det er ikke om JEG savner DEM som er avgjlrende for h or mye jeg "lar" dem være i fred når de ønsker det. Og som jeg nevnte over her: la dem vite at du er tilgjengelig for selskap, prat, råd, kos. Anonymkode: b890b...74e Vi har vært på en liten hytte, barna har ikke hatt så mange valg enn å være med oss. Derfor fikk de hele dagen i dag, du tolker jo i vilden sky. Anonymkode: 293c1...8d0
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:20 #22 Skrevet fredag kl. 19:20 AnonymBruker skrev (1 time siden): Klart jeg savner de, vil være med de hele tiden. Anonymkode: 293c1...8d0 Det der er ikke normalt, du bør finne egne hobbyer å gjøre når de oppholder seg på sine rom. Virker mer som at du er avhengig av dem for å ha det bra. Anonymkode: e375f...053 6 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:43 #23 Skrevet fredag kl. 19:43 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Vi har vært på en liten hytte, barna har ikke hatt så mange valg enn å være med oss. Derfor fikk de hele dagen i dag, du tolker jo i vilden sky. Anonymkode: 293c1...8d0 Men hva i all verden er det du klager over da? Herregud Du leter jo etter problemer. Anonymkode: dd3b4...db5 1 5
Luckiness Skrevet fredag kl. 19:56 #24 Skrevet fredag kl. 19:56 En 10-åring sitter vel ikke alene med skjerm på rommet sitt? Jeg forstår at man ikke kan sitte å følge med på skjermen hele døgnet. Men det bør jo tilstrebes at den brukes i stuen f.eks. hvor dere foreldre er tilstede. Ikke at det skal være fri flyt på rommet. Dere bør sette grenser for skjermbruk. Hva med å ikke tillatte skjerm på rommet? Da må hun finne på noe annet der. Leke, gjøre en hobby, kjede seg og la tankene svirre (det er sunt det også), lese feks. Kanskje vil hun heller invitere en venn eller to på besøk fordi det er kjedelig å være alene. Mye bedre enn skjerm. Kanskje chatter hun med noen? Kanskje opplever hun behagelige ting og stress grunnet dette? Derfor trekker hun seg inn på rommet? Kanskje foregår det konflikter med venner i ulike grupper på sosiale media eller meldinger?
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:03 #25 Skrevet fredag kl. 20:03 Man lar dem sitte på rommet! Ditt "savn" trumfer ikke deres behov for egentid! Og ja, jeg har fire barn, yngste er 20. Man tvinger dem ikke til å være sosial med mamma HELE tiden! Anonymkode: 912f7...a6e 3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:07 #26 Skrevet fredag kl. 20:07 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Men hva i all verden er det du klager over da? Herregud Du leter jo etter problemer. Anonymkode: dd3b4...db5 Du forstod ikke hi? Jeg spurte når andre barn begynte for mine to eldste begynte mye senere enn ti år. Jeg personlig synes 10 år er for ungt å sitte på rommet hele dagen, derfor har vi også mye grenser når det gjelder skjerm. Burde skjønt at her på kg er jo barna etterlatt for seg selv i det de fyller 13 at det er helt normalt at barna demmes sitter på rommet lenge før den tid. Mine har ikke gjort det, eldste liker også at vi er med han en del fortsatt. Herregud for noen svar fra personer her inne, elsker å misforstå for å lage litt liv eller? Anonymkode: 293c1...8d0 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:10 #27 Skrevet fredag kl. 20:10 Luckiness skrev (11 minutter siden): En 10-åring sitter vel ikke alene med skjerm på rommet sitt? Jeg forstår at man ikke kan sitte å følge med på skjermen hele døgnet. Men det bør jo tilstrebes at den brukes i stuen f.eks. hvor dere foreldre er tilstede. Ikke at det skal være fri flyt på rommet. Dere bør sette grenser for skjermbruk. Hva med å ikke tillatte skjerm på rommet? Da må hun finne på noe annet der. Leke, gjøre en hobby, kjede seg og la tankene svirre (det er sunt det også), lese feks. Kanskje vil hun heller invitere en venn eller to på besøk fordi det er kjedelig å være alene. Mye bedre enn skjerm. Kanskje chatter hun med noen? Kanskje opplever hun behagelige ting og stress grunnet dette? Derfor trekker hun seg inn på rommet? Kanskje foregår det konflikter med venner i ulike grupper på sosiale media eller meldinger? Jeg ts er helt enig med deg i at skjerm alene inne på rommet ikke er greit når de er bare 10 år, nå i dag hadde jeg kontrollen på skjermen, snakket også med mammaen til den hun spilte med. Det er ikke fri skjerm i vårt hus, siden vi har vært mye sammen de siste dagene lot jeg hun få lov. Her er ikke sosialemedier lov, heller ikke chat gjennom spill, og vi følger nøye med. Jeg synes også det er altfor tidlig at tiåringer skal trekke seg inn på rommet å bli der hele dagen, de har liksom mye tid igjen av barndommen. Anonymkode: 293c1...8d0
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:10 #28 Skrevet fredag kl. 20:10 De færreste tiåringer har lyst til å sitte i armene til mor. Anonymkode: e6b39...fd6 3
Svett.svele Skrevet fredag kl. 20:24 #29 Skrevet fredag kl. 20:24 Da jeg var 10 år satt jeg masse alene på rommet mitt. Jeg kunne lese bøker eller i blader, skrive i dagbok, se på tv, høre på musikk og synge, rydde i tingene mine, sette opp eller flette håret, spille Gameboy, dagdrømme, skrive brev og surre med mine egne ting i min egen lille boble. Det trenger ikke være noe negativt at man vil gjøre egne ting i fred og ro 😊 Noen barn har behov for det tidligere enn andre. 1 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:29 #30 Skrevet fredag kl. 20:29 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg ts er helt enig med deg i at skjerm alene inne på rommet ikke er greit når de er bare 10 år, nå i dag hadde jeg kontrollen på skjermen, snakket også med mammaen til den hun spilte med. Det er ikke fri skjerm i vårt hus, siden vi har vært mye sammen de siste dagene lot jeg hun få lov. Her er ikke sosialemedier lov, heller ikke chat gjennom spill, og vi følger nøye med. Jeg synes også det er altfor tidlig at tiåringer skal trekke seg inn på rommet å bli der hele dagen, de har liksom mye tid igjen av barndommen. Anonymkode: 293c1...8d0 Det er helt normalt, så lenge de også treffer venner. Anonymkode: 515a9...7f9
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:31 #31 Skrevet fredag kl. 20:31 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): De færreste tiåringer har lyst til å sitte i armene til mor. Anonymkode: e6b39...fd6 Må si jeg er enig 😅 rommet og venner var det det gikk i for min del i den alderen, men spiste jo sammen med familien, bakte av og til, var med på turer ut, men var heller på rommet mitt og gjorde mitt enn å henge rundt med mamma Anonymkode: 515a9...7f9 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:32 #32 Skrevet fredag kl. 20:32 Det er jo begynnelsen av puberteten. Det er helt normalt at barn tar litt avstand fra foreldre i den alderen. Men, som flere her foreslår, lag noe god eplekake eller lignende, da kommer de ofte løpende til kjøkkenet Anonymkode: 6ef50...7f6 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:40 #33 Skrevet fredag kl. 20:40 Svett.svele skrev (12 minutter siden): Da jeg var 10 år satt jeg masse alene på rommet mitt. Jeg kunne lese bøker eller i blader, skrive i dagbok, se på tv, høre på musikk og synge, rydde i tingene mine, sette opp eller flette håret, spille Gameboy, dagdrømme, skrive brev og surre med mine egne ting i min egen lille boble. Det trenger ikke være noe negativt at man vil gjøre egne ting i fred og ro 😊 Noen barn har behov for det tidligere enn andre. Forskjellen er at du var barn i en tid der barn kunne være trygge når de satt alene på rommet sitt; med en skjerm får barnet tilgang til utallige mennesker på nettet, og ikke alle har like gode hensikter. Anonymkode: b6c13...dda
Camlon Skrevet fredag kl. 21:05 #34 Skrevet fredag kl. 21:05 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å til dere som tenker nå at det ikke følges med hva som skjer det gjør det, har heller ikke tilgang til noe sosialemedier, heller ikke YouTube. Likevel sitter i telefonen med venner og spiller med de. Ts Hvorfor installerte du spillet på mobilen? Det er som å alltid ha godteri og kake på spisebordet og forvente at barna ikke spiser for mye. Hvis du vil la henne spille, sett opp en spillmaskin eller en PC i stua og dere kan spille sammen som en familie. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:08 #35 Skrevet fredag kl. 21:08 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Forskjellen er at du var barn i en tid der barn kunne være trygge når de satt alene på rommet sitt; med en skjerm får barnet tilgang til utallige mennesker på nettet, og ikke alle har like gode hensikter. Anonymkode: b6c13...dda Det er så enkelt som å fjerne skjermen fra soverommet. Anonymkode: b890b...74e 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:13 #36 Skrevet fredag kl. 21:13 Det er absolutt ikke noe skjerm på rommet, 9 åringen har ikke skjerm engang. Men hun får selvsagt være der og leke når hun vil, er ikke timesvis alene. Anonymkode: 390b8...d84
Nooni Skrevet fredag kl. 21:18 #37 Skrevet fredag kl. 21:18 (endret) Jeg syntes det var deilig å være alene på rommet mitt da jeg var barn/ung ungdom hvor jeg kunne høre musikk, lese og pusle med masse ting. Mine barn var akkurat lik da de var på den alderen. Men da var ikke sosiale medier et tema for noen av oss. Jeg ville snakket med henne og forsikret meg om at alt er bra. Om hun har det bra. Kanskje spurt om dere kunne sette av en time et par ganger i uken hvor bare dere snakket sammen. Om henne, vennene hennes, hva hun tenker på, bekymringer hun har, hvordan hun syns ting er hjemme. Ikke sikkert at hun vil dele alt, men kanskje hun deler hvis du ikke har så mange (negative) meninger om det hun gjør/sier (sier ikke at du har det, altså ) Jeg tenker at man fint kan ha en fast date med sine barn. En ettermiddag/tidlig kveld hvor man gjør noe og bare er alene sammen for å prate. Jeg må også tilføye at en sånn samtale ikke må være et forhør. Du må gi noe du også - fortell hvorfor du synes hun er en så fin jente. Du kan også fortelle LITT om hva du er bekymret for, og spør hva hun mener om det. Svarer hun, så lytter du. Du argumenterer ikke, men roser henne for å være så åpen. Endret fredag kl. 21:23 av Nooni 1
Camlon Skrevet fredag kl. 21:33 #38 Skrevet fredag kl. 21:33 Nooni skrev (5 minutter siden): Jeg syntes det var deilig å være alene på rommet mitt da jeg var barn/ung ungdom hvor jeg kunne høre musikk, lese og pusle med masse ting. Det er ikke unormalt når de er 15-år, men typiske 10-åringer har alt for mye energi til å bare sitte på rommet sitt og lytte til musikk. Problemet her er trolig avhengighet til skjerm og da er årsaken til at hun vil være alene på rommet at hun vil kunne spille uten forstyrrelser. 1
Nooni Skrevet fredag kl. 21:35 #39 Skrevet fredag kl. 21:35 Camlon skrev (1 minutt siden): Det er ikke unormalt når de er 15-år, men typiske 10-åringer har alt for mye energi til å bare sitte på rommet sitt og lytte til musikk. Problemet her er trolig avhengighet til skjerm og da er årsaken til at hun vil være alene på rommet at hun vil kunne spille uten forstyrrelser. Kanskje. Men det vet du ingenting om.
Camlon Skrevet fredag kl. 21:42 #40 Skrevet fredag kl. 21:42 Nooni skrev (5 minutter siden): Kanskje. Men det vet du ingenting om. Det er bare for TS å prøve. Slå av WiFi og se om hun fortsatt er interessert i å tilbringe masse tid på rommet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå