Gå til innhold

Jente 10 år, plutselig mye på rommet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser tendenser til at hun flyr inn på rommet med engang det er mulighet. Har bare lyst til å dra henne ut, plassere ho i armene mine for det er minste i familien. 

Anonymkode: 293c1...8d0

De bli eldre tidligere og tidligere.

Jo mer du tvinger jo lengre unna drar ho.

Anonymkode: 4ae1e...584

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Camlon skrev (Akkurat nå):

Det er bare for TS å prøve. Slå av WiFi og se om hun fortsatt er interessert i å tilbringe masse tid på rommet.

Det kan hun selvsagt. Hvis hun synes at det er en god løsning å starte med. Jeg tenker ikke det. 

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg var nå 10 år lenge før vi hadde Wifi og jeg var mye på rommet når jeg var hjemme. For jenter i den alderen så er det virkelig ikke en uvanlig greie altså og det og nærmest sykeliggjøre at barn og unge har behov for alenetid er veldig merkelig. 

Anonymkode: dd3b4...db5

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vel, jeg var nå 10 år lenge før vi hadde Wifi og jeg var mye på rommet når jeg var hjemme. For jenter i den alderen så er det virkelig ikke en uvanlig greie altså og det og nærmest sykeliggjøre at barn og unge har behov for alenetid er veldig merkelig. 

Anonymkode: dd3b4...db5

Det er svært unormalt at en 10-åring sitter timesvis på rommet, stirrer ut i løse luften og lytter til musikk. Jeg har aldri sett et barn gjøre det og ville blitt bekymret om jeg så det.

Det som er normalt er at 10-åringer sitter timesvis foran skjerm på rommet sitt, men da er ikke målet å slappe av, målet er underholdning uten forstyrrelser. 

I de fleste tilfeller handler det ikke om alenetid, men om foreldre med skjermavhengige barn som bruker alenetid som unnskylding. Om noen få år mister de kontrollen og de får tenåringer som bruker 5 - 10 timer hver dag på spill og sosiale medier.

Endret av Camlon
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Forskjellen er at du var barn i en tid der barn kunne være trygge når de satt alene på rommet sitt; med en skjerm får barnet tilgang til utallige mennesker på nettet, og ikke alle har like gode hensikter.

Anonymkode: b6c13...dda

Nja, jeg vet ikke det. For det første var rotten.com en greie, hvor man fikk se mange ting man absolutt ikke burde se eller vite om i barneskole alder.

For det andre chattet vi, for chat rom var spennende og relativt nytt på den tiden. Med en venninne var jeg på sol chat nesten hver dag etter skolen. Vi kalte oss latexbaben (!) og chattet med masse rare folk. Husker vi ikke skjønte hva ASL? betydde.

Heldigvis hadde vi skjønt at vi ikke skulle si hvor vi bodde osv, så vi var alltid 23 år fra Stavanger, for der bodde besteforeldre hennes. Da gikk vi i femte klasse og ingen voksne visste hva vi holdt på med. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Camlon skrev (10 timer siden):

Det er ikke unormalt når de er 15-år, men typiske 10-åringer har alt for mye energi til å bare sitte på rommet sitt og lytte til musikk.

Problemet her er trolig avhengighet til skjerm og da er årsaken til at hun vil være alene på rommet at hun vil kunne spille uten forstyrrelser.

Mange tiåringer som trives på rommet sitt, yngre barn også 

Anonymkode: 515a9...7f9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Camlon skrev (9 timer siden):

Det er svært unormalt at en 10-åring sitter timesvis på rommet, stirrer ut i løse luften og lytter til musikk. Jeg har aldri sett et barn gjøre det og ville blitt bekymret om jeg så det.

Det som er normalt er at 10-åringer sitter timesvis foran skjerm på rommet sitt, men da er ikke målet å slappe av, målet er underholdning uten forstyrrelser. 

I de fleste tilfeller handler det ikke om alenetid, men om foreldre med skjermavhengige barn som bruker alenetid som unnskylding. Om noen få år mister de kontrollen og de får tenåringer som bruker 5 - 10 timer hver dag på spill og sosiale medier.

Hvem snakker om å sitte i timesvis å stirre ut i luften? Du kan da heller ikke uttale deg om at i de fleste tilfeller handler det om skjermavhengighet fordi en tiåring vil være alene på rommet. Hjelpes. Min tiåring og syvåring kan fint tilbringe en del tid på rommet uten skjerm, tiåringen noen ganger med spill med venner eller film, men jeg følger med med jevne mellomrom når det gjelder spill. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem snakker om å sitte i timesvis å stirre ut i luften? Du kan da heller ikke uttale deg om at i de fleste tilfeller handler det om skjermavhengighet fordi en tiåring vil være alene på rommet. Hjelpes. Min tiåring og syvåring kan fint tilbringe en del tid på rommet uten skjerm, tiåringen noen ganger med spill med venner eller film, men jeg følger med med jevne mellomrom når det gjelder spill. 

Tar man fra dem skjermen, og de ikke har noen særlig interesse for andre ting på rommet, så er det ganske naturlig at de ikke orker å være der i timesvis. Det er jo en grunn til at “gå på rommet ditt” pleide å være en straff, ikke en belønning.

Og jeg snakker ikke om en kort stund uten skjerm. Jeg snakker om det som faktisk er temaet her: barn som løper rett inn på rommet så fort de får sjansen. Da er det nok noe der inne som lokker, typisk fri tilgang til skjerm uten forstyrrelser.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Camlon skrev (19 minutter siden):

Tar man fra dem skjermen, og de ikke har noen særlig interesse for andre ting på rommet, så er det ganske naturlig at de ikke orker å være der i timesvis. Det er jo en grunn til at “gå på rommet ditt” pleide å være en straff, ikke en belønning.

Og jeg snakker ikke om en kort stund uten skjerm. Jeg snakker om det som faktisk er temaet her: barn som løper rett inn på rommet så fort de får sjansen. Da er det nok noe der inne som lokker, typisk fri tilgang til skjerm uten forstyrrelser.

Det kan du jo tenke, men det betyr ikke at du har rett når det gjelder andres barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Klart jeg savner de, vil være med de hele tiden. 

Så får du skjerpe deg når du svarer noen. 

Hva var galt med det svaret?

Du skriver at du helst vil ha minsten i armene, ikke at minsten skal delta i annen sunn aktivitet. Å sitte på fanget til mor som tiåring vitner jo litt om eventuelle utfordringer, ikke en drømmesituasjon..

Det er litt sårt når de små vokser opp, men det er mer flott og fantastisk med rett perspektiv.

Skjermtid ble byttes ut med andre, sunne aktiviteter.

Anonymkode: d2d27...4e4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva var galt med det svaret?

Du skriver at du helst vil ha minsten i armene, ikke at minsten skal delta i annen sunn aktivitet. Å sitte på fanget til mor som tiåring vitner jo litt om eventuelle utfordringer, ikke en drømmesituasjon..

Det er litt sårt når de små vokser opp, men det er mer flott og fantastisk med rett perspektiv.

Skjermtid ble byttes ut med andre, sunne aktiviteter.

Anonymkode: d2d27...4e4

Om man ikke forstår at det er et utrykk for at det går fort, så kan jeg ikke hjelpe. 
Jeg synes ikke det er normalt at 10 åringer oppfører seg som 14 åringer. De skal leke, være ute med venner, men nå sitter de altså på hvert sitt rom å spiller på skjerm. 
Kommer ikke til å svare i denne tråden mer, helt tullete noen på kg som alltid skal være dritt mot ts, tolke alt i verste mening og dra ting ut av proporsjoner.

Dere ødelegger kg fullstendig, hvem ønsker egentlig å utsette seg for slike mennesker! 

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg vet ikke hva jeg tenkte på å poste i utgangspunktet, for jeg burde vist at her som barna blir etterlatt å behandlet som voksne fra de er 13 så er de ikke savnet av mor, det er helt normalt, og man håper vel at barna tilbringer mest mulig tid for seg selv. 
Få råd av slike mødre ønsker jo ikke jeg :) Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var selv ett barn (På 80 og 90 tallet) som ELSKET å være alene på rommet mitt. Fra tidlig alder. Hørte på musikk, tegnet, sorterte det jeg samlet på, skrev brev ++ Elsket (og elsker) å bare være i min egen boble. Nå har jeg to barn på 11 og 13 som omtrent ALDRI er på rommene sine 😆😅😂 Så mye med personlighet å gjøre tror jeg. 

Anonymkode: a7210...356

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror dette er ganske vanlig, særlig blandt jenter. Selv når jeg var 10 år på 90-tallet, trakk jeg meg tilbake til rommet mitt for fred og ro. 

Jeg er en introvert person, og å konstant være sammen med andre tapper meg for energi.

Den gangen hadde jeg dog ikke tilgang til skjerm på rommet, men jeg leste mye bøker, hørte på musikk, puslet med noe leke greier, bygde lego. Ja bare rolige aktiviteter for å slappe av litt uten for mye stimuli. 

Kanskje du kan gjøre rommet til en skjerm fri sone. Da kan det bli mindre interessant, eller hun fortsetter å være på rommet men gjør andre ting enn å sitte på skjerm. 

Anonymkode: 5596f...bab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på hvor mange timer det er snakk om. Problemet her er vel at vennene spiller spill i timevis.

Vet ikke helt jeg. Jeg satt mye på rommet og leste og puslet, for jeg hadde ingen å være med. Høres litt trasig ut at tiåringer møtes på skjerm og ikke fysisk. Men mye bedre enn å ikke ha noen å være med. Min sitter på rommet når hun har aktiviteter som hun vil gjøre i fred for kattene. Det meste av tiden, så sitter hun på stua. De pleier å leke mye på stua når hun har venner over også. Har ikke skjerm utenom barne-tv men må vel kjøpe spill-utstyr på sikt sikkert. Håper at jeg da klarer å begrense skjermtiden, men det blir jo vanskelig hvis vennene spiller, ser den. 

Synes ikke det er vanskelig å forstå at ts ønsker å ha datteren med seg forresten. Vi pleier å sitte i sofaen og se tv på kvelden. Det er koselig. 

Anonymkode: e33e4...6e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om man ikke forstår at det er et utrykk for at det går fort, så kan jeg ikke hjelpe. 
Jeg synes ikke det er normalt at 10 åringer oppfører seg som 14 åringer. De skal leke, være ute med venner, men nå sitter de altså på hvert sitt rom å spiller på skjerm. 
Kommer ikke til å svare i denne tråden mer, helt tullete noen på kg som alltid skal være dritt mot ts, tolke alt i verste mening og dra ting ut av proporsjoner.

Dere ødelegger kg fullstendig, hvem ønsker egentlig å utsette seg for slike mennesker! 

Du er langt fra alene. Mange foreldre opplever at barna trekker seg rett inn på rommet med en gang de kommer hjem. Forskjellen er bare at du ser det som et problem, mens andre har overbevist seg selv om at det er helt naturlig.

De sammenligner gjerne med sin egen barndom: "Vi satt jo også alene på rommet og leste bøker mens foreldrene så på TV." Men det blir litt feil. Å lese en bok i to timer er ikke det samme som å tilbringe hele dagen på rommet med skjerm, spill og konstant digital underholdning.

Når barn har fri tilgang til skjerm, får de et kick som overgår det meste annet. Etter hvert mister de interessen for alt som krever litt mer innsats. Derfor blir også argumentet om at "noen introverte gjorde det samme før skjermene" ganske tynt. De fleste gjorde ikke det, og de som gjorde det, hadde som regel ikke så godt av det. Det er ikke at barnet er alene som er problemet, men hvorfor det er det, og hva det faktisk gjør. Det er stor forskjell på å trekke seg litt tilbake av og til og å leve hele fritiden bak en dør.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Camlon skrev (15 timer siden):

Jeg anser meg selv som et normalt barn på 90-tallet. Jeg har alltid satt pris på å leke med barbidukker, lego, tegne, male, lese bøker, leke med dukker osv. Alt dette foregikk på rommet mitt, enten med eller uten musikk på kassettspilleren/sd-spilleren. Mamma, pappa og søsken titta innom for å se om jeg hadde det bra og det hadde jeg! Jeg hadde en sterk fantasi og mye jeg skulle "play out". Når jeg ble eldre kunne jeg ganske enkelt ligge rett ut på senga og høre på musikk og dagdrømme i flere timer. Noen av oss har det veldig fint med vårt eget indre liv. 

Anonymkode: b890b...74e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg anser meg selv som et normalt barn på 90-tallet. Jeg har alltid satt pris på å leke med barbidukker, lego, tegne, male, lese bøker, leke med dukker osv. Alt dette foregikk på rommet mitt, enten med eller uten musikk på kassettspilleren/sd-spilleren. Mamma, pappa og søsken titta innom for å se om jeg hadde det bra og det hadde jeg! Jeg hadde en sterk fantasi og mye jeg skulle "play out". Når jeg ble eldre kunne jeg ganske enkelt ligge rett ut på senga og høre på musikk og dagdrømme i flere timer. Noen av oss har det veldig fint med vårt eget indre liv. 

Jeg skjønner hva du mener, men å trives godt alene som barn betyr ikke nødvendigvis at det var sunt. Sosiale evner formes i barndommen, og det man ikke øver på da, blir ofte en utfordring som voksen.

AnonymBruker
Skrevet
Camlon skrev (5 timer siden):

Jeg hadde aldri skjerm på rommet. Vi var en familie på fem med en tv og ingen pc i huset før jeg var 11 år (jeg er yngst). Internett fikk vi da jeg var ca 15 år. 

Barna mine har ikke skjerm på rommet og de har ingen mobiler de kan disponere son de vil. Å sitte alene på rommet med en skjerm når de er 10 år er uaktuelt. Allikevel så kan barnet vårt løpe inn dit og ha det hyggelig med leker, bøker, tegning, dans og å lage hus/huler av møbler og dyne. Du kan ikke helt konsekvent dra alle barn under en kam!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...