AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:52 #1 Skrevet fredag kl. 17:52 Det er jo skjerm som betyr noe der, men alltid vært super sosial og i ferier har vi kost oss mye sammen. Ser tendenser til at hun flyr inn på rommet med engang det er mulighet. Har bare lyst til å dra henne ut, plassere ho i armene mine for det er minste i familien. De andre sitter også på rommet, men de begynte senere enn tiår. Hvordan gjør dere det? Lar dere de sitte på rommet dag ut og dag inn? Vi har til nå hatt en aktiv ferie, så i dag fikk alle lov med litt fri alene uten mas fra meg. Men jeg savner de♥️ Anonymkode: 293c1...8d0
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:58 #2 Skrevet fredag kl. 17:58 Er problemet at du savner de? De er jo mennesker med egne behov, de er jo ikke her for tilfredstille dine. Anonymkode: dd3b4...db5 8 1 16
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:02 #3 Skrevet fredag kl. 18:02 Finn på noe selv, og lag en eplekake eller noe godt til middag så kommer de løpende ♥️ Anonymkode: 0fcd9...80d 3 2 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:02 #4 Skrevet fredag kl. 18:02 Men hva kan en 10-åring se på på skjerm da? De er jo for små for alt det som «tar» tiden til de eldre ungdommene.. Da kan man jo finne hyggelig serier å se på sammen? Vi har eldre ungdommer da, som er på både TikTok og snap (de er 17, og 14), men på ferie er det alltid brettspill og kortspill med oss voksne. Ser en spennende film sammen eller gjør noe annet hyggelig. Anonymkode: f3fbc...b73 3
Fighter83 Skrevet fredag kl. 18:04 #5 Skrevet fredag kl. 18:04 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er jo skjerm som betyr noe der, men alltid vært super sosial og i ferier har vi kost oss mye sammen. Ser tendenser til at hun flyr inn på rommet med engang det er mulighet. Har bare lyst til å dra henne ut, plassere ho i armene mine for det er minste i familien. De andre sitter også på rommet, men de begynte senere enn tiår. Hvordan gjør dere det? Lar dere de sitte på rommet dag ut og dag inn? Vi har til nå hatt en aktiv ferie, så i dag fikk alle lov med litt fri alene uten mas fra meg. Men jeg savner de♥️ Anonymkode: 293c1...8d0 Burde ikke få lov å sitte med pad, mobil og data på rommet sitt alene. Må ha døren åpen i såfall. 8 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:06 #6 Skrevet fredag kl. 18:06 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er problemet at du savner de? De er jo mennesker med egne behov, de er jo ikke her for tilfredstille dine. Anonymkode: dd3b4...db5 Klart jeg savner de, vil være med de hele tiden. Så får du skjerpe deg når du svarer noen. Anonymkode: 293c1...8d0 2 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:10 #7 Skrevet fredag kl. 18:10 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hva kan en 10-åring se på på skjerm da? De er jo for små for alt det som «tar» tiden til de eldre ungdommene.. Da kan man jo finne hyggelig serier å se på sammen? Vi har eldre ungdommer da, som er på både TikTok og snap (de er 17, og 14), men på ferie er det alltid brettspill og kortspill med oss voksne. Ser en spennende film sammen eller gjør noe annet hyggelig. Anonymkode: f3fbc...b73 Det er spilling med venner, ikke fått til det hele høstferien så i dag slapp jeg litt opp. Likevel det er mye når de som 10 åring allerede gjemmer seg på rommet synes jeg. Har selv en på 17 og det startet mye senere med dette behovet for å være alene. Å til dere som tenker nå at det ikke følges med hva som skjer det gjør det, har heller ikke tilgang til noe sosialemedier, heller ikke YouTube. Likevel sitter i telefonen med venner og spiller med de. Ts Anonymkode: 293c1...8d0
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:10 #8 Skrevet fredag kl. 18:10 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Klart jeg savner de, vil være med de hele tiden. Så får du skjerpe deg når du svarer noen. Anonymkode: 293c1...8d0 Det som skrives er jo likevel veldig godt poeng - barn er ikke til for å tilfredstille sine foreldres behov.. Anonymkode: baa17...1df 4 14
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:16 #9 Skrevet fredag kl. 18:16 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det som skrives er jo likevel veldig godt poeng - barn er ikke til for å tilfredstille sine foreldres behov.. Anonymkode: baa17...1df Overhode ikke, handlet ikke om hi i det hele tatt. Er bare kg damer som klarer alltid å finne noe negativt om ts uansett Anonymkode: 293c1...8d0 2 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:25 #10 Skrevet fredag kl. 18:25 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er jo skjerm som betyr noe der, men alltid vært super sosial og i ferier har vi kost oss mye sammen. Ser tendenser til at hun flyr inn på rommet med engang det er mulighet. Har bare lyst til å dra henne ut, plassere ho i armene mine for det er minste i familien. De andre sitter også på rommet, men de begynte senere enn tiår. Hvordan gjør dere det? Lar dere de sitte på rommet dag ut og dag inn? Vi har til nå hatt en aktiv ferie, så i dag fikk alle lov med litt fri alene uten mas fra meg. Men jeg savner de♥️ Anonymkode: 293c1...8d0 "Så i dag fikk alle lov med litt fri alene uten mas fra meg" Omg skjønner godt at hun løper inn på rommet sitt. Vi har ikke barn for at de skal dekke våres (emosjonelle og sosiale) behov. Jeg var en sånn som løp inn på rommet da jeg var 10 år. Lekte. Leste bøker. Likte å ha alenetid etter skole. Er introvert. Jeg liker mennesker, men LADER alene. Dessuten kommer puberteten tidligere og det virker som barna går tidligere inn i den grublefasen enn vi gjorde på 90tallet. Gi jenta litt space og vær tydelig på at su er der dersom hun ønsker selskap, noen å snakke med eller noe er vanskelig. Anonymkode: b890b...74e 8 1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:28 #11 Skrevet fredag kl. 18:28 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Overhode ikke, handlet ikke om hi i det hele tatt. Er bare kg damer som klarer alltid å finne noe negativt om ts uansett Anonymkode: 293c1...8d0 Siden flere av oss reagerte på dette så burde du kanskje se på hvordan du legger frem problemet ditt og hva du tar med som "relevant informasjon". Anonymkode: b890b...74e 3 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:31 #12 Skrevet fredag kl. 18:31 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Siden flere av oss reagerte på dette så burde du kanskje se på hvordan du legger frem problemet ditt og hva du tar med som "relevant informasjon". Anonymkode: b890b...74e Nei, jeg spør ikke om dette. Men klart må noen avspore tråden, kanskje du kan svare på hi. Jeg synes det er rart at voksene mennesker synes det er helt greit at barna sitter på rommet time etter time for de ikke skal forstyrre de i tilfelle noen tolker det som om barna skal dekkes eget behov.... Anonymkode: 293c1...8d0
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:33 #13 Skrevet fredag kl. 18:33 Fra den alderen der begynte våres å være mye på rommet og. Spilte med venner, srev å tuslet med sitt : jenta: tegnet, malte, laget smykker og litt teckno lego Gutten: spilte, prater med venner, så film, drev med modellbiler (bygde), eller i kjelleren ved dreibenken Men var og mye ut med venner, eller i garasjen å skrudde bil/traktor/atv/snøscooter Anonymkode: 7b2a2...c51 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:34 #14 Skrevet fredag kl. 18:34 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Klart jeg savner de, vil være med de hele tiden. Så får du skjerpe deg når du svarer noen. Anonymkode: 293c1...8d0 Skjerpe meg? Fordi jeg påpekte at dine barn er mennesker som har egne behov som for eksempel alenetid? AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Overhode ikke, handlet ikke om hi i det hele tatt. Er bare kg damer som klarer alltid å finne noe negativt om ts uansett Anonymkode: 293c1...8d0 Hvis man finner noe negativt så er jo det som regel basert på informasjon fra HI... AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, jeg spør ikke om dette. Men klart må noen avspore tråden, kanskje du kan svare på hi. Jeg synes det er rart at voksene mennesker synes det er helt greit at barna sitter på rommet time etter time for de ikke skal forstyrre de i tilfelle noen tolker det som om barna skal dekkes eget behov.... Anonymkode: 293c1...8d0 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det er jo skjerm som betyr noe der, men alltid vært super sosial og i ferier har vi kost oss mye sammen. Ser tendenser til at hun flyr inn på rommet med engang det er mulighet. Har bare lyst til å dra henne ut, plassere ho i armene mine for det er minste i familien. De andre sitter også på rommet, men de begynte senere enn tiår. Hvordan gjør dere det? Lar dere de sitte på rommet dag ut og dag inn? Vi har til nå hatt en aktiv ferie, så i dag fikk alle lov med litt fri alene uten mas fra meg. Men jeg savner de♥️ Anonymkode: 293c1...8d0 Hm... Anonymkode: dd3b4...db5 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:38 #15 Skrevet fredag kl. 18:38 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjerpe meg? Fordi jeg påpekte at dine barn er mennesker som har egne behov som for eksempel alenetid? Hvis man finner noe negativt så er jo det som regel basert på informasjon fra HI... Hm... Anonymkode: dd3b4...db5 Noen ts'er altså! Anonymkode: b890b...74e 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:40 #16 Skrevet fredag kl. 18:40 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen ts'er altså! Anonymkode: b890b...74e Noen forumbruker altså Anonymkode: 293c1...8d0
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:44 #17 Skrevet fredag kl. 18:44 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, jeg spør ikke om dette. Men klart må noen avspore tråden, kanskje du kan svare på hi. Jeg synes det er rart at voksene mennesker synes det er helt greit at barna sitter på rommet time etter time for de ikke skal forstyrre de i tilfelle noen tolker det som om barna skal dekkes eget behov.... Anonymkode: 293c1...8d0 Men altså, lar dem sitte på rommet.... Du forteller selv atdet er først i dag barna har fått lov til å ha egentid. Det høres jo veldig intenst ut. Mamma og pappa krevde aldri min tilstedeværelse 4 av 5 dager i ferien. Jeg lar barna få alenetid hver eneste dag dersom de ønsker dette. Jeg legger faktisk opp til at de må finne litt ut hva de skal finne på deler av dagen. Har vi vært på 3 timer lang skogstur så kan de leke på rommet alt de ønsker. Eller sitte i stua og tegne. Eller jeg kan spille spill med dem. Men det er ikke om JEG savner DEM som er avgjlrende for h or mye jeg "lar" dem være i fred når de ønsker det. Og som jeg nevnte over her: la dem vite at du er tilgjengelig for selskap, prat, råd, kos. Anonymkode: b890b...74e 8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:56 #18 Skrevet fredag kl. 18:56 Det er da helt normalt å ville være alene på rommet i den alderen, og før også, min syvåring kan fint tilbringe en del tid der inne og pusle med sitt, lokker gjerne døra også for å være i fred. Var mye på rommet da jeg var 10 år selv, hadde jo min egen lille "hule" der inne. Tenker det både er naturlig og viktig at de får trekke seg litt tilbake. Med skjerm må man derimot følge med hva de gjør, men spiller hun med venner og det høres ut som de hygger seg hadde jeg latt det være. Anonymkode: 515a9...7f9 1 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:59 #19 Skrevet fredag kl. 18:59 Man bør absolutt ha skjermtid til et barn på 10 år. Så det er selvsagt ikke bra om barnet sitter på skjerm all fritiden sin, uansett om det er på rommet eller i stua. Anonymkode: 8408e...901
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:00 #20 Skrevet fredag kl. 19:00 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det som skrives er jo likevel veldig godt poeng - barn er ikke til for å tilfredstille sine foreldres behov.. Anonymkode: baa17...1df Nei, men det er heller ikke hensikten at barn gjennom skjermen skal utnyttes av gamle griser, og sende nakenbilder til fremmede. De som forteller om hvordan det var "før i tiden", har neppe tenkt på at overgrep idag ofte skjer gjennom nettet, og en 10-åring er et lett offer for folk som driver med dette. Det er mye moro foreldre kan finne på for å få en 10-åring ut av rommet; dette er et langt bedre alternativ enn at hun en dag skal sitte som fornærmet i en rettssak fordi hun har blitt utnyttet gjennom nettet. Foreldre som er naive nok til å tro at alle digitale "venner" er reelle, bør våkne opp og innse at 10-åringen hun kanskje har kontakt med, i virkeligheten er 39, og ute etter andre ting enn å vinne et spill. Anonymkode: b6c13...dda 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå